Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så godt synes elbilister at batteriet holder (Tek.no)

Startet av eltex, søndag 30. juli 2023, klokken 15:41

« forrige - neste »

eltex

Nesten halvparten av elbileiere med biler fra 2015 eller tidligere er uenige i at bilen deres har like god batterikapasitet som da den var ny. - Ikke overraskende, mener Elbilforeningen.


https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Q72VdV/saa-godt-synes-elbilister-at-batteriet-holder


Kan vel slenge på kommentar at min Nissan Leaf fra 2016 (har rundet 7 år) holder seg fortsatt greit. Var originalt 20 mil men nå er vel kjørelengden godt redusert, men holder glatt 13-15 mil tenker jeg.
Tesla ModelY LR 23

Vaduz

Overrasket over at nesten halvparten mener batteriet er så godt som nytt, det ville jo være et mirakel:)

Øyvind.h

Det er veldig mange som tror at de har tilnærmet null kapasitetstap etter flere år. Går igjen i mange Facebook tråder basert på at de mener de kan kjøre like langt som før.
Men når noen har bestemt seg for at batteriet er som nytt etter 5-6-7 år når du ikke frem med grafer og tekniske tips til måling. Det er bare å la det passere, og ser en bort fra de med drastisk tap i retning av garantigrenser er det jo stort sett bare slik det er. Så får en lade en ekstra gang eller to i løpet av året for å kompensere. Ikke verdens undergang :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Min Soul var på 93% SOH da jeg kjøpte den, nesten 7 år gammel. Jeg vil kjennetegne det som nesten så godt som nytt. Ellers syns jeg spørsmålet i undersøkelsen er for dårlig. Selvfølgelig er en 5-6-7 år gammel bil ikke som ny på noen områder. ::)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Daniel_0007

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juli 2023, klokken 18:52Det er veldig mange som tror at de har tilnærmet null kapasitetstap etter flere år. Går igjen i mange Facebook tråder basert på at de mener de kan kjøre like langt som før.
Men når noen har bestemt seg for at batteriet er som nytt etter 5-6-7 år når du ikke frem med grafer og tekniske tips til måling. Det er bare å la det passere, og ser en bort fra de med drastisk tap i retning av garantigrenser er det jo stort sett bare slik det er. Så får en lade en ekstra gang eller to i løpet av året for å kompensere. Ikke verdens undergang :)

Vel er noen biler som har et ganske stort topp buffer som tar noen år på å degradere med mindre man hurtiglader mye. e-tron 55 f.eks har vel 11 kWt buffer.
Model 3 2019 LR Rwd

Roy Aasen

Nåja...alt ettersom hvordan bruken er at taper du rekkevidde.
Vår  ID4  har fått kjørt seg ganske bra og etter den lange varmeperioden på forsommeren og alt nullstilt så var det ikke lengre mulig å få ut mer enn 390 km ved 100% ladet. For to år siden så viste den gjerne over 500 km. Bilen er kjørt 80000km på to år. Hurtigladet over 200 ganger. Bilen er forøvrig solgt.

Øyvind.h

Sjekket distanse X forbruk på vår id4 etter et par langturer uten stans nå i sommer og ser at vi får ut ca 72-73kWh avhengig av ymse faktorer.
Dvs 1-2kWh tap. 1 år gammel.

Gjettometer derimot viser fra 300km til 500km avhengig av hvordan jeg har kjørt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eltex

Går det ikke egentlig på at battericeller dør gradvis?
Tesla ModelY LR 23

elektro

#8
Sitat fra: Vaduz på søndag 30. juli 2023, klokken 17:36Overrasket over at nesten halvparten mener batteriet er så godt som nytt, det ville jo være et mirakel:)

Tja, spørsmålet er om man merker forskjell på om bilen har 383 km. eller 419 km. rekkevidde, om man ikke går metodisk til verks?

At eiere av gamle biler , med små batterier, i større grad merker at batteriet svekkes, overrasker meg ikke. Plutselig kommer man ikke tur/retur Gardermoen lenger, fra Oslo, f.eks. Men problemet blir mindre jo lenger rekkevidde bilene får, spør du meg.

Kan legge til at jeg ikke merker noen praktisk forskjell på min e-tron 55 etter snart fem år og 100.000 km. over hodet. Jeg kan kanskje måle et par kWh tapt dersom jeg kjører fra 100% til nær 0% og bruker kalkulatoren, eller kobler til OBD dongel, men.. For folk flest? Ikke snakk om.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Nei jeg er enig i det, var litt flåsete kommentar bare. Men har du rekkeviddetap på under 10% så blir det nok vanskelig å merke særlig til det på biler med 350km+ rekkevidde.
Personlig merket jeg et enormt rekkeviddetap første halvåret på min 2018 MS75D, men det var fordi jeg sluttet å kjøre den som en elbil, og begynte å kjøre den som en ice bil på motorveien og heller hurtigladere litt når jeg måtte.

elektro

Kjører i grunn på samme måte med elbil som jeg alltid har gjort; bittelitt over fartsgrensen hvis forholdene tillater det, med fokus på flyt. 8)

Som kloke folk har sagt før, i Norge er det blæra eller magen (ev. behov for pause av trafikksikkerhetsmessige grunner), og ikke bilen, som er begrensningen med enhver Tesla, eller andre biler i samme prisklasse.

Veldig mye av problemstillingene rundt elbil stiller jeg meg derfor helt uforstående til. Som degradering. Det er imidlertid fortsatt litt for vanskelig å hurtiglade andre biler enn Tesla for folk flest. Men det er løsbart. Jeg vil nesten si at det er en villet politikk. Man tillater at alle vil eie kundene, lager egne løsninger og stikker kjepper i hjulene for hverandre.

Hvorfor i huleste kan man ikke lade hos Mer (Statkraft) med Elton appen f.eks?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 05. august 2023, klokken 22:46Hvorfor i huleste kan man ikke lade hos Mer (Statkraft) med Elton appen f.eks?
Mer er en av de mest bakstreverske ladeselskapene. Høye priser som det er kronglete å finne ut av og samarbeider dårlig med virtuelle operatører. Eneste selskapet som har særavtale i BMW charging f.eks. GK var bra de første årene, men nå har blårussen tatt over. Skyr de som pesten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Statkraft er de desidert vanskeligste å forholde seg til blant regulanter på kraftsiden, så det overrasker meg ikke om policy og kultur har dryppet nedover gjennom eierskapet.
Statkraft sitt styre (dominert av staten) har beordret selskapet å skape størst mulig inntekter. Så lenge den offentlige eiersiden ikke instruerer konsernledelsen om å prioritere annerledes vil nok lite skje.

Beklager avsporingen, dette har ingenting med degradering å gjøre.

Tilbake til topic, min bil har wltp på 533 km, om dette faller 10% har det forsvinnende lite å si for bruksmønster eller hva bilen er i stand til å dekke av oppgaver. Så hvis en utelater de mest ekstreme tilfellene vil nok ikke hvermansen preges av at en bil med 40-50 mil rekkevidde mister 10-15% gjennom levetiden
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Håvar på søndag 27. august 2023, klokken 12:33Statkraft er de desidert vanskeligste å forholde seg til blant regulanter på kraftsiden, så det overrasker meg ikke om policy og kultur har dryppet nedover gjennom eierskapet.
Statkraft sitt styre (dominert av staten) har beordret selskapet å skape størst mulig inntekter. Så lenge den offentlige eiersiden ikke instruerer konsernledelsen om å prioritere annerledes vil nok lite skje.

Beklager avsporingen, dette har ingenting med degradering å gjøre.

Tilbake til topic, min bil har wltp på 533 km, om dette faller 10% har det forsvinnende lite å si for bruksmønster eller hva bilen er i stand til å dekke av oppgaver. Så hvis en utelater de mest ekstreme tilfellene vil nok ikke hvermansen preges av at en bil med 40-50 mil rekkevidde mister 10-15% gjennom levetiden
Lenge siden diskusjonene om "nok" rekkevidde gikk, men tenker man uansett kan konkludere med at man bør kjøpe elbil etter en rekkevidde som er "god nok" innen 70 % av spekteret minus 10-15 % for forventet degradering pga at det rett og slett er slik batterier fungerer per nå. Trenger man 100 %, så har man i utgangspunktet kjøpt bil med for kort rekkevidde.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA