Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Kjellemann på mandag 18. november 2013, klokken 19:47
Heisann.
Kom over denne denne infoen, og lurte på om noen av dere smarte her inne kan bekrefte/avkrefte dette :
Why your Tesla will lose 15 miles a day if it isn't plugged in
The computer never goes to sleep. So it uses 200 watts to run all the electronics. 200watts *24 hours is about 5kW. The car gets around 320 watts/mile (EPA rated range), so there's the 15 miles a day lost if you don't plug it in. Impressive how much energy a computer uses, isn't it?
Min bil ble parkert med 355tkm Fredag kl 16:00. Jeg hentet den idag tidlig og den hadde da tapt 14tkm på nesten 3 døgn.
Min er satt til "Energy Saver" når bilen er av. Hører også med at temperaturen i garasjen er 12 grader.
Sitat fra: Kjellemann på mandag 18. november 2013, klokken 19:47
Heisann.
Kom over denne denne infoen, og lurte på om noen av dere smarte her inne kan bekrefte/avkrefte dette :
Why your Tesla will lose 15 miles a day if it isn't plugged in
The computer never goes to sleep. So it uses 200 watts to run all the electronics. 200watts *24 hours is about 5kW. The car gets around 320 watts/mile (EPA rated range), so there's the 15 miles a day lost if you don't plug it in. Impressive how much energy a computer uses, isn't it?
Det er ihvertfall IKKE selve "PCen" som trekker strøm . Det er samme prosessor , Tegra 3 T30 (en hel PC på en chip), som sitter i Microsoft Surface og bruker maksimalt et par watt når den strever, og bortimot ingenting hvis den hviler.
I "speedometeret" sitter det en Tegra 2, samme som sitter i en Samsung Galaxy Tab 10.1, så det er ikke DER strømmen forsvinner... Det som bruker mest strøm må i så fall være selve skjermen, men ikke i 200W-størrelsen...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tegra_3#Tegra_3
Fra lørdag morgen til nå (mandag kveld) har min bil gått fra 317 til 307 km 'typical range'. . Dvs ca 4km/ 800wh tapt pr døgn.
Bilen står parkert hos Tesla i påvente av noen garantirep. Må inn på Appen innimellom for å sjekke at bilen har det bra :D
Sitat fra: Kjellemann på mandag 18. november 2013, klokken 19:47
Why your Tesla will lose 15 miles a day if it isn't plugged in
The computer never goes to sleep. So it uses 200 watts to run all the electronics. 200watts *24 hours is about 5kW. The car gets around 320 watts/mile (EPA rated range), so there's the 15 miles a day lost if you don't plug it in. Impressive how much energy a computer uses, isn't it?
Ser ut til at det er eldre info. De europeiske bilene har vesentlig lavere stby-forbruk enn de tidlige amerikanske hadde.
Noen som vet hvordan dette blir i kulda? Er det uproblemtatisk å stå på geilo uten strøm i 20 minus?
Sitat fra: OleJA på mandag 18. november 2013, klokken 20:27
Fra lørdag morgen til nå (mandag kveld) har min bil gått fra 317 til 307 km 'typical range'. . Dvs ca 4km/ 800wh tapt pr døgn.
Bilen står parkert hos Tesla i påvente av noen garantirep. Må inn på Appen innimellom for å sjekke at bilen har det bra :D
Svarer på min egen mail over: Siste ~20 timer har det forsvunnet kun 1km range. Kan nesten virke som bilen går i en dypere søvn etter noen dager, og dermed reduserer tapet?
I den grad det betyr noe så står bilen parkert innendørs.
Sitat fra: OleJA på mandag 18. november 2013, klokken 20:27
Fra lørdag morgen til nå (mandag kveld) har min bil gått fra 317 til 307 km 'typical range'. . Dvs ca 4km/ 800wh tapt pr døgn.
Bilen står parkert hos Tesla i påvente av noen garantirep. Må inn på Appen innimellom for å sjekke at bilen har det bra :D
Batteriene var vel varmere da på lørdag morgen. Hvorfor i all verden skal den trekke så mye strøm ? Da er det i tilfellet noe riv ruskende galt. Selv Tesla er bare en bil, ikke en romstasjon,
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på mandag 18. november 2013, klokken 20:27
Fra lørdag morgen til nå (mandag kveld) har min bil gått fra 317 til 307 km 'typical range'. . Dvs ca 4km/ 800wh tapt pr døgn.
Bilen står parkert hos Tesla i påvente av noen garantirep. Må inn på Appen innimellom for å sjekke at bilen har det bra :D
Batteriene var vel varmere da på lørdag morgen. Hvorfor i all verden skal den trekke så mye strøm ? Da er det i tilfellet noe riv ruskende galt. Selv Tesla er bare en bil, ikke en romstasjon,
Det er vel helst slik at antatt rekkevidde beregnes blant annet utifra nåværende temperatur (når man setter seg inn i bilen). Dersom det er kaldere når man setter seg inn, beregner bilen helt korrekt lavere estimert rekkevidde.
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på mandag 18. november 2013, klokken 20:27
Fra lørdag morgen til nå (mandag kveld) har min bil gått fra 317 til 307 km 'typical range'. . Dvs ca 4km/ 800wh tapt pr døgn.
Bilen står parkert hos Tesla i påvente av noen garantirep. Må inn på Appen innimellom for å sjekke at bilen har det bra :D
Batteriene var vel varmere da på lørdag morgen. Hvorfor i all verden skal den trekke så mye strøm ? Da er det i tilfellet noe riv ruskende galt. Selv Tesla er bare en bil, ikke en romstasjon,
4 km tap i døgnet er faktisk en betydelig forbedring i forhold til 15-20km som ble rapportert på US biler med FW 4.x :D. Er enig med deg at det godt kunne vært enda lavere: ~35w strømtrekk når bilen 'sover' virker fremdeles mye, men er akseptabelt IMO.