Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Otkristo på søndag 14. april 2024, klokken 12:42Merkelig at vi ikke sett noen overskrifter med Ford «autopilot» i norske medier..


Ikke veldig merkelig, det er ganske enkelt ikke like interessant som Tesla (Musk) og AP. Så kan det også argumenteres for at Ford aldri har lansert systemet som noe førerløst, og generelt gått ut langt lavere på banen enn Sør-Afrikaneren...

Bluecruise er som kjent L2, så dette var helt og holdent sjåføren sin feil.
TM3P "FSD"

CorsoDante

Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. april 2024, klokken 17:20
SitatOgså mangler det 200 hk..
.
Var ikke med i kravspekken din

SitatMen; L2 huser mye rart.
Ja, det er vi enige om. Har selv en litt rar versjon av L2 i min bil..

400+ hk / sprinten på sub 5 er en non-negotiable. Livet er for kort... Samme er et L2-system på høyde eller i nærheten av (dagens) AP. L2-systemer som brått hopper av i svingen er ikke noe jeg gidder å bruke i det daglige.
TM3P "FSD"

daktari

Klart, hadde Ford solgt bluecruise som "det er verdt $100.000 egentlig", "med bluecruise så er bilen en appreciating asset", "vi slipper et taxinettverk i 2020 som heter bluecruisin' og du kan tjene penger på bilen din når du sover", "den nesten versjonen av blueruiser er mindblowing on fire osv" så hadde det kanskje vært interessant.

Det er forøvrig ingen god idé i mine øyne med "hands off" level 2.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

CorsoDante

Sitat fra: Otkristo på onsdag 10. april 2024, klokken 18:30😂😂
Waymo Level 4.
selv med HD mapping ( som å kjøre bil på virtuell jernebane), LIDAR, RADAR OG USS må bilen likevel fjernstyres.
Lurer på hvorfor ikke Waymo har rullet ut i hele USA etter så mange år


Waymo hadde vært helt fantastisk her oppe, noen feilturer får man tåle. Gleder meg til Waymo kommer hit og eliminerer en stor andel av taxiene.

Mye av årsaken til at de holder igjen er fordi de ikke har lov til å rulle ut bredere, trodde dette var allment kjent.

https://www.axios.com/2023/08/29/cities-testing-self-driving-driverless-taxis-robotaxi-waymo

Omtrent alle vil foretrekke Waymo fremfor Uber, og Uber fremfor elendige taxier. Heier på Waymo hele veien. Kombinert med AI vil selvsagt utrullingen gå mye fortere.
TM3P "FSD"

Chris Aurora

Jeg vil gjette på "ja", selv om det kanskje også finnes andre bløffer som er ganske store.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

JorEl

8/8 Robotaxi, under 4mnd..hva kommer Elon Musk til å vise oss? Noe må han i hvert fall komme med.
Er i ventemodus og er moden for noe fantastisk ;)
https://youtu.be/_DuXBcNa9vY?t=401
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SurSnasen

Sitat fra: Otkristo på søndag 14. april 2024, klokken 12:42Merkelig at vi ikke sett noen overskrifter med Ford «autopilot» i norske medier..


Hvor mange biler har Ford solgt i Norge hvor kundene har punget ut for Bluecruise?

Google-søk på Bluecruise: 2 mill treff.
Google-søk på FSD: 57 mill treff.

Google-søk på Bluecruise-videoer: 0,1 mill treff
Google-søk på FSD-videoer: 3,8 mill treff

Noe mer du lurer på?


emurof

#3083
Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 08:27Har ikke Tesla hatt et litt "religiøst forhold" til aksjeprisen? Det har jo vært en begivenhet, hver gang vi nærmer oss kvartalslutt.
Her skjønner jeg ikke hva du mener. Tesla var tidligere mer avhengig av å kunne hente inn penger fra markedet, og da var det også viktig å møte visse mål kvartalvis (noe Musk syntes var noe herk, og som var en av grunnene til at han ønsket å ta Tesla av børs). Men religiøst? Alle selskaper holder jo på slik.

SitatVet ingenting om T-ansatte får en viss sum i aksjer, eller et visst antall, eller opsoner...men høy pris er fint for de som har, lav pris er fint for de som vil kjøpe/få
Ja, for de som blir tildelt opsjoner er lav kurs veldig bra. Så egentlig er det en fordel å holde kursen nede så lenge man ikke trenger en høy kurs for å f.eks. hente inn midler fra markedet.

SitatAksjeprisen har vel også vært et mysterium. De som "kan regne" forstår ikke hvorfor aksjeprisen er så høy, når Tesla sin inntjening ikke kan forsvare dette. Men de som løfter blikket over flere horisonter og vektlegger andre variabler, sier Tesla skal dominere verden. (Full Self Delusion :P Liten slenger for å holde oss til saken ::)  :) )
Tesla sin inntjening har mer enn forsvart det. Tesla vokste inn i verdisettingen av selskapet. Og de som spådde at Tesla kom til å gjøre det bra og rettferdiggjøre aksjekursen hadde jo rett.

SitatDet har vært mye kaos rundt Tesla, spesielt når Musk sa "it`s blowing in Shortville". Tryggere og roligere nå, men Musk kan finne på mye forskjellig. Håpet er at han skal prioritere Tesla, og ikke sin egen agenda. Ikke lett å vite om han han elsker SpaceX eller X, høyere enn Tesla ::) Jeg tror han lett "preiker ned prisen på Tesla" og lager kaos med vilje, om han vil kjøpe aksjer.
Jeg så en video som snakket om at verdiene Musk har i SpaceX snart tar igjen, eller er høyere, enn verdiene han har i Tesla. Kanskje han bestemmer seg for å gi blaffen i Tesla og bare gå "all in" i SpaceX.

Men dette er jo litt avsporing i forhold til tema - FSD.


Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 12:54Trump har min respekt for ikke å ha startet noen krig.
Nåja, ikke bare fortsatte han krige in Afghanistan, men han bombet også Syria, drepte en iransk general, ønsker å angripe Mexico, osv. Og utrolig nok sendte han våpen til Ukraina, samt at han naturligvis ga Israel 100% støtte i alt. Trump er definitivt en krigshauk.


emurof

Hvis vi vender litt tilbake til FSD så er det ingen tvil om at utviklingen har gått veldig raskt med v12. Den brukte under ett år på å bli bedre enn forrige variant klarte på flere år.

Jeg vet fortsatt ikke om de vil løse FSD eller når det eventuelt skjer, men man må erkjenne at fremgangen er formidabel med v12. Man kan også merke seg at Musk har vært mye mer forsiktig med å love for mye i det siste.

En annen ting er at analytikere også har begynt å snakke om FSD/robotaxi, og ta det med i verdisettingene sine. Tidligere var ikke dette priset inn i noen særlig grad, men det virker som det er i ferd med å bli i det minste delvis priset inn nå.

Når selv store institusjonelle investorer begynner å få tro på FSD og/eller robotaxi, så er det noe i gjære her...

JorEl

emoruf -når selv store institusjonelle investorer begynner å få tro på FSD og/eller robotaxi, så er det noe i gjære her...

Høres bra ut. Men aksjeprisen har vel bare pekt nedover siden Musk, nok en gang har lovet Robotaxi?


Robotaxi 8/8 skal bli kjekt. Nå har Musk satset mer av sitt eget og Tesla sitt omdømme, så håper de lykkes. Men tror dere at Robotaxi-koden/sw blir den samme som FSDbeta sin?
Vet jo at min S med FSD og HW3, klarer mye forskjellig i trafikken. Men jeg hjelper jo FSD-bilen min nokså mye. Har tro på Robotaxi om løypene blir kjørt på forhånd, mange ganger, og de gjøres enkle. Kan det være at Musk, vil sette ca 50 TM3 og Y til å kjøre i tunellene til Boring-kompaniet?
Hvilke strekk skal Robotaxiene kjøres på? Noen som vil gjette eller har kvalifiserte meninger?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

#3087
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


JorEl

Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. april 2024, klokken 10:55
Sitat fra: daktari på søndag 21. april 2024, klokken 10:14Nå folkens. NÅ skjer det.
https://x.com/elonmusk/status/1781541347301675490


Men, går vi i sirkler her?
https://x.com/elonmusk/status/1655318205236215811
Gir jo ekkokammer den helt konkrete betydningen også 🤷🏻
Fant denne på internett ;)
...vet fortsatt ikke om de vil løse FSD eller når det eventuelt skjer, men man må erkjenne at fremgangen er formidabel med v12. Man kan også merke seg at Musk har vært mye mer forsiktig med å love for mye i det siste.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA