Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Brukererfaring Ladeutstyr => Emne startet av: edyrli på lørdag 09. november 2013, klokken 14:18

Tittel: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlilørdag 09. november 2013, klokken 14:18
Jeg har en av de nyere ladekablene som selv justerer seg mellom 8 og 14 ampere. Er det noen som vet hvilke kriterie som må oppfylles for at den skal gå over på 14A ?
Jeg har et nyere hus fra 2004 med 16A sikring og 2,5mm2 ut til garasjen. Dette burde jo kvalifisere til 14A lading.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: valvolainenlørdag 09. november 2013, klokken 14:21
En ladekladd kan vel ikke vite hvilken sikring du har i skapet. Kontaktene er jo like, og det finnes ikke noe kommunikasjon som forteller kladden dette.
Dette må du vel fortelle kladden eller bilen på et eller annet vis?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlilørdag 09. november 2013, klokken 15:35
Fikk beskjed om den skulle være automatisk. Det er kun en knapp på den og det er får å stoppe lading. Kanskje den ser på hvor mye spenningsfall det blir når last kommer på og bruker dette for å bestemme ladestrøm. Jeg aner ikke så derfor jeg spør.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBlørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Sitat fra: edyrli på lørdag 09. november 2013, klokken 15:35
Fikk beskjed om den skulle være automatisk. Det er kun en knapp på den og det er får å stoppe lading. Kanskje den ser på hvor mye spenningsfall det blir når last kommer på og bruker dette for å bestemme ladestrøm. Jeg aner ikke så derfor jeg spør.

Er det til trilling du har denne automatiske ladekabelen?
Ref tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10004.msg132973.html

Teorier rundt automatisk justering:

Dette er teoriar, kan teste ved og t.d. koble enkelt wattmeter til, og prøve og lade på ein lang skjøtekabel - og sjå om lading då går til 8 A?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: valvolainenonsdag 13. november 2013, klokken 21:28
Nå ble det stille her.
Og jeg som er skikkelig spent!
Kan ikke noen ta en telefon til dere kabelen er kjøpt og spørre hvordan dette er mulig?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBfredag 15. november 2013, klokken 18:55
Sitat fra: valvolainen på onsdag 13. november 2013, klokken 21:28
Nå ble det stille her.
Og jeg som er skikkelig spent!
Kan ikke noen ta en telefon til dere kabelen er kjøpt og spørre hvordan dette er mulig?

Noko nytt her? Nokon som har forsøkt og kontakte forhandler? Står det modell nr, eller tilsvarende på kabel?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerofredag 15. november 2013, klokken 23:31
Fikk tak i et enkelt teknisk skriv angående kladden...
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: valvolainenlørdag 16. november 2013, klokken 15:45
Haha!
teknisk dokumentasjon 0 - 1 svada
Takk for bidrag!
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffellørdag 16. november 2013, klokken 16:41
Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. november 2013, klokken 15:45
Haha!
teknisk dokumentasjon 0 - 1 svada
Takk for bidrag!
Enig dette er trolig bare tøys, til teoriene:

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Teorier rundt automatisk justering:
Måler spenningsfall, fyrst svært liten belastning, og volt blir målt som referanse. Så startar lading, om spenningsfall blir for stort går lading ned / aldri opp til 14A?
Spenningsfall: En 4m 2,5mm2 vil gi 20% større spenningsfall (og kan tåle 14A) enn 2m 1,5mm2, (som ikke tåler 14A).

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Think sin måte, starter på 14 A, om sikring går, bruker slår på igjen sikring så vil det trekkes 8 A.
Veldig upraktisk å måtte gjenninkoble sikring hver gang en lader, og hvordan kan kladden vite at den ikke er flyttet fra en 10A sitkkontakt til en 16A?

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Måle varmeutvikling i schuko støpsel, om varme går over eit vist nivå, justere ned til 8 A
Kladden vet uansett ikke om støpselet står i en stikkontakt sikret med 10A eller 16A.

Min teori: ingen automatikk men
Kladden monteres med en Schuko og produsenten stiller inn 8A, eller han monterer en annen pulgg og stiller inn 14A. Altså ikke selvjusterende, men forhåndsjustert til kontakttype og land.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 16. november 2013, klokken 20:00
Sitat fra: Griffel på lørdag 16. november 2013, klokken 16:41
Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. november 2013, klokken 15:45
Haha!
teknisk dokumentasjon 0 - 1 svada
Takk for bidrag!
Enig dette er trolig bare tøys, til teoriene:

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Teorier rundt automatisk justering:
Måler spenningsfall, fyrst svært liten belastning, og volt blir målt som referanse. Så startar lading, om spenningsfall blir for stort går lading ned / aldri opp til 14A?
Spenningsfall: En 4m 2,5mm2 vil gi 20% større spenningsfall (og kan tåle 14A) enn 2m 1,5mm2, (som ikke tåler 14A).

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Think sin måte, starter på 14 A, om sikring går, bruker slår på igjen sikring så vil det trekkes 8 A.
Veldig upraktisk å måtte gjenninkoble sikring hver gang en lader, og hvordan kan kladden vite at den ikke er flyttet fra en 10A sitkkontakt til en 16A?

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Måle varmeutvikling i schuko støpsel, om varme går over eit vist nivå, justere ned til 8 A
Kladden vet uansett ikke om støpselet står i en stikkontakt sikret med 10A eller 16A.

Min teori: ingen automatikk men
Kladden monteres med en Schuko og produsenten stiller inn 8A, eller han monterer en annen pulgg og stiller inn 14A. Altså ikke selvjusterende, men forhåndsjustert til kontakttype og land.

Tøys&Svada? Til orientering er dette dokumentet hentet ut hos en BOS-forhandler...
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: valvolainenlørdag 16. november 2013, klokken 21:02
Men automatisk valg fungerer jo ikke, han sitter jo på 16A kurs og laderen lader med 8A, og i manualen står at kladden 'gjenkjenner den elektriske kontakten avhengig av land'
Siden vi har schuko i norge betyr det jo da at den sier maks 8A på schuko, og 14A kan vi se langt etter.

bos eller ei, svada.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 16. november 2013, klokken 23:26
Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. november 2013, klokken 21:02
Men automatisk valg fungerer jo ikke, han sitter jo på 16A kurs og laderen lader med 8A, og i manualen står at kladden 'gjenkjenner den elektriske kontakten avhengig av land'
Siden vi har schuko i norge betyr det jo da at den sier maks 8A på schuko, og 14A kan vi se langt etter.

bos eller ei, svada.

Svada meg her og svada meg der...hehe.. Jaja, nå kan vi vel ikke konkludere med at alle disse kladdene lader kun 8A etter kun én eiers uttalelse... Jeg er helt enig i at dette er en snodig kladd med en snodig funksjon - derfor ba jeg om litt teknisk info for noen uker siden - og det jeg fikk har jeg delt her i kveld med kommentaren "et enkelt teknisk skriv"... Dokumentasjon er dine ord. Forutsetter forresten at du kan bidra med mer teknisk info slik du flåser over det BOS kan bidra med.. Eller..?
For øvrig diskuteres dette på franske forumer, men dessverre orker jeg ikke sitte med ordboka resten av natta. :-\
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: valvolainensøndag 17. november 2013, klokken 00:00
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 16. november 2013, klokken 23:26
Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. november 2013, klokken 21:02
Men automatisk valg fungerer jo ikke, han sitter jo på 16A kurs og laderen lader med 8A, og i manualen står at kladden 'gjenkjenner den elektriske kontakten avhengig av land'
Siden vi har schuko i norge betyr det jo da at den sier maks 8A på schuko, og 14A kan vi se langt etter.

bos eller ei, svada.

Svada meg her og svada meg der...hehe.. Jaja, nå kan vi vel ikke konkludere med at alle disse kladdene lader kun 8A etter kun én eiers uttalelse... Jeg er helt enig i at dette er en snodig kladd med en snodig funksjon - derfor ba jeg om litt teknisk info for noen uker siden - og det jeg fikk har jeg delt her i kveld med kommentaren "et enkelt teknisk skriv"... Dokumentasjon er dine ord. Forutsetter forresten at du kan bidra med mer teknisk info slik du flåser over det BOS kan bidra med.. Eller..?
For øvrig diskuteres dette på franske forumer, men dessverre orker jeg ikke sitte med ordboka resten av natta. :-\

I forhold til det trådstarter trenger så er det jo bare vås i den manualen. Jeg mener ikke et vondt ord om deg som har bidratt med den, beklager hvis det kom ut slik.
Det som er poenget mitt er at tydeligvis klarer ikke leverandør heller forklare hvordan man skal skifte lademodus, og man må tydeligvis hete Harry Potter for å klare det :)

Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffelsøndag 17. november 2013, klokken 13:32
Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 00:00
Det som er poenget mitt er at tydeligvis klarer ikke leverandør heller forklare hvordan man skal skifte lademodus.
Egentlig er det vel kun en mulighet; den som Tesla har valgt for sin UMC.  Et pluggbart adapterstøpsel som er kodert. Har denne boksen pluggbart støpsel kan det kodes, har den et fast støpsel er boksen kodet en gang i forhold til det.
Tøvet beskrivels kan komme av oversetteren.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerosøndag 17. november 2013, klokken 21:31
Vel, folkens - vi kan ikke gi opp dette mysteriet, så skal forske litt mere på dette til uka via andre kanaler.

Valvolainen: tar i mot beklagelsen!  :)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBsøndag 17. november 2013, klokken 21:59
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 17. november 2013, klokken 21:31
Vel, folkens - vi kan ikke gi opp dette mysteriet, så skal forske litt mere på dette til uka via andre kanaler.

Einig, dette må vere mulig og finne ut av. Ny teori:
Det står i manualen: 14 A (Fast) , 8A (Normal)

Kan det finnes ein fastmontert "ladestasjon" som denne EVSE kan plugges inn i, derav "Fast"?

Det vil vere enkelt uten ekstra signal kabel og detektere om EVSE er plugga inn i denne "ladestasjon", signal kan bli sendt via straumkabler, slik som X10 signalering.
Om ikkje noko signal blir sendt, blir det 8A

Om denne teori stemmer skal det finnes ein slik "ladestasjon" og få kjøpt - uten denne blir det alltid 8 A.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: svingenmandag 18. november 2013, klokken 11:20
Det følger med alle nyere biler http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//39/3985-26f871.pdf så er sikkert mulig og spøre pugot norge :)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlimandag 18. november 2013, klokken 20:12
Jeg har spurt Bertel O Steen, men ikke fått svar derfra. Jeg ser Mitsubishi bruker samme 8/14 kabel så kan spørre de også.
Støpselet er ganske stort  så det er nok plass til  noen komponenter i det.
Den finner ut i løpet at et sekund eller to at den skal lade på 8 ampere.
Ellers får jeg bare prøve å lade rundt omkring og se om den går over på 14A en eller annen plass, men foreløpig har jeg bare fått 8.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBmandag 18. november 2013, klokken 23:24
Sitat fra: edyrli på mandag 18. november 2013, klokken 20:12
Jeg har spurt Bertel O Steen, men ikke fått svar derfra. Jeg ser Mitsubishi bruker samme 8/14 kabel så kan spørre de også.
Støpselet er ganske stort  så det er nok plass til  noen komponenter i det.
Den finner ut i løpet at et sekund eller to at den skal lade på 8 ampere.
Ellers får jeg bare prøve å lade rundt omkring og se om den går over på 14A en eller annen plass, men foreløpig har jeg bare fått 8.

Støpsel på den gamle ladekabelen er også stort, truleg er det ingen komponenter inni her.
Spørsmålet som bør stilles til Bertel O Steen / Mitsubishi er: Hvordan lade på 14A?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerotirsdag 19. november 2013, klokken 15:13
Da har jeg fått tak i "svaret":


"Peugeot har kommet med en ny type «Multi-Switch» lade kabel som ved bruk i vanlig standard stikkontakt vil lade med 8 amp eller ved bruk i EV «Electric Vehicle» godkjent stikkontakt lade med 14 amp.
Dette er for å hindre overopphetning av kurs, stikkontakt og evt. brann ved oppladning av bilen. Hvis man ser i byens mange lade punkter for elbil vil man ofte se at kontaktene er brente pga. dårlig kontakt, overbelastning og overopphetning.
Disse ladepunktene kan også ødelegge kundens ladekabel pga. kontakt problemene i dem.

EV (Electric Vehicle) godkjent stikkontakt og Multi-Switch ladekabel kommuniserer med hverandre og vil tillate oppladning med 14 amp.
Lade kabelen kommer også med en stopp knapp på kladden/boksen til ladekabelen for å stoppe ladeforløpet før frakopling av ladekabelen. Dette er for å forhindre gnistdannelser ved frakopling av belastet ladekabel.

EV godkjent stikkontakt kan skaffes fra Maxeta A/S i Skien pris ca.500+mva. Vare nr. 090471
Dette er en kontakt ment for montering på vegg med en feste plate med kroker for oppheng av kladden på ladekabelen noe som forhindrer skader på ladekabel ved ladning, stikkontakten skal monteres av elektriker."

Så da er det bare å kontakte elektriker... 8)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Elmotirsdag 19. november 2013, klokken 19:06
Når jeg søkte på 090471 så fant jeg bare denne.
Såvidt jeg kan se er det bare en standard schuko med Dansk jording. Ingen kommunikasjon.  men det står "Contactdoos Ev 3,2Kva Mode 2 - Ip66"

http://www.ecataleg.be/nl/catalogus/page/396

Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Bobbulfonsdag 20. november 2013, klokken 23:06
Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. november 2013, klokken 19:06
Når jeg søkte på 090471 så fant jeg bare denne.
Såvidt jeg kan se er det bare en standard schuko med Dansk jording. Ingen kommunikasjon.  men det står "Contactdoos Ev 3,2Kva Mode 2 - Ip66"

http://www.ecataleg.be/nl/catalogus/page/396
På den linken din kan det se ut som det er kommunikasjon innebygget i shukokontakten. Er en Bus-kabel som går inn i veggboksen på bildet. Da vil kommunikasjonen foregå i de vanlige strømlederne, noe som også er brukt i andre sammenheng, feks som man kan kjøre bredbånd via strømnettet med en såkalt homeplug.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffeltorsdag 21. november 2013, klokken 01:01
Fulltreff for denne:
Sitat fra: TB på søndag 17. november 2013, klokken 21:59
Einig, dette må vere mulig og finne ut av. Ny teori:
Det står i manualen: 14 A (Fast) , 8A (Normal)

Kan det finnes ein fastmontert "ladestasjon" som denne EVSE kan plugges inn i, derav "Fast"?

Det vil vere enkelt uten ekstra signal kabel og detektere om EVSE er plugga inn i denne "ladestasjon", signal kan bli sendt via straumkabler, slik som X10 signalering.
Om ikkje noko signal blir sendt, blir det 8A

Om denne teori stemmer skal det finnes ein slik "ladestasjon" og få kjøpt - uten denne blir det alltid 8 A.
Altså en ladestikkontakt spesielt for denne type kladd, med innebygget kodering for kommunikasjon med kladd. (Men "Fast" står nok for rask).
Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. november 2013, klokken 19:06
Når jeg søkte på 090471 så fant jeg bare denne.
Såvidt jeg kan se er det bare en standard schuko med Dansk jording. Ingen kommunikasjon.
Dette er ikke den Danske varianten, men den Franske. Til forskjell fra den Danske, finnes det støpsler som passer i normal Schuko og Fransk variant, så vi får tro at denne kladden har et slik støpsel, ellers må en vente på en Schuko variant av "spesial ekstra godkjent"  Schuko stikkontakt med innebygget variant "homeplugg enhet".

At ikke bilforhandler opplyser om og tilbyr tilhørende stikkontakt for en slik kladd kan en jo lure på, siden vekslefunksjonen 8A/14A blir meningsløs uten.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlimandag 25. november 2013, klokken 10:39
Jeg fikk også dette svaret fra BOS nå. Det burde vært opplyst om på forhånd.
Uansett så kommer jeg nok ikke til å bruke penger på å installere en ny stikkontakt hjemme da jeg ikke har behov for raskere hjemme lading. Her lader bilen over natten og 8A holder til daglig bruk. Raskere lading kunne vært greit når man er på farten, så sparer nok heller de kronene til en ekstra justerbar kabel som kan ligge i bilen.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffelmandag 25. november 2013, klokken 10:56
Sitat fra: edyrli på mandag 25. november 2013, klokken 10:39
Jeg fikk også dette svaret fra BOS nå. Det burde vært opplyst om på forhånd.

Raskere lading kunne vært greit når man er på farten, så sparer nok heller de kronene til en ekstra justerbar kabel som kan ligge i bilen.
Og siden dette krever en "ikke standard" stikkontakt har en følgelig kun glede av et slik opplegg hjemme. (eller kanskje en finner noen slike i Franske ladestolper)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: jkirkebomandag 25. november 2013, klokken 12:09
Sitat fra: Griffel på mandag 25. november 2013, klokken 10:56
Og siden dette krever en "ikke standard" stikkontakt har en følgelig kun glede av et slik opplegg hjemme. (eller kanskje en finner noen slike i Franske ladestolper)

Eller man kjøper et slikt stikk, kobler på 1,5m gummikabel og et schuko-stikk og vips så har man en billig adapter for å lade med 14A hvor som helst.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlitorsdag 28. november 2013, klokken 20:15
Fantastisk godt forslag :-)
Får i tilfelle sette på stikk med vinkel så kan jeg lade på proxll stolper også.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBfredag 29. november 2013, klokken 16:13
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 12:09
Eller man kjøper et slikt stikk, kobler på 1,5m gummikabel og et schuko-stikk og vips så har man en billig adapter for å lade med 14A hvor som helst.

Det bør også vere mulig og ta ut den "innmat" som finnes i dette spesial stikk, og dermed lage ein kabel med bryter - 8 - 14A  :)

Er det nokon som har anskaffa eit slikt stikk, og sjekka kva for kommunikasjon som foregår?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlitirsdag 10. desember 2013, klokken 10:40
Fikk pris på Green'up kontakten. 1148 eks moms. Drøy pris for en kontakt.
Jeg la også merke til i installasjons veiledningen så skulle man ha dedikert 20A sikring til kontakten. Og minimum 2,5mm2 kabel. Litt rart. Sier ikke forskriftene maks 16A på 2,5 mm2?
Tror nok det skal gå fint på 16A sikringen jeg allerede har. Klarer å lade Revaen og iOn samtiding på denne. Det blir rundt 17A.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffeltirsdag 10. desember 2013, klokken 16:27
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 12:09
Eller man kjøper et slikt stikk, kobler på 1,5m gummikabel og et schuko-stikk og vips så har man en billig adapter for å lade med 14A hvor som helst.
Sitat fra: TB på fredag 29. november 2013, klokken 16:13
Det bør også vere mulig og ta ut den "innmat" som finnes i dette spesial stikk, og dermed lage ein kabel med bryter - 8 - 14A  :)
Sitat fra: edyrli på torsdag 28. november 2013, klokken 20:15
Fantastisk godt forslag :-)
Får i tilfelle sette på stikk med vinkel så kan jeg lade på proxll stolper også.
Og disse fantastisk gode forslagene har altså ingen annen hensikt enn å ødelegge hele ideen bak denne ladekladden. Hadde det ikke da vært bedre med en 13-14A ladekladd enn dette mikket.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. desember 2013, klokken 20:15
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. desember 2013, klokken 16:27
Og disse fantastisk gode forslagene har altså ingen annen hensikt enn å ødelegge hele ideen bak denne ladekladden. Hadde det ikke da vært bedre med en 13-14A ladekladd enn dette mikket.

Det koster nok noe mer enn et slikt stikk. Men når produsenten leverer med så ræva ladekabler som 8A er det ikke rart folk vil "fikle" med dem. Tesla leverer i det minste med en kabel som fikser 13A på schuko uten videre. Det er vel et greit kompromiss.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67torsdag 16. januar 2014, klokken 21:51
Når jeg ser dette så har iallfall Citroen gått ut med villedende markedsføring. I annonsen på C-Zero står det at den kan lade fullt på 6 timer. Hvis denne kladden/ladeledningen ikke klarer mer enn 8A uansett så er det ulovlig markedsføring. Det var en av grunnene til at jeg fikk i en sånn, at det kunne gå ca 6 timer på 14A lading. Hmmm. Dette skal jeg ta opp med forhandler.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerofredag 17. januar 2014, klokken 17:27
Sitat fra: master67 på torsdag 16. januar 2014, klokken 21:51
Når jeg ser dette så har iallfall Citroen gått ut med villedende markedsføring. I annonsen på C-Zero står det at den kan lade fullt på 6 timer. Hvis denne kladden/ladeledningen ikke klarer mer enn 8A uansett så er det ulovlig markedsføring. Det var en av grunnene til at jeg fikk i en sånn, at det kunne gå ca 6 timer på 14A lading. Hmmm. Dette skal jeg ta opp med forhandler.

Veldig greit å bruke ordet "kan" her. For den kan jo det - bare en har riktig kontakt å plugge støpselet inn i. Dessverre var/er? det de færreste selgerne klar over dette, men tror de "franske" organisasjonene nå har tatt tak. Det som er teit er jo at du kun får utnyttet kabelen der riktig kontakt er tilgjengelig. I praksis blir det jo eventuelt i egen garasje. Alle andre steder vil det gå fryyyktelig tregt å lade.. :(
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67fredag 17. januar 2014, klokken 21:49
Ja. Har funnet ut at det går treget ja. Skal snakke med forhandleren om dette. Alternativet blir vel å få i en annen lader i tillegg til den jeg har. EN som jeg har fått tips om i en annen tråd.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlimandag 20. januar 2014, klokken 15:51
Jeg har bestilt en sånn Green'up kontakt til å ha i garasjen.
De dagene bilen brukes på jobb og igjen skal brukes til diverse på kvelden blir det litt knapt med 8A lading.
Jeg legger inn erfaringene når jeg har fått prøvd denne.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67mandag 20. januar 2014, klokken 22:18
Hvor bestiller du en sånn kontakt? Har snakket med selger av min bil om dette og han avventer svar fra Citroen Norge. Kan en bruke en vanlig lader på denne kontakten også eller bare den 8/14-laderen?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBmandag 20. januar 2014, klokken 22:32
Sitat fra: master67 på mandag 20. januar 2014, klokken 22:18
Hvor bestiller du en sånn kontakt? Har snakket med selger av min bil om dette og han avventer svar fra Citroen Norge. Kan en bruke en vanlig lader på denne kontakten også eller bare den 8/14-laderen?

Etter det eg har lest er Green'up kontakten er ein standard schuco kontakt, mulig med litt spesiell jording. Den har noko form for elektronikk innvendig, som "opnar" den automatiske 8/14 EVSE til lading på 14A.

Så lenge som jording ikkje lagar problem (kontakten går ikkje inn) vil alt anna utstyr som blir kobla til denne fungere som ein normal schuco kontakt.

Prisen som er oppgitt til 1148 + mva gjer at http://www.ev-institute.no/ sin kabel blir svært aktuell. Den vil gi samme lading, og virkar i alle kontaktar.

Svært praktisk og ha ein kabel i bilen, og ein heime.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67mandag 20. januar 2014, klokken 22:47
Ok. Da er jeg eing med ang den kabelen fra EV-institute. Det gir mening å få i den pluss den Greenúp-kontakten. Men hvor bestiller du denne og hvor fant du pris? Må denne ha en 20A kurs?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnomandag 20. januar 2014, klokken 23:38
Sitat fra: master67 på mandag 20. januar 2014, klokken 22:18
Hvor bestiller du en sånn kontakt? Har snakket med selger av min bil om dette og han avventer svar fra Citroen Norge. Kan en bruke en vanlig lader på denne kontakten også eller bare den 8/14-laderen?
Hei, du kan benytte en vanlig lader også på disse kontaktene.
Nofuel.no får inn disse kontaktene snart...
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67mandag 20. januar 2014, klokken 23:51
Det høres veldig bra ut. Men fortsatt ingen pris ;-)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67mandag 20. januar 2014, klokken 23:52
Og krever denne kontakten 20A eller holder det med 16A?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffeltirsdag 21. januar 2014, klokken 01:08
Sitat fra: nofuelno på mandag 20. januar 2014, klokken 23:38
Hei, du kan benytte en vanlig lader også på disse kontaktene.
Nofuel.no får inn disse kontaktene snart...
Forutsatt at de er forsynt med det støpselet som både går i Tyske Schuko og den Franske varianten.
(det støpselet med hull for jordpinne, og som er ganske vanlig).

Sitat fra: master67 på mandag 20. januar 2014, klokken 23:52
Og krever denne kontakten 20A eller holder det med 16A?
Dette er jo en 16A stikkontakt og vel ikke godkjent for å sikres høyere med mindre den også har en sikring innebygget.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnotirsdag 21. januar 2014, klokken 01:12
Det holder med 16A ( kontakten er ikke godkjent for mer )

Venter på bekreftelse av pris, men går inn for et så lavt påslag som mulig.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlitirsdag 21. januar 2014, klokken 08:00
Jeg har bestilt fra http://www.maxeta.no/
Her fikk jeg en pris på 805 kr + moms, men siden jeg er så heldig å jobbe i et automasjons firma med bedriftavtale hos maxeta fikk jeg 35% rabatt på denne prisen.

Jeg bestilte "0 904 71" som er den franske CEE 7/5 standarden med den litt spesielle jordingen. Det var denne jeg fikk opplyst at jeg trengte først. Uansett så skal kontakten passe i denne.
Etter å ha bladd litt i katalogen så kunne jeg bestilt "0 904 72" som er den Tyske CEE 7/4 standarden eller på godt norsk Schuko.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlitirsdag 21. januar 2014, klokken 08:15
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 21. januar 2014, klokken 01:12
Det holder med 16A ( kontakten er ikke godkjent for mer )

Venter på bekreftelse av pris, men går inn for et så lavt påslag som mulig.

Jeg ser i installasjons veiledningen at kontakten skal sikres med 20A C kurve. og 2,5 mm kabel. Men jeg forstår ikke hvorfor. Noe fransk regelverk dette stammer fra kanskje? Jeg ser ikke noe problem i å bruke den 16A kursen jeg allerede har ut i garasjen så jeg planlegger å bruke denne.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlitirsdag 21. januar 2014, klokken 14:56
Da var Green'up kontakten kommet i hus.
Den er av Fransk type som nevnt men stikket passer perfekt og sitter veldig godt.
Kommunikasjons delen ser ut som er støpt inn i delen som kontakt punktene sitter i så noen eventuell "reverse engineering" blir ikke mulig uten å ødelegge den.

Nå frister det å sette på 2,5mm gummikabel med Schuko stikk sånn man kan ta den med rundt og lade med 14A der man måtte trenge, men i første omgang blir den nok montert fast i garasjen.

Jeg er usikker på når jeg får tid å sette den opp men skal legge ut videre erfaringer så fort jeg har fått den montert opp og testet.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlitorsdag 23. januar 2014, klokken 19:00
Da er ladestasjonen testet. Laderen gikk umiddelbart over på 14A og ellers ingen problemer. Kjempefornøyd.
Det virker som dette kan være et ok kompromiss etter det ble en del problemer med 16A kablene som ble levert med de første bilene. Eneste er at de gjerne kunne laget kabelen som en 10/14A kabel og ikke en 8/14A.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67torsdag 23. januar 2014, klokken 20:50
Supert å høre! Da blir det mest sannsynlig en sånn en på meg også. HAr snakka med forhandler ang dette og jeg får svar fra Citroen Norge i morra om denne løsningen. Jeg mener at det blir litt villedende markedsføring når de sier at bilen kan lades på 6 timer avhenging av land, men at det også må en spesiell stikkontakt til for at den skal virke på 14A. Gir tilbakemelding på saken. Men veldig kjekt at det virket da!
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: robikrislørdag 25. januar 2014, klokken 23:03
Fikk min C-zero rett før jul, og i god tro fikk jeg nå lagt opp ny 16A kurs for ladekontakt, og så lader den fortsatt bare 8, og skjønner jo ut fra denne tråden at jeg må ut å skaffe en spesialkontakt for å kunne utnytte laderen maks:-(
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67lørdag 25. januar 2014, klokken 23:22
Ja, ikke sant. Har som sagt, snakka med selgeren hos der jeg kjøpte min bil og han venter å svar fra Citroen Norge om hvordan de evt vil løse denne saken. Syns det burde vært på sin plass å enten få dekt den stikkontakten eller fått noe annen kompensasjon. Derfor har jeg ventet med å legge opp en ny kurs. Men kommer sikkert til å gjøre det og få i denne stikkontakten. Men kjedeli er det.....
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67søndag 26. januar 2014, klokken 09:37
Edyrli: Ble det du monterte kontakten fast på veggen eller gjorde du som du tenkte på, å lage en mobil sak med schuko i andre enden?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: edyrlimandag 27. januar 2014, klokken 08:58
Jeg fikk heller ikke opplyst noe om det var nødvendig med en spesiell kontakt. bare at laderen skulle justere seg selv etter hvor mye strøm man kunne trekke....
Jeg burde nok ha vært litt hardere mot Bertel O Steen..

Uansett.. Jeg har montert opp kontakten fast i garasjen. Jeg antar at problemet med å trekke 14-16 ampere over mange timer på standard schuko er et reelt problem. Jeg ønsker ikke varmgang og brent stikk i garasjen.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67søndag 02. februar 2014, klokken 19:47
Da har jeg fått svar fra forhandleren min. De har tatt meg på alvor og jeg får dekket den Green up access-kontakten du har kjøpt deg. Sa fra til forhandler at dette ikke var i henhold til det som sto i annonseringen mht ladetid. Så nå fikk jeg svar at Citroen nå mest sannsynlig vil levere med en sånn type stikkontakt på alle sine nye el-biler.  :) ;) :D.
Så da har jeg fått både svar og løsning på mine spørsmål.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: svingensøndag 02. februar 2014, klokken 23:14
Sitat fra: master67 på søndag 02. februar 2014, klokken 19:47
Da har jeg fått svar fra forhandleren min. De har tatt meg på alvor og jeg får dekket den Green up access-kontakten du har kjøpt deg. Sa fra til forhandler at dette ikke var i henhold til det som sto i annonseringen mht ladetid. Så nå fikk jeg svar at Citroen nå mest sannsynlig vil levere med en sånn type stikkontakt på alle sine nye el-biler.  :) ;) :D.
Så da har jeg fått både svar og løsning på mine spørsmål.

veldig bra!
bra jobba,lager du jo vei får fremtidig elbiler eier og,man må få ladet som raskt som mulig spør du meg ,kunne godt tenkt meg 32a og :)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBsøndag 02. februar 2014, klokken 23:40
Sitat fra: master67 på søndag 02. februar 2014, klokken 19:47
Da har jeg fått svar fra forhandleren min. De har tatt meg på alvor og jeg får dekket den Green up access-kontakten du har kjøpt deg. Sa fra til forhandler at dette ikke var i henhold til det som sto i annonseringen mht ladetid. Så nå fikk jeg svar at Citroen nå mest sannsynlig vil levere med en sånn type stikkontakt på alle sine nye el-biler.  :) ;) :D.
Så da har jeg fått både svar og løsning på mine spørsmål.

Om Citroën skal gi alle som kjøper C-Zero ein slik kontakt må dei og opplyse at denne (hht. reglane) må bli montert av elektriker.
Det er ikkje ulovlig og selge utstyr til private så lenge som det er informert om dette - ref store skilt på t.d. Biltema.  :D
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBsøndag 02. februar 2014, klokken 23:44
Sitat fra: svingen på søndag 02. februar 2014, klokken 23:14
veldig bra!
bra jobba,lager du jo vei får fremtidig elbiler eier og,man må få ladet som raskt som mulig spør du meg ,kunne godt tenkt meg 32a og :)

Pga. den interne lader i trillingane er maks 14A må du ha ekstern lader. Hjelper ikkje med kabel / EVSE som kan gi 32A.

I praksis betyr dette CHAdeMO. I følge trådar på forum skal det finnes mindre variantar av CHAdeMO, men prisane er framleis stive  ;D
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnomandag 03. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: robikris på lørdag 25. januar 2014, klokken 23:03
Fikk min C-zero rett før jul, og i god tro fikk jeg nå lagt opp ny 16A kurs for ladekontakt, og så lader den fortsatt bare 8, og skjønner jo ut fra denne tråden at jeg må ut å skaffe en spesialkontakt for å kunne utnytte laderen maks:-(
Ja, vi kan levere en sånn spesialkontakt.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnomandag 03. februar 2014, klokken 00:42
Sitat fra: TB på søndag 02. februar 2014, klokken 23:44
Sitat fra: svingen på søndag 02. februar 2014, klokken 23:14
veldig bra!
bra jobba,lager du jo vei får fremtidig elbiler eier og,man må få ladet som raskt som mulig spør du meg ,kunne godt tenkt meg 32a og :)

Pga. den interne lader i trillingane er maks 14A må du ha ekstern lader. Hjelper ikkje med kabel / EVSE som kan gi 32A.

I praksis betyr dette CHAdeMO. I følge trådar på forum skal det finnes mindre variantar av CHAdeMO, men prisane er framleis stive  ;D
Ja, det koster fortsatt 120.000,- for en  CHAdeMO lader som kan levere 22kW
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: moby666søndag 23. februar 2014, klokken 07:42
Er det mulig å klippe av den franske støpselet på ladekabel og sette på et vanlig schuko støpsel? Slik jeg tolker denne ladekabelen er det kun en ekstra leder med jording? Dvs at det er mulig å sette på en bryter på den ekstra jording lederen slik at man kan velge mellom 8 og 14 ampere...
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBsøndag 23. februar 2014, klokken 20:17
Sitat fra: moby666 på søndag 23. februar 2014, klokken 07:42
Er det mulig å klippe av den franske støpselet på ladekabel og sette på et vanlig schuko støpsel? Slik jeg tolker denne ladekabelen er det kun en ekstra leder med jording? Dvs at det er mulig å sette på en bryter på den ekstra jording lederen slik at man kan velge mellom 8 og 14 ampere...

Vegg kontakten, omtalt som "Green up access-kontakten" som det er bilde av i tråden er Fransk. Der er jording på ein pinne i midten. I det meste av Europa, inkludert Norge er det schuko med jord på to pinnar som går utanpå støpselet som er jord for beskyttelse. "Green up access-kontakten" finnes og i schuko utgåve som er meir naturlig og montere i Norge.

På den automatiske 8/14 A EVSE er det montert ein kombinert schuko / Fransk støpsel, slik at denne passar både i standard schuko, og i Fransk kontakt. I den kombinerte finnes det jord både i midten - og utanpå. Begge delar er samme jordforbindelse. Er mange apparat som har slik kombinert kontakt - ta ein kikk på kjøkkenet så finne du truleg fleire.  ;D

Det som i teorien er mulig og ta ut den "innmat" som finnes inni "Green up access-kontakten", og montere dette på EVSE. Kabel med bryter - 8 - 14A  vil dermed vere mulig.

Men, prisen på EVSE har gått ned, og "Green up access-kontakten" er kostbar - så det beste er nok og kjøpe ein eigen justerbar EVSE. Garanti på EVSE vil ikkje vere gyldig om den blir modifisert.

Nøyaktig kva for kommunikasjon som foregår mellom "Green up access-kontakten" og 8- 14 A EVSEen for at den skal åpne for 14A er eg ikkje sikker på. Kommunikasjonen har ikkje eigen signalkabel, den fungerar truleg på samme måten som HomePlug eller X10 kommunikasjon.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnosøndag 23. februar 2014, klokken 21:11
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 21. januar 2014, klokken 01:12
Det holder med 16A ( kontakten er ikke godkjent for mer )

Venter på bekreftelse av pris, men går inn for et så lavt påslag som mulig.
SPAM fjernet
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: moby666søndag 23. februar 2014, klokken 21:40
Er dette en tysk(schuko) eller fransk versjon? Vil helst ha den norske (tyske) utgaven
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnosøndag 23. februar 2014, klokken 23:49
Sitat fra: moby666 på søndag 23. februar 2014, klokken 21:40
Er dette en tysk(schuko) eller fransk versjon? Vil helst ha den norske (tyske) utgaven
Det er Fransk utgave. ( den tyske kostet 250,- mere )
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffelmandag 24. februar 2014, klokken 00:55
Sitat fra: nofuelno på søndag 23. februar 2014, klokken 23:49
Sitat fra: moby666 på søndag 23. februar 2014, klokken 21:40
Er dette en tysk(schuko) eller fransk versjon? Vil helst ha den norske (tyske) utgaven
Det er Schuko ( tysk) utgave.
Den som som er avbildet der du linker til er Fransk variant.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnomandag 24. februar 2014, klokken 10:32
Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2014, klokken 00:55
Sitat fra: nofuelno på søndag 23. februar 2014, klokken 23:49
Sitat fra: moby666 på søndag 23. februar 2014, klokken 21:40
Er dette en tysk(schuko) eller fransk versjon? Vil helst ha den norske (tyske) utgaven
Det er Schuko ( tysk) utgave.
Den som som er avbildet der du linker til er Fransk variant.
Ja, det er den Franske vi selger intil videre da det tyske koster 250,- + mva mer
uten at den er noe sikrere eller bedre av den grunn. Alt ladeutstyr som er produsert for Europa har den såkalte Europluggen, og da passer den også inn i denne "franske" utgaven av Schuko-uttak.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffelmandag 24. februar 2014, klokken 10:38
Sitat fra: nofuelno på mandag 24. februar 2014, klokken 10:32
Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2014, klokken 00:55
Sitat fra: nofuelno på søndag 23. februar 2014, klokken 23:49
Sitat fra: moby666 på søndag 23. februar 2014, klokken 21:40
Er dette en tysk(schuko) eller fransk versjon? Vil helst ha den norske (tyske) utgaven
Det er Schuko ( tysk) utgave.
Den som som er avbildet der du linker til er Fransk variant.
Ja, det er den Franske vi selger intil videre da det tyske koster 250,- + mva mer
uten at den er noe sikrere eller bedre av den grunn. Alt ladeutstyr som er produsert for Europa har den såkalte Europluggen, og da passer den også inn i denne "franske" utgaven av Schuko-uttak.
Jeg ser heller ingen spesiell grunn til å velge den Tyske for dette som er en spesialkontakt for lading av elbil med 8/14A spesialkladd.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: moby666tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:00
Lagde en skjøtekabel av kontakten slik at jeg kan lade med 14 ampere flere steder
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnotirsdag 25. februar 2014, klokken 20:20
Sitat fra: moby666 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:00
Lagde en skjøtekabel av kontakten slik at jeg kan lade med 14 ampere flere steder
Andre som vil ha en slik sladd ?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerotirsdag 11. mars 2014, klokken 11:54
Hvorfor lage det så komplisert..? Det holder faktisk med en magnet.. :)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: master67tirsdag 11. mars 2014, klokken 16:46
Funker den kladden? Jeg har akkurat fått i en sånn og vurderer å lage en skjøtledning jeg også
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBtirsdag 11. mars 2014, klokken 23:30
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 11. mars 2014, klokken 11:54
Hvorfor lage det så komplisert..? Det holder faktisk med en magnet.. :)

Interessant - er det eit reed rele montert inn i støpselet til den automatiske 8/14 EVSE, og ein magnet i den spesielle kontakten? Magnet vil aktivere rele - og gi 14 A. Ingen magnet gir 8 A.

Stemmer dette? Det er fornuftig, vil vere ein enkel, men funksjonell metode. Min tanke var kommunikasjon på faseleder, ala X10 eller HomePlug. Vil kreve fleire, og dyrare komponentar. Samme med RFID, vil og vere teknisk mulig, men fleire komponentar.

Om det blir bekrefta at magnet er signalet er det berre korrekt plassering av magneten som skal til. Så kan enkelt i teorien ein normal kontakt bli gjort om til 14A typen - om det er fysisk plass til magneten inni ein normal kontakt?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zeroonsdag 12. mars 2014, klokken 08:55
Sitat fra: TB på tirsdag 11. mars 2014, klokken 23:30
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 11. mars 2014, klokken 11:54
Hvorfor lage det så komplisert..? Det holder faktisk med en magnet.. :)

Interessant - er det eit reed rele montert inn i støpselet til den automatiske 8/14 EVSE, og ein magnet i den spesielle kontakten? Magnet vil aktivere rele - og gi 14 A. Ingen magnet gir 8 A.

Stemmer dette? Det er fornuftig, vil vere ein enkel, men funksjonell metode. Min tanke var kommunikasjon på faseleder, ala X10 eller HomePlug. Vil kreve fleire, og dyrare komponentar. Samme med RFID, vil og vere teknisk mulig, men fleire komponentar.

Om det blir bekrefta at magnet er signalet er det berre korrekt plassering av magneten som skal til. Så kan enkelt i teorien ein normal kontakt bli gjort om til 14A typen - om det er fysisk plass til magneten inni ein normal kontakt?

Dette stemmer! Bare å legge en moderat sterk magnet inntil støpselets side når det det plasseres i en vanlig stikkontakt. Kladden lures trill rundt - og vips lader den 14A. Magneten trenger ikke være nær støpselet når kladden har satt igang strømforsyningen. Det er min erfaring.. :)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Bergtirsdag 08. april 2014, klokken 22:49
Etter det jeg har skjønt på ladekladden så er det den franske kontakten med jording i midten som aktiverer 14amp. Hvis man leser på kabelen så er det en 3x2,5 +0,75 kvadrat som er brukt, der 0,75 kvadraten er signalkabel for 8 eller 14 amp. Så hvis man for eks putter en skrue eller lignende inn i det 5mm hulle på kontakten så aktiverer man 14 amp. Men dette må jeg først finne mere ut av før jeg tør å gjøre det. ladekladden koster vel rundt 7000,- og laderen i bilen er sikkert ennå dyrere. Jeg kan ikke se at en green up kontakt i veggen vil ha noe annen funksjon en å jumpe over en kontakt inne i hullet på stikken?? Er det noen som har prøvd dette??
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBtirsdag 08. april 2014, klokken 23:54
Sitat fra: Berg på tirsdag 08. april 2014, klokken 22:49
Etter det jeg har skjønt på ladekladden så er det den franske kontakten med jording i midten som aktiverer 14amp. Hvis man leser på kabelen så er det en 3x2,5 +0,75 kvadrat som er brukt, der 0,75 kvadraten er signalkabel for 8 eller 14 amp. Så hvis man for eks putter en skrue eller lignende inn i det 5mm hulle på kontakten så aktiverer man 14 amp. Men dette må jeg først finne mere ut av før jeg tør å gjøre det. ladekladden koster vel rundt 7000,- og laderen i bilen er sikkert ennå dyrere. Jeg kan ikke se at en green up kontakt i veggen vil ha noe annen funksjon en å jumpe over en kontakt inne i hullet på stikken?? Er det noen som har prøvd dette??

At det er fransk kontakt / jord på kontakten har ingen sammenheng med aktivering av 14A, det finnes "green up" kontakt med euro kontakt og.

I følge post på forum er det ein magnetbryter / "reed rele" støpt inn i støpsel, denne aktiverer 14A lading.

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:55
Dette stemmer! Bare å legge en moderat sterk magnet inntil støpselets side når det det plasseres i en vanlig stikkontakt. Kladden lures trill rundt - og vips lader den 14A. Magneten trenger ikke være nær støpselet når kladden har satt igang strømforsyningen. Det er min erfaring.. :)

Dvs, teknisk sett ikkje nødvendig og kjøpe green up kontakt - treng berre ein magnet.

Men, hugs på årsaken til denne kontakten: Ved lading på slitne / dårlig schuko kontakt kan det bli varmgang både ved 10 og 14 A - dvs ved "ukjent" kontakt er det standard på 8A - og ved "kjent" kontakt 14A.

Dvs, for og sleppe og lære opp brukere. Utstyr må tåle at brukere ikkje les ikkje manual, og sluttar ikkje bruke utstyr før det ikkje virkar / har brent opp.  ::)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: pwbfredag 25. april 2014, klokken 12:07
Testet dette nå, tok en liten magnet og holdt på siden av kontakten når jeg satte den inn (den som settes inn i veggen), da lyser den på 14A :-) og magneten trenger ikke å være der etter at kontakten er satt inn. Den virker kun på en side, mulig en kraftigere magnet vil virke på alle sidene, men det var et genialt triks, takk :-)

Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: KjellGfredag 25. april 2014, klokken 15:48
Det burde være enkelt å avklare om det er kun en reed/magnet eller en home-plugg lignende kommunikasjon.

Sett en helt vanlig skjøteledning mellom disse dyre veggkontaktene og kladden. Virker/virker ikke?

Ellers har Clas O kanskje egnede neodym-magneter.

Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBfredag 25. april 2014, klokken 19:00
Sitat fra: KjellG på fredag 25. april 2014, klokken 15:48
Det burde være enkelt å avklare om det er kun en reed/magnet eller en home-plugg lignende kommunikasjon.

Sett en helt vanlig skjøteledning mellom disse dyre veggkontaktene og kladden. Virker/virker ikke?

Ellers har Clas O kanskje egnede neodym-magneter.

I følge det som er rapportert det er avklart uten stor tvil at det er magnetbryter / "reed rele" støpt inn i støpsel som aktiverer 14A lading, ref:

Sitat fra: pwb på fredag 25. april 2014, klokken 12:07
Testet dette nå, tok en liten magnet og holdt på siden av kontakten når jeg satte den inn (den som settes inn i veggen), da lyser den på 14A :-) og magneten trenger ikke å være der etter at kontakten er satt inn. Den virker kun på en side, mulig en kraftigere magnet vil virke på alle sidene, men det var et genialt triks, takk :-)

Dvs, 1 stk magnet festa på kontakten vil løyse saken.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: KjellGlørdag 26. april 2014, klokken 00:16
Blir endel som blir litt ergerlige når de oppdager at den dyre veggkontakten, oppsatt av elektrikker, ikke fungerer når elbilen står litt ut på tunet med skjøteledning.

Clas Ohlson har noen nedymmagneter til 50 kr som trolig gjør susen. Kjøp to, lim en på den billige veggkontakten og fest en med snor i støpselet på kladden.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: coolhandonsdag 07. mai 2014, klokken 15:49
Jeg har også en slik kladd. Fikk en 2011 Peugeot Ion for tre dager siden.

Til helgen har jeg helt nytt 16a anlegg i garasjen. Da får vi jo se da, om laderen automatisk går opp til 14a... skjønt jeg tviler sterkt på det.

Skal gi dere rapport.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffelmandag 12. mai 2014, klokken 16:26
Sitat fra: coolhand på onsdag 07. mai 2014, klokken 15:49
Skal gi dere rapport.
Det er vel neppe nødvendig, siden det i denne tråden er dokumentert over en hver tvil at en enten må ha en spesialkontakt (leveres av nofuel), eller jukse til med en magnet en omkobling fra 8A til 14A.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: nofuelnoonsdag 14. mai 2014, klokken 02:13
Sitat fra: Rolecladduttag på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:44
Ladduttag av hög kvalite köper ni i Sverige www.norrpro.se
Hvorfor gå over bekken etter vann ?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Griffelonsdag 14. mai 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Rolecladduttag på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:44
Ladduttag av hög kvalite köper ni i Sverige www.norrpro.se
Fant ikke den meget omtalte stikkontakten for omkobling 8/14A Trilling her?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: coolhandonsdag 14. mai 2014, klokken 11:33
Jeg har forsøkte dette magnettrikset.

Men ikke f om det virker. Har relativt god magnet, holder den på siden av støpselet (den som går inn i kontakten i veggen), men no joy.

Mulig at dette ikke virker på alle ladere...?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBonsdag 14. mai 2014, klokken 23:38
Sitat fra: coolhand på onsdag 14. mai 2014, klokken 11:33
Jeg har forsøkte dette magnettrikset.

Men ikke f om det virker. Har relativt god magnet, holder den på siden av støpselet (den som går inn i kontakten i veggen), men no joy.

Mulig at dette ikke virker på alle ladere...?
Dette fungerer berre på EVSE med automatisk valg av 8/14 A.
Eldre EVSE er fast 8, 10 eller 16A - der virker det ikkje med magnet.
Det er mulig og opne ein fast EVSE, og endre den, evseupgrade.com utfører t.d. dette.

Den EVSE som har automatisk valg har og ein stopp knapp.

Ps: Laderen er montert i bilen, ikke i kabelen...  :)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: coolhandtorsdag 15. mai 2014, klokken 00:54
Jeg har en slik med stoppknapp.

Men magnettrikset virker IKKE.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerotorsdag 15. mai 2014, klokken 10:44
Sitat fra: coolhand på torsdag 15. mai 2014, klokken 00:54
Jeg har en slik med stoppknapp.

Men magnettrikset virker IKKE.

Hold magneten (litt kraftigere enn en kjøleskapmagnet) inntil støpselet når du setter det inn i stikkontakten. Det skal virke - og virker for veldig mange om dagen... :) Kan jo tenkes at det er en feil med kladden din. Test den ut hos noen som har montert spesialkontakten du egentlig trenger. Flere merkeverksteder har montert disse.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: coolhandtorsdag 15. mai 2014, klokken 20:28
Naboen har slik kontakt. Der virker 14a med min kladd.

Magnettrikset virker ikke. Som sagt. Magneten er holdt alle mulige steder på støpselet, og den er kraftigere enn en kjøleskapsmagnet.

Det virker IKKE.

Tror at det kan være kladder der dette ikke virker.

For min del ingen krise. Trenger ikke mer enn 8a uansett. Trenger jeg mer, så kjøper jeg ny kontakt.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TeslaLeaftorsdag 15. mai 2014, klokken 20:49
Snart kan man gjøre en software-oppgradering i kladden så at man får en ladekabel til Leaf som kan lade fra 6-16Ah. Man stiller da inn hvor mange Ah man vil ha gjennom å trykke f.eks. 16 ganger på knappen for å få 16 Ah. Jeg skal se om jeg kan finne link til websiden.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerofredag 16. mai 2014, klokken 09:23
Sitat fra: coolhand på torsdag 15. mai 2014, klokken 20:28
Naboen har slik kontakt. Der virker 14a med min kladd.

Magnettrikset virker ikke. Som sagt. Magneten er holdt alle mulige steder på støpselet, og den er kraftigere enn en kjøleskapsmagnet.

Det virker IKKE.

Tror at det kan være kladder der dette ikke virker.

For min del ingen krise. Trenger ikke mer enn 8a uansett. Trenger jeg mer, så kjøper jeg ny kontakt.

Siste tips - har du forøkt å koble til bilen først..?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: TBfredag 16. mai 2014, klokken 19:07
Sitat fra: TeslaLeaf på torsdag 15. mai 2014, klokken 20:49
Snart kan man gjøre en software-oppgradering i kladden så at man får en ladekabel til Leaf som kan lade fra 6-16Ah. Man stiller da inn hvor mange Ah man vil ha gjennom å trykke f.eks. 16 ganger på knappen for å få 16 Ah. Jeg skal se om jeg kan finne link til websiden.

Du tenker på http://evseupgrade.com/ ?

SitatYou also now get easily programmable amperage settings, so you can "dial it down" if you are on a limited power outlet, or you really want a "trickle" charge, say for example; in airport long-term parking.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: coolhandsøndag 18. mai 2014, klokken 15:58
Sitat fra: TeslaLeaf på torsdag 15. mai 2014, klokken 20:49
Snart kan man gjøre en software-oppgradering i kladden så at man får en ladekabel til Leaf som kan lade fra 6-16Ah. Man stiller da inn hvor mange Ah man vil ha gjennom å trykke f.eks. 16 ganger på knappen for å få 16 Ah. Jeg skal se om jeg kan finne link til websiden.

Så fant jeg ut av det.... altså, på min kladd er prosedyren slik:

Sett i stikkontakten i veggen. Sett på magneten. Sett kontakten i bilen. Gjør jeg det i den rekkefølgen virker det. Og så lenge kladden står i veggen så gir den 14a (selv om magneten tas bort etterpå).

Mulig det bare var jeg som rotet det til i starten.

Men så kan jeg i alle fall si at magnettrisket, det virker det!  :-)
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Mr.Zerosøndag 18. mai 2014, klokken 22:09
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Bergtorsdag 22. mai 2014, klokken 13:44
Joda det virker nå. :D Knota litt med å få til 14amp lading. Først inn i veggen og så plugge inn på bilen med magneten på, vipps så har man 14amp. lading. Takker for all hjelp. Der jeg kjøpte bilen viste de ikke hvordan jeg skulle gjøre det, men reklamerte med ladetid på 6 timer gjorde dem. :-\
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: goffentorsdag 31. desember 2015, klokken 11:47
Hei folkens.

Ny elbilist her fra i går av (iOn). Fant en greie på yotube :

https://www.youtube.com/watch?v=XFeUnsRGiN4  som avslører hemmeligheten med de veggkontaktene. Det er enkelt og greit en magnet i dem.

Det er bare å montere en kraftig magnet på siden av kontakten (ved ene jordingsklemmen) så går laderen i 14 amp modus.

Testet med magnetskål på en skjøteledning, og det funker som en kule.

-Goffen

Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: goffentorsdag 31. desember 2015, klokken 11:56
Hadde tydeligvis ikke fått med meg alle sidene i tråden :-) Sorry.

-Goffen
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: frodeseverinsøndag 03. januar 2016, klokken 07:02
Husk for all del å sjekke alle kontakter og skjøteledninger for varmgang.

Sitat fra http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf, s.4:
Sitat
Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg og tester dokumentert at langvarig høy belastning
over 10A på Schuko-kontakter kan føre til varmgang og brann. Ladestrømmer over 10A, for
lading av elbiler må derfor begrenses i tid. Dersom eksisterende kontakt med 16A vern benyttes
må kontakt sjekkes for varmgang daglig.

INSTALLASJON
Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy.
Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og
jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal
denne beskyttes med et vern på maks 10A.
Og fra s. 5 om Mode 2 med "kladd", eller ICCB styringsboks:
Sitat
Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som
forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig
kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A.

Jeg har selv en stikkontakt som er grillet som resultat av overbelastning ved lading. Jeg antar at det var en kombinasjon av for høy belastning og strekkbelastning på støpselet som gjorde utslaget hos meg. Heldig for meg at det ikke begynte å brenne. Ser ut til at bilen min oppdaget varmgangen, og slo av ladingen.

Homebrew løsninger for lading er ikke noen god idé. Og det blir lite penger fra forsikringen dersom man har brukt slikt utstyr. Jeg har e-Golf, og den kan ikke lade mer enn 10 A fra Schuko uansett hva jeg ber den om. Den må kobles til uttak med Mode 3, Type 2 for å skru på 16 A lading. Sikkerhetsanordningen (a.k.a. kladden) for Schuko-lading kan brukes til å stille inn ønsket ladefart mellom 6 og 10 A. Ladefart kan også styres fra edutainmentsystemet. Praktisk dersom man er på besøk hos noen som ikke har så stor inntakssikring i huset eller hytta. 10 A er nok for meg hjemme. Så får jeg heller bruke hurtiglading og betale for det hvis jeg har behov for mer.
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: ZOEsøndag 03. januar 2016, klokken 09:19
Jeg kjøpte zoe med inkludert hjemmelader(podpoint) da var elektrikeren veldig på meg for å kjøpe overspenningsvern i tillegg . Det gjorde jeg , men dersom dette er ett krav etter forskrift så burde det jo være inkludert i pakken?
Var det krav om dette NOV 14?
Tittel: Sv: 8/14A ladekabel
Skrevet av: Homecastsøndag 03. januar 2016, klokken 09:27
Sitat fra: ZOE på søndag 03. januar 2016, klokken 09:19
Jeg kjøpte zoe med inkludert hjemmelader(podpoint) da var elektrikeren veldig på meg for å kjøpe overspenningsvern i tillegg . Det gjorde jeg , men dersom dette er ett krav etter forskrift så burde det jo være inkludert i pakken?
Var det krav om dette NOV 14?

Ikke krav, men sterkt anbefalt.

I tillegg er det mange som har dette fra før, da blir det også feil å betale for dette i standard installasjonen?