Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-Up kilen på AC-lading

Startet av igniztion, torsdag 28. desember 2023, klokken 22:14

« forrige - neste »

igniztion

Har en 2014 e-Up som plutselig har blitt veldig kilen på AC-lading. Easee-laderen nekter den å ta imot strøm fra. Den begynner å lade på 3.7kw, så høres et svakt dunk fra inne i bilen, så justerer den ned til 2,4 - samme dunk, så 1,7 og dunk og slik holder den på en 4-6 ganger før det blinker rødt på bilens ladeindikator.

På nødladeren kan den ta imot lading en liten stund før det stopper. Lader mellom 5 og 30% av batteriet før det bryter.

Hurtiglading fungerer fint.

Antar det er ombordladeren som er gåen, men det at nødladeren fungerer sånn halvveis gir meg et lite håp om at det ikke er skifte av ombordlader som trengs. Noen som har noen lignende erfaringer?

Er vel neppe verdt det å skifte ombordlader til 25k og i verste tilfelle også det PTC-elementet som i følge internettet har en tendens til å ryke i samme slengen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

TB

En brukt ombordlader koster ca 8000 kr
Pluss montering, ukjent hvor omfattende byttet er?

https://finndel.no/delinfo.aspx?f=906&dnr=47370
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

igniztion

Usikker på hvor omfattende det er, men finner flere indikasjoner på at bytte kan medføre skade og bytte av PTC-element(er) i tillegg og at dette gjerne koster 10-20k på toppen av bytte av ombordladeren.

Må regne litt på det. Ca. 3,50 i merkost pr kWh å lade på nærmeste hurtiglader så det vil jo ta ganske mange år før det lønner seg å skifte ombordladeren. Tviler på bilen lever lenge nok til at det lønner seg.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Up-grade

Har selv e-up kjøpt desember 2013 med ladeproblemer på AC. Har du fått målt isolasjonsmotstand på ladeport UX4?
Tungsten silver e-up!

TB

Klart, et regnestykke om det vil lønne seg. Som Up-grade skriver, viktig å avklare hva som faktisk er feil?
Er det ladeporten kan det mulig repareres til en lavere kost?

Bruksverdien kan være høy, selv om ønske om investering ikke er så høy.
Å selge bilen med feilen vil gjøre prisen på bilen blir svært lav.

Ulempen med hurtiglading er at VW e-Up lader ikke spesielt hurtig.

En alternativ måte å løse det på er en CCS hjemmelader.
Eldre 50 kW varianter byttes ut, om det er mulig å kjøpe en slik?
Vil også fungere på andre biler.

Ulemper:
- Kostnad for selve CCS lader.
- Krav installasjon utføres av elektriker, som medfører kostnader.
- Krav om 400 V volt TN nett.
- Krav om typisk minimum 20 kW inn - mulig de kan justeres lavere?

Et eksempel: https://www.designwerk.com/mobile-charger-22-500
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

igniztion

Sitat fra: Up-grade på fredag 29. desember 2023, klokken 19:26Har selv e-up kjøpt desember 2013 med ladeproblemer på AC. Har du fått målt isolasjonsmotstand på ladeport UX4?

Nei, det skjedde ganske nylig og har ikke fått gjort noe mer enn å teste diverse AC-ladere på både IT og TN-nett.

Fant litt info om dette med isolasjonsmotstand i en annen tråd her på forumet, så det er jo absolutt noe jeg bør se på før jeg eventuelt flekker over en haug med lapper til verkstedet.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Up-grade

Sitat fra: igniztion på fredag 29. desember 2023, klokken 23:33
Sitat fra: Up-grade på fredag 29. desember 2023, klokken 19:26Har selv e-up kjøpt desember 2013 med ladeproblemer på AC. Har du fått målt isolasjonsmotstand på ladeport UX4?

Nei, det skjedde ganske nylig og har ikke fått gjort noe mer enn å teste diverse AC-ladere på både IT og TN-nett.

Fant litt info om dette med isolasjonsmotstand i en annen tråd her på forumet, så det er jo absolutt noe jeg bør se på før jeg eventuelt flekker over en haug med lapper til verkstedet.

Ja flere som har betalt ganske mye for å få reparert tilsvarende feil. Noen har klart å få til lading igjen ved å tørke kontakten eller rense med kontakt rens, de fleste har måtte bytte ladeport/intern kabel til ombordlader (UX4). Disse koster 20-25000kr å bytte pga. at batteripakke må fjernes først. Vil tippe de fleste får målbar tap av isolosjonsmotstand etterhvert og da er det det første VW verksted vil påpeke og bytte når de begynner og kikke på dette. Selv om dette kanskje ikke er hovedproblemet, da blir det gjerne mer feilsøking når lading fortsatt ikke fungerer og det neste som kanskje må byttes er ombordlader. Det blir fort tilsvarende sum igjen hvis man gjør det på merkeverksted.
Jeg har også blitt fortalt når jeg har hvert i kontakt med merkeverksted at PTC elementet kan gå i stykker rett etter bytte av ombordlader så de annbefalte å bytte denne samtidig, men mitt inntrykk er at dette ikke skjer hver gang. Det hele er litt rart og mistenker at det burde hvert gått igjennom prosedyre for bytte av lader hvis det er vanlig at PTC elementet ryker. Min bil har gått så langt at den ikke er verdt det å sette på verkstedet for å risikere 50.000kr minst. Jeg mener jeg har fått fjernet tap av isolasjonsmotstand uten å bytte kabel, men bilen min lader fortsatt ikke, jeg har mistenkt at det har måtte være noe mer basert på det jeg leser ut via OBDeleven. Jeg vurderer å kjøpe en brukt lader, men VW forhandler mener at det er komponent beskyttelse på den, andre sier at det ikke er det. Jeg har elektronikk kompetanse, men problemet så langt har hvert at bilen er i daglig drift og da er det vanskelig å få gjort en skikkelig forsøk på å finne ut av det uten å risikere at den plutselig ikke er kjørbar.
Igniztion hva er din plan fremover?
Tungsten silver e-up!

Electric cars in Norway

SitatJeg vurderer å kjøpe en brukt lader, men VW forhandler mener at det er komponent beskyttelse på den, andre sier at det ikke er det. Jeg
Ha ha ;D her tror jeg VW prøver å lure deg ved å ta en spansk en. De røyk nok på kostnadene på julebordet de hadde for noen uker siden og nå vil de at du skal finansiere det for de. Kjeltringpakk ;D

Dette er høggeri deler (lader&PTC-element) så ikke bruk VW på dette. 

Finn delene selv og la feks Elmek ved Liertoppen (mellom Asker og Drammen) eller den EV services??..... i Bergen hvis du bor der. Be de om fastpristilbud, så ser du hvem som er billigst. Det er mitt tips. Men uansett hvem du velger -  uansett - ikke velg VW verksted på dette. De er dyrest på dette. Antar du har høyvolt-komp siden du nevner du kan ta det selv og da er det jo bare på med hanskene. 

Er du medlem av e-up FB gruppa? Der er det mange som har mye god kompetanse på dette. Se lenke her på et søk i gruppa på «lade feil»

https://m.facebook.com/groups/389963381386421/permalink/1518512411864840/?

igniztion

Sitat fra: Up-grade på fredag 05. januar 2024, klokken 16:00Igniztion hva er din plan fremover?

Har stort sett skuffet snø (Sørlandet) den siste uka, så ikke fått gjort noe med det. Vi har ladet et par ganger på hurtiglader i nærheten.

Jeg tenkte å prøve diverse triks fra https://elbilforum.no/index.php?topic=61855.0 og se om det hjelper. Det er for en Golf, men er samme ladekontakten så vidt jeg kan se.

Bruker i alle fall ikke 40-50k på å reparere en 10 år gammel eUp som nærmer seg 100000km.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Electric cars in Norway

SitatBruker i alle fall ikke 40-50k på å reparere en 10 år gammel eUp som nærmer seg 100000km
:+1: enig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA