Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: pers1 på onsdag 17. februar 2021, klokken 20:42
Da fikk jeg akkurat melding i Tesla appen Software Update 2021.4.6.
Vet ikke hva den inneholder enda.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Skal vi gjette på at det primært er en fix av ladeblemma??
Forholdsvis stor oppdatering (688MB) i forhold til de siste.
Sitat fra: Mobileum på torsdag 18. februar 2021, klokken 07:28
Forholdsvis stor oppdatering (688MB) i forhold til de siste.
Hvordan ser du størrelsen?
Noen trådløse routere/aksesspunkt har muligheter for å logge datamengde
Og da fungerte lading som normalt igjen.
Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Sitat fra: Mobileum på torsdag 18. februar 2021, klokken 07:28
Forholdsvis stor oppdatering (688MB) i forhold til de siste.
Det kommer helt an på. Fikk selv 4.6 i går og der var det bare 395 MB som skulle ned, og gikk fra 48.35.5 på en 2021 m3.
(Men det har vært et par dager med 20-30 MB nedlasting de siste par ukene uten at det har ført til update, så det kommer kanskje litt an på hvordan de differ osv.)
Hadde heller ingen oppdateringer annet en bugfixes i loggen.
Jeg og jentungen var på tur til hytten i helgen. Begge satt baki med svart skjerm. Plutselig starter viften og blåser kald luft i kupeen. Klima var av, og sjekket i appen når det blåste og der kunne jeg kun velge «skru på klima». Skjedd hos noen andre? Stoppet med en gang jeg åpnet døren
Det som har skjedd her, er at MCUen har gått i svart, 2-3 ganger og deretter resatt seg selv.
Ellers er alt som før :)
2021.4.10 her nå. Sikkert bare bugfix
Jeg har på følelsen at parkeringssensorene (ultralyd) virker bedre enn før med 2021.4.10.
Hvortid skal de komme med mulighet for å dimme speilene selv? Er så mørke! Spesielt når en skal rygge med henger.
Jeg innbiller meg at dimmingen i mine skrur seg av når jeg setter bilen i revers. Det er jo enkelt å skru av strømmen til de, og det skal ikke ta mange sekundene før det mørke feltet blir gjennomsiktig igjen.
Dimmingen skrur seg av når bilen settes i R ja; det har i alle fall min gjort "siden tidenes morgen". Men det går ikke så veldig fort, så jeg er ofte ferdig å rygge før de er helt klare.
Ja. Dimmingen går av, men det tar jo fort 30-40 sekunder før de er helt klare, men uansett på generelt grunnlag når en kjører også syns jeg de er altfor mørke, spesielt når man har en 3-4 felt og skal det er litt trafikk
Det kunne kanskje være mulig å justere nivået? Og en "slå av dimming" basert på geolokasjon (a'la høydejustering) kunne kanskje være nyttig. Da kan man slå av dimminga når man kommer hjem der man vet at man trenger max sikt for å rygge inn på P-plassen f.eks. :)
2021.4.11 ble installert nå.
Versjonsinformasjon: Mindre feilrettinger
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 27. februar 2021, klokken 22:48
2021.4.11 ble installert nå.
Versjonsinformasjon: Mindre feilrettinger
Nå er jeg også med. Feilrettinger tar jeg med meg :)
Hatt litt problemer med sorte skjermer i ny og ne. Får se om det blir bedre nå. Håper på Beta-FSD snart.
Blir litt mye av det, og savner at de ikke gir informasjoner om hva som er fikset.
Beta-FSD i Europa? Absolutt null-0 tro på dette. Myndighetene her får fnatt hvis Tesla prøver å slippe betautgave av FSD. Når det gjelder Beta-FSD i USA så har de bare sagt "senere i år". Mulig Tesla-styret har tatt fra EM kalenderen hans da den sjelden sammenfaller med den gregorianske?
IMO: Meningsløst å ha FSD i bykjøring. Dette klarer de aller fleste med gyldig sertifikat bedre enn FSD. La hesten få beholde skylappene sine, og se på FSD-beta videoer én gang til.... :D
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. mars 2021, klokken 13:02
La hesten få beholde skylappene sine, og se på FSD-beta videoer én gang til.... :D
Vi som ikke har hest da?
Dere må nok leve i villfarelse noen år til, eller se "The Crown" isteden.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. mars 2021, klokken 13:02
Blir litt mye av det, og savner at de ikke gir informasjoner om hva som er fikset.
Beta-FSD i Europa? Absolutt null-0 tro på dette. Myndighetene her får fnatt hvis Tesla prøver å slippe betautgave av FSD. Når det gjelder Beta-FSD i USA så har de bare sagt "senere i år". Mulig Tesla-styret har tatt fra EM kalenderen hans da den sjelden sammenfaller med den gregorianske?
IMO: Meningsløst å ha FSD i bykjøring. Dette klarer de aller fleste med gyldig sertifikat bedre enn FSD. La hesten få beholde skylappene sine, og se på FSD-beta videoer én gang til.... :D
Det er vel ingenting i reglementet som hindrer FSD-beta. FSD-beta er jo fortsatt bare et førerstøttesystem og krever at sjåføren følger nøye med, selv om bilen stadig klarer flere situasjoner. Tror ikke det er noe som begrenser førerstøttesystemer til motorveier, men det er mulig jeg tar feil.
Kanskje bare omdøpe "FSD-beta" til "EAP+ beta"? Tror "Full Self Driving" sørger for uorden i nakkehårene til bestemmende organer.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. mars 2021, klokken 15:54
Kanskje bare omdøpe "FSD-beta" til "EAP+ beta"? Tror "Full Self Driving" sørger for uorden i nakkehårene til bestemmende organer.
Hva Tesla kaller systemene sine gi jeg egentlig blaffen i. Det er autonomi-nivået og hva systemet presterer som betyr noe.
Hvis systemet klarer å kjøre selv, men at jeg likevel må følge med som på Leve 2 pga regelverk, er det likevel et stort pluss for meg.
Noen som kan forklare logikk på utrulling av versjoner? Ikke at går glipp av noe særlig med alle disse bugfix versjonene, men vil bare forstå om er noen logikk på dette.
Kjørt med 2021.4.6 lenge uten å få oppdatert, og først idag kom melding om 2021.4.6.2. Hvorfor ikke da 2021.4.11 som andre allerede har fått her i dagesvis. Gjelder M3P.
Det blir vel bare gjetting. Forskjellige hardware-versjoner?
For noen av oss med FSD kunne vi bli innrullert i noe som ble kalt EarlyAccessProgram e.l. som en form for en kompensasjon for et eller annet jeg ikke husker. Måtte be om det, og det var en tidsfrist (1. mars 2019 tror jeg). Jeg får iallfall oppdateringer tidlig + noen oppdateringer som i flg. Teslafi bare kommer til noen få.
Bare å slap off. Jeg skal liksom ha "priority access" til software, og har fått iallfall to 2020-versjoner etter de første fikk 2021-utgaver, og er fortsatt på 2020. Men joda, får ofte versjoner tidlig også, så hvem vet. ;)
Sitat fra: cra på fredag 26. februar 2021, klokken 13:54
Det kunne kanskje være mulig å justere nivået? Og en "slå av dimming" basert på geolokasjon (a'la høydejustering) kunne kanskje være nyttig. Da kan man slå av dimminga når man kommer hjem der man vet at man trenger max sikt for å rygge inn på P-plassen f.eks. :)
Alle andre biler med automatisk dimming har hatt fortløpende justering basert på hvor mye lys som kommer inn på speilene. Er det mørkt og bil lyser inn bak dimmes de. Også i lys, f.eks. sterk solnedgang dimmes. Når det bare er mørkt er de mer normale. Fotokromatisk effekt?
Tesla derimot skrur alle speil mørke på et visst klokkeslett virker det som. Er det en annen teknologi? Synes det fort blir for mørkt når det ikke er behov for dimming.
Vanligvis er det lyssensor i som avgjør om det skal dimmes eller ikke. Enten som en liten firkant typisk ved siden av av/på-knappen i underkant, eller bak et lite "hull" i speiletglasset som i bildet jeg legger ved her.
Tesla har ikke denne sensoren og må derfor bare "gjette seg frem" til om speilene skal dimmes. Uten å ha bevis, så mistenker jeg de bruker samme funksjon som sier hvor sola er i horisonten i forhold til der bilen er, og som brukes for å bestemme om skjermene skal være i dag- eller nattmodus.
Sitat fra: geear på tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:14
Bare å slap off. Jeg skal liksom ha "priority access" til software, og har fått iallfall to 2020-versjoner etter de første fikk 2021-utgaver, og er fortsatt på 2020. Men joda, får ofte versjoner tidlig også, så hvem vet. ;)
Ha! Det skal liksom jeg og ha (verveprogrammet), men jeg har aldri fått software spesielt tidlig. Det bedret seg dog betraktelig når jeg byttet til MCU2.
Aldri hørt om at man fikk tidlige oppdateringer som vervepremier, men den "offisielle" versjonen er nok denne (det var den jeg fikk fra Rud SC):
Tesla customers who purchased the "Full Self-Driving" package prior to March 1 2019 will soon get access to a new perk, the company told Ars Technica on Tuesday: priority access to new software releases. The move is an effort to fulfill a commitment the company made in a March 1 blog post, though what Tesla is actually delivering isn't quite what Tesla promised.
Joda, man fikk først den pakken dere fikk som kompensasjon, Priority access to software updates, som vervepremie for fjerde referral. Det er det jeg har det fra. Helt elendig vervepremie, og kompensasjon for FSD også, spesielt med tanke på at man fikk TWC og 22" hjulsett for hhv en og to, og tre vervinger. Helt umulig å vite om man har fått det eller ei - eller hva man faktisk har fått. Femte referral var dessverre enda dårligere, "invitasjon" til live avduking, som det knapt har vært noen av, og umulig å melde seg på fordi det er så begrenset antall og mailene sendes sikkert ut til titusenvis.
Jeg har aldri anbefalt noen å kjøpe Tesla, så hadde selvsagt ingen referral.
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:03
Vanligvis er det lyssensor i som avgjør om det skal dimmes eller ikke. Enten som en liten firkant typisk ved siden av av/på-knappen i underkant, eller bak et lite "hull" i speiletglasset som i bildet jeg legger ved her.
Tesla har ikke denne sensoren og må derfor bare "gjette seg frem" til om speilene skal dimmes. Uten å ha bevis, så mistenker jeg de bruker samme funksjon som sier hvor sola er i horisonten i forhold til der bilen er, og som brukes for å bestemme om skjermene skal være i dag- eller nattmodus.
Det er ikke alle biler som har sensor i selve speilet. Tesla har noe som jeg tror er fotocelle/sensor i frontruta i kamerahuset. De kan kanskje også bruke det innvendige kameraet. Det mangler ikke på muligheter til å måls lysforhold i en Tesla.
I manualen står det også at det er lysforholdene som styrer blendingen:
Bakspeilet justeres manuelt. Når du er i giret Drive eller
Neutral, dempes bakspeilene automatisk under svake
lysforhold (for eksempel når du kjører om natten eller
gjennom en tunnel).
Det kan jo hende at det Tesla skriver i manualen ikke stemmer, men jeg tror de har lyssensor.
Jepp, flere muligheter. Ser ut som de har en offset på +2 timer etter solnedgang
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 04. mars 2021, klokken 20:15
Jeg har aldri anbefalt noen å kjøpe Tesla, så hadde selvsagt ingen referral.
Nå har vel ikke anbefaling noe med referrals å gjøre. Jeg anbefalte ingen av de som brukte min kode å kjøpe Tesla, men nå er vi vel godt off topic...
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. mars 2021, klokken 22:09
Det kan jo hende at det Tesla skriver i manualen ikke stemmer, men jeg tror de har lyssensor.
Skulle bare ønske den også satte skjermene i nattmodus i tunneller.. Skrur på kameravisning med sidekamera i tuneller for å ikke bli blendet.