Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: kjonix på lør 19. okt 2013, kl. 14:12

Tittel: Lakktykkelse
Skrevet av: kjonixlør 19. okt 2013, kl. 14:12
Noen som har målt lakktykkelse på TMS?
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Jallalør 19. okt 2013, kl. 14:30
Ikke mye å finne på nettet, men fant en i USA som hadde gjort det.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21161-Clearcoat-and-Paint-Thickness-Measurements

From 65 to 75 microns (2.55 to 2.95 mils). I have no pano roof, and the thickness up there ranged from 85 to 105 microns (3.3 to 4.1 mils). Not a whole lot of room to work with; seems very thin. The gauge was calibrated with a 3% error.
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: laumblør 19. okt 2013, kl. 14:58
Mellom 75 og 170 hos meg med vanlig hvit. Varierer sterkt. Snittet er rundt 120.
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Meringdallør 19. okt 2013, kl. 15:31
Riktig det laumb sier.. Nede på dørpaneler og framskjerm kan det komme ned til ca 80, deretter er resten ca 120-145
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Jallalør 19. okt 2013, kl. 16:52
Under 80 er veldig tynn lakk, 80-100 er også tvilsomt på en helt ny bil når man tenker behandling over levetiden.
100-200 anses vel som normalt.
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: laumblør 19. okt 2013, kl. 17:02
Mazda 5 som er 4 år gammel og helt ny CX 5 ligger jevnt over på 75-80 etter hva jeg har sett.
VAG ligger generellt på 120-140.
Synes ikke Tesla sine tall er helt på viddene. :)
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: TerjeVlør 19. okt 2013, kl. 17:41
Tror faktisk Jimpec har ført litt statistikk over de han har hatt hånd om.....
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Coboslør 19. okt 2013, kl. 17:44
Jeg har en Rød multicoat og der ser det ut til at det er multicoat siden når tykkelsen ble målt var den vel i 150-230 området hvis jeg ikke husker feil. Det var tykkere enn han jeg fikk den behandlet hos sin egen BMW. Men det ligger vel litt i navnet og man betaler jo godt ekstra for det.

Cobos
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Jimpeclør 19. okt 2013, kl. 20:30
Ja det har jeg. Har målt på 8 biler totalt.

Snitt alle biler 130um
Min 67 (så Brynhildsen hadde nede i 52 i går..)
Maks 333!

Har ikke kunnet finne forskjell mellom multicoat og normal. 3 av de 8 er multi.

Ikke veldig vitenskapelig dog. Men vi kan være enige om at lakken er farlig tynn enkelte steder. Spesielt nedre del av dører.
Ser at jeg gjerne skulle laget et kart pr bil, men det tok jeg meg aldri tid til.

Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Bernhardsøn 20. okt 2013, kl. 10:54
Jeg har målt rundt 100 i snitt på de jeg har hatt inne.
De stedene jeg har målt mer har jeg oppdaget lakkstøv i nærheten, så på flere av bilene har det vært utført spotrepairs. Også mest sannsynlig uten å melde fra til eier.
Men lakkstøvet har jeg fjernet og polert opp igjen etterpå.
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Jimpecsøn 20. okt 2013, kl. 14:33

Sitat fra: Bernhard på søn 20. okt 2013, kl. 10:54
Jeg har målt rundt 100 i snitt på de jeg har hatt inne.
De stedene jeg har målt mer har jeg oppdaget lakkstøv i nærheten, så på flere av bilene har det vært utført spotrepairs. Også mest sannsynlig uten å melde fra til eier.
Men lakkstøvet har jeg fjernet og polert opp igjen etterpå.

Har du funnet forskjeller mellom multicoat, metallic og vanlig hvit svart?
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Lille Lanceman 18. nov 2013, kl. 13:04
Mener jeg har lest at lakktykkelsen er minimal på flere biler .... dette må vel Tesla kjenne til og de må vel guffe på med mer lakk eller hva? ... selv har jeg bestil sort og jeg hører stadig vekk at lakken er skjør og jeg blir jo nærvøs av mindre ....  :o
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: kjonixman 18. nov 2013, kl. 13:09
Jeg registrerer at mange klager på tynn lakk på TMS, men mistenker at det måles med utstyr som ikke er beregnet for alu karosseri...
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Lille Lanceman 18. nov 2013, kl. 13:14
Sitat fra: kjonix på man 18. nov 2013, kl. 13:09
Jeg registrerer at mange klager på tynn lakk på TMS, men mistenker at det måles med utstyr som ikke er beregnet for alu karosseri...
... så det betyr at tykkelsen egentlig er god nok?
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Jimpectir 19. nov 2013, kl. 00:27
Jeg har nå i alle fall utstyr som måler på alu, og det vet jeg om mange flere som har også. Så mistanken er det lite hold i.

Lakken er tynnere enn tyskere som Audi og BMW.  Om den er for tynn kommer vel helt an på øyet som ser.
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: gbzdoctir 19. nov 2013, kl. 06:48
Jeg har målt følgende:

TMS, PearlWhite MultiCoat - 120-140 my
Toyota Avensis (09), metallic, 80-90 my
Kia Picanto (13), metallic, 20-40 my (!)

Den enste med 7 års lakkgaranti: Kia...

Beats me!
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Voll1tor 11. okt 2018, kl. 22:19
Har fått sinkslipp/bobler nedre bakre hjørne på venstre framdør og nedre fremre hjørne på venstre bakdør (altså inntil hverandre). Tesla mener dette kommer av stensprang og de har kanskje rett. Lakktykkelsen er målt til 66 um her og opptil 120 oppe på dørene. Kan tynn lakkk være medvirkende årsak til boblene?
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Klykkenfre 12. okt 2018, kl. 09:29
Nei, det tviler jeg på. Mulig hvis det har vært "forurensning" under lakken i en eller annen form. Brudd i lakken, som steinsprut o.l. er nok mer sannsynlig, som de sier.
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Veggenfre 12. okt 2018, kl. 10:01
Har også fått noen små bobler rundt et steinspruthakk på døra.
Noen som har en grei DIY fiks for dette?
Trenger ikke bli absolutt strøkent, men greit å få stoppet videre korrosjon.
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Klykkenfre 12. okt 2018, kl. 10:40
Ta kontakt med nærmeste micropaint-verksted. Spotfiks, så slipper dere omlakkering av hele paneler, mest sannsynlig.
Ellers kan det være en idé med folie rundt utsatte steder.
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Hdloopfre 12. okt 2018, kl. 21:43
Er hele bilen alu altså - trodde det kun var panser?
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: krlfre 12. okt 2018, kl. 21:48
Alle utvendige plater på Model S er alu, og mesteparten av resten av bilen er også alu. Med div. mindre unntak --blant annet i hjuloppheng.

Mercedes har/hadde en del modeller/varianter der panseret er alu og resten av bilen/platene er i stål. Vi hadde en slik E320 tidligere. Veldig ålreit med tanke på at steinsprut ikke fører til rust på panseret, men når det kun er panseret som er laget i alu, så er gevinsten med tanke på vekt liten...
Tittel: Sv: Lakktykkelse
Skrevet av: Hdloopfre 12. okt 2018, kl. 22:38
Akkurat - takk for god info :-)

Sitat fra: krl på fre 12. okt 2018, kl. 21:48
Alle utvendige plater på Model S er alu, og mesteparten av resten av bilen er også alu. Med div. mindre unntak --blant annet i hjuloppheng.

Mercedes har/hadde en del modeller/varianter der panseret er alu og resten av bilen/platene er i stål. Vi hadde en slik E320 tidligere. Veldig ålreit med tanke på at steinsprut ikke fører til rust på panseret, men når det kun er panseret som er laget i alu, så er gevinsten med tanke på vekt liten...