Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk med tilhenger

Startet av geear, mandag 10. februar 2020, klokken 22:22

« forrige - neste »

geear

Har ikke kjørt så mye langt med tilhenger på elbil, men har sett at åpen tom varehenger (lang boggi, 3,2 x 1,5 karmmål) drar opp kanskje 30 - 40 % på forbruket på min X. Har noen for eksempel testet med "flat" presenning på varehenger? Gjør det noe med forbruket? Husker Mythbusters testet hvordan forbruket på pickuper ble påvirket av planet, og fant vel igrunnen ut at det var liten forskjell med og uten luke bak, fordi det blir "fylt med luft" og blir ikke så mye turbulens som en kanskje skulle tro..

kaiat

#1
Jeg har henger med samme mål (3,2 x 1,5) og syns det blir mindre "drag" i hengeren når jeg har presenningen på. Har ikke noe tall å vise til når det gjelder forbruk da de eneste gangene jeg kjører uten presenning, er bort til den lokale byggevareforhandleren, men det er sånn at jeg merker hengeren mer bakpå bilen uten presenning enn med. Nå kjører jeg diesel, men effekten med/uten presenning burde bli lik.

Edit: Jeg har kjørt en god del med pickup også, men kan ikke huske at jeg merket så stor forskjell med/uten presenning der som med hengeren.

Øystein Hermansen

#2
Bil - I-Pace 2020 med 18" hjul (sommerdekk)
Henger - typisk Gaupen henger med boggi, egenvekt 300 kg, lasteplan 242l x 144b x 35h

Kjørte fra Sandnes (Rogaland) til Spangereid (Agder).  Utetemperatur i området 5-9 grader (kaldere sørover).  Opphold og tørre veier.  2 personer i bil og temp i bil på 22 grader.  Avstand ca 19 mil hver vei basert på ruten jeg tok.

Nedover:  Last i henger som gjorde at den var "tilnærmet full" (nesten i plan med toppen av sideveggene).  Vekt på last ca 360 kg (parkett) som var dekket med en presenning.

Hjemover: Tom henger uten presenning.

Normalt forbruk (vår-sommer-høst) ligger i området 180-200 Wh/km avhengig av kø.
Denne gangen brukte jeg nedover ca 270 Wh/km og ca 280 Wh/km hjemover.  Forbruket var med andre ord høyere (eller kanskje likt dersom en tar høyde for små variasjoner) selv om snittfart var lik og bilen hadde 360 kg mindre last å dra på. 

Min konklusjon: Det virker som "drag" som oppstår når en har henger uten lokk/presenning har større betydning enn i alle fall jeg trodde.  Dette baserer jeg på at jeg merker at bilen får 10-20 Wh/km økt forbruk når jeg har lastet bilen (inne i bilen) med 200-300 kg last (folk + bagasje) sammenlignet med om vi er 1 eller 2 personer i bilen.  Derfor ville jeg antatt at uten "drag" i henger så burde forbruket vært lavere uten last sammenlignet med når jeg hadde 360 kg last i henger.

Kjekt hvis andre kan ha nytte av min erfaring.

hanche

Det er jo velkjent at luftmotstanden er det største energisluket ved typisk landeveiskjøring. Og en henger er vanligvis ikke det mest aerodynamiske man kan tenke seg, så jeg er ikke veldig overrasket over resultatet. En annen mulig faktor er om hengeren har påløpsbrems. Den vil jo koste energi ved hver oppbremsing og i utforbakker, som du ikke får tilbake ved regenerering.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

Sitat fra: Øystein Hermansen på søndag 24. oktober 2021, klokken 12:57
Bil - I-Pace 2020 med 18" hjul (sommerdekk)
Henger - typisk Gaupen henger med boggi, egenvekt 300 kg, lasteplan 242l x 144b x 35h

Kjørte fra Sandnes (Rogaland) til Spangereid (Agder).  Utetemperatur i området 5-9 grader (kaldere sørover).  Opphold og tørre veier.  2 personer i bil og temp i bil på 22 grader.  Avstand ca 19 mil hver vei basert på ruten jeg tok.

Nedover:  Last i henger som gjorde at den var "tilnærmet full" (nesten i plan med toppen av sideveggene).  Vekt på last ca 360 kg (parkett) som var dekket med en presenning.

Hjemover: Tom henger uten presenning.

Normalt forbruk (vår-sommer-høst) ligger i området 180-200 Wh/km avhengig av kø.
Denne gangen brukte jeg nedover ca 270 Wh/km og ca 280 Wh/km hjemover.  Forbruket var med andre ord høyere (eller kanskje likt dersom en tar høyde for små variasjoner) selv om snittfart var lik og bilen hadde 360 kg mindre last å dra på. 

Min konklusjon: Det virker som "drag" som oppstår når en har henger uten lokk/presenning har større betydning enn i alle fall jeg trodde.  Dette baserer jeg på at jeg merker at bilen får 10-20 Wh/km økt forbruk når jeg har lastet bilen (inne i bilen) med 200-300 kg last (folk + bagasje) sammenlignet med om vi er 1 eller 2 personer i bilen.  Derfor ville jeg antatt at uten "drag" i henger så burde forbruket vært lavere uten last sammenlignet med når jeg hadde 360 kg last i henger.

Kjekt hvis andre kan ha nytte av min erfaring.

Jeg tar alltid av for- og baklem når jeg kjører langt med tom henger. Mye lavere forbruk. Spenner de fast flatt på hengeren med stropper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vartli

Gjorde en kort test med 2021 E-tron 55 og Ifor Williams BV126 skaphenger. Egenvekt på henger er i underkant av 1200 kg, og den var vel lastet med rundt 50 kg. Kjørte mellom Bryne og Varhaug tur/retur. Dette er til sammen 33 km på flat vei. Snittfart på 57 km/t, tørre veier, rundt 5 grader og endte på 500 Wh/km. Visste godt at både bilen og hengeren er tørst, så det er ikke overraskende.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

vartli

Kan legge til en erfaring til med en liten Tredal enakslet henger og samme E-tron 55. Totalvekt henger i underkant av 700 kg og 500 kg i bil, så i praksis samme vekt som i posten over. Kjørte ca 23 mil, det meste på E39, med snittforbruk på 288 Wh/km. Snittfart 68 km/t, temperatur i underkant av 10 grader og tørre veier.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vartli på fredag 12. april 2024, klokken 13:39Kan legge til en erfaring til med en liten Tredal enakslet henger og samme E-tron 55. Totalvekt henger i underkant av 700 kg og 500 kg i bil, så i praksis samme vekt som i posten over. Kjørte ca 23 mil, det meste på E39, med snittforbruk på 288 Wh/km. Snittfart 68 km/t, temperatur i underkant av 10 grader og tørre veier.

Det var jo veldig bra.
Angående forrige test med 33km testrunde med stor henger så er ikke en så kort test representativ, med mindre du hadde "varm bil". Elbiler generelt, og e-tron 55 spesielt, bruker mye strøm de første milene for å temperere kjøle/varmesystemet. Det bruker langt mindre strøm etterpå for å vedlikeholde kulden/varmen. På en e-tron 55 er det 40 meter med kjøle/varmerør.
Tesla Model Y                         2021-

vartli

Da fikk jeg en ny test med samme henger som i post 5.

Kjørte 147 km fra Jæren til Lyngdal med snittfart 67 km/t, det meste på E39, og fikk snittforbruk 432 Wh/km. Hadde nok bare med med 300 kg denne gangen, temperatur 10-15 grader og hadde nok medvind.
Fortsatte deretter 86 km etter lading fra Lyngdal til kristiansandsområdet og oppnådde da 438 Wh/km. Nå med snittfart på 59 km/t. Var nok nærmere 20 grader på siste del og et par hundre kilo mer ombord.

Kan vel konkludere med at det går mye strøm, men at det ikke er noe problem på denne strekningen. Bilen var fulladet før jeg fikk handlet ferdig på butikken.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vartli på torsdag 20. juni 2024, klokken 11:03Da fikk jeg en ny test med samme henger som i post 5.

Kjørte 147 km fra Jæren til Lyngdal med snittfart 67 km/t, det meste på E39, og fikk snittforbruk 432 Wh/km. Hadde nok bare med med 300 kg denne gangen, temperatur 10-15 grader og hadde nok medvind.
Fortsatte deretter 86 km etter lading fra Lyngdal til kristiansandsområdet og oppnådde da 438 Wh/km. Nå med snittfart på 59 km/t. Var nok nærmere 20 grader på siste del og et par hundre kilo mer ombord.

Kan vel konkludere med at det går mye strøm, men at det ikke er noe problem på denne strekningen. Bilen var fulladet før jeg fikk handlet ferdig på butikken.

Bare en liten kuriositet: Jeg kjører stort sett enakslet henger, mens en kollega kjørte en toakslet henger. Han var helt vill rundt hvor mye forbruket økte da han trakk henger, mens min var ganske finslig. Vi har identiske biler (Model Y LR). Han påstod at hengeren heller ikke var særlig høy. Så jeg har en teori om at toakslet henger av en eller annen grunn bruker mye mer strøm enn enakslet henger, hvis det ikke var noe spesifikt gale med hengeren han trakk. Kanskje om veien svinger mye at bilen bruker mye energi på å rette opp hengeren. Når en snurrer rundt for hånd med en toakslet henger er det jo relativt tungt. Jeg aner ikke. Men hadde jo vært gøy om du hadde testet samme rute med en enakslet henger. Klar, hengeren du trekker er jo gigantisk. Var egentlig positivt overrasket over forbruket på ekvipasjen din.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 20. juni 2024, klokken 15:30
Sitat fra: vartli på torsdag 20. juni 2024, klokken 11:03Da fikk jeg en ny test med samme henger som i post 5.

Kjørte 147 km fra Jæren til Lyngdal med snittfart 67 km/t, det meste på E39, og fikk snittforbruk 432 Wh/km. Hadde nok bare med med 300 kg denne gangen, temperatur 10-15 grader og hadde nok medvind.
Fortsatte deretter 86 km etter lading fra Lyngdal til kristiansandsområdet og oppnådde da 438 Wh/km. Nå med snittfart på 59 km/t. Var nok nærmere 20 grader på siste del og et par hundre kilo mer ombord.

Kan vel konkludere med at det går mye strøm, men at det ikke er noe problem på denne strekningen. Bilen var fulladet før jeg fikk handlet ferdig på butikken.

Bare en liten kuriositet: Jeg kjører stort sett enakslet henger, mens en kollega kjørte en toakslet henger. Han var helt vill rundt hvor mye forbruket økte da han trakk henger, mens min var ganske finslig. Vi har identiske biler (Model Y LR). Han påstod at hengeren heller ikke var særlig høy. Så jeg har en teori om at toakslet henger av en eller annen grunn bruker mye mer strøm enn enakslet henger, hvis det ikke var noe spesifikt gale med hengeren han trakk. Kanskje om veien svinger mye at bilen bruker mye energi på å rette opp hengeren. Når en snurrer rundt for hånd med en toakslet henger er det jo relativt tungt. Jeg aner ikke. Men hadde jo vært gøy om du hadde testet samme rute med en enakslet henger. Klar, hengeren du trekker er jo gigantisk. Var egentlig positivt overrasket over forbruket på ekvipasjen din.
Du har jo dobbelt sett med hjul som gir friksjon mot bakken. Tror det er en de viktigste årsakene. Det neste er luftmotstanden, så bare forskjellen mellom rette "vegger" som møter lufta og en som er mer avrundet, bør absolutt merkes, selv om de er like høye og lange, og ellers like "glatt" under.

Vekt har jo visst seg å ha relativt liten effekt sammenlignet med de andre faktorene, så lenge man starter og stopper ved samme høydemeter. Men påvirker selvsagt endel om du stortsett beveger deg oppover i terrenget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 20. juni 2024, klokken 16:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 20. juni 2024, klokken 15:30
Sitat fra: vartli på torsdag 20. juni 2024, klokken 11:03Da fikk jeg en ny test med samme henger som i post 5.

Kjørte 147 km fra Jæren til Lyngdal med snittfart 67 km/t, det meste på E39, og fikk snittforbruk 432 Wh/km. Hadde nok bare med med 300 kg denne gangen, temperatur 10-15 grader og hadde nok medvind.
Fortsatte deretter 86 km etter lading fra Lyngdal til kristiansandsområdet og oppnådde da 438 Wh/km. Nå med snittfart på 59 km/t. Var nok nærmere 20 grader på siste del og et par hundre kilo mer ombord.

Kan vel konkludere med at det går mye strøm, men at det ikke er noe problem på denne strekningen. Bilen var fulladet før jeg fikk handlet ferdig på butikken.

Bare en liten kuriositet: Jeg kjører stort sett enakslet henger, mens en kollega kjørte en toakslet henger. Han var helt vill rundt hvor mye forbruket økte da han trakk henger, mens min var ganske finslig. Vi har identiske biler (Model Y LR). Han påstod at hengeren heller ikke var særlig høy. Så jeg har en teori om at toakslet henger av en eller annen grunn bruker mye mer strøm enn enakslet henger, hvis det ikke var noe spesifikt gale med hengeren han trakk. Kanskje om veien svinger mye at bilen bruker mye energi på å rette opp hengeren. Når en snurrer rundt for hånd med en toakslet henger er det jo relativt tungt. Jeg aner ikke. Men hadde jo vært gøy om du hadde testet samme rute med en enakslet henger. Klar, hengeren du trekker er jo gigantisk. Var egentlig positivt overrasket over forbruket på ekvipasjen din.
Du har jo dobbelt sett med hjul som gir friksjon mot bakken. Tror det er en de viktigste årsakene. Det neste er luftmotstanden, så bare forskjellen mellom rette "vegger" som møter lufta og en som er mer avrundet, bør absolutt merkes, selv om de er like høye og lange, og ellers like "glatt" under.

Vekt har jo visst seg å ha relativt liten effekt sammenlignet med de andre faktorene, så lenge man starter og stopper ved samme høydemeter. Men påvirker selvsagt endel om du stortsett beveger deg oppover i terrenget.

Har bare på følelse at forbruksøkningen med dobbel aksling er høyere enn bare ekstra friksjon pga antall hjul. Da jeg dro en dobbel aksling-henger en gang så følte jeg den halte og sleit i bilen veldig, både sidevis og opp og ned. Dette må være energi som ikke hjelper å få bilen fremover. Når jeg kjører min enakslede henger (med eller uten påbygg) så merker jeg nesten ikke at noe er på kroken.
Tesla Model Y                         2021-

vartli

Det er ikke så lett å vite hvor mye forskjell de er på enakslet i forhold til toakslet. Jeg tror ikke det utgjør så veldig mye. For meg virker det som om det er luftmotstand som er det største bidraget til økt forbruk. Skulle jo hatt to hengere med likt skap for å testet forskjellen på en og to akslinger. Mulig en henvendelse til en hengerprodusent kunne gitt noen svar, men tviler på at de har nøyaktige tall for det. Det er så mange faktorer som spiller inn.

Kjørte i går tilbake fra Kristiansand til Jæren med noen hundre kilo mer enn på vei ned. Endte på 495 Wh/km på 226 km. Antar snittfarten var rundt 70 km/h, men dette er estimert fra min side. Bilen teller tid også når en sitter med tenningen på under lading, og jeg har ikke helt tiden på ladestoppet. Startet i 20 grader og avsluttet i 12.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Suverin

#13
Kom hjem fra årets Norges- og Danmarksferie nå, kjørte Solterra med en liten fritidshenger (Anssems gtb 750), to landeveisssykler montert på draget, tre barnesykler (16, 20 og 24") stroppet flatt på lokket, ellers fullastet henger (mye volum, ikke så mye vekt), noe bagasje samt fem personer i bilen.

Snaut 2000 km kjørt på norske og danske landeveier. Fjell og flatt. Snittforbruk for hele turen havnet på 18,8kWh/100km.

Dette er en henger som er lavere en bilen, og spesielt nå som jeg la syklene på lokket flatt (for å komme under 2 meter høyde på danskebåten), så holdt forbruket seg ganske så fint :) Forbruket øker noe mer når jeg har syklene stående oppå lokket. 
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Kjørte ca 2000km med fritidshenger med 50cm karmer og to kajakker oppå lokket etter vår i4. Typisk fart 80-100km/t med en del forbikjøringer, stort sett regn, våte veier. Forbruk fra 2,1-2,6.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA