Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Nanok på lørdag 23. november 2013, klokken 19:30

Tittel: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Nanoklørdag 23. november 2013, klokken 19:30
Er det flere som har fått prøvd I3 de siste dagene på glatt vei, og har erfaringer å dele?
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Sonuslørdag 23. november 2013, klokken 19:53
Kjørte tur retur stjørdal i dag på nullføre of syns den oppførte seg ok. Syns den var litt brå til å kutte, men det førte ikke til at antiskrensen slo inn. Syns regenereringen når man slapp gassen var litt i overkant. Men man blir sikkert vant til den. Antispin slo inn en del ganger ved bruk av "flat pedal" og syns den da også kuttet litt vel brått.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Vindsøndag 24. november 2013, klokken 19:38
Ja - jeg prøvekjørte i3 på glatte veier.  Det var helt uproblematisk.  Blen er temmelig lett, og den kom opp bakker, og håndterte glatte svinger helt eksemplarisk.  Er ikke bekymret for vinteregenskapene etter prøveturen.  Vinterdekkene er også ordentlige vinterdekk, ikke helårsdekk
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Nanoksøndag 24. november 2013, klokken 20:31
Takk. Bra å høre. Syntes ikke ikke testet den skikkelig og ble usikker. Får se om jeg får sjansen til å prøve den en gang til uten rekkeviddeangst (hadde bare 20 km på tanken ved start) og fredagskvelds rushtrafikk :D
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Nanokonsdag 27. november 2013, klokken 18:54
Fikk en ny tur på vinterføre i går. Den duger absolut. Hadde den hatt piggdekk hadde den vært super. Piggdekk hadde passet den smale profilen. Bestillte en jeg.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: brommsøndag 01. desember 2013, klokken 23:37
Jeg har hatt anledning til å få testet i3 skikkelig på vinterføre, og den skuffer ikke (der heller). I min test-periode skiftet føret faktisk fra bar asfalt, til skikkelig slapseføre, og over til snøkaos med 10-20 cm nysnø. Den fungerer veldig godt på de to sistnevnte og når det gjelder "våt stålis" (ikke testet), så vil den vel sannsynligvis være like bra/dårlig som andre biler med piggfridekk (kanskje litt bedre siden kontaktflaten er i lengderetningen, mer enn sideveis som på "vanlige dekk").

Det er viktig å merke seg at regenereringen (motorbrems) oppfører seg markant anderledes når det er så glatt at det "slipper" på bakhjulene - da vil bremseeffekten gradvis avta (etter hvor glatt det er), og man vil bli nødt til å bruke den "gamle" bremsemetoden mer for å få redusert farten. Men sammenlignet med andre biler er det full kontroll hele veien - den såkalte "brekksladd-effekten" som noen har trodd vil oppstå, er ikke mulig å fremprovosere, fordi elektronikken tar seg av dette uten at man trenger å tenke på det (jeg testet med å slippe gassen helt fra 90km/t på steder det var skikkelig glatt, men det medførte bare at motorbrems var svakere en ved bar asfalt, slik at man måtte over på bremsepedalen for å kontrollere nedbremsingen slik som man er vant til fra før).

Når det gjelder fremkommelighet på de smale piggfridekkene, så ble jeg faktisk overasket. Den er så lett, samtidig som at tyngdepunktet er så lavt, at de smale dekkene oppleves litt som at man kjører beltedrevet kjøretøy eller kanskje snøskuter. I forhold til min 1-serie med bakhjulstrekk og piggdekk, så er den helt klart mere fremkommelig på snø/slapseføre. Våt stålis er selvfølgelig et eget spørsmål, men piggfrie dekk er nok stort sett like gode der. Dekkene har også gode planingsegenskaper, og jeg kjørte forbi mange vanlige biler i 90-100km/t på motorvei, i et 4-5 cm tykt slapse-lag (gjennomslagsføre). Ble faktisk litt overivrig der, og til slutt kom det noen utslag til sidene, men jeg hadde aldri klart samme fart med min 1-serie på 225-dekk (!).

Jeg var selv veldig usikker på hvordan den ville oppføre seg på vinterføre - men den er absolutt på høyde med sammenlignbare biler på snø og slaps. Fremkommeligheten er i allefall helt på topp, og jeg kom opp i flere bakker som jeg ville ha vært skeptisk til med det jeg har kjørt før. Litt sånn Boble/Saab-feeling kanskje - men det er så lenge siden at dekkene ikke er sammenlignbare lengre...

PS! Mange har poengtert at man ikke kan slå av "ESC" (stabilitetskontroll) og det kan man heller ikke, men man kan tvangsaktivere "Dynamic Traction Control" (via iDrive-menyen) - dette gjør at man ikke blir "kuttet" som Sonus kaldte det ovenfor. DTC er spesielt tiltenkt fremkommelighet i glatte partier, og fungerer slik at man får maksimal spark på begge hjulene, og at det forsøkes å minimere spinn på best mulig måte uten å redusere motoreffekt (som mange opplever som at bilen dør i glatte oppoverbakker). Denne funksjonen er spesielt nyttig på løse underlag som dyp snø og slaps.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: i3_X5_116dAmandag 02. desember 2013, klokken 08:01
Sitat fra: bromm på søndag 01. desember 2013, klokken 23:37
Jeg har hatt anledning til å få testet i3 skikkelig på vinterføre ..... funksjonen er spesielt nyttig på løse underlag som dyp snø og slaps.

Takk for lang og god info om testen din bromm. Litt misunnelig, jeg har ikke engang sett i3'en i live, enda mindre i det hele tatt kjørt i3'en.  :)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: østfoldinglørdag 18. januar 2014, klokken 13:47
Hater at Tesla- og LEAF-eiere kommer til BMW-forumet for å slenge dritt om BMW, så jeg holder meg for god til det - men deler heller denne linken her på BMW-forumet :)

http://www.dagbladet.no/2014/01/18/nyheter/bil/tesla/kulde/31351725/

Nå som flere av oss her på forumet får i3 den nærmeste tiden, blir det spennende å se hvordan i3 oppfører seg litt over tid i kulda.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: LMORlørdag 18. januar 2014, klokken 15:02
Sitat fra: østfolding på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:47
Hater at Tesla- og LEAF-eiere kommer til BMW-forumet for å slenge dritt om BMW, så jeg holder meg for god til det - men deler heller denne linken her på BMW-forumet :)

http://www.dagbladet.no/2014/01/18/nyheter/bil/tesla/kulde/31351725/

Nå som flere av oss her på forumet får i3 den nærmeste tiden, blir det spennende å se hvordan i3 oppfører seg litt over tid i kulda.

Dette er ikke den verste utfordringen Tesla har. Det er mange feil å lese om på forumet. Her er det bare kabelen som har problemer. BMW har en god del mer erfaring med kulde, både her og i vinterland i Europa.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: jkirkebolørdag 18. januar 2014, klokken 15:09
Sitat fra: østfolding på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:47
Hater at Tesla- og LEAF-eiere kommer til BMW-forumet for å slenge dritt om BMW, så jeg holder meg for god til det - men deler heller denne linken her på BMW-forumet :)

Jeg har ikke sett noe til drittslenging. Hvem har slengt dritt? Om man tar diskusjonene som hittil har vært om f.eks påstått energiforbruk som drittslenging er man i overkant nærtagende etter min mening. Sunn diskusjon mellom forskjellige synsvinkler må da være lov.

Husk at de fleste av oss også ser på oss som elbileiere, ikke Leaf-eiere eller Tesla-eiere. Vi leser derfor hele forumet, uavhengig av merkeinndeling.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Vindlørdag 18. januar 2014, klokken 16:56
Jeg vil komme med en kort oppdatering om i3 på vinterføre, da jeg virkelig har fått kjørt med i3 i svært grisete føre de siste dagene.  Bilen oppfører seg svært godt, og det er lett å komme opp bratte bakker.  Når man prøver å fremprovosere en sladd, f.eks ved å ligge i 50 i en snedekt rundkjøring, så griper Traction Control ganske tydelig inn.  Det er ikke noe problem å legge bilen akkurat der den skal være, og hjulspinn oppleves omtrent ikke.  Regenerering er betraktelig mindre under slike forhold, men ikke fraværende. 

Jeg måtte også utfordre skjebnen ved å kjøre inn på en umåkt parkeringsplass, med 30 cm nysnø.  Dette ville jeg normalt kun gjort med 4 hjuls trekk.  Dette var helt uproblematisk, og svært morsomt.  Fikk ikke til drifting, da må man nok inn å programere om noe - kunne elsket en "Advanced driver" funskjon gjemt langt nede i menyen ett sted.  (kansje det finnes)

Rekkevidden, under litt aktiv kjøring lå på 124 km.  Til uken skal jeg prøve en langtur, og kommer tilbake med rekkevidderapport fra den.  Det som er fasinerende med rekkeviddeindikatoren er hvor nøyaktig den er.  Jeg starter opp bilen, og den står på 124 km, så leker man seg i snøen, krabber opp bratte bakker, prøver 0-100 på 6 cm snø på toppen av is (som ikke er 7.2 sekunder men rundt 12) - og etter å ha kjørt 46 km aller mest i comfort, så viser rekkevidden 76 km.  Det er 2 km avvik.  BMW har definitivt ikke noe "guessometer" som andre el biler har.

Jeg testet også i forhold til navigasjonen. La jeg inn en tur til Tryvannstårnet (ca 400 meter over havet) , så gikk rekkevidden litt ned.  La jeg inn en tur til Tryvannstårnet  og hjem igjen - så økte den totale rekkevidden litt.  Det betyr at rekkevidden tar hensyn til den ruten man har planlagt.

Det er perfekte vinterforhold nå, flere detaljer kommer.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Coachenlørdag 18. januar 2014, klokken 17:17
Flotte tilbakemeldinger Vind.
Vinterrekkevidden blir viktig for meg når jeg skal hente bilen i Oslo og kjøre hjem til Skien.
Har ikke bestemt meg for om jeg skal prøve meg over "heia"  (130km) eller E18 (160km) med lengre stopp underveis.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Vindlørdag 18. januar 2014, klokken 17:36
Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:17
Flotte tilbakemeldinger Vind.
Vinterrekkevidden blir viktig for meg når jeg skal hente bilen i Oslo og kjøre hjem til Skien.
Har ikke bestemt meg for om jeg skal prøve meg over "heia"  (130km) eller E18 (160km) med lengre stopp underveis.
Avhengig av tempratur, så kan det holde hardt.  Jeg ville startet med 100% full bil, så ville jeg stoppet 10 min på Hurtigladeren til ABB i Asker - slik at du får fylt opp for det at du måtte prøve 0-100 fire ganger før Sandvika.  Deretter ville jeg satt på ECO Pro +, vinterjakke og kjørt på.  Utfordringer er jo at det ikke er noen hurtigladere Type 2 før du er nesten hjemme.

Om det er -5 og sne som nå, kan det bli tøft, men er det 05 og tørre veier så kan det gå bra.

Som sagt skal jeg prøve meg på en "langtur" til uken og skal melde tilbake hva rekkevidden er i Eco Pro eller + modus.  Tenkte meg over Solighøgda, og ned til Syllling, Lier og hjem igjen til Høvik, og så småkjøre litt for å se hvor langt jeg kommer (men nærmere og nærmere hjemmeladeren)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Coachenlørdag 18. januar 2014, klokken 17:50
Alternativet mitt er å ta en lade (gjøre fruen fornøyd) pause på Ikea Slependen.
Regner med at de har muligheten for vanlig lading der sånn at jeg kommer opp til 100% igjen.
Da vil det gjenstå ca 110km om jeg kjører over "heia".
Om dette blir vanskelig å få til så får jeg heller ta en lengre lunsj langs E18 et sted jeg kan lade vanlig.
Flott du tar en test på langtur.
Hadde vært greit å vite hvor langt man kommer med noe bruk av varme også (f.eks 17-18 grader)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: LMORlørdag 18. januar 2014, klokken 18:07
Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:50
Alternativet mitt er å ta en lade (gjøre fruen fornøyd) pause på Ikea Slependen.
Regner med at de har muligheten for vanlig lading der sånn at jeg kommer opp til 100% igjen.
Da vil det gjenstå ca 110km om jeg kjører over "heia".
Om dette blir vanskelig å få til så får jeg heller ta en lengre lunsj langs E18 et sted jeg kan lade vanlig.
Flott du tar en test på langtur.
Hadde vært greit å vite hvor langt man kommer med noe bruk av varme også (f.eks 17-18 grader)

På appen min står det at det er 5 vanlige ladeplasser på IKEA. Smart Club (er de aktive enda?), på andre siden av vegen, ser ut til å ha 12 ladepunkt, 10 i P3, som ser ut til å være AC på 32A!, (men husk å forsikre deg om at du da får med deg den blå kabelen)

HUSK å stille om ladingen fra LOW til HIGH hvis du skal lade fra vanlig kontakt på IKEA, da bør du få 10-12% per time :-)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Coachensøndag 19. januar 2014, klokken 00:10
Mener du da BMW appen?
Den er såpass detaljert ja..
Har kjøpt med hurtigladeroppsettet så da kan et stopp på den 32A plassen være tingen.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: LMORsøndag 19. januar 2014, klokken 00:32
Sitat fra: Coachen på søndag 19. januar 2014, klokken 00:10
Mener du da BMW appen?
Den er såpass detaljert ja..
Har kjøpt med hurtigladeroppsettet så da kan et stopp på den 32A plassen være tingen.
Det kan jo være gøy å prøve allerede på første tur, men enkleste er vel på IKEA hvis du likevel skal dit, og så dra innom der hvis den ikke er full.

Appen jeg sjekket på var LadeNå!

Der kan du sjekke hele veien du skal kjøre, eller på:

http://www.ladestasjoner.no

Hurtiglading:

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Smart Club, Asker
Pustutveien 6, 1396 Billingstad
Ant ladepunkt: 12
Fordeling:
3 Type 2 (Semihurtig AC). 7 Type 1 (Normal 16A). 2 Vanlig (Normal 16A).
Makstid:   Nei   Sted:   Kjøpesenter
Åpen24t:   Nei   Tilgang:   Åpen
Tilgjengelighet:   Besøkende       
De nye er 3 Type 2 med 22 kW og 7 stk Type 1 (passer i japanske elbiler). Skal foreløpig være åpne og gratis, kan bli endringer.

Er ikke sikker på hvor du kjører, men det settes opp Combo ladere også:

Liertoppen
Drammensveien 201, Lierskogen
2 ladepunkt / CHAdeMO hurtig & Combo hurtig & Type 2 semihurtig?
Eier: Fortum
Antatt klar: Jan 2014
Transnovastøtte. Offentlig tilgjengelig. Betaling.

og snart? (april?):

Holmestrand
Grelland 2, Holmestrand
Combo hurtig
Eier: Ishavsveien
Antatt klar: April 2014

Sandefjord
Fokserødveien 21, Sandefjord
Combo hurtig
Eier: Ishavsveien
Antatt klar: April 2014
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Vindsøndag 19. januar 2014, klokken 08:30
Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:50
Hadde vært greit å vite hvor langt man kommer med noe bruk av varme også (f.eks 17-18 grader)
Jeg tenkte å teste i Eco Pro, med vanlig forbruk for været på - varmeseter, 17-18 grader, musikk osv.  Ellers er vel Lunde testen den mest nøyaktige hitill - under norske forhold - men jeg tror han kjører mere økonomisk enn meg.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Klykkenonsdag 22. oktober 2014, klokken 22:22
Prøvde bilen for første gang på vinterføre idag. Friskt i minne var all skryten på dette forumet, men jeg var for høy i hatten, gitt. Var ca 10cm våt snø på veien med noen hjulspor jeg kunne plassere meg i. Det var ca én kilometer med dette føret, og det stiger fra rundt 300moh til 450. Det er BRATT med andre ord. Og grusvei, forøvrig. Stigningen startet med en hårnålssving og ender i en litt slakkere sving, og litt før hadde jeg fått beskjed om at flere hadde måttet gi seg med å komme opp. Jeg kom halvveis opp i bakken hvor det er et "vaskebrett". Hastigheten dalte fort i samsvar med blinkingen i antispinn, og jeg måtte kapitulere. Prøvde én tur til med litt mer guts, og kom litt lenger, men med samme resultat pga "vaskebrettet". Litt slitsomt i og med at jeg i tillegg hadde under 20% kapasitet på batteriet og var avhengig av å lade på endestasjonen! Ringte etter hjelp av noen med 4x4 som allerede var der, og de kom meg til unnsetning. Måtte sette igjen bilen ved et skiannlegg lengre nede, hvor jeg også fant en stikkontakt med strøm ved et spikertelt hvor det også stod en e-up som ladet. ;D Moro erfaring, men neste gang velger jeg (dessverre) eksosbilen som har 4x4.

Ikke misforstå, jeg var imponert over stødigheten til bilen likevel, og at den i det hele tatt kom seg opp såpass langt. :) Jeg som tok meg litt vann over hodet.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Vindonsdag 22. oktober 2014, klokken 23:26
Du kan slå av antispinn - og være litt varsom - det øker faktisk fremkommeligheten noe under litt ekstreme forhold.  Har enda ikke opplevd å sitte fast noe sted med i3 - og prøvde noen ganske utfordrende veier i vinter.

Om du ikke har brukt vinterdekkene før kan det jo også være at de trenger litt innkjøring.  Nye vinterdekk er ikke alltid det beste.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Klykkenonsdag 22. oktober 2014, klokken 23:46
Eneste mulighet opp der var 4x4 virket det som. Eller høy fart! Slapsen dro deg ut i sidene... Ville ikke slå av TC da jeg ikke vet helt hvordan en elbil oppfører seg uten hjelpemidler.. Vil teste det på flata først. :p

Kladden ligger forøvrig i "friluft" nå, og det regner/snør, så får se hvordan den takler været. La en tom plastpose rundt for å dekke til litt, just in case. :)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: brommtorsdag 23. oktober 2014, klokken 10:23
Sitat fra: Klykken på onsdag 22. oktober 2014, klokken 23:46
Eneste mulighet opp der var 4x4 virket det som. Eller høy fart! Slapsen dro deg ut i sidene... Ville ikke slå av TC da jeg ikke vet helt hvordan en elbil oppfører seg uten hjelpemidler.. Vil teste det på flata først. :p

Kladden ligger forøvrig i "friluft" nå, og det regner/snør, så får se hvordan den takler været. La en tom plastpose rundt for å dekke til litt, just in case. :)
På slike forhold som du beskriver (høy stigning og vaskebrett), så er det nesten HELT nødvendig å slå Traction Control - det er jo nettopp derfor den er der. TC gjør at den "kvelende" oppførselen forsvinner helt, og tillater en god del hjulspinn, samtidig som at den gir full kraft ned i hjulene (man får altså anledning til å kunne "ta fart" på en ordentlig måte). Den tillater også litt mer sideveis sladd, men ikke slik at man går helt rundt (mener den tillater opptil 30 grader utslag før den foretar inngripen via DSC).
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Klykkenfredag 24. oktober 2014, klokken 09:51
Hva mener du? Har kun valget om å slå av TC i idrive. Den står på som standard. Med den på så "kveles" fremdriften uten hjulspinn og sladd. Med den av er jeg usikker, da jeg ikke har prøvd det enda. Regner med det er "ingen hjelpemidler" da, og man står fritt til å slenge ut "rompa" og ligge sidelengs i svinger osv?
På en BMW jeg hadde tidligere måtte jeg holde inn DTC-knappen i 3 sekunder for å deaktivere all antispinn og TC. Da kontrollerte man bilen for egen hånd. Er det slik på i3en også?
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: LMORfredag 24. oktober 2014, klokken 10:00
Det er DSC du slår av, og da slår du på DTC.
Slå av alt, slik som på andre BMWer er ikke mulig på i3.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Klykkenfredag 24. oktober 2014, klokken 10:42
Aha. DSC blir til DTC, ja! Nesten så jeg fikk lyst til å kjøre tilbake og prøve igjen! For hadde jeg kunnet spunnet litt ville jeg kommet meg ned til grusunderlaget mest sannsynlig, og da sikkert kommet meg opp. Vel, da vet jeg det! Takker for infoen.

På 3-serien var det samme om du trykte kun én gang på DSC-knappen. Sto vel DTC restricted på skjermen der også, ja... Bilen ble mer leken, men reddet deg om "det ble for galt". Enda mer moro med alt av, selvfølgelig. ;D
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Vindfredag 24. oktober 2014, klokken 16:48
Beklager - det var det jeg mente å skrive, og det er det jeg har gjort når det har vært vanskelig føre.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: power59tirsdag 16. desember 2014, klokken 06:57
Endelig fikk jeg testet i3'n på skikkelig vinterføre. I går kveld var det snøfall, nesten nullføre, ubrøytede veier og ypperlige forhold for testing.

Hvordan bilen ville oppføre seg i utforbakker på glatt føre var jeg særlig spent på. Med for kraftig brems på bakhjulene under regenerering ville bilen bli som en slede og rotere ukontrollert.

I en bratt og glatt bakke lot jeg derfor bilen gli ned på vanlig måte med enpedals brems (regenering). Bremseeffekten (regenering) avtok øyeblikkelig og sømløst og bilen ble som en vanlig bil som måtte bremses ned på bremsepedalen. Etterhvert som bakken flatet ut og festet ble bedre gjenvant bilen gradvis enpedals-bremsen.

Bortsett fra at man kan bli litt overrasket (hvis man ikke følger med på føreforholdene) over at enpedals-bremsen kan forsvinne, så fungerte systemet ypperlig!

Framkommelighet og evne til å ta løs ble testet i en bratt motbakke. Med passende fart tok bilen seg overraskende godt frem med blinkende traction-lampe og redusert motoreffekt. 

Så forsøkte jeg å ta løs fra en stopp midt i bakken. Det lykkes ikke - drivhjulene ble stående å spinne. Slapp meg derfor en meter tilbake, slo på DTC - og tok løs uten større problem.

Så - for en som har vært ferdig med bakhjulsdrevne biler på norske vinterveier siden 90-tallet - så er i3's vinteregenskaper absolutt godkjente!
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Klykkentirsdag 16. desember 2014, klokken 08:17
Har vært ganske mye snø her i noen uker nå også. Ikke testet opp den bakken jeg beskrev tidligere, men det blir. Har ikke vært borti noen problem etter at det ble "normal" vinter, annet enn at rekkevidden er betydelig lavere enn på sommeren, men det var temmelig forventet. :)

Godt fornøyd, jeg!
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: brommtirsdag 16. desember 2014, klokken 10:31
Sitat fra: power59 på tirsdag 16. desember 2014, klokken 06:57
Bortsett fra at man kan bli litt overrasket (hvis man ikke følger med på føreforholdene) over at enpedals-bremsen kan forsvinne, så fungerte systemet ypperlig!
Når man blir vant til akkurat dette (at regen forsvinner), så har man plutselig en ny og stor fordel med i3 - man vet at det er glatt FØR man kommer til det punktet man må vente på med andre biler - altså når man virkelig skal stoppe...
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 16. desember 2014, klokken 12:00
Sitat fra: bromm på tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:31
Sitat fra: power59 på tirsdag 16. desember 2014, klokken 06:57
Bortsett fra at man kan bli litt overrasket (hvis man ikke følger med på føreforholdene) over at enpedals-bremsen kan forsvinne, så fungerte systemet ypperlig!
Når man blir vant til akkurat dette (at regen forsvinner), så har man plutselig en ny og stor fordel med i3 - man vet at det er glatt FØR man kommer til det punktet man må vente på med andre biler - altså når man virkelig skal stoppe...
Kunne du forklart dette nærmere? Når man ved enpedals-kjøring letter vesentlig på gassfoten så tilsvarer det i en fossilbil å flytte foten fra gass til brems (man ønsker altså å redusere bilens hastighet). Hvordan er det en fordel å merke at det er glatt fordi motorens regenerering forsvinner, kontra å merke at det er glatt pga abs-sensor som slår inn/lamper som blinker?
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Ferrytirsdag 16. desember 2014, klokken 12:14
Det oppleves som mye mindre dramatisk at regenerering avtar enn at ABS begynner å knurre. I stedet for kraftig oppbremsing så ruller bilen lenger og lettere, men det skjer helt jevnt og sømløst. Ingen rykk og napp, ventiler som åpnes, releer som slår e.l.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 16. desember 2014, klokken 12:20
Til gjengjeld - om du kjører på en glatt vei (som du ikke vet er glatt) og tar foten vesentlig av gassen (fordi du har behov for å bremse) så vil du merke at bilen ikke bremser allikevel, og deretter må du flytte foten fra gass til brems.
Ved topedals-kjøring har man da for lengst fått utslag på ABS, og tilfører bremseeffekt på alle fire hjul innenfor maksimalt veigrep.

For all del - enpedals-kjøring føles mye mer moderne enn topedals-kjøring, og i3 har såvidt jeg forstår et mer gjennomført enpedals-system enn eksempelvis Tesla.

Jeg er derimot ikke enig i at det å finne ut at det er glatt via gasspedalen er en fordel over å finne det ut via bremsepedalen, selv om det naturligvis er å foretrekke over null endring i regen på glatt føre (og påfølgende snurr). Ja ABS oppleves sikkert som mer inngripende enn fravær av regenerering, men om jeg ikke har fulgt med og blir overrasket med speilblankt føre når jeg har behov for å bremse så vil jeg gjerne allerede ha foten på bremsen med full tilgjengelig bremseeffekt på alle fire hjul :)

Det er nå min mening, men jeg har aldri vært i en situasjon hvor regen var det som varslet om at det var glatt. I Teslaen bruker jeg innimellom fartspedalen for å sjekke om det er glatt hvis jeg mistenker at det er speilglatt, men jeg gir gass istedenfor å bremse. Blinker momentant om det er glatt, og null endring i hastighet (forutsetter rett vei).
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: brommtirsdag 16. desember 2014, klokken 12:58
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:20
Til gjengjeld - om du kjører på en glatt vei (som du ikke vet er glatt) og tar foten vesentlig av gassen (fordi du har behov for å bremse) så vil du merke at bilen ikke bremser allikevel, og deretter må du flytte foten fra gass til brems.
Ved topedals-kjøring har man da for lengst fått utslag på ABS, og tilfører bremseeffekt på alle fire hjul innenfor maksimalt veigrep.

For all del - enpedals-kjøring føles mye mer moderne enn topedals-kjøring, og i3 har såvidt jeg forstår et mer gjennomført enpedals-system enn eksempelvis Tesla.

Jeg er derimot ikke enig i at det å finne ut at det er glatt via gasspedalen er en fordel over å finne det ut via bremsepedalen, selv om det naturligvis er å foretrekke over null endring i regen på glatt føre (og påfølgende snurr). Ja ABS oppleves sikkert som mer inngripende enn fravær av regenerering, men om jeg ikke har fulgt med og blir overrasket med speilblankt føre når jeg har behov for å bremse så vil jeg gjerne allerede ha foten på bremsen med full tilgjengelig bremseeffekt på alle fire hjul :)

Det er nå min mening, men jeg har aldri vært i en situasjon hvor regen var det som varslet om at det var glatt. I Teslaen bruker jeg innimellom fartspedalen for å sjekke om det er glatt hvis jeg mistenker at det er speilglatt, men jeg gir gass istedenfor å bremse. Blinker momentant om det er glatt, og null endring i hastighet (forutsetter rett vei).
Du er litt inne på det, men du misforstår litt... Man kjører altså som vanlig uten å misstenke noe som helst, f.eks nedover en slakk bakke. Så merker man nesten som en ryggmargsrefleks at bilen bremser litt mindre enn vanlig (fordi man praktisk talt har bremsen i høyrefoten, noe som også betyr at man konstant sjekker "bremsene" - noe man aldri gjør på en vanlig bil). På dette viset er man klar over at det er glatt, leeenge før man er det på konvensjonelle biler ;)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 16. desember 2014, klokken 13:08
Aha, som et veldig subtilt tidligvarsel. Ja forsøk på brems med to hjul vil jo gi raskere utslag enn forsøk på brems med 4 hjul, og om man vet veldig godt hvordan bilen egentlig skal reagere så kan man jo utnytte den kunnskapen. Hadde jeg kjørt i en bakke og plutselig merket at regen ble redusert ville jeg fått den effekten du tenker på. 

Jeg kan ikke huske å ha dratt nytte av dette selv, men regen i Teslaen er høyst variabel ut fra hastighet, batteritemp etc. så den er kanskje ikke stabil nok til å opparbeide den ryggmargsrefleksen som i3 kan gi.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: brommtirsdag 16. desember 2014, klokken 13:48
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:08
Aha, som et veldig subtilt tidligvarsel. Ja forsøk på brems med to hjul vil jo gi raskere utslag enn forsøk på brems med 4 hjul, og om man vet veldig godt hvordan bilen egentlig skal reagere så kan man jo utnytte den kunnskapen. Hadde jeg kjørt i en bakke og plutselig merket at regen ble redusert ville jeg fått den effekten du tenker på. 

Jeg kan ikke huske å ha dratt nytte av dette selv, men regen i Teslaen er høyst variabel ut fra hastighet, batteritemp etc. så den er kanskje ikke stabil nok til å opparbeide den ryggmargsrefleksen som i3 kan gi.
Ja selv om det er sterk regen på TMS også, så er nok den lave vekten på i3 med på å gi en mye mer bastant definisjon på akkurat dette. Jeg ser iallefall på dette som en ekstra sikkerhet, både fordi man legger merke til det veldig tidlig samtidig som man "tvinges" til å flytte foten over til bremseberedskap...
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Ferrymandag 22. desember 2014, klokken 22:42
Et "problem" jeg har merket de siste dagene er når det er så bratt og glatt at jeg må flytte foten til bremsepedalen, så får hjula tak igjen og dermed kommer regenerering så kraftig at bilen nesten stopper. Det blir mye flytting av høyrefoten hvis det veksler mellom bra og dårlig grep i lange utforbakker.
En annen observasjon er at 125 kW er fullstendig bortkastet på vinterføre. Jeg lurer på hvor mange av dem jeg bruker? Bilen har krefter til å spinne løs nesten når som helst. Lurer på hvordan den hadde vært å kjøre uten antispinn og stabilitetskontroll, det hadde vært småskummelt!
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: 02janmandag 22. desember 2014, klokken 23:10
Mmmm, har fått kjøre mye på glatta de siste ukene, siste veistrekket opp til huset er opp en dalsiden, med ca 7 % javn stigning! ny asfaltert, svingete, ca 2 km.
Kjørte oppover på speilblank is,  driftet da bilen lett/forsiktig opp for å ikke få stopp i bakken - uten denne on/off traction , ville jeg stått stille - bak meg hadde jeg en xc70 II, med pigger som ville forsøke å gi meg nakkesleng/spise bakfangeren.

Nå på snø,isføre, skrur jeg av (eller på?) traction corntrollen, for å sikre fremdrift i lav hastighet.  På min gamle audi er det noe lignende system, som går automatisk på i lavere hastighet en 40km/t.

Tenker at det skulle vært en hurtigknapp for denne traction, eller automatikk i lav hastighet ( er avhengig av denne for å komme meg ut av gårdsplassen nå på vinter)

Når det gjelder regenereringen , som "plutselig" slipper , er det som diskutert av andre , en kjekk indikator på at det er glatt.  Når det er så mange forskjellig bip bip lyder for det ene og det andre , så tenker jeg en kjekk grei måtte være et det komm opp et lite lys/blink i instrumentpanelet , som varslet at det er særs glatt , siden regenereringen allerede har denne info.

Har prøvd en del ganger på glatt føre å slippe fartspedalen raskt ,uten at regenereringen har klart å lage en brems som skrenser.

Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Klykkenmandag 22. desember 2014, klokken 23:35
Slår DTC av jeg også for at bilen ikke ska dø ut opp til carporten hjem.

Har også fått skrens flere ganger med for rask regen kombinert med brå sving. Fremprovosert, selvfølgelig. ;D Aldri noe dramatisk.

Fikk også testet hard nedbremsing på snø/is idag, da det stod en hund (!!) midt på veien på en øde langstrekning i mørket. Var maks fem meter unna å gi den et dytt, men dekkene og bilen greide nedbremsingen fra 60-70 til 0 uten dramatikk. :)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: LMORtirsdag 23. desember 2014, klokken 00:07
Du slår PÅ Traction.
Ellers er kontrollert skrens (med DSC) en del av det som er gøy med å kjøre BMW. Så lenge skrensen er i riktig retning, blir den tillat av DSC.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: brommtirsdag 23. desember 2014, klokken 08:01
Sitat fra: 02jan på mandag 22. desember 2014, klokken 23:10
Tenker at det skulle vært en hurtigknapp for denne traction, eller automatikk i lav hastighet ( er avhengig av denne for å komme meg ut av gårdsplassen nå på vinter)
Du har da 8 hurtigknapper som du kan bruke til hvilket som helst menyvalg  ;D

Bare å scrolle iDrive-menyen på det du vil ha tilgang til (f.eks "Traction"), og holde inn ønsket knapp i 5 sekunder...

Jeg har Traction på min #3 på vinteren  ;)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: gantontirsdag 23. desember 2014, klokken 11:04
Hvilke nummererte knapper snakker du om da? De som styrer radiokanalene?

Ellers er jeg godt fornøyd med vinterføreegenskapene til i3. Var veldig spent før vinteren, men den er bedre en feks BMW 3-serie spør du meg (har vært godt fornøyd med 3'erne (bortsett fra på snøføre oppoverbakker),  synes i3 har bedre framkommelighet og enda litt bedre oppførsel på glatta.  :) :)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: ali_bentirsdag 23. desember 2014, klokken 14:27
Sitat fra: ganton på tirsdag 23. desember 2014, klokken 11:04
Hvilke nummererte knapper snakker du om da? De som styrer radiokanalene?

Ja det er de knappene som styrer radiokanalene som skal brukes. De kan brukes til å styre nærmest hva som helst i menystrukturen i displayet.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: TorStirsdag 23. desember 2014, klokken 20:11
Det var det aller første jeg ba han som leverte ut bilen om å fikse, men det virket ikke. Det er ikke mulig å tilordne DSC av til en av hurtigknappene.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Klykkentirsdag 23. desember 2014, klokken 21:26
Jo, du må ikke gå inn i selve menyen for TC, men stå hakket før, slik at tractionmenyen er merket av. Hold inn en av tallene i ~5sek. Vips! :)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Truls Martinonsdag 24. desember 2014, klokken 00:56
Har DTC på nummer 7, så jo det går an :)

Savner forøvrig muligheten til å slå elektronikken helt av. Taper alt for mye hastighet dersom bilen får skrens, selv om DTC er aktivert. Har en svingete og kronglete vei opp til min mor og far, hvor man på de vanskeligste dagene er avhengig av å kunne legge bilen i sladd for å greie å holde hastigheten rundt en 90graders sving.

Er det noen spesiell grunn til at de ikke tillater dette, som de gjør på andre Bmw? Tåler ikke motor/drivverk å ruses uten motstand (spinning)?
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: TorSonsdag 24. desember 2014, klokken 09:07
Det virket jo fint. Akkurat slik jeg ville ha det. Det var dårlig at selger / "utleverer" ikke kjente til dette. Prinsippet er jo trolig likt på alle nyere BMWer.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: LMORonsdag 24. desember 2014, klokken 09:26
Sitat fra: TorS på onsdag 24. desember 2014, klokken 09:07
Det virket jo fint. Akkurat slik jeg ville ha det. Det var dårlig at selger / "utleverer" ikke kjente til dette. Prinsippet er jo trolig likt på alle nyere BMWer.
Og mange år tilbake... Grunnen er nok at funksjoner som har egen knapp, normalt ikke har kunnet programmeres inn på disse knappene. I de fleste andre BMWer, så er DSC/DTC/Off en egen knapp.
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Klykkenonsdag 24. desember 2014, klokken 09:53
Sitat fra: Truls Martin på onsdag 24. desember 2014, klokken 00:56
Er det noen spesiell grunn til at de ikke tillater dette, som de gjør på andre Bmw? Tåler ikke motor/drivverk å ruses uten motstand (spinning)?
Sikkert fordi det er vanskelig å høre motoren, og at den ikke har noe gir som holder igjen hastigheten på hjula.

Edit: redusert effekt når tempen blir lav! Dette var veldig merkbart, med tilnærmet halv effekt. Ser det i displayet på førersiden.
(http://i.imgur.com/BvrwtC4.jpg)
Tittel: Sv: I3 på vinterføre?
Skrevet av: Ferrytorsdag 25. desember 2014, klokken 17:57
Fikk testet bilen i skikkelig kulde i dag. Mellom -14 og -24 på en 26 km tur med 300+ høydemeter. Tungt snøføre, comfort-modus, 19 grader på klima. Måtte opp en skikkelig bratt bakke, og det gikk med nød og neppe vha. traction-modus. Brukte i underkant av 40% av batteriet på disse 26 km. Om rekkevidden er bra eller dårlig må nesten bli opp til hver enkelt. Det er tilstrekkelig så lenge det ikke er behov for å gjøre turen mer enn to ganger mellom hver lading. Helt fin komfort med 19 grader, men var godt kledd. Isfrie ruter.

(http://bildr.no/thumb/SXp6dWI0.jpeg) (http://bildr.no/view/SXp6dWI0)