Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbudt å lade 20A på 20A sikring?

Startet av Olemann, onsdag 15. juni 2022, klokken 21:08

« forrige - neste »

Olemann


Skal ha ladeboks på hytta og har bestemt meg for Easee ettersom jeg har det hjemme og det fungerer bra.

Men, elektriker sa til meg at en 20A dedikert kurs, med både overspenningsvern i anlegget og riktig jordfeilbryter, likevel ikke skal gi mer enn 16A.  Begrunnelse var at det ikke er lov å belaste mer enn 80% av maks-verdi.
Så han ville sette Easee til 16A, selv om alt i anlegget ellers er dimensjonert for 20A. Det er en kurs som går kun til ladeboksen.

Dette virker merkelig, er det korrekt?

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på onsdag 15. juni 2022, klokken 21:08

Skal ha ladeboks på hytta og har bestemt meg for Easee ettersom jeg har det hjemme og det fungerer bra.

Men, elektriker sa til meg at en 20A dedikert kurs, med både overspenningsvern i anlegget og riktig jordfeilbryter, likevel ikke skal gi mer enn 16A.  Begrunnelse var at det ikke er lov å belaste mer enn 80% av maks-verdi.
Så han ville sette Easee til 16A, selv om alt i anlegget ellers er dimensjonert for 20A. Det er en kurs som går kun til ladeboksen.

Dette virker merkelig, er det korrekt?

Det er ikke forbudt å belaste 100% men det er smart å la være. Ikke alle sikringer tåler merkelast over tid, og elektriker er nok lysten på å slippe garantibesøk om sikringen ikke holder. Derfor bruker mange 80% som tommelfingerregel. Det burde dog være mer enn god nok margin å stille den inn på 18A. Men generelt anbefales en sikringsstørrelse større enn man skal lade på ja. Dvs. 40A kurs for 32A lading osv.

På Easee kan du vel endre dette selv senere?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Olemann

#2
Korrekt, jeg kan selv stille inn dette på Easee, men var opptatt av å få vite om det er noe som regulerer dette, altså om det er forbudt.  Skjønner at det er lurt å ikke presse sitronen maks.  Har sett en rekke veiledere på nett som anviser 4,6-4,8 kW på 20A sikring, og det betinger jo 20A strøm.

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juni 2022, klokken 21:20
Sitat fra: Olemann på onsdag 15. juni 2022, klokken 21:08

Skal ha ladeboks på hytta og har bestemt meg for Easee ettersom jeg har det hjemme og det fungerer bra.

Men, elektriker sa til meg at en 20A dedikert kurs, med både overspenningsvern i anlegget og riktig jordfeilbryter, likevel ikke skal gi mer enn 16A.  Begrunnelse var at det ikke er lov å belaste mer enn 80% av maks-verdi.
Så han ville sette Easee til 16A, selv om alt i anlegget ellers er dimensjonert for 20A. Det er en kurs som går kun til ladeboksen.

Dette virker merkelig, er det korrekt?

Det er ikke forbudt å belaste 100% men det er smart å la være. Ikke alle sikringer tåler merkelast over tid, og elektriker er nok lysten på å slippe garantibesøk om sikringen ikke holder. Derfor bruker mange 80% som tommelfingerregel. Det burde dog være mer enn god nok margin å stille den inn på 18A. Men generelt anbefales en sikringsstørrelse større enn man skal lade på ja. Dvs. 40A kurs for 32A lading osv.

På Easee kan du vel endre dette selv senere?

geear

#3
Har selv 32A 3-fas lading på 32A sikring (Eaton), installert av elektriker fra et større elektrikerfirma. Det var ingen spørsmål eller betenkeligheter rundt det. I praksis trekkes det aldri helt maks, siden 32A 3-fas gir 12,7 kW, Model Y stopper på 11 kW og e-Niroen tar bare 32A 1-fas, og da trekker den 6,9-7 kW, den legger seg alltid litt under det den får beskjed om selv om ladingen står innstilt på maks. Har aldri opplevd at sikringen har gått, på tross av at teknisk rom hos meg holder relativt høy temperatur på grunn av vannbåren varme, solcelleanlegg, VVB, luft-vann VP, sentralstøvsuger, dataskap og et stappfullt sikringsskap.

Ville spurt elektriker om hvor det står at sikringen ikke tåler oppgitt merkestrøm kontinuerlig? Bør stå i databladet fra produsenten i så fall? Som regel så er det tvert i mot, at de tåler 15-25 % høyere last kontinuerlig.

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Wisd0m

Sitat fra: Olemann på onsdag 15. juni 2022, klokken 21:08

Skal ha ladeboks på hytta og har bestemt meg for Easee ettersom jeg har det hjemme og det fungerer bra.

Men, elektriker sa til meg at en 20A dedikert kurs, med både overspenningsvern i anlegget og riktig jordfeilbryter, likevel ikke skal gi mer enn 16A.  Begrunnelse var at det ikke er lov å belaste mer enn 80% av maks-verdi.
Så han ville sette Easee til 16A, selv om alt i anlegget ellers er dimensjonert for 20A. Det er en kurs som går kun til ladeboksen.

Dette virker merkelig, er det korrekt?
Det er feil. Har samme installasjon selv (20 A sikret som kan lades på 20 A) . Lader likevel med 16 A for å skåne vernet for varmgang og dermed øke levetid. Det er god skikk og ikke belaste det mer enn 80 prosent, men det er lov å belaste det 100 prosent.

Trekkoppbil

#6
Hvis det skulle være noe problem med høy belastning, så kan man vel spørre om å få skrusikringer (og separat jordfeilvern)?

Erik Ola Ulvestad

Bruker 5 stk 32A GEWISS automatar på 7.4kW 1-fas på jobben. Lader dagen lang....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

Strengt tatt behøver du ikke jordfeilautomat, kun automatsikring -hvis elektriker har brukt dobbeltisolert kabel ut til Easee boksen. Nå er ikke jordfeilautomat 1-fas 20A veldig dyre, men elektriker liker å legge på inn-prisen, og velger derfor dyrere løsninger enn nødvendig. Har du derimot fastpris blir det nok valgt automatsikring uten jordfeil. Ellers burde det gå helt greit å lade 20A fra en 20A sikring. Det er det sikringen er konstruert for å tåle over tid.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

edyrli

Elektriker la opp 40A kurs hos meg for 32A lading. 5G6mm2 kabel.
Det var ikke noe annen diskusjon rundt det annet enn for 32A lading måtte man da 40A kurs. Men høres ut som det skulle være "burde" ha 40A.
Det var uansett liten prisforskjell om man la opp 1x16A(20A) eller 3x32A(40A)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

geear

Kommer an på kabel og forlegningsmåte, men 6mm2 må vel være i grenseland for 40A? Selv med powerflex eller lignende.. burde vel hatt 10mm2. Jeg har 6mm2 powerflex for 32A.

edyrli

Sitat fra: geear på tirsdag 30. august 2022, klokken 23:59
Kommer an på kabel og forlegningsmåte, men 6mm2 må vel være i grenseland for 40A? Selv med powerflex eller lignende.. burde vel hatt 10mm2. Jeg har 6mm2 powerflex for 32A.
Godt poeng. Dersom elektriker ikke har fuglt forskriften så skal jeg selvfølgelig klage på det. Men kikket litt kjapt i NEK400. Der ser det ut som 6 kvadrat som ligger i bakken eller som ligger åpent på vegg kan bellastes med 41A. Det stemmer med installasjonen min.
Hadde den ligget i rør i isolert vegg hadde det vært 29A maks.
Det skjønner jeg. Når jeg lader med 22kW så blir kablen skikkelig god og lunken.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Lars C. Krogenæs

#12
Vet ikke om det er brukt MrFlex eller PowerFlex (TFXP), men de tåler høyere temperatur og dermed mer strøm, enn vanlige kabler. Så ikke se på NEK-en for strømføringsevne.

Sjekk ut tabellen her:
https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/1019187-Teknisk%20Datablad-27.pdf

Åpent forlagt har TFXP en strømføringsevne på 52A. Direkte i jord 49 A og i kabelrør på vegg 44A. Står ikke noe om kabelrør i bakken, men vil anta litt lavere enn i rør på vegg, så la oss si 42A.  Alt godt innenfor 40A.

De aller fleste elektrikere bruker nå TFXP ved installasjon av ladestasjoner.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

oj_knut

Jeg har Easee Lite ladeboks som elektriker har lagt opp 6 kvadrat, satt inn 20A sikring men begrenset laderen til 16A.

Kan jeg selv få øket strømmen til 18A uten å ha installatør koder??

Ingeniøren

Sitat fra: oj_knut på mandag 26. august 2024, klokken 16:32Jeg har Easee Lite ladeboks som elektriker har lagt opp 6 kvadrat, satt inn 20A sikring men begrenset laderen til 16A.

Kan jeg selv få øket strømmen til 18A uten å ha installatør koder??

Men trenger du det - de fleste opplever at men klarer seg med mye mindre. Dessuten blir det fort dyr nettleie pga effektavgift..

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA