Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

OlaM

Hvis man vil ha utvidet lyd må man ta Innovation alle steder, den inkluderer HUD. Men får uansett bygd ok uten HUD, lyd og klimagreien. Hvis HUDen er kanonbra (og merverdien av lyden) så er det vel bare å dure på.
'21 3LR

daktari

Disse pakkene er særnorske vel? Mener at man kan bygge en bil helt uten pakker også. Sjekk tysk eller svensk konfigurator.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Ser ut som at Norge er tidlig ute med å åpne for bestilling, og at kanskje ikke det er åpent i hele Europa.

Spennende greier. Er jo kjipt om en bestiller bilen, og så er det plutselig 150.000 ekstra i avgifter når du får den....det suger jo...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: OlaM på torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:24Det står at man kan ha V2H/V2G med deres wallbox, men fant ikke noe info V2L slik BMWs representant nevnte i Berlin.
Støtter bilen V2H/V2G, så støtter den automatisk V2L og. Spørsmålet er kun om du får med adapter, eller må kjøpe det som tillegg. Og om du får vanlig 230V uttak inne i bilen... 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. oktober 2025, klokken 12:54Ser ut som at Norge er tidlig ute med å åpne for bestilling, og at kanskje ikke det er åpent i hele Europa.

Spennende greier. Er jo kjipt om en bestiller bilen, og så er det plutselig 150.000 ekstra i avgifter når du får den....det suger jo...

Våre politikere bør avklare dette med avgiftene snarest...
Jeg frykter jo at de smeller til med avgiftsendringer med en gang..altså allerede fra 01.01.2026
Ap har jo tidligere vist at de liker å overraske på denne måten. De snakker om forutsigbarhet og trygg styring, men ofte så opplever man vel det motsatte når det kommer til skatter og avgifter...de kommer ofte brått på......

Det skal vel skje en forhandling med venstresiden også..så da vet man heller ikke hva som kommer

Vaduz

Begynner å bli på høy tid å innføre mva fra første krone, ser ingen grunn til å drøye det lenger når man får fullgode familiebiler til 300k. Litt rart at bil skal være en av de få moms unntakene i Norge i 2025. Det var rett virkemiddel for sin tid, men jobben er gjort.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på torsdag 02. oktober 2025, klokken 17:06Begynner å bli på høy tid å innføre mva fra første krone, ser ingen grunn til å drøye det lenger når man får fullgode familiebiler til 300k. Litt rart at bil skal være en av de få moms unntakene i Norge i 2025. Det var rett virkemiddel for sin tid, men jobben er gjort.

En ting er å mene avgiftene skal opp - noe helt annen er prosessen frem til de innføres. Og for egen del er jeg opptatt av forutsigbarhet. At man rett før jul hvert bidige år skal oppleve at det dukker opp noen nye regler fra nyttår som man ikke har blitt orientert om - det synes jeg rett og slett er veldig udemokratisk

Oddaa

Sitat fra: batterimannen på torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:54
Sitat fra: syklisten på onsdag 10. september 2025, klokken 13:02Jeg leste spec-en på bilen og tenkte yes! Deretter så jeg Jack Scarlett (Fully Charged) sin review av bilen på Youtube. Han er like fornøyelig som alltid, men fire skikkelige nedturer for min del.
Haptiske knapper på rattet, ingen rails på taket, ingen ordentlige dørhåndtak, vindskjev skjerm på dashbordet (hva tenkte de på?)

Er enig med de fire nedturene.

Synes også at panoramataket blir dyrt siden man må gå fra fully charged til supercharged for å få det (40 000 kr).

21. januar lanseres Volvo EX60, så hvis man er ute etter noe i mellomstørrelse SUV, så kan det være lurt å vente.

Det står mellom iX3 og EX60 her, men med Volvos software-historikk så tror jeg valget blir greit å ta.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

OlaM

Sitat fra: RJK på torsdag 02. oktober 2025, klokken 14:51
Sitat fra: OlaM på torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:24Det står at man kan ha V2H/V2G med deres wallbox, men fant ikke noe info V2L slik BMWs representant nevnte i Berlin.
Støtter bilen V2H/V2G, så støtter den automatisk V2L og. Spørsmålet er kun om du får med adapter, eller må kjøpe det som tillegg. Og om du får vanlig 230V uttak inne i bilen... 8)

Ikke 230V inne i bilen, det spurte jeg BMW-fyren spesifikt om. Han misforsto et par ganger, men skjønte det til slutt. 230V var et adapter du koblet i ladekontakten på utsiden og det var et tilvalg i bestillingen. Men det er ikke der nå, kommer kanskje etter hvert.
'21 3LR

SIS

Sitat fra: syklisten på onsdag 10. september 2025, klokken 13:02Jeg leste spec-en på bilen og tenkte yes! Deretter så jeg Jack Scarlett (Fully Charged) sin review av bilen på Youtube. Han er like fornøyelig som alltid, men fire skikkelige nedturer for min del.
Haptiske knapper på rattet, ingen rails på taket, ingen ordentlige dørhåndtak, vindskjev skjerm på dashbordet (hva tenkte de på?)

Nye MB GLC har i det minste 3 av disse 4 i orden.
De tenkte på at det skal være lettere å nå venstresiden av skjermen fra rattet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. oktober 2025, klokken 17:14
Sitat fra: Vaduz på torsdag 02. oktober 2025, klokken 17:06Begynner å bli på høy tid å innføre mva fra første krone, ser ingen grunn til å drøye det lenger når man får fullgode familiebiler til 300k. Litt rart at bil skal være en av de få moms unntakene i Norge i 2025. Det var rett virkemiddel for sin tid, men jobben er gjort.

En ting er å mene avgiftene skal opp - noe helt annen er prosessen frem til de innføres. Og for egen del er jeg opptatt av forutsigbarhet. At man rett før jul hvert bidige år skal oppleve at det dukker opp noen nye regler fra nyttår som man ikke har blitt orientert om - det synes jeg rett og slett er veldig udemokratisk

Ja, iX3 Neue Klasse er jo kjempegodt eksempel. Hvis en signerer kontrakt på 700.000 er det jo fryktelig trist å få sluttprisen på 875.000, ettersom avgifter baseres på utleveringstidspunktet, og bilselgere pleier å dekke 0 av dette.

Når er leveringsdato for iX3 Neue Klasse for de som bestiller nå?

Boikott My Ass

Det mest demokratiske hadde vært samme avgifter på el og fossil. Da kunne folk selv bestemme og ikke styrt slik en nå blir. Med samme avgifter kunne de som ønsker ett bedre miljø kjøpe el og de som ikke ønsker, kjøpe fossil.

Slik det er nå så kjøper folk el, pga pris, en styrt pris og retning. De fleste gir blaffen i miljø, det er kun pris som gjelder. Og en har oppnådd lite på sikt da holdningen og forståelsen, det å kunne tenke selvstendig utfra bla miljøhensyn hos ikke er endret.
Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Boikott My Ass på fredag 03. oktober 2025, klokken 08:52

Det mest demokratiske hadde vært samme avgifter på el og fossil. Da kunne folk selv bestemme og ikke styrt slik en nå blir. Med samme avgifter kunne de som ønsker ett bedre miljø kjøpe el og de som ikke ønsker, kjøpe fossil.

Slik det er nå så kjøper folk el, pga pris, en styrt pris og retning. De fleste gir blaffen i miljø, det er kun pris som gjelder. Og en har oppnådd lite på sikt da holdningen og forståelsen, det å kunne tenke selvstendig utfra bla miljøhensyn hos ikke er endret.

Under økonomistudiene lærte vi ganske mye om Spillteori. Forslaget ditt ville nok ikke fungert særlig godt siden hver enkelts egeninteresse ville ført til at de ikke ville valgt elbil når de vet at det ikke påvirker andres innkjøp. Så selv om de ville gått med på å kjøpe elbil (fordi de er opptatt av miljøet) dersom alle i Norge hadde signert på at de kun skulle kjøpt elbil, så rakner det når en slik avtale ikke eksisterer, og folk vet at det betyr lite for miljøet om kun de kjøper elbil og det ikke påvirker andres valg av biltype.

Når folk derimot er enige om en myndighetsstyrt elbilstøtte-ordning som gjelder alle så får en alle til å velge elbil, som i dag.

daktari

Her i Oslo er nå alle Taxier elektriske, og nesten alle busser. Veldig mange varebiler, og stadig fler lastebiler.

Det er helt fantastisk mye stillere i byen, og mye mindre eksos å sykle i. Eksos har blitt som tobakksrøyk etter røykeloven, man merker den godt, på lang avstand

Jeg unner også bygdene et totalt skifte til elbiler. Det er for mye bensin og diesel fortsatt. Avgiftsfritaket bør fortsette. Ser ikke ut som staten lider. Men det hører hjemme i en annen tråd.

Jeg er usikker på iX3. iX50en er så komfy, sparsommelig og lader fort. Mye ny tech og nye barnesykdommer. Tror det er like sannsynlig å velge  en lett brukt iX60, jeg kunne også klart meg med en iX45. Store fordelen til iX3 er litt enklere størrelse å håndtere i byen og kanskje billigere forsikring.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

batterimannen

Sitat fra: Boikott My Ass på fredag 03. oktober 2025, klokken 08:52

Det er like bra for miljøet uavhengig om de velger det pga økonomi eller miljøhensyn.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA