Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vask av Tesla - Dilemma

Startet av wainer, mandag 15. juli 2024, klokken 16:25

« forrige - neste »

wainer

Sitter her med ny Tesla M3, som er klar for sin første vask. Selv om jeg har støvsugd hele internett for tips, føles det fortsatt ganske håpløst. Det finnes mange tråder om dette allerede, men finner fortsatt ikke det svar jeg søker.

1. Det å ikke vaske bilen er selvsagt ikke bra.

2. Jeg har fortsatt ikke funnet noen god selvvask i Oslo/Bærums-området. Jeg kjenner ikke til noen selvvask der man kan ta med egne midler, og de børstene fulle av grus lokker ikke akkurat på ny svart bil. De to Circle K-selvvask jeg besøkt i Oslo holder veldig lav kvalitet (Bogstad og Storo). Der faller høytrykkspylerne fra hverandre mer eller mindre, og asfaltrensen har så dårlig trykk at jeg føler det havner mer i mine lunger enn på bilen. Har besøkt en selvvask på Volvo i Sverige. Denne var på bygda og holdt 100 ganger høyere kvalitet, til halve prisen. Helt utrolig at det ikke går å finne tilsvarende i en hovedstad.

3. pH får ifølge manualen til Tesla ikke være for høy, eller for lav. Alle vaskehaller har enten høy pH, eller lav pH, eller oppgir ikke hvilke midler de bruker. I manualen for min 2024 M3 står det ikke lenger noe eksakt pH-grense (kun ikke for høy eller for lav), sannsynligvis fordi Tesla ønsker å skjerme seg for ansvar. Står heller ikke noe om børsteløs lenger.

4. Børsteløs føles tryggest uansett, men Tesla sier børsteløs ikke skyller nok hvis bilen får skader (ref. mediasaker om skader på lykt). Vasker man med børster får man helt sikkert swirls. Glitra har dårlige reviews, Circle K har vært involvert i konflikt med Tesla, Uno-X ser ut å ha pH 13 som er helt på grensen. Bildusjen oppgir ikke midler, osv.

5. Da gjenstår det bare å kjøpe Tesla-pakken på garasjetid og vaske hjemme, men det er ikke mulig der jeg bor og det vil i hvertfall ikke fungere til vinteren.

Skal det virkelig være så klin umulig å vedlikeholde bilen uten å være redd for å ødelegge den? Og da snakker vi kun vanlig sommervask. Hvordan/hvor vasker dere som bor i Oslo og omegn deres Tesla og hva er deres erfaring?

Regner med at frustrasjonen kommer tydelig frem, men tenkte det var verdt å spørre her før jeg krysser fingrene og vasker bilen på en eller annen måte. Kan ikke la styrtregn gjøre jobben for evig :)

What-a-watt

Under 13pH skal holde, men doseringen er viktig den også. Altså blandingsforholdet. Dette gjelder i høyeste grad og spesielt for baklyktene som har en tendens til å sprekke med feil pH. Resten av bilen er ikke like sær.

Klykken

Vask bilen som normalt, og sørg for at all såpe og avfetting skylles godt ut. Problemet er ikke utelukkende PH, men at såperester og avfettinger blir liggende (for) lenge uten å bli skylt ut.

Bruk selvvaskehaller hvis du ikke kan vaske hjemme så har du mer kontroll! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Hva med å ta med en batteridrevet såpespruter/høytrykk, avfetting med sprayflaske, bruke den offisielle høyttrykken og egen vaskehanske? Så får du satse på at du ikke blir kastet ut av selvvasken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

wainer

Det ble til sist en tur til Circle K på Fornebu. Langt bedre utstyr der enn øvrige CK jeg har prøvd, og fint skum, dog trangt. Bilen ble ren med skumforvask, vask og skylling. Brukte selvsagt ikke børste. Var veldig nøye med å skylle bilen skikkelig, og ser ingen tegn på alkalisk brann eller liknende. Overraskede rent til å være berøringsfri vask. Tenker jeg kanskje kan kombinere det med en bra hanske eller svamp neste gang hvis jeg tør, så får det bli børsteløs vask med underspyling til vinteren.

Tiden får avgjøre om lysene sprekker. Kan jo ikke vaske bilen med intimvask som i praksis er det som Tesla forventer av oss😊 3-timersvasken med alt av spesialprodukter utsetter jeg til jeg bor i enebolig og kjører Bentley😊

Lucaria

Jeg vasker inimellom på Fornebu. Jeg kan noen ganger vaske hjemme men det passer ikke alltid (felles parkering).

(har keramisk coating og kontrollert og bedret på denne 1 gang og fagansvarlig sier bilen så fin ut).

Det jeg gjør som har holdt bilen fin:
* Kjøp en normalstor bøtte med rist (får plass fint i førersete), bra schampo, noen bra svamper. Kjøp Surfex-HD og en måte å spraya dette på bilen.

Alt 1 (veldig skitten)
* Legg på Surfex-HD i nærheten av CK, dra in og legg på skum, ikke la det ligger for lenge, skyll av med høytrykk. Ha forberedt bøtten din med svamp med litt schampo i bunn - starte børstevask og la kun vannet renne ned i din egen bøtte for å fylle denne (risten i bunn skal la grus ligge under rist, det er nesten umulig å fylle bøtte med høytrykk, det man ev. kan gjøre er litt høytrykk på slutten for å få fram skum) - vask så bilen med din egen bøtte og svamp (ene svampen til alt glass og lakkert, så en ny svamp till all plast, kanaler og ev. felger till slutt alternativt ha en felgbørste - skyll bilen med høytrykk.

(Her må du selv finne ut hvor mye du skal betale før hver økt slik at ikke taksametern går mens du jobber med svamp)

Alt 2 (litt skitten)
* Samme som Alt 1 men ikke surfex, kun skum og så schampoo (ikke det beste, men å legge surfex kan vare litt masete da det kan tørke, kan vare vanskelig å finne sted i nærheten osv).

Alt 3 (ikke veldig skitten)
* Kun Skum og skyll.

På -25 type vinter - børsteløs. Jeg kjører også 1-2 børste løse etter salting-sesongen er ferdig for underspyling.

Aldrig bruk asfaltrens. Aldrig bruk CK børste på bilen, aldrig la skum ligge lenge. Skyll godt, med kun vann/høytrykk så holder 20/40,- ganske lenge.

Utfordringen her er å ved behov kunne kjøre surfex-hd, så prikkbort, og så ev. flyrustfjerner. Dette trengs ikke så ofte men inimellom. Dette gjør jeg alltid hjemme når det passer og er ikke helt sikker hvordan få dette til på CK. Jeg mener det finnes en betalbar vask på Fornebu der de vasker hele bilen for deg, jeg har vurdert den noen vintrer men aldrig prøvd. Kanske det kan vare en ide hvis de kan ta prikkbort og metallfjerner.

ToWalkOrDrive

www.detailersclub.no kan du finne vaskehaller, og begrense søket til f.eks. Oslo. Der står det folks erfaring med de forskjellige hallene, og om det er lov å ha med egne ting.

Her er et søk i Oslo (men du kan huke av for "eget vaskeutstyr" om du vil det, men vet ikke om den er til å stole på.

https://www.detailersclub.no/selvvaskeanlegg/?advanced_search_submitted=1&content_field_47[1]=Oslo&&&sortby=primary_id_field&sortdirection=asc&record_type=all&time_frame=show_all

Kan og være lurt å legge inn samme spørsmål på detailersclub-sidene - der er det mange som er opptatt av riktig vasking.
Tesla Model Y                         2021-

wainer

Tusen takk for veldig gode tips😊

RN1776

The YX in Bærum has nice indoor self-washing bays. I don't think you need to be ultra sensitive about pH level and such.
I bring my own microfiber towel to immediately dry the car after washing, so it does not get waterspots or attract road dirt when driving home.

Nihon

Baklyktene på min 2020 M3 sprakk etter ca 2 år med vask hos bildusjen (lazerwash), byttet over til UnoX børsteløs er er fornøyd med det.

Min 2024 M3 blir også vasket hos UnoX børsteløs og 2 ganger i året så kommer jeg til å spandere en full detailing for å få renset bort alt som ikke børsteløs vask klarer å fjerne.

Begge bilene har full PPF behandling.

Husk også at PH verdiene som UnoX skriver i databladet sitt er før det blandet ut med vann, så PH verdien er noe lavere når det treffer bilen.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Yamakazi

Hei Wainer.

Jeg er akkurat i samme situasjon som deg.

Jeg har nå konkludert med å teste ut levere carspa for en utvask (950kr) en gang i måneden. Ja det koster litt men da er det ihvertfall noe bedre enn vaskehaller. Mellom vaskene så tenkte jeg bare å spyle av bilen med vann for å få bort salt etc i vinter.

wainer

Sitat fra: Yamakazi på fredag 01. november 2024, klokken 09:41Hei Wainer.

Jeg er akkurat i samme situasjon som deg.

Jeg har nå konkludert med å teste ut levere carspa for en utvask (950kr) en gang i måneden. Ja det koster litt men da er det ihvertfall noe bedre enn vaskehaller. Mellom vaskene så tenkte jeg bare å spyle av bilen med vann for å få bort salt etc i vinter.

Fortell gjerne om du ble fornøyd😊 Jeg har brukt YX på Rud en del. Det er helt greit, men jeg savner mulighet for å vaske og tørke hender, og jeg synes ventilasjonen er litt dårlig der så det stikker i øynene etterpå. Er nok ikke glad nok i sterke kjemikalier for å like detailing😅 Har egentlig mest akseptert at jeg har en bruksbil og at vasken den får har lavere prioritet enn annet her i livet. Bilen ser grei ut fortsatt. Kunne dog tenkt meg å levere den til noen innimellom for å få den vasket ordentlig mot betaling.

Yamakazi

Blir ikke før om 3 uker ish..

På Carspa sin nettside: Bilen rengjøres skånsomt med skumsåpe etterfulgt av manuell håndvask. Tjenesten tar 45-60 minutter.

Har forstått det slik at folk med "dyre" biler bruker dem..

wainer

Sitat fra: Yamakazi på fredag 01. november 2024, klokken 13:04Blir ikke før om 3 uker ish..

På Carspa sin nettside: Bilen rengjøres skånsomt med skumsåpe etterfulgt av manuell håndvask. Tjenesten tar 45-60 minutter.

Høres lovende ut😊👍

What-a-watt

Sitat fra: Yamakazi på fredag 01. november 2024, klokken 13:04Blir ikke før om 3 uker ish..

Her i byen er det 3 stk. som håndvasker biler. Alle gjør en bra jobb, og vasker også mattene ved behov. Alle tar 350.- for små biler (ja, Y/3 går i den kategorien). og 450.- for store (S/X).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA