Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. desember 2024, klokken 15:34Det blir interessant å se om FRP får nok stemmer til å gi en hjelpende hånd, neste høst, uansett om en er på hytta eller om en er hjemme.

Blir interessant å se hva strømprisen blir når det blir skikkelig kaldt i Europa. Nå er det jo bare litt kaldt.

Det blir vel de rike som kommer til å skaffe seg V2L-biler og husbatterier / solceller, og så må de som bor i gamle hus betale til de blør.

Spørs om jeg ikke må bruke 50kWh strømstøttet strøm til å kjøre opp til hytta og skru ned temperaturen litt nærmere frysepunktet. Ser det går litt mye strøm nå med 7 grader.

Evt. kan du jo ordne så du kan la hytta stå kald? Vi blåser rent vannrørene og blandebatteriene med trykkluft før vi drar så ingenting fryser i stykker. Frostvæske i toalettet (vacuumtoalett). Evt. inntak (om man har kommunalt vann), oppvaskmaskin og slikt kan sikres med lokal varme (en stump varmekabel, en varmematte osv.

Når vi skal opp så starter jeg varmen et døgn i forveien. Vi har ikke innlagt strøm da, så det er en parafinovn som går i gang.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2024, klokken 16:51
Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 14:07Heldigvis er spotprisen på "bare" 779,70 øre/kWh i NO1 i den dyreste timen. Heldigvis strømstøtte i boligen, selv om jeg bruker så lite, at det hadde hatt begrenset effekten uansett.

Men helt klart dagen for take-away/tilkjørt mat den dagen/timen uansett, om man skal velge dag og tidspunkt etter strømprisen!

Det er jo nesten ingenting å spare på å flytte forbruket slik strømstøtten er innrettet i dag. Og når ingen flytter forbruket blir det dyrt i enkelttimer.

Nei, strømstøtten bør legges om så det faktisk blir incentiv igjen til å spare på strømmen i de dyre timene. Det kan enkelt fikses ved at støtten ikke lengre baseres på prisen pr. time men på prisen pr. dag. Hadde det vært slik hadde jeg lagt meg i selen for å varme opp huset ekstra mye i natt og la varmepumpa hvile på dagtid i morgen. Samt vurdert investering i batteri. Men slik det er nå gidder jeg ikke gjøre noe som helst.

Men er det fornuftig å ha et kraftsystem som skal piske forbrukere rundt og skru av/på forbruksenheter på denne måten?

Jeg snakket med en som jobbet i Afrika for noen år siden og der hadde de slike tidslommer der strømmen ble kuttet. Er det dit man vil i Norge på sikt?

Jeg har brukt mye energi på å flytte forbruk frem og tilbake via ymse smartdingser opp gjennom årene og synes det var litt gøy. Så slo det meg at det egentlig er helt meningsløst å bruke timer av livet slik. Man burde rett og slett slippe dette og fokusere på livet,familien og annet som betyr noe.

Vi må sikre en trygg,stabil,rimelig og forutsigbar pris på kraften slik at vi kan få den velferden vi ønsker.

Jeg ønsker ikke å akseptere premisset om å skru av og på strømmen for å hjelpe tyskere og andre som selv har gravet seg ned i skyttergravene og designet et rakleverk av et system der folk skal fly rundt som skremte høns for å unngå forbrukstoppene.

Vi trenger ikke velge den løsningen for å redde klimaet. Jeg aksepterer rett og slett ikke en slik løsning for fremtiden når jeg vet det finnes bedre.

Og hvorfor skal vi følge etter Afrika 20 år etter? Nei,glem det og fortell gjerne din lokale politiker at vi er lei av dette tullete systemet som bare skaper uro og angst for strømregningen.
Jeg var med Statnett i sin tid når de kom med AMS og elhub. Var i møte med dem for avklare designe av dette og hvordan det hele skulle fungere. Jeg og min kollega ristet på hodet og lurte på om de var ved sine fulle fem mhp den enorme kostnaden som ville dyttes over på kundene. Det var et mål bak AMS at folk skulle vri forbruket sitt slik at man slapp å investere i nettet.Altså skyve investering ut i tid  Noen hadde regnet på det og funnet ut at det var mer fornuftig å pushe menneskene til å endre vaner,enn å investere i nettet.

I dag ser jeg at det var feil. Man burde designe nettet,markedet..ja alt sammen slik at det ble til gunst for forbruker og samfunnet slik man i tidligere tider tenkte. Og man burde med en gang tatt fatt i det grønne skiftet ved å bygge grønn kraft for fremtiden tilpasset det samfunnet man ønsket seg.

Nå styrer vi mot et samfunn der selv klesvasken og kaffen skal tas når strømmen er billig..Det er noe umenneskelig over det hele

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på onsdag 11. desember 2024, klokken 08:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 10. desember 2024, klokken 23:45Unnskyld at jeg sier det, men du fremstår som uinformert og naiv. Dine 2300 vindturbiner forutsetter at nye vindtubiner er som snittet av alle vindturbiner bygget siden 2000, altså med hensyn til effekt og kapasitetsfaktor. At du kan gjøre en slik forutsetning når vi her snakker om NY utbygging på land frem til begynnelsen av tjuetrettitallet, er uforståelig. I dag er de største turbiner i Norge på 5,7 MW og kf 45% (beste vindparker), I og med at snittet opp til nå er 3,17 MW og kf 0,375 , er allerede forholdet 0,46. Altså mer enn en halvering. Utvikling mot større turbiner vil sannsynligvis fortsette og jeg har tidligere regnet et snitt på 8 MW og kf 50%. Da bli antallet nye turbiner for å produsere 25 TWh 713 turbiner og ikke som Counterpointer ganske bevisstløst angir, nemlig 2.300 turbiner.
Den største turbinene på land befinner seg nå i produksjon i en større vindpark i  Kina og er på 15 MW. Området er ganske flatt og småkupert.
Veldig store turbiner på land er mest begrenset av logistikk. Dess større turbiner, dess bredere og rettere veier. I Norge hvor vi har både daler og fjell, vil det begrense størrelsen og rent estetisk er turbiner mer utfordrende dess større de blir.
Nå er jeg veldig enig i det meste du skriver men noen videre utvikling i størrelsen på landturbiner har jeg ikke trua på. og hvertfall ikke her i Norge. Kjenner Siemens Gamesa greit og de har splittet opp sine produksjonslinjer on/off shore som skilles av gir/direct drive og størrelse. Størrelsen på land har sånn je ghar fortsått det stagnert i 4x og 5x. Det er ikke fordi det er umulig det er bare ikke bærekraftig, levedyktoig, gjennomførbart med konflikter, logistikk, infrastruktur og alt dette som egentlig er kjent. Så du må nok møte motvinderne litt på halvveien der i størrelse skal det være realistisk og faktabasert. 
Takk for det innspillet Joccy 👍🏼 Ryddig av deg.

Nå har dessverre Kjetill lest uten å forstå det han leste. Jeg brukte faktiske tall og sa hvor mange det ble fremskrevet som et svar på hans overoptimistiske 713. Det gikk dessverre hus forbi sammen med en del annet🤷🏻

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2024, klokken 16:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. desember 2024, klokken 15:34Det blir interessant å se om FRP får nok stemmer til å gi en hjelpende hånd, neste høst, uansett om en er på hytta eller om en er hjemme.

Blir interessant å se hva strømprisen blir når det blir skikkelig kaldt i Europa. Nå er det jo bare litt kaldt.

Det blir vel de rike som kommer til å skaffe seg V2L-biler og husbatterier / solceller, og så må de som bor i gamle hus betale til de blør.

Spørs om jeg ikke må bruke 50kWh strømstøttet strøm til å kjøre opp til hytta og skru ned temperaturen litt nærmere frysepunktet. Ser det går litt mye strøm nå med 7 grader.

Evt. kan du jo ordne så du kan la hytta stå kald? Vi blåser rent vannrørene og blandebatteriene med trykkluft før vi drar så ingenting fryser i stykker. Frostvæske i toalettet (vacuumtoalett). Evt. inntak (om man har kommunalt vann), oppvaskmaskin og slikt kan sikres med lokal varme (en stump varmekabel, en varmematte osv.

Når vi skal opp så starter jeg varmen et døgn i forveien. Vi har ikke innlagt strøm da, så det er en parafinovn som går i gang.

Vel,snekkeren som bygde vår sommerstue som KUN har strøm,ikke noe vann,og god lufting måtte komme tilbake året etter at bygget stod ferdig fordi dørene hadde vridd seg fordi bygget hadde stått kaldt hele vinteren. Han sa da at vi måtte ha varme i bygget. Minst 3 grader,helst noe mer for å stoppe fukt fra å påvirke konstruksjonen. Det er mye,svært mye tåke/frostrøyk her om vinteren så vi måtte finne en løsning. Vi monterte en varmepumpe som går på vedlikeholdsvarme som  gir mulighet for kjøling om sommeren. Den bruker svært lite strøm. Men dersom prisen hadde vært 13 kroner kwh/time,vel da hadde det jo blitt noen kroner uansett.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 14:07Heldigvis er spotprisen på "bare" 779,70 øre/kWh i NO1 i den dyreste timen. Heldigvis strømstøtte i boligen, selv om jeg bruker så lite, at det hadde hatt begrenset effekten uansett.

Men helt klart dagen for take-away/tilkjørt mat den dagen/timen uansett, om man skal velge dag og tidspunkt etter strømprisen!

Det er jo nesten ingenting å spare på å flytte forbruket slik strømstøtten er innrettet i dag. Og når ingen flytter forbruket blir det dyrt i enkelttimer.

Nei, strømstøtten bør legges om så det faktisk blir incentiv igjen til å spare på strømmen i de dyre timene. Det kan enkelt fikses ved at støtten ikke lengre baseres på prisen pr. time men på prisen pr. dag. Hadde det vært slik hadde jeg lagt meg i selen for å varme opp huset ekstra mye i natt og la varmepumpa hvile på dagtid i morgen. Samt vurdert investering i batteri. Men slik det er nå gidder jeg ikke gjøre noe som helst.

Ja, eller at det regnes som i dag, støtte basert på timesprisene i år, men brukte målerens forbruk time for time i fjor. Så hvis du sparte strøm satt du igjen med masse penger, og hvis du brukte mer -》 tapte masse penger.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Mener bestemt vi hadde en diskusjon før vinteren om hvor stor pristopp vi ville få i vinter.
Jeg var usikker og mente det var fare for veldig høy pris.
Da ble det ganske bastant sagt at vi ikke kom i nærheten av toppnivået under Ukrainakrig oppstart og gasskrise. Lagrene var fulle og Europa var bedre forberedt.

Hva var toppen egentlig på det høyeste i 2021-22? 8,3kr pr kWh i morgen er sykt høyt, fra husken var vi «bare» på 7 kr på topp sist.........

Tror hELgenen har rett i at det er FUD (fear, uncertainty and doubts) panikk som slår inn nå. På strømsidene på Facebook poster de med fastpris som gale nå, ikke helt uten grunn da de jo nå casher inn på strømstøtte.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. desember 2024, klokken 17:53

Ja, eller at det regnes som i dag, støtte basert på timesprisene i år, men brukte målerens forbruk time for time i fjor. Så hvis du sparte strøm satt du igjen med masse penger, og hvis du brukte mer -》 tapte masse penger.
I og for seg en god ide. Men siden vær og temperatur ikke er lik hvert år vil det kunne gi noe helt feil utslag begge veier om det er mildt det ene året og kaldt det andre eller omvendt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 17:45
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2024, klokken 16:54

Vel,snekkeren som bygde vår sommerstue som KUN har strøm,ikke noe vann,og god lufting måtte komme tilbake året etter at bygget stod ferdig fordi dørene hadde vridd seg fordi bygget hadde stått kaldt hele vinteren. Han sa da at vi måtte ha varme i bygget. Minst 3 grader,helst noe mer for å stoppe fukt fra å påvirke konstruksjonen. Det er mye,svært mye tåke/frostrøyk her om vinteren så vi måtte finne en løsning. Vi monterte en varmepumpe som går på vedlikeholdsvarme som  gir mulighet for kjøling om sommeren. Den bruker svært lite strøm. Men dersom prisen hadde vært 13 kroner kwh/time,vel da hadde det jo blitt noen kroner uansett.

Ja, jeg har vurdert forskjellige løsninger. Har hytte med store væromslag, og en del regn, og en del vegger med Glava isolasjon og dampsperre, så er litt redd det skal være varmere ute enn inne, og fuktig luft stoppe i bjelkelaget mot fuktsperren (på feil side), og generelt at ting skal kondensere. En varmepumpe ville nok vært perfekt. Ser at det fås med Nordic "vedlikeholdsvarme", altså at en kan ha temperaturen relativt lav, men hjelper og å kutte ut de fleste ovnene, og ha noen på 5 grader. Er ofte det jeg har hatt/gjort når jeg stiller ovnene, som ikke var tilfellet nå.

Akkurat nå har jeg en alt for streng router som ikke vil akseptere trådløse wifi ovner, men blir ganske fort varmt med peisovnen, så det går greit.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:00Mener bestemt vi hadde en diskusjon før vinteren om hvor stor pristopp vi ville få i vinter.
Jeg var usikker og mente det var fare for veldig høy pris.
Da ble det ganske bastant sagt at vi ikke kom i nærheten av toppnivået under Ukrainakrig oppstart og gasskrise. Lagrene var fulle og Europa var bedre forberedt.

Hva var toppen egentlig på det høyeste i 2021-22? 8,3kr pr kWh i morgen er sykt høyt, fra husken var vi «bare» på 7 kr på topp sist.........

Tror hELgenen har rett i at det er FUD (fear, uncertainty and doubts) panikk som slår inn nå. På strømsidene på Facebook poster de med fastpris som gale nå, ikke helt uten grunn da de jo nå casher inn på strømstøtte.

Ja, og jeg var en av de som mente at prisen ikke ville bli så høy. Det var basert på at gassprisen er veldig mye lavere nå, og noe også "ekspertene" på energipriser sa. Så feil kan en ta. Er visst ikke bare å fyre opp gasskraftverk. De enorme sol/vind-utbyggingene, og utfasing av kull osv, har tydeligvis redusert på gassprisens påvirkning på strømprisen også. Full krise altså. Lurer på om en er i fare for å gå tom for strøm i Europa? Er vel ingen strømkilde som har marginalkost på 10 kr/kWh? Så alt går på etterspørsel?

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2024, klokken 16:54Evt. kan du jo ordne så du kan la hytta stå kald? Vi blåser rent vannrørene og blandebatteriene med trykkluft før vi drar så ingenting fryser i stykker. Frostvæske i toalettet (vacuumtoalett). Evt. inntak (om man har kommunalt vann), oppvaskmaskin og slikt kan sikres med lokal varme (en stump varmekabel, en varmematte osv.

Vi bruker hytta ca annenhver helg + vinter, påske, høst og jule -ferie.

Det går ikke å holde på slik da. Måtte og tømt kjøleskap og fryser hver gang.

Vi har dog varmepumpe som frostsikrer de varme sonene og prisstyring på varmtvannet. Går ikke så fryktelig mye strøm på tomgang da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:00Hva var toppen egentlig på det høyeste i 2021-22? 8,3kr pr kWh i morgen er sykt høyt, fra husken var vi «bare» på 7 kr på topp sist.........

8,3? Er over 13 i morgen. I -22 var vel toppen rett under 10.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. desember 2024, klokken 17:53

I og for seg en god ide. Men siden vær og temperatur ikke er lik hvert år vil det kunne gi noe helt feil utslag begge veier om det er mildt det ene året og kaldt det andre eller omvendt.

Ja, kanskje de kunne korrigert time for time med værdata (temperatur/vind) i år vs samme time i fjor, med faktor per m/s og grad forskjell. Litt som de gjør i skihopp på lengdeverdiene etter vindforhold og avsats. Måtte nok hatt et ekstra datasenter for dette  ;D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:27
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:00Hva var toppen egentlig på det høyeste i 2021-22? 8,3kr pr kWh i morgen er sykt høyt, fra husken var vi «bare» på 7 kr på topp sist.........

Over 13,X er inkl avgifter og nettleie i NO2-kraft-mekkaen. Litt billigere i Oslo (NO1), der en har elvekraft... Tror ikke jeg har sett dyrere strøm.
Sykt at staten drar inn 2 kroner på mva per kWh...

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:34

Over 13,X er inkl avgifter og nettleie i NO2-kraft-mekkaen. Litt billigere i Oslo (NO1), der en har elvekraft... Tror ikke jeg har sett dyrere strøm.
Nei, spotprisen er 13,16 ink mva uten avgifter og nettleie mellom 17 og 18. Den 13,68 ink nettleie og avgifter her i området (Skagerak nett).

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:34

Nei, spotprisen er 13,16 ink mva uten avgifter og nettleie mellom 17 og 18. Den 13,68 ink nettleie og avgifter her i området (Skagerak nett).
Jeg sjekket bare i min egen strømapp i NO1 som viste 8,3kr
Vet jo at prisen er høyere i urias regionen NO2.

Men da er vi på all time high allerede tidlig i desember og noen få minusgrader her jeg bor.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA