Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål rundt kjøp av Tesla Model Y

Startet av korris, søndag 28. april 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Svk på onsdag 20. november 2024, klokken 21:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. november 2024, klokken 21:10Y har ikke blitt produsert for eksport ut av Amerika meg bekjent.
Har du sikkert rett i. Har flere amerikanske merker hjemme.dog ikke bil. Men all made in usa

Vi har en 20-modell 3P produsert i California, helt OK byggekvalitet. Holder seg overraskende godt fast i fisken, lite vibrasjoner og den slags etter 40K.

Den tyske Yen er dog bygd som en tanks i forhold til 3eren (jeg ble nesten sjokkert da jeg oppdaget hvor liten vektforskjell det er mellom bilene, Yen fremstår som mye mer robust). Milevis i forskjell hva gjelder opplevd (bygge)kvalitet. Jammen meg er bakluka snorrett også. Så får vi se da, hva tiden bringer :) Tipper US made MY er på linje med / bedre enn tyskprodusert, av den enkle grunn at de har hatt mye lengre tid på å justere inn prodlinja. En stund siden Ordnung muss sein var mantraet i Tyskland.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 20. november 2024, klokken 21:25
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. november 2024, klokken 07:55
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 20. november 2024, klokken 07:48Landet selv på 20-tommere (rekkevidde/støy/robusthet/estetikk), og kan trygt anbefale dekk24.
Jeg har selv 20" fra dekk24, men etter siste oppdatering har bilen begynt å varsle feil på TPMS. Dette etter at Tesla har endret software til å forvente signal fra TPMS oftere enn de gjorde før.

Så ved kjøp av tredjeparts hjul og TPMS, sjekk at de er kompatible med siste oppdatering, evt kjøp TPMS fra Tesla. Mange som får noen tusen i uforutsette utgifter nå.

Mener at jeg fikk valget mellom tredjepart og originale Tesla TPMS ved kjøp. Valgte originale. Ingen feilmelding (enn så lenge, ser at feilmeldingen kan ramme okke som, noe som virker litt snedig). Er på 38.7. 

Ingen feilmelding på 38.7 eller 44.3.

Så kan fortsatt trygt anbefale dekk24 (men velg originale TPMS).

Tesla har dog gode priser, så hadde sikkert valgt originale nå, blir i overkant mye jazz å få bilen levert ut på sommerdekk, selv om 21-tommere på vinteren er litt voldsomt (og felgene ekstremt utsatt for kantkjøring).
TMYP HW4 / TM3P Atom

Electric cars in Norway

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 23. november 2024, klokken 11:50Tesla har dog gode priser, så hadde sikkert valgt originale nå, blir i overkant mye jazz å få bilen levert ut på sommerdekk, selv om 21-tommere på vinteren er litt voldsomt (og felgene ekstremt utsatt for kantkjøring).
Ja enig med deg Corso..noen ganger er orginalen best, les Tesla. Det er ikke noe dyrere det på Tesla ift markedet (jeg sjekket Megehjul for en tid siden) og legg til at mange som nå sliter med TPMS og valgte noe annet og har feilmeldinger nå pga SW oppdateringen...

Radial

Jeg ble sterkt anbefalt å kjøpe Originale Tesla-sensorer av dekksjappa når jeg kjøpte 18" vinterpakke til LRY'en i 2021.

De hadde fått tips fra bransjen om at Tesla bare manglet å aktivere MAC adressering i software på bilene, noe som var unikt med inntoget av BLE sensorer som hadde begynt å komme på 3 og Y den tiden....det var 200kr forskjell på uoriginale og originale, så ble selvfølgelig originale.

Og når har det skjedd 3år sendere altså.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 23. november 2024, klokken 15:03De hadde fått tips fra bransjen om at Tesla bare manglet å aktivere MAC adressering i software på bilene, noe som var unikt med inntoget av BLE sensorer som hadde begynt å komme på 3 og Y den tiden....det var 200kr forskjell på uoriginale og originale, så ble selvfølgelig originale.

Og når har det skjedd 3år sendere altså.
Dette har jo ikke noe med "MAC adressering" å gjøre. Dette skjer fordi at noen uoriginale sensorer sender ut informasjon sjeldnere enn Tesla sine, og Tesla har oppdatert sin software til å forvente informasjon oftere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#95
Så lave prisene er nå så er det nok mange som lurer på om man skal kjøpe nå i stedet for å vente på TMY 25 med 4680 batteriene. For prisene kan jo stige? Rentene kan øke. Et år SC kan forsvinne. Ingen vet

Kires

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 23. november 2024, klokken 15:33Så lave prisene er nå så er det nok mange som lurer på om man skal kjøpe nå i stedet for å vente på TMY 25 med 4680 batteriene. For prisene kan jo stige? Rentene kan øke. Et år SC kan forsvinne. Ingen vet

Har et lite håp om litt mer dropp i pris evt rente før Juniper kommer, så blir en vurdering da. Ikke til dagens pris
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Svk

Satser på det kommer noe før Hjul. Men er det ikke i Januar Musk-nissen pleier å komme?

Kires

Sitat fra: Svk på søndag 24. november 2024, klokken 08:14Satser på det kommer noe før Hjul. Men er det ikke i Januar Musk-nissen pleier å komme?

Joda, er gjerne 15 dager etter kvartalsslutt at de kommer med endringer. Men det forutsetter at de har fått levert ut det de vil dette kvartalet. Så er større sannsynlighet for at det skjer noe i januar, men har et lite håp om noen krumspring nærmere jul
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kires på mandag 25. november 2024, klokken 11:24
Sitat fra: Svk på søndag 24. november 2024, klokken 08:14Satser på det kommer noe før Hjul. Men er det ikke i Januar Musk-nissen pleier å komme?

Joda, er gjerne 15 dager etter kvartalsslutt at de kommer med endringer. Men det forutsetter at de har fått levert ut det de vil dette kvartalet. Så er større sannsynlighet for at det skjer noe i januar, men har et lite håp om noen krumspring nærmere jul
Ja det er nesten blitt en klassiker det der. Dumper ut biler før kvartalslutt for å pumpe aksjekursen. Deretter rett etter angrefristens utløp så kommer det ny modell. Men jeg hadde gjort det samme selv hvis jeg var bilselger  ;D

CorsoDante

#100
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 25. november 2024, klokken 20:19
Sitat fra: Kires på mandag 25. november 2024, klokken 11:24
Sitat fra: Svk på søndag 24. november 2024, klokken 08:14Satser på det kommer noe før Hjul. Men er det ikke i Januar Musk-nissen pleier å komme?

Joda, er gjerne 15 dager etter kvartalsslutt at de kommer med endringer. Men det forutsetter at de har fått levert ut det de vil dette kvartalet. Så er større sannsynlighet for at det skjer noe i januar, men har et lite håp om noen krumspring nærmere jul
Ja det er nesten blitt en klassiker det der. Dumper ut biler før kvartalslutt for å pumpe aksjekursen. Deretter rett etter angrefristens utløp så kommer det ny modell. Men jeg hadde gjort det samme selv hvis jeg var bilselger  ;D

Siden det ser ut til at Juniper holdes til 2025, så har til og med Musk ordene sine i behold (sensasjonelt) :o

"Alle" venter på Juniper, men salget av Y (her til lands) har holdt seg overraskende godt. Usikker på hvordan det er ellers i verden.

Ingen kan klage på at Juniper slippes nå straks, og ingen kan klage på prisen de har fått Y for i det siste (som jeg mener er latterlig god, med X antall kampanjer, ikke minst Performance-varianten). Og ja, den kan bli enda litt lavere, ser at Tesla holder litt igjen mht. rentekampanjen, som fort kan dale ned til 0,99 %.

Y knuser konkurrentene nå i november, ser jeg, over 2x neste produkt (Skoda...) og 3x tredjeplassen (ID4, som vel også har kampanjer gående). Spesielt.

Eneste ulempen med Juniper er at man ikke kan bruke dette klistremerket;

TMYP HW4 / TM3P Atom

Rosstopher

Model Y-salget er sensasjonelt godt. Selv med mye styr rundt Musk, en aldrende modell, mange nye konkurrenter, dalende nybilsalg, etc. så ligger antall solgte Model Y i år an til å kun bli slått av tidligere års Model Y.

Altså rekorden i antall solgte biler på et år hadde Bobla fra 1969 og frem til 2022 med ca. 16.000 biler. Først da kom det en bilmodell som i et enkeltår solgte mer enn bobla og det var Model Y med 17.000 biler. Så i 2023 ble det solgt 23.000 Model Y. Så langt i år har det blitt solgt 15.200 Model Y, så det er godt mulig den legger seg på en all-time tredjeplass.

Altså oversikten over de mestselgende bilene på et år noensinne i Norge blir:
1. 2023 Tesla Model Y
2. 2022 Tesla Model Y
3. 2024 Tesla Model Y
4. 1969 VW Type 1

Det er ikke bare at de har "holdt seg overraskende godt", de har selv i år solgt bedre enn alle andre biler noensinne.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

brattbakke

Jeg skjønner egentlig godt at Model Y selger bra fremdeles. Har akkurat lagt inn bestilling selv om jeg etter 4 år med model 3 og 24 avtaler om verkstedsbesøk i appen egentlig var gått litt lei av kvaliteten. Håper erfaringene blir bedre denne gangen.

En runde med å se på alternative biler viser egentlig at Model Y står ganske alene. Jeg kom frem til at de eneste reelle alternativene var Enyaq og Ariya og til samme pris føler jeg at det blir å gå 10 år tilbake i tid når det kommer til opplevelse inne i bilen. Masse knapper oppleves helt håpløst når man er vant til løsningen i Tesla. Ser også på diverse forum at det fortsatt er mye krøll med disse og fortsatt dårlige apper.

Vurderte også KIA EV6 eller Ioniq5 men klarer ikke å forsvare at disse skal koster 60-70k mer enn Tesla. Toyota Bz4X vurderte jeg også når prisen kom ned i rett over 400k men ikke mulig med levering før langt utpå vinteren. Samme med ID4. Forstår ikke helt disse som priser seg ut eller ikke klarer å ha biler klare for levering.

Kunne vurdert BYD Sealion samt Xpeng G6 også men føler vel at jeg bør spare mer enn 20-30k på å ta sjansen på disse modellene.

Var egentlig veldig klar for KIA EV3 eller den nye Skodaen men disse leverandørene skal melke markedet først med 2wd varianter og virker egentlig ikke interessert i å få opp volum.

Oppsummert fremstår jo derfor model Y som et veldig naturlig valg.



2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

Klykken

Vår 2021 har vært inne for varmepumpehavari (2022) og bytte av grøftlys (også i 2022), samt knirk i bagasjeluka (2024). Ellers feilfri bilhold på 78000km. Kun kostet på bremseservice en tur.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

CorsoDante

#104
Sitat fra: brattbakke på tirsdag 26. november 2024, klokken 10:40Jeg skjønner egentlig godt at Model Y selger bra fremdeles. Har akkurat lagt inn bestilling selv om jeg etter 4 år med model 3 og 24 avtaler om verkstedsbesøk i appen egentlig var gått litt lei av kvaliteten. Håper erfaringene blir bedre denne gangen.

En runde med å se på alternative biler viser egentlig at Model Y står ganske alene. Jeg kom frem til at de eneste reelle alternativene var Enyaq og Ariya og til samme pris føler jeg at det blir å gå 10 år tilbake i tid når det kommer til opplevelse inne i bilen. Masse knapper oppleves helt håpløst når man er vant til løsningen i Tesla. Ser også på diverse forum at det fortsatt er mye krøll med disse og fortsatt dårlige apper.

Vurderte også KIA EV6 eller Ioniq5 men klarer ikke å forsvare at disse skal koster 60-70k mer enn Tesla. Toyota Bz4X vurderte jeg også når prisen kom ned i rett over 400k men ikke mulig med levering før langt utpå vinteren. Samme med ID4. Forstår ikke helt disse som priser seg ut eller ikke klarer å ha biler klare for levering.

Kunne vurdert BYD Sealion samt Xpeng G6 også men føler vel at jeg bør spare mer enn 20-30k på å ta sjansen på disse modellene.

Var egentlig veldig klar for KIA EV3 eller den nye Skodaen men disse leverandørene skal melke markedet først med 2wd varianter og virker egentlig ikke interessert i å få opp volum.

Oppsummert fremstår jo derfor model Y som et veldig naturlig valg.


Skjønner det godt selv, fantastisk produkt / pris. Tesla har levert ut noen "halvfabrikater", men henter seg rimelig fort inn. Og service-apparatet/opplevelsen, især dette med kontaktløs levering/henting / loaner, er noe som kompenserer en hel del om man skulle være uheldig. Skjønner også de som vil vente litt, strekke seg etter å ha det aller siste. Og dersom dere skal ha Yen parallelt med 3ern, så er det i alle fall en no-brainer; Uendelig sømløst å ha to Teslaer, og deling av bilene, via appen (med to ulike brukere.....).
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA