Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil i sommer til ca 500 k

Startet av joeberg1, søndag 07. juli 2024, klokken 11:50

« forrige - neste »

joeberg1

Hei,

Har sett på nye Ford (denne er for lik VW og jeg har en slik allerede), Ariya (med skikkelig batteri og extra utstyr som er inkludert i Tesla ble den altfor dyr)og Model Y. Av disse ser det ut som jeg heller mot Y. Den er mye rimeligere så rimelig at jeg stusser en del over prisene på brukte Y på Finn. Hvordan kan det ha seg at det er billigere å kjøpe en splitter ny Y enn å kjøpe en brukt? Brukte som er 1 år gammel ligger ute for samme pris eller kun noen tusen under. Er det markedet som ikke har tatt innover seg at Tesla har satt ned prisene?

turfsurf

Har vært sånn lenge med Y. Er prutningsmonn på de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Jeg har ett søkefilter på lokale Model Y i Finn, og jeg får inntrykk av at mange selger Model Y privat. Og forhandlere med Model Y er vanlige bruktbilforretninger og ikke merkeforhandlere. Jeg finner en merkeforhandler i filteret som selger en brukt Model Y, men det er da kommisjonssalg.

Så jeg tror prisene drives opp av håpefulle som selger nyere Model Y privat og at forhandlere ikke er helt trygge prisendringene til Tesla.

Det vil nok bedre seg etterhvert som brukte Model Y blir eldre, og mindre påvirket av nyprisen.

Tror også det er prutningsmonn, som turfsurf nevner.

Det koster pluss minus 100K i året å eie bil så jeg tenker det er bedre å kjøpe en bil med 0 km enn en med 30.000 km om prisen er omtrent den samme.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sikkert noen som skal ha betalt for EAP/FSD, dyrere felger og wrapping eller keramisk coating. Men er nok flere som ikke har slike ekstra, eller annet snacks de har kjøpt i ettertid, som drar opp prisforlangende.

Men helt klart mye å forhandle om i pris, selv om jeg selv snur meg vekk fra slike som overpriser i utgangspunktet. Ja, greit man legger inn prutningsmonn på 15-25K på prisen man legger ut for.

Men når prisforskjellen blir langt høyere enn dette, så skremmer de vekk potensielle kjøpere. Hvorfor gå til en som allerede i annonsen skal ha 50K mer enn de bør kunne forvente og over andre med identisk bil?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OC-Freak

Tesla har alltid ligget unormalt høyt priset på finn, sammenlignet med andre merker når man ser mot nypris.

Det kommer vel av at de er populære.

Hvis man ser bort fra litt stiv fjæring, spartansk interiør (alt må styres via skjerm) og tvilsom service i etterkant hvis man får en mandagsbil, så er det vel få biler som matcher totalpakken til TMY. Godt ladenettverk, rask lading og lavt strømforbruk. Samt gode tekniske løsninger for å utnytte varme/kjøling best mulig.

2ris

Det er veldig mye som styres fra skjerm - men mye av dette styres enkelt med talekommandoer.

Dessuten:

Blinklys, vindusspyler, autopilot, "gir", tildels fjernlys, vindusviskere*, viftehastighet*, leselys, volum, mute, skip sang/podcast, cruise-hastighet, avstand til bilen foran, kupélys, varselblink og selvsagt setejustering og horn styres med hendler eller knapper/hjul.

Tesla har etter mitt syn for få fysiske justeringsmuligheter, men at "alt styres via skjerm" er en sannhet med rimelig store modifikasjoner.

(* disse og en rekke andre innstillinger kan tilpasses med venstre knapp på rattet)

OC-Freak

Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 19:34Det er veldig mye som styres fra skjerm - men mye av dette styres enkelt med talekommandoer.


Nå skal ikke jeg si noe om hvordan talekommandoer i Tesla virker da jeg ikke har erfaringer med det, men har generelt svært dårlig erfaring med slike systemer, de forstår ikke hva jeg sier når jeg snakker til de.

Så at talekommandoer erstatter knapper er ikke ett alternativ for min del i hvert fall.

Off topic, men det er nå mitt syn på det. Slik jeg ser det bør det være mulig å gjøre alt man trenger mens man kjører uten å bruke hovedskjerm eller talekommandoer. Å gjøre innstillinger før tur og slikt er perfekt å samle på en hoveskjerm for å unngå unødvendige knapper og rot.

turfsurf

Litt dumt å kategorisk avskrive noe man ikke har prøvd. Talekommandoene i Tesla virker faktisk svært bra.

Ellers må jeg si at jeg titter like mye (eller lite) ned på knappene i BMWen som jeg titter på skjermen på Teslaen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OC-Freak

#8
Som sagt basert på erfaring fra andre steder, hvor systemene har null forståelse for (sørvestlands) dialekt i hvert fall.

Hvis knappene er slik plassert at man må lete etter de er jo mye av poenget borte ja......

Heldigvis? finnes det fordeler og ulemper med alle biler, ellers hadde det jo vært nok med ett merke ;)

Rosstopher

Å sitte og trykke seg gjennom menyer mens man kjører er selvfølgelig ikke greit. Min opplevelse med Tesla er at man ikke trenger det. Jeg kjører noen asiatiske biler og flere av de har knapper som jeg trenger mens jeg kjører plassert mørkt og lavt ved mitt venstre kne. Da velger jeg å styre ting fra skjerm 10/10 ganger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway


Elektro12

Jeg ble mest overrasket over at Model Y ikke har adaptiv cruise som leser skilter og justerer fart uten å måtte ha "auto-styring" også engasjert. Da jeg testet virket cruisen veldig riksete sammenliknet med Enyaq/ID.4 f.eks.

daktari

Sitat fra: Rosstopher på søndag 07. juli 2024, klokken 21:37Å sitte og trykke seg gjennom menyer mens man kjører er selvfølgelig ikke greit. Min opplevelse med Tesla er at man ikke trenger det. Jeg kjører noen asiatiske biler og flere av de har knapper som jeg trenger mens jeg kjører plassert mørkt og lavt ved mitt venstre kne. Da velger jeg å styre ting fra skjerm 10/10 ganger.
Virtuell knapp vs fysisk knapp kan fungere helt likt, så lenge
1) plassert smart og ikke for langt unna
2) alltid synlig
3) stor nok til å treffes også når det humper
4) alltid responsiv

Bmw sin avlange skjerm i iX er littegrann langt unna for mine armer, og knappene et litt små. Bør bruke iDrive.

ID.4 med stor skjerm er grei avstand og bra størrelse.

Model S classic traff perfekt på alt unntatt synlighet. Samme med Model 3.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

joeberg1

Takk for mange svar! Hvordan er det å prute når man skal kjøpe? Markedet for bil om dagen er jo ganske dårlig sammenlignet med tidligere år. Noen som har erfaringer?

Daniel_0007

Sitat fra: joeberg1 på mandag 08. juli 2024, klokken 14:43Takk for mange svar! Hvordan er det å prute når man skal kjøpe? Markedet for bil om dagen er jo ganske dårlig sammenlignet med tidligere år. Noen som har erfaringer?

Kommer nok helt ann på forhandler, har hørt at bos og møller er umulig å prute på med mindre det er en lagerbil så kanskje.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA