Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: elektro på lørdag 04. januar 2020, klokken 00:34

Tittel: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: elektrolørdag 04. januar 2020, klokken 00:34
Har en e-tron og en e-golf og ønsker å ha én brikke i hver bil som dekker alle norske hurtigladere, inkl. E.On, Ionity, BKK, Lyse mf. Finnes det?

Er medlem i Elbilforeningen, funker den?

Er NAF brikken bedre, gir den samlefaktura? Den gir i alle dall 15% rabatt med NAF MasterCard.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: sjokomelklørdag 04. januar 2020, klokken 00:38
En ladebrikke i seg selv er ingen magisk kobling. Den inneholder bare et nummer. Du må fortsatt ha kundeforhold til de leverandørene du vil benytte deg av, og passe på at de har registrert nummeret på ladebrikken på din konto hos seg.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: goggolørdag 04. januar 2020, klokken 09:33
Sitat fra: elektro på lørdag 04. januar 2020, klokken 00:34
Har en e-tron og en e-golf og ønsker å ha én brikke i hver bil som dekker alle norske hurtigladere, inkl. E.On, Ionity, BKK, Lyse mf. Finnes det?

Er medlem i Elbilforeningen, funker den?

Er NAF brikken bedre, gir den samlefaktura? Den gir i alle dall 15% rabatt med NAF MasterCard.

Nei, Elbilforeningen gir hverken samlefaktura eller rabatt, men NAF brikken gir jo begge deler dersom du kun bruker  NAF XTRA kortet til lading slik som jeg gjør :)

Jeg ser forresten at NAF nå har begrenset 15% rabatten til å gjelde kun inntil 750,- kr/mnd.
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-xtra/laderabatt/

EDIT: Usikker på om du får rabatt hos Ionity med NAF brikken, det er det sikkert andre her som vet...

mvh
Hugo
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Truls Antonsenlørdag 04. januar 2020, klokken 19:02
Tror faktisk jeg fikk rabatt på IONITY også ja, når jeg gikk gjennom fakturaen på Xtra kortet etter høstferien.
Rabatten kommer som egne linjer på fakturaen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 04. januar 2020, klokken 19:07
Største rabatten får du ved å ikke ta turen  :+1:
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: elektrotirsdag 07. januar 2020, klokken 14:29
Sitat fra: Truls Antonsen på lørdag 04. januar 2020, klokken 19:02
Tror faktisk jeg fikk rabatt på IONITY også ja, når jeg gikk gjennom fakturaen på Xtra kortet etter høstferien.
Rabatten kommer som egne linjer på fakturaen.

Så, NAF sin brikke fungerer på IONITY? Det gjør vel ikke Elbilforeningen sin?

Fungerer NAF sin brikke også på Cirkle K, E.On, BKK, Lyse, Fortum, Grønn Kontakt og Lade i Norge (har jeg glemt noen norske og ev. noen utenlandske å tilføye)? Jo flere jo bedre.

Og man får samlefaktura og mulighet for 15% rabatt.. Spørsmålet er i så fall om jeg trenger medlemskapet i Elbilforeningen, annet enn for å støtte deres politiske arbeid? Appen er jo ganske fin og kan filtrere på ladehastighet, men er ikke alltid helt oppdatert. Bla. sent ute med Circle K HPC'er. Til ruteplanlegging er A Better Routplanner overlegen uansett. Testene og journalistikken Elbilforeningen lager er jo også bra, men NAF er vel også mer og mer en interesseorganisasjon for elbilister. Liker f.eks. Elbilpodden..

Et annet spørsmål er om jeg trenger Audi Charging Service Transit kontrakten. Hva blir prisen på IONITY uten, når fastprisperioden er over?

Det ALLER siste spørsmålet er om man kan få to NAF brikker enten med samme ID (muligens dumt spørsmål) eller om det går an å ha flere brikker på samme medlemskap/samlefaktura- og registrere flere brikker hos alle ovennevnte tilbydere.

Den som klarer å svare på flest spørsmål får en analog ladeurskive i posten. ;-)

PS! Har sagt det før og sier det igjen, for et kaos! Kunne man ikke bare brukt Apple og Android Pay eller rett og slett en hvilken som helst brikke hos alle da?! Skulle tro de ikke ønsket kunder..
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Orbittirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity (siden CK har "roaming"-avtale med Ionity). CK sier at de egentlig ikke støtter utenlandsk Ionity-lading (pga trøbbel med å avregne MVA-satser riktig), men i praksis fungerer også dette inntil videre. Så brikkene kan settes opp for bruk hos Ionity, men betaling følger hvilket betalingskort du har satt opp hos CK (eller e-on, eller Virta, eller...... samme backend).

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

Alle de ladeoperaørene du har nevnt støtter å ha flere tredjeparts RFID-brikker (fra f.eks elbilforeingen) på samme kundeforhold. Bruker det selv så brikkene kan ligge i bilene (flere brukere av hver bil). Og i utgangspunktet skal alle RFID-brikker være unike, så du kan ikke få kloner.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Vollis47tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:57
Sitat fra "elektro": PS! Har sagt det før og sier det igjen, for et kaos! Kunne man ikke bare brukt Apple og Android Pay eller rett og slett en hvilken som helst brikke hos alle da?! Skulle tro de ikke ønsket kunder..

Jeg har også sagt dette før og det er at easypark sin app burde kunne brukes hos alle ladeoperatører. Det virker fint i Danmark og i Egersund, så det burde være brukbart overalt. Jeg er klar over at noen er svært negative til easypark (blant annet Jens Kr Kirkebo) på grunn av påslag. Men det koster alltid noe for en betalingsløsing og det er opptil ladeoperatøren å bestemme om det er kunden eller de selv som skal betale. I stedet bruker ladeoperatørene mange penger for å lage sine egne løsninger. Til stor fortvilelse for alle elbilister som ønsker å kjøre litt utenfor eget nærområde. Jaja, med unntak av Tesla-bilister da.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: elektrotirsdag 07. januar 2020, klokken 15:28
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningingens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity (siden CK har "roaming"-avtale med Ionity). CK sier at de egentlig ikke støtter utenlandsk Ionity-lading (pga trøbbel med å avregne MVA-satser riktig), men i praksis fungerer også dette inntil videre. Så brikkene kan settes opp for bruk hos Ionity, men betaling følger hvilket betalingskort du har satt opp hos CK (eller e-on, eller Virta, eller...... samme backend).

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

Alle de ladeoperaørene du har nevnt støtter å ha flere tredjeparts RFID-brikker (fra f.eks elbilforeingen) på samme kundeforhold. Bruker det selv så brikkene kan ligge i bilene (flere brukere av hver bil). Og i utgangspunktet skal alle RFID-brikker være unike, så du kan ikke få kloner.

Takk for bra svar!

Så, insentivet for å bytte fra Elbilforeningen til NAF blir å få en samlefaktura og ev. at kan man få rabatt med NAF Mastercard?

Er det andre som tilbyr samlefaktura? Ellers kan man jo i prinsippet bruke en hvilken som helst RFID brikke fra boligalarmen eller hva som helst? Hva er fordelene med f.eks. Virta eller Plugshare?
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: elektrotirsdag 07. januar 2020, klokken 15:35
Sitat fra: HVolland på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:57
Sitat fra "elektro": PS! Har sagt det før og sier det igjen, for et kaos! Kunne man ikke bare brukt Apple og Android Pay eller rett og slett en hvilken som helst brikke hos alle da?! Skulle tro de ikke ønsket kunder..

Jeg har også sagt dette før og det er at easypark sin app burde kunne brukes hos alle ladeoperatører. Det virker fint i Danmark og i Egersund, så det burde være brukbart overalt. Jeg er klar over at noen er svært negative til easypark (blant annet Jens Kr Kirkebo) på grunn av påslag. Men det koster alltid noe for en betalingsløsing og det er opptil ladeoperatøren å bestemme om det er kunden eller de selv som skal betale. I stedet bruker ladeoperatørene mange penger for å lage sine egne løsninger. Til stor fortvilelse for alle elbilister som ønsker å kjøre litt utenfor eget nærområde. Jaja, med unntak av Tesla-bilister da.

Skal ikke ta stilling til Easypark, men det fungerer veldig bra for parkering. Bruker den selv privat og på jobb, med to forskjellige biler. Og så er det enkelt å velge når parkeringen skal faktureres arbeidsgiver, så får vi samlefaktura for ansatte i hele norden.

Nok om det. Problemet med en mobilapp for lading, foruten at telefonen må fungere, er at laderen må være på nett. Bruker du en brikke, tar det for det første bare 1 sekund å starte ladingen, og hvis laderen er offline vil brikkenummeret ditt i de fleste tilfeller være "chachet" i laderen og du vil fremdeles kunne starte ladingen.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Vollis47tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:57
Sitat fra: elektro på tirsdag 07. januar 2020, klokken 15:35
Sitat fra: HVolland på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:57
Sitat fra "elektro": PS! Har sagt det før og sier det igjen, for et kaos! Kunne man ikke bare brukt Apple og Android Pay eller rett og slett en hvilken som helst brikke hos alle da?! Skulle tro de ikke ønsket kunder..

Jeg har også sagt dette før og det er at easypark sin app burde kunne brukes hos alle ladeoperatører. Det virker fint i Danmark og i Egersund, så det burde være brukbart overalt. Jeg er klar over at noen er svært negative til easypark (blant annet Jens Kr Kirkebo) på grunn av påslag. Men det koster alltid noe for en betalingsløsing og det er opptil ladeoperatøren å bestemme om det er kunden eller de selv som skal betale. I stedet bruker ladeoperatørene mange penger for å lage sine egne løsninger. Til stor fortvilelse for alle elbilister som ønsker å kjøre litt utenfor eget nærområde. Jaja, med unntak av Tesla-bilister da.

Skal ikke ta stilling til Easypark, men det fungerer veldig bra for parkering. Bruker den selv privat og på jobb, med to forskjellige biler. Og så er det enkelt å velge når parkeringen skal faktureres arbeidsgiver, så får vi samlefaktura for ansatte i hele norden.

Nok om det. Problemet med en mobilapp for lading, foruten at telefonen må fungere, er at laderen må være på nett. Bruker du en brikke, tar det for det første bare 1 sekund å starte ladingen, og hvis laderen er offline vil brikkenummeret ditt i de fleste tilfeller være "chachet" i laderen og du vil fremdeles kunne starte ladingen.

Om det er mulig å starteclading med easypark, behøver en ikke ekskludere muligheten til å bruke RFID brikke. Det beste var jo om det blei mulig med en brikke for hele Europa.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: RJKtirsdag 07. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity.

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

Bruker selv Plugsurfing for å betale mot Ionity, siden Hyundai-brikken ikke virker, ennå.

Forøvrig sjekket jeg prisene hos Fortum C&D, og de har økt prisene drastisk siden 2. januar. Å lade på dems ladere har gått opp ca 45,- per session der jeg rekker å lade 0-80 på hhv 54 minutter på lynlader eller 75 minutter på hurtiglader, som virker som maksimal ladefart med en Hyundai Kona.

Har du en elbil med 95 kWh batteri, og klarer å lade 0-80 % på 30 minutter, så går prisen opp hele 145,- kroner, som er godt over en dobling, fra 105,- til 250,- per lading.

Ionity vil altså gå opp til hhv 159,- (tilnærmet en dobling av prisen) for Kona og 232,50 (nesten en 3-dobling) for den langt kjappere ladede bilen, men der får du i tilfelle ikke "tidsstraffen" for mer sakteladende biler. Det tjener i tilfelle Kona-sjåfører på.

Påslaget til Plugsurfing og andre betalingspartnere kommer da i tillegg.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 07. januar 2020, klokken 23:21
En RFID brikke er en brikke med et unikt nummer. Hverken mer eller mindre.

Hos samtlige ladeoperatører kan man bruke brikke for å starte lading. Da leser ladestasjonene av brikkenummeret, sjekker med egen database (evt flere databaser ved roaming), og gir klarsignal til å starte ladingen dersom alt er OK. Hos alle krever dette at brikken er registrert på kundeforholdet, vanligvis gjøres dette i appen.

Om man leser av en brikke fra elbilforeningen, NAF, Hyundai, busskortet eller noe annet spiller i prinsippet ingen rolle. Brikken brukes kun til oppslag mot databasen. Circle K, som jeg jobber i,  godtar alle typer RFID brikker, mens Grønn kontakt har kun åpnet nummerserier fra Elbilforeningen og NAF i tillegg til sine egne så vidt jeg vet.

Ettersom brikken kun brukes for identifikasjon, ligger det ingen rabatt inne i selve brikken. Det får man ut i fra hvaslags kundeforhold man har ( om man også kjøper strøm, er medlem i en forening etc, og varierer).Du får med andre ord ikke noe rabatt bare ved å registrere en NAF-brikke).

Så har NAF et kredittkort. Her har NAF på egenhånd valgt å redusere alle transaksjoner fra de største ladeoperatørene med 15%. Denne rabatten kommer da på toppen av evt. annen rabatt, hvis du har lagt inn at ladingen skal trekkes fra dette kredittkortet.

Det finnes per dags dato ingen leverandører av ladestasjoner som også leverer kortleser til hurtigladere, for direkte bruk av bank/kredittkort. Så det er foreløpig ikke noe alternativ. Noen frittstående ladetilbydere har satt opp en egen kortleser ved hurtigladeren, slik som i YX-Hurum. Alle ladetilbydere, i likhet med med nesten alle butikker ønsker å "eie" egne kunder, slik at man kan sende ut info og reklame, samt samle brukerdata. Det er av stor verdi for alle selskaper og er kanskje hovedgrunnen til at man ønsker å brukere skal være registrerte.

Cirlce K har roaming som endel av avtalen med Ionity og deres utrulling av Ionity-ladere på Circle K sine stasjoner. Foreløpig støtter Circle K offisielt bare roaming med ionity i Norge, selv om det også kan fungere i utlandet. Noe av problematikken dreier seg om mva. Dersom du lader hos Ionity i Italia med brikken registrert hos Circle K, skal Circle K kreve inn italiensk moms, som så skal betales til Italia. For å kreve inn moms i Italia, må Circle K dermed være mva-registrert i dette landet. For land Circle K allerede har stasjoner i, er ikke dette noe stort problem, men det er mer kronglete å opprette selskaper i perifere land, alle med forskjellige lovgivninger og mva satser.

Circle K bruker Virta som tjenesteleverandør av app og backoffice for lading, ved at Circle K har en "White label" løsning fra Virta. Det vi ikke forutså da valget ble tatt, var at det var problemer med å ha flere operatører med samme løsning fra Virta, da databasen er felles. Det jobbes med å løse dette, men det kan skape noe forvirring dersom man prøver å registrere seg som bruker i Virta eller E.on sin app. 

Selv om det nå er 24år siden jeg først begynte å jobbe med elbiler og lading i Statoil, er vi fremdeles i en tidlig fase, og jeg tror neppe hverken app eller betalingsmåte vil se lik ut om 2-3 år. Bensinpumper har vi "finjustert" i 100år, Norol-kortet kom i 1976 mens hurtigladere er fremdels nytt, uten den stabiliteten og brukervennligheten som vi ellers krever og er vant til.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: RJKonsdag 08. januar 2020, klokken 06:47
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:21

Om man leser av en brikke fra elbilforeningen, NAF, Hyundai, busskortet eller noe annet spiller i prinsippet ingen rolle. Brikken brukes kun til oppslag mot databasen. Circle K, som jeg jobber i,  godtar alle typer RFID brikker, mens Grønn kontakt har kun åpnet nummerserier fra Elbilforeningen og NAF i tillegg til sine egne så vidt jeg vet.


Til opplysning, så fungerer Hyundai-brikken mot GK. Har min registrert hos dem.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: elektroonsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity.

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

Bruker selv Plugsurfing for å betale mot Ionity, siden Hyundai-brikken ikke virker, ennå.

Forøvrig sjekket jeg prisene hos Fortum C&D, og de har økt prisene drastisk siden 2. januar. Å lade på dems ladere har gått opp ca 45,- per session der jeg rekker å lade 0-80 på hhv 54 minutter på lynlader eller 75 minutter på hurtiglader, som virker som maksimal ladefart med en Hyundai Kona.

Har du en elbil med 95 kWh batteri, og klarer å lade 0-80 % på 30 minutter, så går prisen opp hele 145,- kroner, som er godt over en dobling, fra 105,- til 250,- per lading.

Ionity vil altså gå opp til hhv 159,- (tilnærmet en dobling av prisen) for Kona og 232,50 (nesten en 3-dobling) for den langt kjappere ladede bilen, men der får du i tilfelle ikke "tidsstraffen" for mer sakteladende biler. Det tjener i tilfelle Kona-sjåfører på.

Påslaget til Plugsurfing og andre betalingspartnere kommer da i tillegg.

@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?

Ang. prising hos Fortum @RJK, så finnes det så vidt meg bekjent ingen biler du får dyttet 80% av 95kWh inn i på 30 minutter, ;) men Taycan klarer 10-90% (74 kWh inkl. tap) på ca. 35 minutter og e-tron 55 v1 klarer 10-90% (70 kWh inkl. tap) på ca. 32 minutter. Det koster da hhv. 255 og 239 kroner.

At det blir mer enn dobbelt så dyrt er imidlertid helt riktig, men det er fortsatt billigere enn diesel/bensin. Personlig kjører jeg bare ca. 40.000 km. i året, og lader dermed stort sett hjemme. Det koster fremdeles bare en brøkdel av diesel/bensin. Kjører du 100.000 km. i året eller bor sånn at du ikke kan lade hjemme, ser jeg at det begynner å svi. Ellers utgjør utgiftene til hurtiglading en forsvinnende liten del av bilholdet. :)

Den store fordelen med at CCS lading hos Fortum og Ionity mf. blir dyrere, er at det blir mindre kø. Det er verdt å betale for, synes jeg. Og nå som Tesla sine Superchargere blir både like raske og er billigere/enklere å bruke, kommer det ikke til å bli særlig attraktivt for Teslaeiere å lade på annet enn Superchargere heller, med unntak av i byer hvor det ikke finnes Superchargere og enkelte andre steder.

Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: elektroonsdag 08. januar 2020, klokken 14:14
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:21
En RFID brikke er en brikke med et unikt nummer. Hverken mer eller mindre.

Hos samtlige ladeoperatører kan man bruke brikke for å starte lading. Da leser ladestasjonene av brikkenummeret, sjekker med egen database (evt flere databaser ved roaming), og gir klarsignal til å starte ladingen dersom alt er OK. Hos alle krever dette at brikken er registrert på kundeforholdet, vanligvis gjøres dette i appen.

Om man leser av en brikke fra elbilforeningen, NAF, Hyundai, busskortet eller noe annet spiller i prinsippet ingen rolle. Brikken brukes kun til oppslag mot databasen. Circle K, som jeg jobber i,  godtar alle typer RFID brikker, mens Grønn kontakt har kun åpnet nummerserier fra Elbilforeningen og NAF i tillegg til sine egne så vidt jeg vet.

Ettersom brikken kun brukes for identifikasjon, ligger det ingen rabatt inne i selve brikken. Det får man ut i fra hvaslags kundeforhold man har ( om man også kjøper strøm, er medlem i en forening etc, og varierer).Du får med andre ord ikke noe rabatt bare ved å registrere en NAF-brikke).

Så har NAF et kredittkort. Her har NAF på egenhånd valgt å redusere alle transaksjoner fra de største ladeoperatørene med 15%. Denne rabatten kommer da på toppen av evt. annen rabatt, hvis du har lagt inn at ladingen skal trekkes fra dette kredittkortet.

Det finnes per dags dato ingen leverandører av ladestasjoner som også leverer kortleser til hurtigladere, for direkte bruk av bank/kredittkort. Så det er foreløpig ikke noe alternativ. Noen frittstående ladetilbydere har satt opp en egen kortleser ved hurtigladeren, slik som i YX-Hurum. Alle ladetilbydere, i likhet med med nesten alle butikker ønsker å "eie" egne kunder, slik at man kan sende ut info og reklame, samt samle brukerdata. Det er av stor verdi for alle selskaper og er kanskje hovedgrunnen til at man ønsker å brukere skal være registrerte.

Cirlce K har roaming som endel av avtalen med Ionity og deres utrulling av Ionity-ladere på Circle K sine stasjoner. Foreløpig støtter Circle K offisielt bare roaming med ionity i Norge, selv om det også kan fungere i utlandet. Noe av problematikken dreier seg om mva. Dersom du lader hos Ionity i Italia med brikken registrert hos Circle K, skal Circle K kreve inn italiensk moms, som så skal betales til Italia. For å kreve inn moms i Italia, må Circle K dermed være mva-registrert i dette landet. For land Circle K allerede har stasjoner i, er ikke dette noe stort problem, men det er mer kronglete å opprette selskaper i perifere land, alle med forskjellige lovgivninger og mva satser.

Circle K bruker Virta som tjenesteleverandør av app og backoffice for lading, ved at Circle K har en "White label" løsning fra Virta. Det vi ikke forutså da valget ble tatt, var at det var problemer med å ha flere operatører med samme løsning fra Virta, da databasen er felles. Det jobbes med å løse dette, men det kan skape noe forvirring dersom man prøver å registrere seg som bruker i Virta eller E.on sin app. 

Selv om det nå er 24år siden jeg først begynte å jobbe med elbiler og lading i Statoil, er vi fremdeles i en tidlig fase, og jeg tror neppe hverken app eller betalingsmåte vil se lik ut om 2-3 år. Bensinpumper har vi "finjustert" i 100år, Norol-kortet kom i 1976 mens hurtigladere er fremdels nytt, uten den stabiliteten og brukervennligheten som vi ellers krever og er vant til.

Takk for glimrende svar! I tillegg til det @Orbit og flere har skrevet her, begynner jeg å nærme meg en konklusjon. :)

1) Enten å beholde mine to brikker og familiemedlemskap i Elbilforeningen av "politiske" årsaker og registrere disse brikkene hos alle.

2) Eller tegne medlemskap i NAF med to brikker, som med deres kredittkort og 15% rabatt vil være omtrent gratis. I tillegg slipper jeg en masse fakturaer hver måned.

Etter gratisperioden på 12 mnd. vil jeg også si opp Audi Charging Service Transit avtalen. Totalt sett sparer jeg et par tusen i året hvis jeg velger alternativ nr. 2 og oppnår hovedmålet; en enklere elbilhverdag.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Orbitonsdag 08. januar 2020, klokken 14:33
Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?
Ja, det er bare de som har kommet med prisestimat så langt. Men jeg vil tippe at CK/Plugsurfing/etc også vil tilby Ionity-lading til tilsvarende pris.

Ref mange fakturaer: Dersom du registrerer kredittkort hos de forkjellige operatørene i stedet for faktura, kommer også dette på en felles månedlig (kredittkort-)faktura. Det er samme løsning du får med NAF sitt kredittkort. NAF vil ikke gi deg noen spesifikk ladeoversikt, bare selve trekkbeløpet. Du må inn på app til hver enkelt operatør dersom du vil se antall kWh, lokasjon etc.

Det er også en løsning 1b: Beholde enkelt medlemskap i Elbilforeningen, men med to brikker. (Du kan få så mange brikker du vil på samme medlemskap til en engangskostnad til 150kr/stk via kundeservice.) Jeg har selv valgt å heller legge igjen noen kroner hos Elbilforeningen enn hos NAF.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: RJKonsdag 08. januar 2020, klokken 20:47
Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity.

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

SNIP


@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?

Ang. prising hos Fortum @RJK, så finnes det så vidt meg bekjent ingen biler du får dyttet 80% av 95kWh inn i på 30 minutter, ;) men Taycan klarer 10-90% (74 kWh inkl. tap) på ca. 35 minutter og e-tron 55 v1 klarer 10-90% (70 kWh inkl. tap) på ca. 32 minutter. Det koster da hhv. 255 og 239 kroner.

Sjekket ikke opp hvor mye Taycan kan lade, men den skal vel støtte 350 kW, så da burde den klare det raskere så snart "rikte ladekabler" er tilgjengelig (forklaringen på hvorfor det er maks 150 kW nå).

Men regnet uansett med at det ikke var så voldsomt langt unna, men realiteten er jo at eventuelt lengre ladetid fører jo bare til enda dyrere lading med 2 kr per minutt hos Fortum. Altså vil den med 35 minutter istedet, bli enda 10 kroner dyrere.

Uansett, har mer sans for Tesla sin løsning med at man kun betaler for kWh ladet, og så heller får ekstrabetaling dersom man står over tiden med ikke-ladende bil. Da vil det være nok incentiv for å få flyttet bilen når man er ferdig ladet.
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: elektroonsdag 08. januar 2020, klokken 23:57
Sitat fra: Orbit på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:33
Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?
Ja, det er bare de som har kommet med prisestimat så langt. Men jeg vil tippe at CK/Plugsurfing/etc også vil tilby Ionity-lading til tilsvarende pris.

Ref mange fakturaer: Dersom du registrerer kredittkort hos de forkjellige operatørene i stedet for faktura, kommer også dette på en felles månedlig (kredittkort-)faktura. Det er samme løsning du får med NAF sitt kredittkort. NAF vil ikke gi deg noen spesifikk ladeoversikt, bare selve trekkbeløpet. Du må inn på app til hver enkelt operatør dersom du vil se antall kWh, lokasjon etc.

Det er også en løsning 1b: Beholde enkelt medlemskap i Elbilforeningen, men med to brikker. (Du kan få så mange brikker du vil på samme medlemskap til en engangskostnad til 150kr/stk via kundeservice.) Jeg har selv valgt å heller legge igjen noen kroner hos Elbilforeningen enn hos NAF.

Klokt! Ender nok kanskje med det..
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: elektrotorsdag 09. januar 2020, klokken 00:10
Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:47
Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity.

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

SNIP


@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?

Ang. prising hos Fortum @RJK, så finnes det så vidt meg bekjent ingen biler du får dyttet 80% av 95kWh inn i på 30 minutter, ;) men Taycan klarer 10-90% (74 kWh inkl. tap) på ca. 35 minutter og e-tron 55 v1 klarer 10-90% (70 kWh inkl. tap) på ca. 32 minutter. Det koster da hhv. 255 og 239 kroner.

Sjekket ikke opp hvor mye Taycan kan lade, men den skal vel støtte 350 kW, så da burde den klare det raskere så snart "rikte ladekabler" er tilgjengelig (forklaringen på hvorfor det er maks 150 kW nå).

Men regnet uansett med at det ikke var så voldsomt langt unna, men realiteten er jo at eventuelt lengre ladetid fører jo bare til enda dyrere lading med 2 kr per minutt hos Fortum. Altså vil den med 35 minutter istedet, bli enda 10 kroner dyrere.

Uansett, har mer sans for Tesla sin løsning med at man kun betaler for kWh ladet, og så heller får ekstrabetaling dersom man står over tiden med ikke-ladende bil. Da vil det være nok incentiv for å få flyttet bilen når man er ferdig ladet.

Ikke at det er så nøye, men for de som er interessert sjekk denne Taycan lading timelapse (fortfilm). Max er 270 kW pt.  https://youtu.be/vlrN-aS_jso

Se også denne visualiseringen av ladehastighet i km. ila. 10, 20 og 30 minutter. Helt off Topic men.. :D føler at det meste er besvart her. Synes det er spennende at de legger ADAC Ecotest forbrukstestene og 20-80% til grunn (les den i Chrome med oversetting til Engelsk): https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/

Uansett, tilbake til saken: Tesla har litt flere ladere per site, men også flere kunder. Dog ingen kunder med veldig treg lading, men bilene lader gruelig sakte på slutten. Får man først «idle fee» fra når ladegrensen er oppnådd? Jeg mener de burde fått 2 kr/min ekstra når hastigheten falt under 50 kW, hvis det var kø på laderen og 10 kr/min fra første minutt etter endt lading hvis det var kø.

Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 09. januar 2020, klokken 17:52
Sitat fra: elektro på torsdag 09. januar 2020, klokken 00:10
Ikke at det er så nøye, men for de som er interessert sjekk denne Taycan lading timelapse (fortfilm). Max er 270 kW pt.
Fikk ikke lyd på filmen. Sier de noe om hva snitt kW er?
Høy toppfart men faller vel hurtigere av enn E-tron 55??
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Orbittorsdag 09. januar 2020, klokken 18:35
Mysing på laderen sin skjerm:
9-80%, 22:45 min, 64.4 kWh => 170 kW snitt
9-90%, 35:30 min, 74.5 kWh => 126 kW snitt
9-98%, 46:00 min, 82.7kWh => 108 kW snitt
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 09. januar 2020, klokken 20:00
Sitat fra: Orbit på torsdag 09. januar 2020, klokken 18:35
Mysing på laderen sin skjerm:
9-80%, 22:45 min, 64.4 kWh => 170 kW snitt
9-90%, 35:30 min, 74.5 kWh => 126 kW snitt
9-98%, 46:00 min, 82.7kWh => 108 kW snitt
Du har kanskje E-tron sine tall for samme områder?
Tittel: Sv: RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
Skrevet av: Orbittorsdag 09. januar 2020, klokken 20:27
På sommer går det jevnt på 140-150kW opp til 80% (så har ikke giddet å logge noe, totalt forutsigbart), mens det på vinter tar litt lenger tid å få opp batteritemperaturen og farten (se post nedenfor). 14-79% på vinter (den grå grafen) er 135kW snitt.

Sitat fra: Orbit på fredag 03. januar 2020, klokken 14:14
NB: Mine data er for 55-modellen, men regner med at det er samme relative påvirkning av utetemperatur på 50-modell. Generelt trengs det litt mer tid for å få opp farten på lading nå på vinter. Det virker som batteriet ikke er "hurtigladevarmt" fra vanlig kjøring. Den nederste orange kurven er etter start med kald bil fra Oslo, og så lading på Ionity på Dal. Jeg prøvde aktivt å å kjøre systemet skikkelig varmt, men det var tydeligvis ikke nok (ca 60 km, det meste på motorvei). De andre kurvene er etter start med forvarming, og så lading etter vanlig landeveiskjøring.

Så for å rapportere ladefart på 50-modellen, er det viktig å ta med om bilen var forvarmet, og hvor lenge og hvilket forbruk det var på turen frem til laderen. Ønsker en maksimal ladefart, er det forvarming som gjelder, og så kjøre et par timer med relativt høyt forbruk (og implisitt ekstra oppvarming av batteri).

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

.... og bare for å pense oss tilbake på tråden: De tre ladingene over er hos hhv CK, Fortum og Ionity, alle med Elbilforeningens RFID-brikke.