Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

Drive

Sitat fra: marud på tirsdag 26. mars 2024, klokken 12:47Jeg har disse og er fornøyd med de. Fordelen er at de er myke så det er lett å fjerne snø og is vinterstid og de vil ikke bli ødelagt dersom de tar nedi over en skarp fartsdemper. Også veldig enkel å montere selv. Anbefales

De originale som leveres er ikke spesielt harde. Hva er forskjellen mellom original og disse?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Drive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 13:16
Sitat fra: marud på tirsdag 26. mars 2024, klokken 12:47Jeg har disse og er fornøyd med de. Fordelen er at de er myke så det er lett å fjerne snø og is vinterstid og de vil ikke bli ødelagt dersom de tar nedi over en skarp fartsdemper. Også veldig enkel å montere selv. Anbefales

De originale som leveres er ikke spesielt harde. Hva er forskjellen mellom original og disse?

Dersom de på Model 3 er like som på Model Y så har Model Y skvettlappene en tendens til å dette av når du treffer en del snø. Har ikke peiling på om de som er linket til er bedre, men om de er veldig mye mykere vil jo dette hjelpe.
Tesla Model Y                         2021-

marud

#302
Sitat fra: Drive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 13:16
Sitat fra: marud på tirsdag 26. mars 2024, klokken 12:47Jeg har disse og er fornøyd med de. Fordelen er at de er myke så det er lett å fjerne snø og is vinterstid og de vil ikke bli ødelagt dersom de tar nedi over en skarp fartsdemper. Også veldig enkel å montere selv. Anbefales

De originale som leveres er ikke spesielt harde. Hva er forskjellen mellom original og disse?
De som var på bilen når jeg kjøpte var forholdsvis harde og ekstremt lange. Ved fartsdumper slo de nedi, i tillegg til at jeg har observert flere liggende knekt i diverse grøfter.

De linkede er harde der de festes i hjulbuene også er de myke på det som stikker ut under. Såpass myke at du kan brette den opp omtrent inntil karosseriet uten at de tar skade av det.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

elbilnooben

Noen som har opplevd knirking i førersetet på Highland? Merkes ved akselerasjon, og hvis jeg gynger litt frem og tilbake i setet. Har kommet de siste ukene, vært fint frem til det fra jeg hentet ut bilen i januar.

Tom

Sitat fra: elbilnooben på onsdag 22. mai 2024, klokken 10:40Noen som har opplevd knirking i førersetet på Highland? Merkes ved akselerasjon, og hvis jeg gynger litt frem og tilbake i setet. Har kommet de siste ukene, vært fint frem til det fra jeg hentet ut bilen i januar.
Hadde noe knirk i setet (2019),tok å smurte skinnene litt og det forsvant..

vgnils

Sitat fra: Drive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 13:12Noen andre som opplever knirkelyd fra rattet når man presser litt frem og tilbake?

Jeg opplever dette når jeg kjører. Har lest at noen andre på Reddit har lignende problemer.

Det knirker litt når jeg vrir på rattet. La ikke merke til det da bilen var ny i februar, tror det har kommet etter hvert.

Drive

#306
Sitat fra: vgnils på torsdag 23. mai 2024, klokken 23:04
Sitat fra: Drive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 13:12Noen andre som opplever knirkelyd fra rattet når man presser litt frem og tilbake?

Jeg opplever dette når jeg kjører. Har lest at noen andre på Reddit har lignende problemer.

Det knirker litt når jeg vrir på rattet. La ikke merke til det da bilen var ny i februar, tror det har kommet etter hvert.

Det kom etter en uke hos meg, hadde heller ikke problem når bilen var ny. Jeg prøvde å støvsuge baksetene her om dagen, måtte på et tidspunkt støtte meg på gulvet med hånda: *klunk*. Gulv rett bak førersetet lager klunkelyder når man presser litt ned. Noe luft i mellom platene der.

Det er også en lyd i rattet som trigges av rattvarmen (av/på/auto), tikke-lyd. Ellers merket jeg også en "coil whine" lyd som kommer fra midten av rattet, der det står Tesla. Høres ut som en sirene i veldig lavt volum.

Begge disse lydene kan høres når viftehastigheten er 1-2.

Elektro12

Er det samme utstyr i RWD og Long range Model 3? Samme seter, skjermer, anlegg og funksjoner? Det er bare motor og batteri som er forskjellen?

Synes Model 3 RWD virker som en ganske ok konebil/feriebil for 4 stk. til 380 lapper med hjul og krok? No?

vgnils

Sitat fra: Drive på fredag 24. mai 2024, klokken 11:10
Sitat fra: vgnils på torsdag 23. mai 2024, klokken 23:04
Sitat fra: Drive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 13:12Noen andre som opplever knirkelyd fra rattet når man presser litt frem og tilbake?

Jeg opplever dette når jeg kjører. Har lest at noen andre på Reddit har lignende problemer.

Det knirker litt når jeg vrir på rattet. La ikke merke til det da bilen var ny i februar, tror det har kommet etter hvert.

Det kom etter en uke hos meg, hadde heller ikke problem når bilen var ny. Jeg prøvde å støvsuge baksetene her om dagen, måtte på et tidspunkt støtte meg på gulvet med hånda: *klunk*. Gulv rett bak førersetet lager klunkelyder når man presser litt ned. Noe luft i mellom platene der.

Det er også en lyd i rattet som trigges av rattvarmen (av/på/auto), tikke-lyd. Ellers merket jeg også en "coil whine" lyd som kommer fra midten av rattet, der det står Tesla. Høres ut som en sirene i veldig lavt volum.

Begge disse lydene kan høres når viftehastigheten er 1-2.

Mye lyder! Har egentlig bare merket litt knirk fra ratt og hattehylle (tror jeg).

vgnils

Sitat fra: Elektro12 på søndag 26. mai 2024, klokken 14:26Er det samme utstyr i RWD og Long range Model 3? Samme seter, skjermer, anlegg og funksjoner? Det er bare motor og batteri som er forskjellen?

Synes Model 3 RWD virker som en ganske ok konebil/feriebil for 4 stk. til 380 lapper med hjul og krok? No?

Mer motor, større batteri, firehjulsdrift, høyere ladehastighet, bedre lydanlegg, alcantara i dørsidene i stedet for stoff. Jeg kjøpte RWD da den kostet 50k mer enn nå, og føles fortsatt som mye bil for pengene.

Radial

Med mindre du er avhengig av 4wd, så er RWD utrolig gode valg for den budsjett-orienterte.

Mindre batteri ja, men i praksis omtrent samme rekkevidde siden du lader RWD 100% daglig vs 80% på LR.
Akselererer mer enn raskt nok for norske veier nesten uansett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elektro12

Sitat fra: vgnils på søndag 26. mai 2024, klokken 15:37
Sitat fra: Elektro12 på søndag 26. mai 2024, klokken 14:26Er det samme utstyr i RWD og Long range Model 3? Samme seter, skjermer, anlegg og funksjoner? Det er bare motor og batteri som er forskjellen?

Synes Model 3 RWD virker som en ganske ok konebil/feriebil for 4 stk. til 380 lapper med hjul og krok? No?

Mer motor, større batteri, firehjulsdrift, høyere ladehastighet, bedre lydanlegg, alcantara i dørsidene i stedet for stoff. Jeg kjøpte RWD da den kostet 50k mer enn nå, og føles fortsatt som mye bil for pengene.

Long range har bedre lydanlegg? Litt misvisende siden til Tesla da - virket som det var en pakke på begge.

Det er ok plass til familie på 4? 2 voksne og 2 ungdommer? Synes den fremstår som mye smell for pengene for 380 med 5 års garanti...

Virker park-sensor-kameraene ok? Du har blitt vant med å trykke på knapp for blink?

Stipi



Sitat fra: Elektro12 på søndag 26. mai 2024, klokken 17:17
Sitat fra: vgnils på søndag 26. mai 2024, klokken 15:37
Sitat fra: Elektro12 på søndag 26. mai 2024, klokken 14:26Er det samme utstyr i RWD og Long range Model 3? Samme seter, skjermer, anlegg og funksjoner? Det er bare motor og batteri som er forskjellen?

Synes Model 3 RWD virker som en ganske ok konebil/feriebil for 4 stk. til 380 lapper med hjul og krok? No?

Mer motor, større batteri, firehjulsdrift, høyere ladehastighet, bedre lydanlegg, alcantara i dørsidene i stedet for stoff. Jeg kjøpte RWD da den kostet 50k mer enn nå, og føles fortsatt som mye bil for pengene.

Long range har bedre lydanlegg? Litt misvisende siden til Tesla da - virket som det var en pakke på begge.

Det er ok plass til familie på 4? 2 voksne og 2 ungdommer? Synes den fremstår som mye smell for pengene for 380 med 5 års garanti...

Virker park-sensor-kameraene ok? Du har blitt vant med å trykke på knapp for blink?

2024 Tesla Model 3 LR HL i bestilling
 2022 Tesla Model Y P
x2021 Tesla Model 3 LR
x2021 Renault Zoe

Contango

Har nå også prøvd den. Absolutt bedre enn vår '22, ja. Stillere og mer behagelig. Men mangelen på hendler og USS gjør det lite attraktivt å oppgradere. Og hva skal man med skjermen bak? For oss bare en ting som kan ødelegges ved et uhell eller sparkende ben. Og den kan Elon bruke penger på, men hendler og USS er det ikke penger til?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Elektro12

Sitat fra: Contango på søndag 26. mai 2024, klokken 19:27Har nå også prøvd den. Absolutt bedre enn vår '22, ja. Stillere og mer behagelig. Men mangelen på hendler og USS gjør det lite attraktivt å oppgradere. Og hva skal man med skjermen bak? For oss bare en ting som kan ødelegges ved et uhell eller sparkende ben. Og den kan Elon bruke penger på, men hendler og USS er det ikke penger til?

Tenker det samme om skjermen bak og sensorer, men likevel fremstår den som mye for pengene nå som en konebil+.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA