Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitathadde de bare klart å få til riktig avstand i front, det er der det største problemet er i tillegg til når kamera bak er skittent (ofte) da har vi null og niks med tesla vision.
Ja, den sprayflaska med litt vann i er fin å ha da på bak kamera, og ikke noe gniing :+1:

førategangtesla

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. desember 2023, klokken 01:11
Sitathadde de bare klart å få til riktig avstand i front, det er der det største problemet er i tillegg til når kamera bak er skittent (ofte) da har vi null og niks med tesla vision.
Ja, den sprayflaska med litt vann i er fin å ha da på bak kamera, og ikke noe gniing :+1:

Joda, jeg gjorde det en periode fordi jeg vet at man ikke skal gni på linsa av plast med fingrene, men det ser ganske teit ut å løpe ut å spyle linsa bak med ei lita spruteflaske når folk står og venter/glaner på meg. Jeg gidder heller ikke å gå ut i drittvær hjemme før jeg rygger opp innkjørselen og inn i garasjen, jeg vet hvor jeg må stoppe i garasjen ved å se hvor sidespeilet er i forhold til en bjelke.

Jeg bruker ikke parkeringsassistent da det er helt unøyaktig i front. Bak er det bedre men da er vi avhengig av at linsa er ren og er den først ren er det bedre å bare bruke kamera. Det eneste jeg egentlig bruker er sidevisning i forbindelse med fortauskant etc da denne faktisk er bra. Det er bare synd at det er så unøyaktig i front da det er den viktigste for meg.

Jeg kommer nok til å montere en form for spyling bak når garantiperioden er over, samt åpning/lukking av frunk. Dette tør jeg nemlig ikke å røre da jeg kommer til å sitte i saksa hvis det skulle vise seg at jeg må reklamere på noe her innen de neste 4 årene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: førategangtesla på søndag 10. desember 2023, klokken 07:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. desember 2023, klokken 01:11

.....Jeg gidder heller ikke å gå ut i drittvær hjemme før jeg rygger opp innkjørselen og inn i garasjen, jeg vet hvor jeg må stoppe i garasjen ved å se hvor sidespeilet er i forhold til en bjelke.

Første.... :+1: Ser den ja 

Nimrad

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 09. desember 2023, klokken 14:24avstand bak er jo ikke noe problem så lenge kamera er rent,
Vi har alle ulike behov. Jeg må parkere på centimeteren i egen garasje når jeg rygger inn(for å få opp bakluka uten problem) og trenger derfor nøyaktig måling bakover. Nå har jeg altså en hypermoderne bil hvor jeg må tilbake til gamle løsninger som å ha en planke liggende på gulvet. 😅
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

turfsurf

Vi har e-tron med 360 kamera og parkeringssensorer. Allikevel må vi ha fysisk "påkjørbar" hindring for å parkere nøyaktig. Hjelper ikke med sensorer og kamera når kameraet er elendig og sensorene har en nøyaktighet på flere titalls cm. I motsetning til YP (som heldigvis er med sensorer), hvor vi lett kan parkere med noen få cm nøyaktighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Jeg har brukt fingeren i alle de år jeg har hatt ryggekamera (og det er mange). Aldri hatt noen problemer.

På en SuC er ryggekamera en god ting, og det er raskt å dra fingeren over linsen før manøvreringen når det er behov.

Forøvrig litt overrasket hver gang jeg ser de som får nakken ut av ledd når de skal rygge inn for lading.  vet de ikke om kamera bak?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: Nimrad på søndag 10. desember 2023, klokken 08:37
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 09. desember 2023, klokken 14:24avstand bak er jo ikke noe problem så lenge kamera er rent,
Vi har alle ulike behov. Jeg må parkere på centimeteren i egen garasje når jeg rygger inn(for å få opp bakluka uten problem) og trenger derfor nøyaktig måling bakover. Nå har jeg altså en hypermoderne bil hvor jeg må tilbake til gamle løsninger som å ha en planke liggende på gulvet. 😅
Hvis du faktisk mener "på centimeteren" så kan jeg trøste det med at det ikke hjelper med ULS. Min far har ULS og har i underkant av 5 cm å gå på i garasjen. Han kommer ikke utenom planke boltet fast i gulvet. ULS er ikke nøyaktig nok, og det er vanskelig å stoppe på samme cm hver gang. Med planke er det en lek.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nihon

Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 11:39Jeg har brukt fingeren i alle de år jeg har hatt ryggekamera (og det er mange). Aldri hatt noen problemer.

På en SuC er ryggekamera en god ting, og det er raskt å dra fingeren over linsen før manøvreringen når det er behov.

Forøvrig litt overrasket hver gang jeg ser de som får nakken ut av ledd når de skal rygge inn for lading.  vet de ikke om kamera bak?

Jeg er mer overasket over de som rygger og har SuC midt bak bilen og ender opp med å sperre laderen ved siden av dem. De ser like dumt på meg hver gang jeg forteller at de må parkere mellom laderne.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 11:39Jeg har brukt fingeren i alle de år jeg har hatt ryggekamera (og det er mange). Aldri hatt noen problemer.
På min TM3 LR fra 2019 brukte jeg av og til fingeren veldig forsiktig den andre vinteren. Bildet ble slørete ganske rakst. Tesla byttet kameraet for den nye eieren uten spørsmål. Det var åpenbart en svakhet, og jeg tipper at linsa er forbedret.

Mobileum

Hvis skitten er tørr, så bør linsen fuktes. Spytt på fingeren holder....

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 12:30Hvis skitten er tørr, så bør linsen fuktes. Spytt på fingeren holder....
Til info så tørket jeg aldri tørr linse, og jeg var spesielt forsiktig også. Men til liten nytte.
Jeg merket ikke at bildet var blitt slørete, men kjøperen kommenterte at bildet i min bil var dårligere en bilen han hadde prøvekjørt hos Tesla. Men satt meg inn i den nye Yen så jeg med en gang at bildet mye bedre!!
Min hypotese er at det derfor er mange som kjører rundt med dårlig kamera.

Mobileum

Tja. Min TMS er over 5 år, og nærmer seg 100K km. Bildet på skjermen er fremdeles skarpt. Mulig linsen ikke er den samme? 🖕👌 Plast vs glass?

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 10. desember 2023, klokken 12:17
På min TM3 LR fra 2019 brukte jeg av og til fingeren veldig forsiktig den andre vinteren. Bildet ble slørete ganske rakst. Tesla byttet kameraet for den nye eieren uten spørsmål. Det var åpenbart en svakhet, og jeg tipper at linsa er forbedret.
Finnes det snø i nærheten, så samler jeg en løs pakket snøball og tørker med den. Først for å få av det verste, så snur jeg litt på den for å få ren snø for mer grundig tørk. Ellers har jeg alltid litt tørkepapir a la neseduk og torky, så da er det fort gjort å fukte litt papir og tørke over. Igjen med å snu vekk den skitne delen fra første tørking, for å ikke ha sand og skitt som fungerer som slipemiddel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 13:20Tja. Min TMS er over 5 år, og nærmer seg 100K km. Bildet på skjermen er fremdeles skarpt. Mulig linsen ikke er den samme? 🖕👌 Plast vs glass?
På min TM3 var det definitivt dårlig plast. Jeg bruker briller i det daglige og det brukes jo i praksis kun plast nå, men med overflatebehandling som gjør dem meget motstandsdyktige mot riper. Koster dog en del ekstra.

Handyman

Sitat fra: RJK på søndag 10. desember 2023, klokken 13:45
Sitat fra: Handyman på søndag 10. desember 2023, klokken 12:17
Finnes det snø i nærheten, så samler jeg en løs pakket snøball og tørker med den. Først for å få av det verste, så snur jeg litt på den for å få ren snø for mer grundig tørk. Ellers har jeg alltid litt tørkepapir a la neseduk og torky, så da er det fort gjort å fukte litt papir og tørke over. Igjen med å snu vekk den skitne delen fra første tørking, for å ikke ha sand og skitt som fungerer som slipemiddel.
På Yen har jeg behandlet linsa med hydrofobisk middel, og det gjør at den holder seg ren mye lenger. Har en sprayflaske med spylevæske i bilen som jeg bruker, og trenger aldri å tørke fysisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA