Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Jeg har hatt Bass Brothers løsningen siden i sommer (Mach subwoofer og ekstra Mach forsterker) Har så langt ikke merket noe problem med verken 12 V batteriet eller anlegget/bilen forøvrig. En del VW forhandlere installerer jo dette for kundene, så jeg kan ikke tenke meg at dette vil påvirke garanti. Det er jo ingen direkte inngrep i bilen så langt jeg kan se. Alt i alt vil jeg virkelig anbefale dette, løsningen min spiller langt bedre enn alt jeg har hørt i elbiler så langt. (Med "bedre" så tenker jeg mest på fin lyd, ikke på kraftigst mulig lyd. spiller med høyoppløst kilde/Tidal hifi v carplay)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Felgen

Sitat fra: LMOR på fredag 14. mai 2021, klokken 17:22
Da tror jeg at jeg runder av testingen med standard anlegget til Enyaq, siden noen ønsket å ha den med, og det var en av de som var aktuelle for meg også.
Hadde faktisk samme måleutfordring som på id.4, så det er nok noe i "systemet" til denne plattformen..
Men lyden var faktisk dårligere og mer inkonsistent enn id.4. Kunne også høre det på test sporene.
Sjekk dippen på 35Hz, her er den noen som har glemt å gjøre slike målinger, slik at delefilteret er skrudd sammen feil, eller om elementene mangler overlapp, el.l.
Når det er slik på standardanlegget, ville jeg ikke stolt på at oppgradert lyd er godt skrudd sammen heller, på samme måte som EQC ikke har klart bassen på en god måte.
Bør nok ikke velge Enyaq over id.4 pga lyden. Det var diverse ting som var bedre enn id.4 ellers, f.eks større rettstilt skjerm, men for meg var det alt for mange ting som jeg synes id.4 var bedre på.
Er ikke 35Hz veldig lavt på slike standardhøytalere uten bruk av subwoofer? Hvilken frekvens ville du justert høypass og lavpass til på standardhøytalerene? Jeg har fått montert inn DSP og sub i min bil, og driver og leker meg litt med innstillingene.

LMOR

Det var lenge siden... jo enig. Normalt ville en kanskje hatt delefilteret på en plass mellom 60-80.
Men etter denne testen har jeg testet et par biler til, og HK anlegg på BMW har en dipp på ca 130, som jeg ser noen mener har noe med elementene som er brukt ift hvor de står montert.
Brukte litt tid på å justere equalizeren best mulig for å få bort den dippen i BMWen, men det er ikke så lett.
Men for å treffe bedre så måtte en ha målt ditt oppsett og så målt igjen etter justering.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Felgen

Sitat fra: LMOR på mandag 14. februar 2022, klokken 19:30
Det var lenge siden... jo enig. Normalt ville en kanskje hatt delefilteret på en plass mellom 60-80.
Men etter denne testen har jeg testet et par biler til, og HK anlegg på BMW har en dipp på ca 130, som jeg ser noen mener har noe med elementene som er brukt ift hvor de står montert.
Brukte litt tid på å justere equalizeren best mulig for å få bort den dippen i BMWen, men det er ikke så lett.
Men for å treffe bedre så måtte en ha målt ditt oppsett og så målt igjen etter justering.
Ja, lenge siden, men jeg syns det er bedre å søke og bygge på gamle tråder heller enn å opprette nye tråder   ;)
Hva slags utstyr benytter du? Hva er kostnadene for slikt utstyr? Har du noen god metode på å få tidskorrigeringen korrekt ut over å fysisk måle avstand fra sub og trekke fra avstandene til øvrige høyttalere?

LMOR

https://www.dirac.com/live/

Er den jeg bruker til måling. Vet ikke hva det koster nå. Til målingene bruker jeg bare første del med en referansemikrofon.

Jeg hadde denne kompensasjonen i en BMW for mange år siden, og kjøpte dette til å korrigere mange stereoanlegg etter det. Da retter den opp både frekvens og impulsrespons automatisk. Men du kan nok ikke bruke automatisk korreksjon på ditt anlegg. Så da må du eventuelt måle, justere manuelt og måle igjen.

Krokstein

Blir litt spennende å se hvordan det lyder av det oppgraderte anlegget fra vw. Antar at ingen har fått dette enda, men det kommer vel etterhvert
ID.4 GTX

LMOR

Sitat fra: Krokstein på tirsdag 15. februar 2022, klokken 14:28
Blir litt spennende å se hvordan det lyder av det oppgraderte anlegget fra vw. Antar at ingen har fått dette enda, men det kommer vel etterhvert
Har tro på at det kan bli veldig bra. Standard anlegget nå er et av de beste på alt bortsett fra i sub området.

Olemann

Tenkte unngå å starte en ny tråd, og ser denne tråden har Tidal omtalt.

Har fått et lite luksusproblem, spiller Tidal fra Android mobil (Samsung S20) over Android auto (trådløst) i min GTX.
Men; jeg får ikke stoppet avspillingen.   Hver eneste gang bilen lukter telefonen så drar den i gang avspillingen der den stoppet sist.  Jeg kan selvsagt stoppe avspillingen hver eneste gang ved å klikke på lydsporet og stoppe den, det virker både på mobilen og på Android Auto i bilen.
MEN; ved neste Android Auto tilkobling så drar den i gang igjen med Tidal avspilling der den slapp sist, helt automatisk.
Har prøvd å tvinge Tidal til stopp i app innstillinger på mobilen, men det hjalp ikke. Den er meget seiglivet i sin spilleiver.

Tips til hvordan stoppe denne overivrige musikkpresentatøren?

Mangart

Hadde også dette problemet med Spotify. Gikk inn på innstillinger på telefonen, åpnet Android Auto og slo av "Start medieavspilling automatisk". Har fungert fint etter at jeg gjorde dette.

daktari

Sitat fra: Mangart på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:43
Hadde også dette problemet med Spotify. Gikk inn på innstillinger på telefonen, åpnet Android Auto og slo av "Start medieavspilling automatisk". Har fungert fint etter at jeg gjorde dette.
Takk, det var byttig tips!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vurderer en elbil

Så bra.
Har noen et tilsvarende tips for CarPlay?
Fossilbil

Olemann

Takk for tips, det skal testes!   

Olemann

Det funket, takk igjen!

Tips til andre; det ligger ikke under Apper i innstillinger, men under avanserte funksjoner, der kan man igjen velge Android Auto og mediaplay kommer opp som ett av mange valg.

Sitat fra: Olemann på lørdag 05. mars 2022, klokken 19:52

Takk for tips, det skal testes!

Svk

Er i ferd med å bytte bil. Bilstereoen er selvfølgelig veldig viktig for meg. vanlig id4 og GTX har samme anlegg?
Leter etter biler med oppgradert stereo,etter å ha lest mye negativt.Veldig lite å velge i.
Men etter å ha lest denne tråden så har jeg vel kanskje funnet ut at std duger også.Da blir det mye lettere å kjøpe id4.
Har hatt ok billyd i mange år uten SUB.Har Dirac i dagens bil uten sub, og før der igjen så var det 8år med JBL uten sub

igniztion

Lyden i min ID.4 1st Max ble helt elendig etter oppdatering til software 3.0. Det er en kjent sak og skal visstnok allerede være en TPI på dette, men fiksen var ikke tilgjengelig hos norske forhandlere da jeg sjekket rett før påske.

Før oppdatering var jeg veldig fornøyd med lyden. Så lenge du ikke forventer rånebilbass og spiller på normale volumer, er lyden klar og fin med god mellomtone og diskant, men det er absolutt ikke hi-fi av ypperste klasse.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA