Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste tilbud/kampanjer?

Startet av kenlee, onsdag 18. oktober 2023, klokken 23:01

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:35
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

Oppgitt rekkevidde er målt med tung last så den skal gå lengre enn hva man får inntrykk av.
334 WLTP combined/471 WLTP Urban som jeg skrev. Og ja, det er lastet opp pga krav til testing av bilene slik de normalt vil bli operert.

Dog vil bilene tape endel i motorveihastighet, så det blir vel kanskje relativt likt når de er uten last eller lett lastet (2-3 passasjerer og en lett veske per pers).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Leasingtilbudet på denne var faktisk veldig bra. Og med så høy bakkeklaring så trenger den ikke være håpløs på vinteren heller. Bare ha ett par hurtigkjettinger på planet så går det fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Og eneste pickup i uoverskuelig fremtid med en fornuftig pris her i landet. Er ikke en Rivian eller Cybertruck, men pickup er pickup.
Men man kan håpe at med fabrikk i Thailand så tilpasser BYD seg lokalmarkedet og lanserer en elektrisk pickup med AWD og spiralfjærer, som også blir eksportert til Europa.

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:48
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:35
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

Oppgitt rekkevidde er målt med tung last så den skal gå lengre enn hva man får inntrykk av.
334 WLTP combined/471 WLTP Urban som jeg skrev. Og ja, det er lastet opp pga krav til testing av bilene slik de normalt vil bli operert.

Dog vil bilene tape endel i motorveihastighet, så det blir vel kanskje relativt likt når de er uten last eller lett lastet (2-3 passasjerer og en lett veske per pers).

Ser den :+1:

Vaduz

Sitat fra: RJK på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:48
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:35
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

Oppgitt rekkevidde er målt med tung last så den skal gå lengre enn hva man får inntrykk av.
334 WLTP combined/471 WLTP Urban som jeg skrev. Og ja, det er lastet opp pga krav til testing av bilene slik de normalt vil bli operert.

Dog vil bilene tape endel i motorveihastighet, så det blir vel kanskje relativt likt når de er uten last eller lett lastet (2-3 passasjerer og en lett veske per pers).


Ja synd de gikk for en sånn enorm pynte-grill på en bil som ikke trenger grill overhodet. Kunne gjort den litt mer aerodynamisk i stedet. Veldig utdatert design, særlig på elbil.

RJK

Sitat fra: Vaduz på lørdag 11. mai 2024, klokken 18:29
Sitat fra: RJK på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:48
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:35
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

Oppgitt rekkevidde er målt med tung last så den skal gå lengre enn hva man får inntrykk av.
334 WLTP combined/471 WLTP Urban som jeg skrev. Og ja, det er lastet opp pga krav til testing av bilene slik de normalt vil bli operert.

Dog vil bilene tape endel i motorveihastighet, så det blir vel kanskje relativt likt når de er uten last eller lett lastet (2-3 passasjerer og en lett veske per pers).


Ja synd de gikk for en sånn enorm pynte-grill på en bil som ikke trenger grill overhodet. Kunne gjort den litt mer aerodynamisk i stedet. Veldig utdatert design, særlig på elbil.
Enig. Men slike forbedringer koster, og her har de gjort minimum av hva de må for å få en BEV i pickup-variant. Men de kunne absolutt gjort noen grep som ikke koster for mye, men hjelper godt på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Liten grill, lavt innsteg og med plan er en Ute, ikke en pickup.
Så spørs hvem som er målgruppe for bilen.


RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 11. mai 2024, klokken 22:20Liten grill, lavt innsteg og med plan er en Ute, ikke en pickup.
Så spørs hvem som er målgruppe for bilen.


Sorry, vi er i Norge. Ute er et australsk begrep som ikke brukes andre steder. Så for alle gode formål ville det fremdeles vært en Pickup.

"However, present-day usage of the term "ute" in Australia and New Zealand has expanded to include any vehicle with an open cargo area at the rear,[1][2][3][4][5] which would be called a pickup truck in other countries."

https://en.wikipedia.org/wiki/Ute_(vehicle)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Ok, så coupe utility vehicle, da. Men av de finnes det ingen utenfor Oceania og Sør Afrika som produserer.
Så igjen en «pickup truck» med lavt innsteg, som behøves for ett lavt panser om en ikke skal ha en kileformet bil har en litt annen målgruppe.

Vaduz

Mener å huske at det fantes pickuper for 100 år siden også, og disse hadde ikke i nærheten av så enorme griller, så tror ikke det er et krav. Japanske pickup er også vesentlig mindre, ganske stor forskjell på en eldre hilux og en moderne f150 også, så det er nok mange muligheter uten en kjempestor fake plastikk front til å pløye lufta med.

BubbaJoFet

Krav? Det eneste som er krav til bilers panser er innen forgjenger sikkerhet.

Her er dagens Hilux


Vaduz

Du skrev at biler med liten grill og lavt innsteg ikke var pickuper men UTE eller noe lignende, men jeg tror ikke en enorm grill er et krav for å være en pickup.

Bildet du la ved er av en ny hilux, ikke en eldre som jeg skrev.

BubbaJoFet

I dag så finnes det ingen pickuper med lavt innsteg utenom de som selges i sør Afrika eller Oceania og en har Kei Trucks i Japan. Så hva er det jeg har skrevet feil etter din mening?
At det for 20-30 år siden fantes andre design på pickuper er forholdsvis irrelevant.

Jeg har ikke skrevet at det er påkrevd, men ser en i de markedene hvor pickup er populært, så er det hva kjøperne foretrekker. Altså er en pickup med lavt innsteg og ett lavt panser ikke hva målgruppen Maxus retter seg mot.

Som hva jeg skrev opprinnelig.

Gåttabanen...

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:48
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:35
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

Oppgitt rekkevidde er målt med tung last så den skal gå lengre enn hva man får inntrykk av.
334 WLTP combined/471 WLTP Urban som jeg skrev. Og ja, det er lastet opp pga krav til testing av bilene slik de normalt vil bli operert.

Dog vil bilene tape endel i motorveihastighet, så det blir vel kanskje relativt likt når de er uten last eller lett lastet (2-3 passasjerer og en lett veske per pers).


Rekkevidde er ikke alt. Dette er jo ikke akkurat typiske langtursbilen heller  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. mai 2024, klokken 09:22
Sitat fra: RJK på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:48
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:35
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

Oppgitt rekkevidde er målt med tung last så den skal gå lengre enn hva man får inntrykk av.
334 WLTP combined/471 WLTP Urban som jeg skrev. Og ja, det er lastet opp pga krav til testing av bilene slik de normalt vil bli operert.

Dog vil bilene tape endel i motorveihastighet, så det blir vel kanskje relativt likt når de er uten last eller lett lastet (2-3 passasjerer og en lett veske per pers).


Rekkevidde er ikke alt. Dette er jo ikke akkurat typiske langtursbilen heller  :)
Er ikke akkurat bybil dette da, heller. Nå er ikke denne sterkest på hengervekt, men mange pickup-eiere har jo valgt slike biler fordi de også duger veldig fint til å trekke båt eller store campingvogner. Og da blir rekkevidde vesentlig igjen!

For min del, er rekkevidde vesentlig, spesielt på en god pickup der man kan bruke batteriet til å gi strøm til andre enheter. Men da må den selvsagt støtte V2L.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA