Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

TJV

Visst du er i Ebeltoft havn så må du passere Århus for å finne nærmeste Tesla hurtiglader. 53km - hver vei. Ser på ChargeFinder at det er litt begredelig med hurtig lading rundt Ebeltoft, så det er kjipt ja.
For noe dager siden skulle vi ha et stopp på ca en time uansett. Valgte 50kW lader selv om det var hurtigere ladere rett i nærheten. Billigere og jeg slapp å flytte bilen. Har klart meg helt perfekt tidligere i ferien med 75kW lader når jeg uansett var innom butikken i 20 min å handlet. Mitt mål er at bilen må vente på meg - ikke motsatt. Derfor plugger jeg gjerne i en 11kW lader visst jeg skal "utforske" en by noen timer istedenfor å kjøre innom en hurtig/lynlader etterpå. Men har ingen problem å forstå at lange transportetapper ikke legges til 50kW. Det går "heftig" med strøm i 130 sonen i Danmark!
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Svk

Kjørte motoreveien til aarhus.kona sier hun så en lader langs veien.
Jeg så ingen.
Går veldig mye strøm på danske motorveier.
Nytter heller ikke å loffe i høyrefeltet.alt for mange lastebiler.

RJK

Sjeldent man ser hurtig/lynladere langs motorveien, med mindre det er skiltet, eller man ser de etter man har passert avkjøringen om en har tid til å se ut høyrevinduet. Noe man som sjåfør har begrenset mulighet for.

Bruk gjerne tiden når du er ved en hurtiglader, til å finne neste ca der du regner med å trenge en, så du vet du ankommer en med priser som er OK og du vet du har tilgang til gjennom dine avtaler. Eller om bilen har en god funksjon for å finne lynladere på vei mot målet.

Uansett metode for å finne den du vil lade på, legg den inn som mål eller punkt på veien i navigasjonen, så kjører du alltid rett til den. Tiden er for dyrebar til å kaste bort på å lete etter en når behovet er der.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vesttrønder

Ja, ein må planlegge litt for turar her. Det vil vel bli betre etterkvart. Grei rekkevidde på bil er også meir viktig her enn heime!

50 kW ladaren er ok det, for ein time på butikken, gitt at det er vår bil som er kobla opp. Lenge å vente for nestemann :)

Svk

Det beste er nok å saktelade på campingen og holde seg i nord jylland. :-)  brukte 1200 norske på den laderen.

måtte lade på stadion alle når vi var i  tivoli friheden. startet med 100% hadde 46 igjen når vi parkerte.

Men mulig det finnes noen kosligere veier mellom hirtshals /aarhus som ikke dreper rekkevidden

Svk

Noen som har kjørt fra Hirtshals og nedover til Tyskland?(motorvei)
Hvor ofte ladet dere?Er vel 130km hele veien.

Hvordan var det med lading langs veien?

RJK

Jeg kjørte fra Oslo i høstferien 2019 med langt fra fullt batteri, og fikk ladet noe men ikke på nært nok så mye som jeg ønsket på Ionity Ringdalsskogen.

Måtte derfor ta et ladestopp allerede ved Ionity Nørager, før jeg tok neste ladestopp ved Frederica. Vi kjørte til Billund (var ikke Ionity der på den tiden), og ladet noe ved AC-laderne på parkeringsplassen til Legoland.

Ny ladestopp ved Aabenraa, før vi kjørte til Flensburg, som var så langt sør som jeg skulle den gangen. Og bortsett fra den Ved Ringdalsskogen ved Sandefjord så ladet jeg minst til 80 % hver gang.

Foruten at vi ikke dro innom Billund på vei hjem, så ble det de samme stoppene på vei hjem igjen.

Dette var med en Hyundai Kona med 64 kWh batteri. Og for det meste lå jeg i fartsgrensen+, GPS-justert. Og jeg brukte ekstra strøm til en 40L kjøleboks fra Carwice kjøpt inn for turen.

PS! Ved flere av stedene, har jeg oppdaget i ettertid, så har de en fastfood-kjede som heter Sunset Boulevard. Der har de noen av de beste burgerne og Chicken Tenders jeg har smakt. Skulle ikke trodd det var fastfood basert på den maten. 

Dessverre så jeg de kun ved Frederica, så ble bare en stopp innom de (på vei hjem), men de anbefales på det sterkeste! ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Var i danmark ifjor.Var veldig bra med ladere i nordjylland/Hirtshals.
Tenker å kjøre litt lengre nedover denne gangen.
Mulig det kan være lurt å droppe motorveien å heller krype langs landeveiene.
Tenker kanskje legoland.

TJV

Sitat fra: Svk på søndag 21. april 2024, klokken 20:28Noen som har kjørt fra Hirtshals og nedover til Tyskland?(motorvei)
Hvor ofte ladet dere?Er vel 130km hele veien.

Hvordan var det med lading langs veien?

Ja, er hovedsakelig 130 sone.
Visst det kan være til noe hjelp, så fant jeg et bilde fra ferien der forbrukstall fra vår ID.4 med 20' hjul.
193km,
2timer og 3min,
snittfart 98km/t,
20,2kWh/100km.

Den lengste etappen vi kjørte var fra Billund til Hirtshals uten å være i nærheten å tenke på lade, selv om det tidvis var 140-150 i 130-sonen. Startet med fullt batteri.

Var greit nok med lading visst du ikke absolutt har én leverandør du ønsker å lade hos. Husker minst én app jeg lastet ned var ufattelig enkelt å legge inn betaling da man kunne bare velge Apple Pay. Så fra appen var lastet ned tok det kanskje et minutt så kunne man starte å lade. Så jeg tok det bare fortløpende å lastet ned app visst det var en ny leverandør det passet seg å lade hos.
Er du ikke fremmed for å lade hos flere leverandører mener jeg det er like enkelt å reise på elbilferie i Danmark som Norge.
Tyskland kan jeg ingenting om.
God tur.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Svk

Har allerede mange apper. 2 danske. Men trenger 800V for full effekt

ToWalkOrDrive

Wow. Må si at lading i Danmark er noe helt annet enn i 2014, hvor det også gikk greit med Tesla-bilferie. Nå er det jo tusenvis av ladere.

https://elberegner.dk/opladning-af-elbil/ladestationer-i-danmark/ :
I Danmark er det største ladenetværk Clevers, men geografisk dækker også E.On og Spirii store dele af Danmark. Har du således abonnement til et af disse selskaber, er du sjældent ret langt fra at kunne få fornyet energi til dit bilbatteri.

De røde prikkene er Tesla Superchargers:
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

...ser forresten at Tesla har planlagt 11 nye stasjoner i Danmark, men de fleste er uten kvartalstall, og da har de en tendens til å bli flyttet til neste år....og så neste år...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Svk på mandag 22. april 2024, klokken 11:00Har allerede mange apper. 2 danske. Men trenger 800V for full effekt
Min begrunnelse for Ionity på den turen, var 80 NOK/SEK/DKK (+10% til Plugsurfing) per ladesesjon, og da var heller ikke DKK grusomt kostbar for oss med NOK som hjemlig valuta! ;)

Plugsurfing var helt nødvendig, da det var de eneste jeg da visste om som gikk å bruke brikke på, for enhver ladesession forsøkt med kortbetaling stanset opp før kort-trekk ble verifisert gjennom bankid på mobil.

Forstod det senere som at dette timet ut om man satte i ladekabelen først, mens man skulle ha verifisert betalingen før man koblet til lader. Da ville det visstnok fungert etter hensikten.

Har brukt Ionity mer eller mindre permanent via diverse partneravtaler, senest via CMH (ChargeMyHyundai), og stort sett spart endel på det kontra andre alternativer, helt til Ionity-avtalen min gikk ut hos CMH. Den nye ble uakseptabelt dyr, så har brukt Tesla SuC frem til de nye prisene på Ionity Passport, som jeg nå har avtale på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Holder på å planlegge danmarksturen.
Ser ut som det er ladere over alt.
Ifjor så ladet jeg for det meste på campingen.
Var vel over 10 22kW ladere på campingen.
Veldig praktisk.men var ikke gratis.
Tenker kanskje vestkysten/legoland iår.
Får se.

goggo

Ser ut som jeg får behov for å lade en tre-fire ganger på OK hurtiglader i Haderslev i sommer.
OK har OK pris :) i forhold til Clever som også har ladere der, men OK sin APP tar ikke norske VISA kort ser det ut som. Har forsøkt både debet- og kredit-kort med VISA logo på, men den vil bare ha Dankort eller Mobilepay.

Noen som har forslag til hvilken roaming operatør det lønner seg å bruke for disse laderne?

https://www.ok.dk/privat/produkter/opladning/ude/ladestander-priser

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA