Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Porsche Macan

Startet av bmw2002, mandag 10. februar 2020, klokken 22:46

« forrige - neste »

daktari

Det kan jo hende det ikke selges så mange, men er ikke vanlig tap typisk 20-30%, i beste fall 15%?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Verditap på premium biler er alltid høyt.
Før var det normalt å regne 50% etter 5år, men premium biler falt gjerne 40-50% på 2 år, men så ble de liggende på det nivået ganske lenge.
Jeg tror nok et verditap på rundt 150.000kr pr år (10%) er noe man må forvente.

Bilmarkedet har vært litt merkelig de siste årene, nå er det veldig kaotisk og det er vanskelig å si hva som skjer.
Enkelte elbiler ser nå ut å stige i verdi i bruktmarkedet etter stygge fall i fjor.
Etterspørselen etter billigere biler og fossilebiler er økende.
Hobbybil-markedet har hatt gode tider siden Covid slik at eldre biler og nyere biler med V8 motorer som er i ferd med å fases ut har vært unormalt høyt priset.

Jeg vil tro at Taycan vil fortsette med et stygt prisfall når den nye med betydelig bedre rekkevidde kommer i år.
Macan ser ut til å plassere seg bra i markedet med tanke på størrelse, praktikalitet og rekkevidde, litt avhengig av hvor godt den selger kan den holde seg bra.
Jeg har satt den opp mot BMW i5 og MB EQE, de er veldig like i pris, men jeg tror Macan er den beste bilen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

SitatJeg tror nok et verditap på rundt 150.000kr pr år (10%) er noe man må forvente.
 
Spot on

turfsurf

Sitat fra: Egil S på søndag 18. februar 2024, klokken 18:20Jeg vil tro at Taycan vil fortsette med et stygt prisfall når den nye med betydelig bedre rekkevidde kommer i år.
Har Taycan så mye lengre å falle da :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. februar 2024, klokken 09:45
Sitat fra: Egil S på søndag 18. februar 2024, klokken 18:20Jeg vil tro at Taycan vil fortsette med et stygt prisfall når den nye med betydelig bedre rekkevidde kommer i år.
Har Taycan så mye lengre å falle da :)
Tror ikke Taycan vil falle så mye mer på en stund. Ser det er en liten prisøkning nå om dagen av de brukte som PC legger ut. Og det er de som er best på «prisanslytiske» vurderinger. Trur eg :D

MrBacardi

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. februar 2024, klokken 15:19Tror ikke Taycan vil falle så mye mer på en stund. Ser det er en liten prisøkning nå om dagen av de brukte som PC legger ut. Og det er de som er best på «prisanslytiske» vurderinger. Trur eg :D

Kan også være at selgerne nå omsider begynner å prise bruktbilene sine mer realistisk.
 
Her er noen av de som har ligget lengst, og prisen på disse begynner å nærme seg realistisk prising slik at de nok blir solgt snart:
2021 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden september 2022 (da 1.6 m, nå priset til 1.0 m)

2021 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden oktober 2022 (da 1.6 m, nå 1.0 m)

2022 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden mars 2023 (da 1.8 m, nå 1.3 m)

2022 PORSCHE Taycan 4 | Til salgs siden mars 2023 (da 1.2 m, nå 0.88 m)

2022 PORSCHE Taycan 4 | Til salgs siden mars 2023 (da 1.2 m, nå 1 m)
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utleveres jan 2025
2024 Q4 45 Quattro - Utlevert mai 2024
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Electric cars in Norway

#51
Sitat fra: MrBacardi på lørdag 02. mars 2024, klokken 21:03
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. februar 2024, klokken 15:19Tror ikke Taycan vil falle så mye mer på en stund. Ser det er en liten prisøkning nå om dagen av de brukte som PC legger ut. Og det er de som er best på «prisanslytiske» vurderinger. Trur eg :D

Kan også være at selgerne nå omsider begynner å prise bruktbilene sine mer realistisk.
 
Her er noen av de som har ligget lengst, og prisen på disse begynner å nærme seg realistisk prising slik at de nok blir solgt snart:
2021 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden september 2022 (da 1.6 m, nå priset til 1.0 m)

2021 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden oktober 2022 (da 1.6 m, nå 1.0 m)

2022 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden mars 2023 (da 1.8 m, nå 1.3 m)

2022 PORSCHE Taycan 4 | Til salgs siden mars 2023 (da 1.2 m, nå 0.88 m)

2022 PORSCHE Taycan 4 | Til salgs siden mars 2023 (da 1.2 m, nå 1 m)
Mr.. :+1:  Enig i din vurdering.

Men husk også at noen legges ut med svært høy pris for å ha høy verdi på varelager. Pumping....

Sier ikke at det gjelder noen av disse du har lenket til - men det er jo mulig. Spes de som har ligger lenge på finn.

Egil S

Det er liten tvil om at man kan gjøre gode kjøp på diverse premium elbiler, slik som Taycan, Audi RS eTron og andre da disse har hatt et stygt verdifall.

Jeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.
F.eks ligger det flere 2017-2018 C63 AMG ute rundt 1,2 millioner kr, jeg var selv på Mercedes i 2019 for å se på da nye EQC, da sto det nye 2019 C63 AMG der til 1,4 millioner, men en C-klasse var ikke det jeg kikket etter den gangen.
At en 6-7 år gammel bil med 40.000+km uten garanti bare har tapt seg 2-300.000kr på den tiden er helt urealistisk.
I følge normal prisreduksjon skulle denne bilen kostet ca 50% av ny pris, +/- 750.000kr.
Ser man derimot på S63 AMG, kan man få en 2017 modell til 1,4 millioner, det var tross alt en bil til 2,5+millioner i 2017 så denne har hatt et noe mer normalt verdifall.

Så ja, bilmarkedet er litt rart.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

#53
SitatJeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.

Egil :+1: jeg tror det gjelder veldig mange premium fossil bruktbiler.

Tror det er endel som tenker «jeg kjøper min siste fossil nå som en kosebil og da drar jeg på litt og så bruker jeg litt ekstra kr på meg selv»  ;D

Eneste jeg har sett som trender ned nå om dagen er 911 men de har jo hatt en pen kule ila de siste årene.

Jeg prøver å se trendene her for vi i pottitlandet henger gjerne litt etter he he
https://collectingcars.com/

Tror selv at endel Bentley V8 kan være et godt kjøp. Ser også endel på blocket der er utvalget større og lett å reise å se på og å hente hjem. Og avgiftene kan ofte regnes hjem de også.

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:40
SitatJeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.

Egil :+1: jeg tror det gjelder veldig mange premium fossil bruktbiler.

Tror det er endel som tenker «jeg kjøper min siste fossil nå som en kosebil og da drar jeg på litt og så bruker jeg litt ekstra kr på meg selv»  ;D


Litt der jeg er altså :)

Beklager avsporingen fra Macan.

Jeg ser jo at avgiftene gjorde et hopp i 2023 og nå igjen i 2024 som slår særdeles lite gunstig ut på fossile biler av den typen.
Jeg bygget for moro skyld en BMW M8 i konfiguratoren og denne bilen har blitt ca en halv million dyrere i forhold til for 2-3 år siden og at det gjerne har en innvirkning på bruktprisene, men annonsert pris og solgt pris er to forskjellige ting.

Tilbake til Macan.
Noen som vet om Porsche forhandlerne har fått inn noen utstillings/demo biler?
Jeg tenkte ta en runde i påsken å kikke litt og kanskje prøvekjøre litt potensielle biler.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Jalla

#55
Sitat fra: Egil S på fredag 15. mars 2024, klokken 16:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:40
SitatJeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.

Egil :+1: jeg tror det gjelder veldig mange premium fossil bruktbiler.

Tror det er endel som tenker «jeg kjøper min siste fossil nå som en kosebil og da drar jeg på litt og så bruker jeg litt ekstra kr på meg selv»  ;D


Litt der jeg er altså :)

Beklager avsporingen fra Macan.

Jeg ser jo at avgiftene gjorde et hopp i 2023 og nå igjen i 2024 som slår særdeles lite gunstig ut på fossile biler av den typen.
Jeg bygget for moro skyld en BMW M8 i konfiguratoren og denne bilen har blitt ca en halv million dyrere i forhold til for 2-3 år siden og at det gjerne har en innvirkning på bruktprisene, men annonsert pris og solgt pris er to forskjellige ting.

Tilbake til Macan.
Noen som vet om Porsche forhandlerne har fått inn noen utstillings/demo biler?
Jeg tenkte ta en runde i påsken å kikke litt og kanskje prøvekjøre litt potensielle biler.
Du er nok for tidlig ute, for det er ikke registrert noen Macan i Norge så langt i år. Tror det er sagt en gang i mai.

Egil S

Sitat fra: Jalla på fredag 15. mars 2024, klokken 17:41Du er nok for tidlig ute, for det er ikke registrert noen Macan i Nore så langt i år. Tror det er sagt en gang i mai.

Var det jeg hadde en mistanke om.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

#57
SitatVar det jeg hadde en mistanke om.

Sikkert lurt å melde sin interesse her så ringer de deg for prøvekjøring så fort når den kommer. Ellers blir det å stå i kø med de andre som stikker innom

https://pages.loopify.com/?pageId=ElwyMayATsgp9rwVz0DSU3U1RZ9OeORJx7c7wYm2mRxBmwuDHFz-17NuobKsx71QAaJsG35i6YLsBQzV7jG2Gw%3D%3D&fbclid=IwAR2-7khDFthL3bM6TG4RPhRxuKdrO19VJa_OrChxRb8UeNoxT8EpQJyMwnc_aem_Aa2YFw44RLdVHHydzqUJhDxXu8j71dxVt9WYLAuNWpBC2JbhJrhsXqSiKehgZKq_ARc

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 07:29
SitatVar det jeg hadde en mistanke om.

Sikkert lurt å melde sin interesse her så ringer de deg for prøvekjøring så fort når den kommer. Ellers blir det å stå i kø med de andre som stikker innom

https://pages.loopify.com/?pageId=ElwyMayATsgp9rwVz0DSU3U1RZ9OeORJx7c7wYm2mRxBmwuDHFz-17NuobKsx71QAaJsG35i6YLsBQzV7jG2Gw%3D%3D&fbclid=IwAR2-7khDFthL3bM6TG4RPhRxuKdrO19VJa_OrChxRb8UeNoxT8EpQJyMwnc_aem_Aa2YFw44RLdVHHydzqUJhDxXu8j71dxVt9WYLAuNWpBC2JbhJrhsXqSiKehgZKq_ARc

Jeg har det ikke travelt, trenger ikke handle før til vinteren, om elbilen blir solgt raskt når den legges ut så har jeg den gamle bilen om motorsykkelen å kjøre med i sommer.
Å fått sett på en i utstillingen er nok i første omgang for å få et innblikk i størrelse om designet faller i smak og slikt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

#59
Sitat fra: Egil S på lørdag 16. mars 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 07:29
Sitat.


Jeg har det ikke travelt, trenger ikke handle før til vinteren, om elbilen blir solgt raskt når den legges ut så har jeg den gamle bilen om motorsykkelen å kjøre med i sommer.
Å fått sett på en i utstillingen er nok i første omgang for å få et innblikk i størrelse om designet faller i smak og slikt.
Ser den. Kjører selv i litersklubben på 2hjul. 

Men den bilen gleder jeg meg virkelig til å se. Litt rart det ladelokket som går innover, tenker i kraftig vintervær i full snøfokk. Kan det pakke seg med snø der som skaper problemer? Jeg vet ikke.

Men tipper de har funksjonstestet dette når de var på den Nord Sverige testområdet ( tar forbehold men jeg har forstått de bruker det området på uttesting av alle sine nye modeller).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA