Elbilforum.no
Bilmerker => Ford => F-150 Lightning => Emne startet av: Electric cars in Norway på tirsdag 22. desember 2020, klokken 23:51
JAAA...Ford slutter aldri å overraske meg :+1: :+1: :+1: Gi oss denne F-150 til hytteturene på fjellet. Eller ved sjøen... Eller til byturene... eller på byggeplassen... osv
Ford releases impressive video of FORD F-150 electric pickup prototype
Se video her: https://twitter.com/i/status/1341043326452174848
Nyheten her: https://electrek.co/2020/12/22/ford-f150-electric-pickup-prototype-winter-testing-snow/
Ford releases impressive video of F-150 electric pickup prototype in the snow
- Dec. 22nd 2020 2:46 pm ET
Ford has released a new video of winter testing of its upcoming F-150 electric pickup, showing some impressive performance in the snow.
Last year, Ford finally confirmed that it plans to bring an all-electric version of the F-150 to market.
Not much is known about the new electric version of the F-150.
Last summer, Ford released a video of an F-150 all-electric pickup prototype towing over 1 million lbs of train carts.
It gave us our best look at the new electric pickup truck until Ford launched the 2021 F-150, a new generation of the truck, and the automaker has released a new video of a prototype of the electric version going through towing and off-road testing.
This week, the automaker is releasing a short video teasing the latest Ford-150 Electric prototype in winter testing ,,, og lenken til den er øverst :+1: :+1:
Skal vises natt til torsdag norsk tid. Blir hetende Lightning.
https://www.ford.com/f150-lightning/?intcmp=hp-bb-f150-lightning
Flere som fikk lyst på pickup? Rimelig bra spec på den. 400l frunk :o
https://electrek.co/2021/05/19/ford-f-150-lightning-starts-under-40k-w-300-mile-range-and-can-power-your-home/ (https://electrek.co/2021/05/19/ford-f-150-lightning-starts-under-40k-w-300-mile-range-and-can-power-your-home/)
Men kommer vel neppe til Norge via vanlige kanaler? Ville vel også vært dråpen som utløste full moms og avgifter på elbil, ser ikke for meg at det blir aksept for rimelige, digre pickups i Norge
Litt om prisingen, vet ikke om de beholder insentivene hvis de eksporterer bilen, men kan bli mange rimelige F-150 Lightning i Norge om noen år.
https://www.motor1.com/news/508418/ford-f150-lightning-price-cheapest/
Sitat fra: daktari på torsdag 20. mai 2021, klokken 08:26
Litt om prisingen, vet ikke om de beholder insentivene hvis de eksporterer bilen, men kan bli mange rimelige F-150 Lightning i Norge om noen år.
https://www.motor1.com/news/508418/ford-f150-lightning-price-cheapest/
Jeg tar den gjerne til full pris ASAP.
4-500000 for en slik er helt ok.
Får krysse fingrene for at Ford Norge tar inn denne!
https://youtu.be/Zxe352yOYyk
TU har også en artikkel. Egenvekt på nærmere 3 tonn ::). Blir vel som med cybertrucken da.
Kjøretøyklasser og førerkort begynner å bli ganske utdatert i forhold til de bilene som kommer.
https://www.tu.no/artikler/fords-elektriske-f-150-er-lansert/510302 (https://www.tu.no/artikler/fords-elektriske-f-150-er-lansert/510302)
Ford kommer sent, men godt.
stefse :+1: enig. Denne liker jeg.
Ifølge sjefen sin tweet er det reservert mange tusen allerede :+1:
Og Elon M har sagt gratulerer til han på Twitter :+1:
Se mer her:
https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/
Hva vet vi om Ford F-150 Lightning vs konkurrenter?
Det er jo flere der ute i tillegg til Tesla CT. Noe Kina biler på gang eller? Jeg har ikke fanget opp dette. Ellers så kan vi vel regne med en kloning derfra snart?
Ser Doug er på ballen :+1:
https://youtu.be/kXd8NqwmL2E
Kopi:
2022 Ford F-150 Lightning Revealed! Here's My Take
257,016 views
Doug DeMuro
4.03M subscribers
Published on May 21, 2021
The 2022 Ford F-150 Lightning has been revealed! Today I'm going over my thoughts on the new Ford F-150 Lightning, and I'll explain all the ins and outs of the Lightning, along with an overview of its benefits and drawbacks -- and then I'll reveal what Doug DeMuro thinks of the Ford F-150 Lightning.
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. mai 2021, klokken 09:43
Det er jo flere der ute i tillegg til Tesla CT. Noe Kina biler på gang eller? Jeg har ikke fanget opp dette. Ellers så kan vi vel regne med en kloning derfra snart?
Det er vel kun i USA store Trucks selger, og kineserne ser ikke ut til å bygge biler kun for USA enda.
Ellers begynner det jo å bli en del lansert, spørsmålet er vel hvem som blir å levere først i kvanta.
turfsurf :+1: ja du har vel rett i det.
Kopi:
"Det er vel kun i USA store Trucks selger, og kineserne ser ikke ut til å bygge biler kun for USA enda."
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. mai 2021, klokken 09:43
Hva vet vi om Ford F-150 Lightning vs konkurrenter?
Det er jo flere der ute i tillegg til Tesla CT. Noe Kina biler på gang eller? Jeg har ikke fanget opp dette. Ellers så kan vi vel regne med en kloning derfra snart?
Rivian kommer til å være først ute med å levere kundebiler i dette segmentet i USA, deretter kommer Ford og GM med F-150 og Hummer respektivt.
Tesla Cybertruck, ikke godt å si når den lanseres. Men den kommer neppe før noen av de tre nevnt ovenfor.
Jeg kjøper den lett, vi kan jo også ha 4250KG elbiler her, så er alle muligheter.
Hvis en skal nevne en kinesisk som er i american style så er vel Honqi den som er nærmest, men det er ikke pick-up.
Synes Ford traff godt med denne på flere måter. Noen nye kule ting har den også med V2L og megafrunk med lav åpning. Samt at de jo har massivt med ekstrautstyr klart siden den er lik fosil F serie.
Spørsmålet i Norge er jo hva bl.a. rekkevidde på vinter med tung henger blir?
Sitat fra: Counterpointer på søndag 23. mai 2021, klokken 01:09
Synes Ford traff godt med denne på flere måter. Noen nye kule ting har den også med V2L og megafrunk med lav åpning. Samt at de jo har massivt med ekstrautstyr klart siden den er lik fosil F serie.
Enig. Virkelig bra fra Ford dette.
Sitat fra: hemi på søndag 23. mai 2021, klokken 00:10
Jeg kjøper den lett, vi kan jo også ha 4250KG elbiler her, så er alle muligheter.
Viktig å huske at unntaket som lar oss kjøre elbiler opp til 4250 kg med klasse B gjelder kun lastebiler klasse N2, altså uten bakseter.
Fra videolanseringen på Facebook for de som ikke fikk med seg dette live :+1:
https://www.facebook.com/ford/videos/754095758587410/
Starter på under 40K USD ??
Ubegripelig. Kan Ford tjene noe på slikt ?
Viste også frem Mach E GT og E Transit. Den siste er kanskje den viktigste bilen av de tre...
Da har nok Ford kommet ned mot 100 dollar/kwh på batteriprisen, da er biler like rimelig å bygge som vanlige fossilutgaver. De har vel også spart mye på å ikke utvikle en ny bil også. (Tenk hva tesla har i profitt når de ligger enda lavere på batteri kost...)
Tenker vi i Europa må vente på den mindre ranger før noen pickup blir aktuelt fra forhandler.
Sitat fra: Tellus på mandag 24. mai 2021, klokken 10:07
Starter på under 40K USD ??
Ubegripelig. Kan Ford tjene noe på slikt ?
Det er den rensede «comercial» utgaven. Den vet vi lite om enda. Den har mindre batteri og antagelig ikke noe utstyr.
Tipper ingen/få havner på den prisen i realiteten, evt har de lagt inn litt spons for å matche rimeligste Cybertruck.
Sitat fra: Counterpointer på mandag 24. mai 2021, klokken 13:39
Sitat fra: Tellus på mandag 24. mai 2021, klokken 10:07
Starter på under 40K USD ??
Ubegripelig. Kan Ford tjene noe på slikt ?
Det er den rensede «comercial» utgaven. Den vet vi lite om enda. Den har mindre batteri og antagelig ikke noe utstyr.
Tipper ingen/få havner på den prisen i realiteten, evt har de lagt inn litt spons for å matche rimeligste Cybertruck.
Nei, det er ingen spons på den prisen. Men 230 miles WLTP.
Work truck er stusselige greier. Har selv hatt 1999 F250 work truck (altså laveste utstyrsnivå). Da var det vinyl på setene, bare radio (ingen CD-spiller), benk foran hvor eneste mulighet for justering var å skyve hele benken fram og tilbake (fast rygg). Flott arbeidsbil hvis man ikke trenger masse utstyr, men ikke noe attraktivt som personbil.
sist jeg hadde pickup var en 2005 dodge ram 2500 med alt mulig, digga den! tok inn fra usa selv, kom på 217.000 på skilt! kjørte den 100.000 og solgte for 300.000 :D
Er gjerne med på et importlag men garantiansvaret må avklares
Med tanke på at det allerede i dag selges et lite antall fossile F-150 hvert år i Norge av forhandlere, vil jeg tro at det ikke drøyer lenge før det finnes en forhandler som tilbyr bilen med garantiordning og mulig ombygging til europeisk CCS-standard.
Sitat fra: kaiat på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:41
Med tanke på at det allerede i dag selges et lite antall fossile F-150 hvert år i Norge av forhandlere, vil jeg tro at det ikke drøyer lenge før det finnes en forhandler som tilbyr bilen med garantiordning og mulig ombygging til europeisk CCS-standard.
Amerikanske elbiler med US spec og garanti importert av en forhandler som har tidligere hatt stor suksess med fossile US pickups og trucks, høres ut som en suksess... var det ikke noen som har gjort det før
Sitat fra: kaiat på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:41
Med tanke på at det allerede i dag selges et lite antall fossile F-150 hvert år i Norge av forhandlere, vil jeg tro at det ikke drøyer lenge før det finnes en forhandler som tilbyr bilen med garantiordning og mulig ombygging til europeisk CCS-standard.
da kjøper jeg tvert, iaf om de er litt edrulige på pris, før skulle de ha 150.000 i fortjeneste per bil...
10 kr pr dollar er vel ofte det som brukes. Var vel omtrent riktig på både Tesla og GM.
Mach-E starter på 44 k $ og koster fra 420. Så Ford er ikke så langt unna 10 de heller.
Dvs fra snaue 400k nok for rimeligste til 900k for loaded platinum.
om du husker perioden alle regga pickuper som lett lastebil, tjente forhandlerne 150-200+ per bil de solgte.
bergheim? eller hvem det var tjente jo nesten 100? per ampera de flippa en stund for markedet daua og vel
jeg tok inn direkte og fikk min for 217.000..... og som sagt 300k flere år senere ved salg.
Jeg tror altså ikke på noe voldsomt stort salg av disse, men kanskje 50-100 biler i året? Det vil nok begrenses en del av hvor mange biler forhandlerene kan få tak i. En periode var det slik at GM og/eller Ford (husker ikke helt) nektet sine amerikanske forhandlere å selge biler på eksport. Ford har blant annet vært på hugget etter gråmarked-eksport av F150 Raptor til Kina. Da kineserene ga seg til å klone Raptor'en, begynte Ford likegodt å eksportere F150 til Kina selv.
Kan jo ta inn bilen i billigste variant, og satse på at alt er ok. Evt. få mekket den selv hvis det skjer noe. Forhandlergaranti er ikke verdt 150 000kr i merbetaling.
Viktig at man unnlater å ta med alt ekstrautstyret som klikker etterhvert.
Tøff video :+1:
Kopi:
May 28, 2021 at 10:02am ET
By: Steven Loveday
Famed tech reviewer Marques Brownlee gets an exclusive hands-on with the F-150 Lightning, and its range seems impressive.
Well-known tech reviewer, long-time Tesla owner, and winner of Project Loveday Marques Brownlee (aka MKBHD) was able to get an exclusive hands-on experience with the upcoming, all-electric Ford F-150 Lightning.
https://insideevs.com/news/510259/ford-f150-lightning-first-impressions/
Video her: https://youtu.be/J2npVg9ONFo
Jeg er på ingen måte noen truck guy, men denne frister av en eller annen grunn :)
Mye bil for pengene ser det ut for. Det spekuleres i 160 kWh batteri.
Neppe det mest miljøvennlige alternativet innen elektriske biler, men hvis amerikanerne bytter ut sine V8 trucks med slike så er det vel positivt.
Utrolig at hverken denne eller Cybertruck kommer til Norge. Mange fler hadde nok kjørt pickup her, hadde det ikke vært så sabla dyrt. Isteden kjører alle rundt med henger og er desperate etter hengerfeste.
MKBHD har en veldig interessant observasjon med at rekkevidde estimert på prøveutgave han kjørte var oppgitt til over 70 mil.
Litt for godt til å være sant kanskje, men det er en veldig positiv strategi å underpromise og overdeliver
På en bil som må antas å kjøre mye tungt lastet er det lurt å ta ekstra margin i hvert fall
vil noe sånn virke? https://evchargeplus.com/shop/ccs-combo-1-to-ccs-combo-2-fast-charge-adapter-2/
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. mai 2021, klokken 19:33
MKBHD har en veldig interessant observasjon med at rekkevidde estimert på prøveutgave han kjørte var oppgitt til over 70 mil.
Litt for godt til å være sant kanskje, men det er en veldig positiv strategi å underpromise og overdeliver
På en bil som må antas å kjøre mye tungt lastet er det lurt å ta ekstra margin i hvert fall
Ja, 300 miles gjelder visst om du har 1000lbs vekt oppi...men burde ikke utgjøre så mye...
Det som særlig virker interessant er hvordan de skal kunne klare å selge en så svær bil med så lang rekkevidde for $50.000. Kanskje de og har noen "battery day"-nyheter, som de holder for seg selv?
Hørte han ene si at det ville ta år før de kunne nå "million" biler i året...og hvis USA forsyner seg med 600.000 biler i året selv av disse, så skjønner jeg at de ikke gidder å prioritere Norge med det første...
Virker å være en genial bil, selv om jeg ville foretrukket at den var smalere...og heller enda lenger...for smale veier...
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. mai 2021, klokken 09:00
...
Virker å være en genial bil, selv om jeg ville foretrukket at den var smalere...og heller enda lenger...for smale veier...
Det er vel mer sannsynlig at Ford Ranger "EV" kommer til Europa og ikke F150 ;)
https://pickupand4x4.co.uk/next-gen-ranger-goes-electric-as-ford-commits-1bn-to-its-ev-future/
Hei folkens,
Jeg bor midlertidig i USA for øyeblikket, og fikk inn en reservasjon for en F-150 første uken de tok... Er invitert på pre-show denne måneden og må si jeg er vurderer sterkt å kjøpe den...
Planen min er å bruke den her 1-3 år, for så å ta den med tilbake til Norge når vi flytter hjem igjen...
Synes dere dette høres ut som en edruelig plan? Noen her som har gjort noe lignende med andre biler? Vet noen hvordan jeg må gjøre det med service etc når jeg kommer hjem?
garantiarbeid og service er PITA, men det går, worstcase må du til usa igjen for dyrere recalls
@Bob_Core: Du må sjekke om den kan bygges om fra CCS1 til CCS2 hvis du trenger å hurtiglade her i Europa.
Sitat fra: hemi på onsdag 20. oktober 2021, klokken 17:19
garantiarbeid og service er PITA, men det går, worstcase må du til usa igjen for dyrere recalls
Ja har tenkt på dette.. Men jeg har innbillet meg at hvis det er noen store recalls, skjer det de første årene... Men det er jo en risk å ta..
Sitat fra: Amatøren på onsdag 20. oktober 2021, klokken 17:23
@Bob_Core: Du må sjekke om den kan bygges om fra CCS1 til CCS2 hvis du trenger å hurtiglade her i Europa.
Takk for tips! Dette er vel noe jeg ikke klarer å finne ut av før jeg må ta en beslutning tipper jeg, siden dette er custom aftermarket greier...