Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: pnq på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:09
Hei. Jeg får rødt lys på ladeledning (før den stikkes i bilen). Er det en feil på kabel eller noen annet?
Du mener på selve UMC'en der det grønnet lyset normalt lyser når den er klar for bil. Er det ikke en resett knapp bakpå den? Har du prøvd det?
Edit: Sjekket TMC, Hvis dette ikke virker tror jeg UMC'en din er død :( Og tesla erstatter den.
Selv har jeg bare hatt røde lys på bilsiden. Senest idag. Hvis jeg låser bilen mye opp slik at ladingen blir stoppet virker det som den blir sur og plutselig er det røde lys og "Car needs service"
Sitat fra: pnq på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:09
Hei. Jeg får rødt lys på ladeledning (før den stikkes i bilen). Er det en feil på kabel eller noen annet?
du kan resette og snu stikkontakten evt prøve en annen stikkontakt.
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:13
Sitat fra: pnq på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:09
Hei. Jeg får rødt lys på ladeledning (før den stikkes i bilen). Er det en feil på kabel eller noen annet?
du kan resette og snu stikkontakten evt prøve en annen stikkontakt.
Har selv måttet snu kontakten en gang. Men da lyste umc grønn. Var bare bilen som aldri begynte å telle ampere.
Ja det er umc som kun blinker rødt. Fant reset knappen men ... det fortsetter å blinke rødt selv om jeg trykker denne inn mens den står i strøm. Skal den være frakoblet når den resettes?
Har hatt bilen i 2,5 måned og dette er første gangen. Annet jeg kan gjøre? Snu kontakten?
Sjekket at schuko addapteret har 'klikket' skikkelig i lås på ladekabelen?
Ring Tesla! :-[
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:51
Ring Tesla! :-[
Ringe Tesla? Hehehe... god ide .... men der er det er ingen som svarer uansett..... Uansett; Takk for innspill. Om noen har noen andre blir de verdsatt.
Min første UMC fungerte feilfritt i ca 2 måneder før den plutselig døde for 3 uker siden. UMC nr 2 fikk jeg for et par uker siden, men den har vært ustabil helt siden jeg fikk den (vil ikke alltid låse opp ladeluken, lading feiler etc).
Kjøpte derfor en ekstra UMC (nr 3 i rekken) for å ha i reserve, og forrige helg døde UMC nr 2 når bilen skulle lades i Tønsberg.
Med den første UMC`en kunne jeg trykke på reset-knappen når den var plugget i støpselet, så begynte den å blinke grønt etter hvert tredje røde blink. Det betyr at den sjekker seg selv og strømnettet for feil. Etter ca 15-20 minutter er den ferdig, og min UMC nr 1 fortsatte å blinke rødt.
UMC nr 2 får jeg ikke til å blinke grønt til "selvtest" på samme måten.
UMC nr 3 virker å fungere fint.
Kjør innom hos Tesla på Alnabru og be om en ny en.
Jeg har nå problemer med at ladingen sjelden vil starte. Ampere "telleren" vil ikke komme opp. Står bare på 0A. Det jeg har begynt med er å dra UMC'en ut av støpselet i noen sekund, for så å sette det tilbake igjen (en form for reset?). Så plugger jeg i bilen. Funker hver gang da.
Tesla tok en sjekk av både bilen og UMC'en for en stund tilbake uten å finne noen feil. Skal få en eletriker til å sjekke etter feil i garasjen før jeg gjør noe mer med saken.
Sitat fra: Oreo på onsdag 13. november 2013, klokken 10:07
Jeg har nå problemer med at ladingen sjelden vil starte. Ampere "telleren" vil ikke komme opp. Står bare på 0A. Det jeg har begynt med er å dra UMC'en ut av støpselet i noen sekund, for så å sette det tilbake igjen (en form for reset?). Så plugger jeg i bilen. Funker hver gang da.
Tesla tok en sjekk av både bilen og UMC'en for en stund tilbake uten å finne noen feil. Skal få en eletriker til å sjekke etter feil i garasjen før jeg gjør noe mer med saken.
Jeg opplever akkurat det samme. Har ikke spurt TM om dette. Brente meg noen ganger i begynnelsen på at den ikke begynnte å lade, så nå sjekker jeg hver gang. :o
Ja Cato, viktig å få verifisert at Ampere telleren går opp i displayet før man forlater bilen. Ikke nok å se at det blinker grønt ved ladeporten. Som du brente jeg og meg på dette noen ganger.
Saltoboks og type2 kabel virker mer og mer som en nobrainer etter alle problemene folk har med UMC
Fikk ny umc og alt er bare velstand igjen. Men ble litt skeptisk; Hva om umc*en svikter igjen og man er til fjells eller lignende og trenger noen kw før hjemturen.
Lurer på om man må ha en i reserve...?
Jeg tror det er bedre med en Salto eller Teslas HPWC hjemme og UMC i bilen. På Teslas HPWC har du nå 2500 i rabatt om/når den kommer.
Sitat fra: janmb på onsdag 13. november 2013, klokken 11:12
Saltoboks og type2 kabel virker mer og mer som en nobrainer etter alle problemene folk har med UMC
Selv om det var sure penger så kan jeg bekrefte at Salto virker helt utmerket! At man må lukke opp ladelokket manuelt er en ikke-sak, kun et testetrykk på den vidunderlige 17" :D
Ja, å åpne porten manuelt før man går ut av bilen blir nok fort rutine og er en liten pris for å ha stabil lading man kan stole på.
Jeg har hatt småproblemer med UMC fra Tesla, og jeg ville ha en i reserve. Kjøpte ladekabelen fra Salto istedet. Den fungerer mye bedre. Starter alltid ladingen med en gang og nå kan jeg slå av og på ladingen via app uten problemer. Ladekabelen er også enklere i bruk uten den store kladden ved schukokontakten. Eneste ulempen er at man må åpne ladeluka fra skjermen.
http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Nei- da fungerer ikke kommunikasjonen mellom UMC og bilen
Må være ganske flaut for teknologiselskapet Tesla å ha så mye problemer med noe så basalt som selve ladingen av luksuselbilen TMS:
- manglende adaptere
- ustabile UMC'er som dør og må byttes
- kontakter som må snus
- folk som står og drar ladere ut og setter inn igjen for å få lading til å starte, - - nervøse bilister som sjekker app'er hele tiden i frykt for at ladingen har stanset.
- en drøss med feilmeldinger under/etter lading.....etc....
Dette er kanskje litt av prisen vi må betale som pionerer, men jeg håper de finner ut av det jo før jo heller. Jeg kjenner at jeg er fornøyd med å ha bestilt en Saltoboks selv om dette burde være totalt unødvendig. En elbil uten strøm er tross alt bare en sinnsykt dyr garasjepynt ;D
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 19:58
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Nei- da fungerer ikke kommunikasjonen mellom UMC og bilen
Noen som har prøvd ?
Sitat fra: nofuelno på fredag 15. november 2013, klokken 21:43
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 19:58
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Nei- da fungerer ikke kommunikasjonen mellom UMC og bilen
Noen som har prøvd ?
Dersom du ser på pluggene i hver ende av kablen vil du se at type 2 hanplugg ikke passer i en type 2 hunplugg.
Men dersom det hadde vært mulig ville kommunikasjonen virke.
Det er ikke en godkjent løsnig å lage en forlengerkabel til en type 2 kabel, (heller ikke til en type 1 kabel for den saks skyld).
Det er selfølgelig mye enklere og billigere å benytte en skjøteledning, mellom stikkontakt og UMC, og som alltid er dette en ren nødløsning som bare brukes med forsiktighet, når en ikke ikke har noe valg.
Hva er prisen på denne http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ ?
Sitat fra: Griffel på fredag 15. november 2013, klokken 22:15
Sitat fra: nofuelno på fredag 15. november 2013, klokken 21:43
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 19:58
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Nei- da fungerer ikke kommunikasjonen mellom UMC og bilen
Noen som har prøvd ?
Dersom du ser på pluggene i hver ende av kablen vil du se at type 2 hanplugg ikke passer i en type 2 hunplugg.
Men dersom det hadde vært mulig ville kommunikasjonen virke.
Det er ikke en godkjent løsnig å lage en forlengerkabel til en type 2 kabel, (heller ikke til en type 1 kabel for den saks skyld).
Det er selfølgelig mye enklere og billigere å benytte en skjøteledning, mellom stikkontakt og UMC, og som alltid er dette en ren nødløsning som bare brukes med forsiktighet, når en ikke ikke har noe valg.
Jeg testet type 2 bak Teslas UMC- fysisk så det ut til å passe bra- bilen aksepterte det imidlertid ikke- som Griffel sier man kan heller skjøte på Schukosiden- med forsiktighet.
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 23:34
Jeg testet type 2 bak Teslas UMC- fysisk så det ut til å passe bra- bilen aksepterte det imidlertid ikke.
Nei, det blir trøbbel med motstandene som koder kabelens strømføringsevne. To kabler i serie betyr at motstandene parallellkobles og verdien havner utenfor gyldig område.
Det går i teorien fint å skjøte på Type 2 siden men da må man bruke dedikert skjøtekabel og ikke vanlig ladekabel.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 23:54
Nei, det blir trøbbel med motstandene som koder kabelens strømføringsevne. To kabler i serie betyr at motstandene parallellkobles og verdien havner utenfor gyldig område..
En titt på skjema viser at dette er en sannhet med modifikasjoner. Men det er altså ikke meningen at det være mulig med en slik forlengelse.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 23:54
Det går i teorien fint å skjøte på Type 2 siden men da må man bruke dedikert skjøtekabel og ikke vanlig ladekabel.
Nå sier EN 61851-1 (Europa Normen for lading)
Et ladekabelsett må være konstruert slik at de ikke kan brukes som forlengelse med plugg og kontakt.
Så slike kabler vil da være i strid med regelverket.
Sitat fra: Griffel på lørdag 16. november 2013, klokken 13:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 23:54
Nei, det blir trøbbel med motstandene som koder kabelens strømføringsevne. To kabler i serie betyr at motstandene parallellkobles og verdien havner utenfor gyldig område..
En titt på skjema viser at dette er en sannhet med modifikasjoner. Men det er altså ikke meningen at det være mulig med en slik forlengelse.
Ligger ikke motstanden over to pinner da? Ellers enig i at det ikke er meningen at det skal gå. Teknisk sett går det alikevel. Men jeg ser ikke helt poenget. I USA derimot har de ladestasjoner med faste Type 1 kabler, der har noen laget skjøtekabler i tilfelle plassen er opptatt av en bensinbil og de må parkere f.eks et par plasser bortenfor.
Sitat fra: Griffel på lørdag 16. november 2013, klokken 13:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 23:54
Det går i teorien fint å skjøte på Type 2 siden men da må man bruke dedikert skjøtekabel og ikke vanlig ladekabel.
Nå sier EN 61851-1 (Europa Normen for lading)
Et ladekabelsett må være konstruert slik at de ikke kan brukes som forlengelse med plugg og kontakt.
Så slike kabler vil da være i strid med regelverket.
Utvilsomt. Slike koblinger har f.eks en tendens til å bli liggende i vannpytter og det er vel ikke så gunstig...
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. november 2013, klokken 14:27
Ligger ikke motstanden over to pinner da?
Jo men.... Jeg må nok henvise deg til å studere skjema så forstår du nok hva jeg mener.
Dette er muligens også forklaringen på at protokolcontroller du kjøper fra Zero Carbon World finnes i versoner for "Tethered Cable EVSE" og for "cable free".
Sitat fra: pnq på onsdag 13. november 2013, klokken 20:07
Fikk ny umc og alt er bare velstand igjen. Men ble litt skeptisk; Hva om umc*en svikter igjen og man er til fjells eller lignende og trenger noen kw før hjemturen.
Lurer på om man må ha en i reserve...?
Er på fjellet og UMC blinker rødt før jeg forsøker å plugge den i bilen (blinker med sekund-intervall 15 ganger, 2-3 sek pause, så 15 blink osv.). Ingen effekt av skifte til annen kontakt/kurs/snu Schuko/trykke på Reset bak på ladekladd, Schuko-støpsel ut og inn av kontakt > 30 ganger...
Etter å ha forsøkt å ringe Tesla x ganger, snakket med tlf-svarere + mail i dag på lørdag; Fått tak i en svært hjelpsom og hyggelig kar hos Tesla/Alna (Kenneth L :)) som til tross for at han hadde fri ordnet en ny UMC som en Tesla-kollega hentet på Alna før 16:00 i dag.....
Ikke hatt ladeproblemer første mnd jeg hadde bilen, stadig varierende problemer siste uker, men hjalp oftest å ta schuko ut/inn noen ganger - men nå langt til fjells er feilen selvfølgelig permanent og det er umulig å lade!!! 230V IT-nett.
Men noen utfordringer skal vel pionerer har....