Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. oktober 2024, klokken 09:40Så MSR (Molten Salt Raktor) på 345MW innen 2030. Eller en Thorium basert MSR innen 2029. Hvorfor satser ikke Norge på dette?

https://youtu.be/ixSCZwFCQlc?si=rBLfRjg6IeJvpfRH

https://youtu.be/t4EJQPWjFj8?si=scNOVSnSMPgm_pQZ

Du mener Norge skulle stått fremst innen utviklingen av nye kjernekraftkonsepter? Har vi kompetansen til det? Det stiller jeg meg sterkt tvilende til. Noe slikt her til lands hadde nok blitt en ny "månelanding" (les:millardsluk). vi er nok bedre tjent med å la andre håndtere utviklingen, og så kan vi se på det når konseptene er bygget og har vært i drift 10 år uten problemer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. oktober 2024, klokken 14:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. oktober 2024, klokken 09:40Så MSR (Molten Salt Raktor) på 345MW innen 2030. Eller en Thorium basert MSR innen 2029. Hvorfor satser ikke Norge på dette?

Du mener Norge skulle stått fremst innen utviklingen av nye kjernekraftkonsepter? Har vi kompetansen til det? Det stiller jeg meg sterkt tvilende til. Noe slikt her til lands hadde nok blitt en ny "månelanding" (les:millardsluk). vi er nok bedre tjent med å la andre håndtere utviklingen, og så kan vi se på det når konseptene er bygget og har vært i drift 10 år uten problemer.
jkirkebo, det der var da veeeeldig passivt til å være deg da ;D 

Vi ble jo tross alt verdens rikeste på olja på 70 tallet. Noen må løpe foran på ny teknologi... vi kan det. Jeg sier ja til å teste ut nye kjernekraft konsepter.

Joccy

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 12. oktober 2024, klokken 16:25

Vi ble jo tross alt verdens rikeste på olja på 70 tallet. Noen må løpe foran på ny teknologi... vi kan det. Jeg sier ja til å teste ut nye kjernekraft konsepter.

Ja sånn er det blitt, nordmenn forledet til å tro kjernekraft er like enkelt som å bore et hull i bakken. Galskap av dimensjoner, jeg undres virkelig over hva som har fått oss hit.

hELgenen

Sitat fra: Joccy på lørdag 12. oktober 2024, klokken 17:08

Ja sånn er det blitt, nordmenn forledet til å tro kjernekraft er like enkelt som å bore et hull i bakken. Galskap av dimensjoner, jeg undres virkelig over hva som har fått oss hit.

Galskap er det jo mye av der ute allerede - f.eks dette med å elektrifisere sokkelen, eller oppfordre Tik-tok til å etablere seg i Norge med datasenter.  Kjernekraft er teknisk sett den beste løsningen over tid. Å bygge havvind er som å troppe hos oss bilforhandleren og kjøpe Fisker og så forlate butikken og så innse at det blir satans vanskelig og dyrt å holde liv i den billige bilen....

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på lørdag 12. oktober 2024, klokken 17:08

Der er du innom noe som er en virkelig god idé 😃👍🏼👍🏼👍🏼

Nemlig bore hull i bakken, veldig dype hull faktisk. Gjerne en mil eller mer. Det har vi ypperlig kompetanse på og termisk baseload hadde strømsystemet vårt hatt veldig godt av.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. oktober 2024, klokken 19:38Galskap er det jo mye av der ute allerede - f.eks dette med å elektrifisere sokkelen, eller oppfordre Tik-tok til å etablere seg i Norge med datasenter. 
Dette du nevner er fullstendig galskap 🙈

Vi trenger lovregulering av hva som skal ha tilknytning og hva de må betale for dette. Når vi snakker om store prosenter av Norges totale forbruk burde det nesten legges ut til folkeavstemming.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 12. oktober 2024, klokken 22:47
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. oktober 2024, klokken 19:38Galskap er det jo mye av der ute allerede - f.eks dette med å elektrifisere sokkelen, eller oppfordre Tik-tok til å etablere seg i Norge med datasenter. 
Dette du nevner er fullstendig galskap 🙈

Vi trenger lovregulering av hva som skal ha tilknytning og hva de må betale for dette. Når vi snakker om store prosenter av Norges totale forbruk burde det nesten legges ut til folkeavstemming.
Enig i det du sier men ikke det med folkeavstemning...det er litt myyye frp tankegang ;D

Bedre å lå byråkratene bestemme

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. oktober 2024, klokken 14:14Du mener Norge skulle stått fremst innen utviklingen av nye kjernekraftkonsepter? Har vi kompetansen til det? Det stiller jeg meg sterkt tvilende til. Noe slikt her til lands hadde nok blitt en ny "månelanding" (les:millardsluk). vi er nok bedre tjent med å la andre håndtere utviklingen, og så kan vi se på det når konseptene er bygget og har vært i drift 10 år uten problemer.
- Det er ikke nye konsept, det er videreutvikling av gamle
- Norge var tidlig ute med forskning på kjernekraft har faktisk kompetanse på de enda. Fortsetter vi så forsvinner den ikke heller
- 2040 er for sent. Flytende havvind blir det aldri noe av, hvis vi ikke skal tømme oljefondet (eller akseptere skyhøye kraftpriser).

Har mye større tro på SMR MSR Thorium reaktorer enn flytende pie-in-the-sky-wind.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. oktober 2024, klokken 14:11- Det er ikke nye konsept, det er videreutvikling av gamle
- Norge var tidlig ute med forskning på kjernekraft har faktisk kompetanse på de enda. Fortsetter vi så forsvinner den ikke heller
- 2040 er for sent. Flytende havvind blir det aldri noe av, hvis vi ikke skal tømme oljefondet (eller akseptere skyhøye kraftpriser).

Har mye større tro på SMR MSR Thorium reaktorer enn flytende pie-in-the-sky-wind.

Thorium som brensel i et kjernekraftverk er da et nytt konsept, eller kan du vise til thoriumkraftverk i drift?

Og vi ville aldri klart å få bygget noe på bare 16 år, inkl. alt av regulatoriske utfordringer og diskusjoner om lokalisering. Finland brukte 17 år på Olkiluoto 3, og det var bare en ny reaktor ved eksisterende kraftverk.

I drift før 2050 ville kanskje vært en realistisk tidshorisont om vi hadde bestemt oss for å bygge thoriumkraftverk. Men jeg tviler.

Og nei, jeg har heller ikke videre stor tro på havvind. Kostnadene er alt for store. Det eneste som kunne skaffet oss mye ny og rimelig kraft er en massiv utbygging av solkraft og vindkraft på land kombinert med mer pumpekraft. Da snakker vi 20-40 øre per kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ingeniøren

Ja hvor har det blitt av pumpekraft diskusjonen.

Ut fra strømprisen i sommer er det ganske tidelig av vi har et overskudd på solkraft på sommeren som kan brukes til å pumpe vannet opp i magasinene og gi mer stabil (og lavere...) pris om vinteren. Dette vil dog bare vise enda mer hvor usikkert dette luftslottet med hav vind er - men slikt vil man ikke ha på bordet eller ? Eller vil de at vi alle skal betale 3 kr pr kWh hele året ?

Snakker og litt for min syke mor her og. Prisen ville gått litt opp på sommeren (?) og ned på vinteren slik at jeg kan lever kWh nå jeg kan og hente tilbake kWh når jeg har behov uten av strømleverandøren går i ubalanse på pris. Slik det er i dag dikteren en tysker som bruker 6000 kWh i snitt i året hva jeg skal betale...

Jeg gir bort taket fra mars til oktober og leverer 10000 kWh ekstra strøm til fellesskapet,  men de som skulle gi oss ekstra strøm om vinteren har faen meg ikke fått til en dritt !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 14. oktober 2024, klokken 15:59Dette vil dog bare vise enda mer hvor usikkert dette luftslottet med hav vind er - men slikt vil man ikke ha på bordet eller ? Eller vi !
Tror ikke vi snakker om et luftslottet med havvind her.. Ut over det er jeg enig med deg...pumpekraft ser spennende ut.

Jeg tror havvind er endel av fremtidens strømbærere..men vi trenger flere typer ... men på fjellet er jeg imot propeller. Men det er sikkert bare meg det ;D

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 14. oktober 2024, klokken 17:32
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 14. oktober 2024, klokken 15:59Dette vil dog bare vise enda mer hvor usikkert dette luftslottet med hav vind er - men slikt vil man ikke ha på bordet eller ? Eller vi !
Tror ikke vi snakker om et luftslottet med havvind her.. Ut over det er jeg enig med deg...pumpekraft ser spennende ut.

Jeg tror havvind er endel av fremtidens strømbærere..men vi trenger flere typer ... men på fjellet er jeg imot propeller. Men det er sikkert bare meg det ;D

3 kr kWh var hva jeg hadde i tankene når jeg la solceller på taket, bring it on - ok for meg  :)
Og uten en tullete strøm støtte som ikke gir noen insentiver for strømsparing.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 14. oktober 2024, klokken 20:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 14. oktober 2024, klokken 17:32

3 kr kWh var hva jeg hadde i tankene når jeg la solceller på taket, bring it on - ok for meg  :)
Og uten en tullete strøm støtte som ikke gir noen insentiver for strømsparing.
Ser den :+1: men hva sa dem om oljeutvinninga på 70 tallet? Ikke økonomisk ;D Havvind vil i fremtiden bli lønnsomt, men sammen med alt fra kjernekraft pumpekraft osv alt det andre. Men vi kan ikke hoppe bukk over havvind...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA