Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris mm.

Startet av elektro, fredag 26. januar 2024, klokken 00:41

« forrige - neste »

turfsurf

Man kan vel sammenligne alt, men at de har samme målgruppe er noe helt annet :)

Ellers har det jeg har sett av reviews av Q6 påpekt uventet lav opplevd kvalitet på interiøret. Vesentlig lavere enn Q8, men bedre enn Q4. Og min opplevelse av Q8/e-tron var ikke så sykt bra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Det blir interessant å lese hva som skrives i morgen. Det eneste jeg ikke er begeistret for er høyglanset plast i midtkonsollen. Men om det er noen trøst så er det visst mye av det i Macan også, så det virker mer som en (lite ønsket) designtrend enn nødvendigvis et sparetiltak.

torerik

Det er sikkert dem som er villige til å legge ned 900k+ for Q6, og de vil sikkert bli fornøyde også. Jeg tror bare at Audi skyter langt over mål for markedet per 2024. Det ligger i tiden at elbiler skal ned i pris. Dette er stive priser i et marked preget av dyr finansiering.

Om Q6 er en «premiumbil», det er jeg jammen ikke sikker på. Hatt tre Audi'er siden 2014, helt ærlig har ingen av dem gitt meg noen premiumfølelse. Litt mer påkostet ja, men ikke som det beste fra Mercedes eller BMW.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Trond.m

Nå tyder vel testene på at kjøreegenskaper og komfort er i absolutt premium klasse. Jeg forstår ikke hvorfor så mange knytter premium begrepet til om det er hard eller myk plast i interiøret. Jeg har mye hardplast i id.buzzen jeg kjører nå, men i motsetning til flere Mercedeser jeg har eid og kjørt, så er den 100 % fri for knirk. Jeg sluttet raskt å banke på interiøret for å kjenne hvor hard plasten er. Men kjøreegenskaper og komfort er noe som man erfarer hver dag.
Jeg er nok enig i at Q6 på en del områder er før høyt priset, og det skyldes at man må må ta med kostbar og unyttig utstyr som passasjer-skjerm, digital LED etc. Det vil nok endres men samtidig vil nok økning av mva spise opp noe av prisreduksjonen etter hvert.

Moas

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 02. juli 2024, klokken 07:31Jeg forstår ikke hvorfor så mange knytter premium begrepet til om det er hard eller myk plast i interiøret.
Hm, men resten av verden forventer vel dette? Altså er Audi i utakt med bilmarkedet?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Trond.m

#125
@Moas. En interessant påstand. Selv om mange tester påpeker at interiøret ikke ser like påkostet ut som før, og det åpenbart en klasseforskjell totalt sett til andre biler i samme segment. Det bør det jo også være siden prisen også er høyere. Om en bil til 900.000 er 50 % bedre enn en bil til 600.000 er opp til den enkelte å vurdere. Bedre teknologi koster, og noen mener at det koster mer enn det smaker. Det er sånn markedet fungerer, og Q6 er ikke en bil for alle. Det virker som om mange hadde urealistiske forestillinger om at en Q6 skulle koste 600.000 ink. mva og avgifter. Med en rekordsvak krone er det et umulig regnestykke.

Vaduz

Sitat fra: Trond.m på mandag 08. april 2024, klokken 15:54Skulle gjerne tenkt meg et alternativ med 7 år 150.000 km. Men den opsjonen hadde nok blitt så dyr at ingen hadde valgt det. Løsningen må i tilfelle bli å kjøpe Xpeng.

Eller Kia.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 02. juli 2024, klokken 07:31Jeg forstår ikke hvorfor så mange knytter premium begrepet til om det er hard eller myk plast i interiøret. Jeg har mye hardplast i id.buzzen jeg kjører nå, men i motsetning til flere Mercedeser jeg har eid og kjørt, så er den 100 % fri for knirk. Jeg sluttet raskt å banke på interiøret for å kjenne hvor hard plasten er. Men kjøreegenskaper og komfort er noe som man erfarer hver dag.

For meg handler det om overflater jeg daglig er i kontakt med eller visuelt ser billig ut. Knirk er og en del av det samme. E-tron hadde knirk fra billige lyslister...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

"Alle" bilene som Q6 etron konkurrerer mot ligger i samme prisleie, så det er forståelig hvordan de har priset. Godt utstyrte Ix50, Eqe Suv og Polestar 3 plasserer seg alle mellom 900k og millionen med levering og vinterdekk. Alle disse har noen områder de utmerker seg på.

Personlig skulle jeg gjerne hatt Q6 etron noe billigere og med flere valgmuligheter. Vil gjerne ha luftfjæring og de gode lysene, men da synes jeg den blir for dyr - det gjelder særlig hvis jeg tar med oppgradert stereo. Men mulig standard er bra nok, det får man teste ut.

turfsurf

#129
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 06. juli 2024, klokken 10:07"Alle" bilene som Q6 etron konkurrerer mot ligger i samme prisleie, så det er forståelig hvordan de har priset. Godt utstyrte Ix50, Eqe Suv og Polestar 3 plasserer seg alle mellom 900k og millionen med levering og vinterdekk. Alle disse har noen områder de utmerker seg på.
De bilene du nevner der konkurrerer mot Q8. Q6 er ett hakk ned i størrelse. Er ikke så mange i denne størrelsen i premium segmentet, PS4 og EL6 er vel nærmest om man regner disse som "premium".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Man kunne forventet/håpet at Q6 konkurrerte med EL7/EQE suv/iX i baksete- og bagasjeplass, men utfra testene så bommer den på begge dessverre. Hadde den hatt et veldig romslig bagasjerom så kunne mange med barn levd med litt snaut baksete (tenk Golf stasjonsvogn/Skoda Octavia), men ser ikke slik ut dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Nei, det ser ut som om den er like stor innvendig som Q4. Plassen har gått med til lengre panser? Litt bedre opplevd kvalitet har den forhåpentligvis.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#132
Jeg tror de fleste vil oppfatte EQE SUV som en bil i samme klasse som Q6 (mid-size SUV). Det er bare 9 cm som skiller i lengde, mens bredde er lik. Bagasjerommene er like store, men Q6 kan ha frunk i tillegg. PS4 og EQE SUV er omtrent like lange, men  PS4 vel vel heller være en konkurrent til Sportback utgaven av Q4. Uten bakvindu tror jeg det blir en bil for spesielt interesserte, og neppe en stor konkurrent til Q6.

turfsurf

#133
9cm er ganske mye IMO. PS3 og iX er større enn dette igjen, der er det snakk om en klasse over. Størrelsesmessig er det iX3 og TMY som er konkurrentene.

Hvilke biler man selv setter opp mot hverandre og hva man er villig til å betale for de blir jo veldig individuelt. Er bilen stor nok, så står den seg godt mot EQE & Co på utstyr. Opplevd kvalitet må jeg nesten se selv før jeg kan uttale med.

PS4 er foresten vesentlig større enn Q4, den er større enn Q6 også. Om noe er det Q6 sportback den er i samme klasse med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#134
Det kommer jo helt an på hva de 9 cm gir. Gir de 9 cm større benplass bak, så betyr det mye om man er 186 og skal ha en på 186 rett bak seg (som en av testerne sjekket. Har man barnehagebarn har de neppe annen betydning enn at det blir litt trangere i garasjen med lengre bil. Men som nevnt er det individuelt, og det er vel heller ikke slik at prisen er helt proporsjonalt med lengden heller. I så fall så bør Q6 koste minst 1,8 % mindre enn EQE, og det tror jeg den gjør 😉

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA