Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Softwaretråden

Startet av Zubzero, søndag 19. desember 2021, klokken 16:11

« forrige - neste »

Bigdrago

Får 3.7 i juni selv samtidig som diverse utbedres på garanti. Biler bygges ikke for å holde slik som de på 80tallet, savner min gode trofaste volvo 740.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

EriTom

Anbefaler å teste en 740 nå. Man er nok blitt litt godt vant...

Problemet er at vi er luksusdyr som skal ha alt mulig av luksus greier i alt fra hus til hytte til biler 😂
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Rusalka

Var i sin tid svært fornøyd med vår Volvo 240DL (1981), solid skikkelig bil, og lett å få deler (som du kunne montere selv ....) men vinterforbruket på 1,6 liter/mil på småkjøring savner jeg ikke ...
Er enig med EriTom at vi liker for godt all "luksusen" til at vi egentlig ville gått tilbake .... (ja, det var manuelle vindusheiser på 24Oen min)
Men minnene har vi jo !! 8)

Loff

Skulle gjerne betalt ekstra for manuelle vindusheiser, servostyring-delete og gammeldagse dørhåndtak (blant anna), men er redd eg er i mindretal..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Egil S

Har en gammel 1990 modell i garasjen, er noe helt annet enn dagens biler.
Men jeg koser meg med den når været er fint.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vinterdekk

Sitat fra: Loff på fredag 31. mai 2024, klokken 12:45Skulle gjerne betalt ekstra for manuelle vindusheiser, servostyring-delete og gammeldagse dørhåndtak (blant anna), men er redd eg er i mindretal..
Du har jo Maxus T90 som ikke har så mye fiks-fakseri. Og noen av innstegsbilene på markedet er jo ganske enkelt utstyrt, feks. Citroen e-C3.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Superman

#111
Sitat fra: Loff på fredag 31. mai 2024, klokken 12:45Skulle gjerne betalt ekstra for manuelle vindusheiser, servostyring-delete og gammeldagse dørhåndtak (blant anna), men er redd eg er i mindretal..

Ja, her er du ganske sikkert i mindretall...

Jeg er forsåvidt enig med at moderne elektrisk innfelte dørhåndtak er noe jeg egentlig ikke ønsker.  Her har heldigvis Enyaq gode "gamle" trekkbare dørhåndtak.  Dog er de nøkkelfrie med berøringssensorer for låsing og opplåsing, noe jeg setter svært stor pris på.  Men gamle sveivevinduer da?  Aldri i livet!  Og tung servoløs styring på en bil på over 2 tonn?  Absolutt ikke!  Manuelle utvendig innstilte speil?  Nei takk.  Oppvarmede seter og ratt?  Nærmest et must om vinteren i Norge.  Lyktespylere?  Ja takk.  Adaptiv cruisekontroll?  Ja, absolutt!  Fysiske vanlige praktiske trykk- og rulleknapper på rattet for viktige og mye brukte funksjoner (ikke de moderne trykkfølsomme fingerberørings-knappene)?  Ja takk!   Matrix led hovedlys med automatisk nedblending (utmaskering)?  Helt fantastisk!  Ryggekamera?   Absolutt et must for meg med nedsatt bevegelse i nakken (har også 360-kamera).  Og så setter jeg utrolig pris på head-up displayet i frontruten, jeg forstår nesten ikke hvordan jeg greide meg uten det tidligere...

Spørsmålet er hvor lenge alle sensorer og databrikker virker når bilen blir eldre (8-10 år ++).  Og hvor dyrt det blir å reparere når disse begynner å svikte (noe noen av dem sikkert vil gjøre).  Det vil vel bare tiden vise, og det kan jo hende at jeg da vil begynne å forbanne noen av de "smarte" løsningene.  Time will show  ???   

Men jeg kan jo forstå nostalgien for de som kjører "veteranbil" her, her er vel alle gidgets-ene bannlyst  :)
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Superman

Hva skjedde her? Plutselig fikk jeg i går kveld opp at "betaling kreves" for å lese av "bilstatus" i MyŠkoda-appen, selv om jeg allerede har betalt for tilgang til infotainment-systemet og navigasjon i 3 år fra bilen var ny, frem til 17.08.2025. Pakken jeg kjøpte sammen med ny bil het den gang "Infotainmentpakke pluss" og inneholdt AR-HUD, navigasjon og 3 års infotainment-abonnement. Når jeg går videre inn i undermenyene så ser jeg at abonnementet er registrert og aktivt, men jeg får likevel ikke tilgang til bilstatus i appen. Noen andre som har vært borti dette? Jeg kommer til å ta kontakt med Møller bil på mandag. Har fortsatt SW ME 3.0.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Bil2

Sitat fra: Supernullet på lørdag 01. juni 2024, klokken 13:27Hva skjedde her? Plutselig fikk jeg i går kveld opp at "betaling kreves" for å lese av "bilstatus" i MyŠkoda-appen, selv om jeg allerede har betalt for tilgang til infotainment-systemet og navigasjon i 3 år fra bilen var ny, frem til 17.08.2025. Pakken jeg kjøpte sammen med ny bil het den gang "Infotainmentpakke pluss" og inneholdt AR-HUD, navigasjon og 3 års infotainment-abonnement. Når jeg går videre inn i undermenyene så ser jeg at abonnementet er registrert og aktivt, men jeg får likevel ikke tilgang til bilstatus i appen. Noen andre som har vært borti dette? Jeg kommer til å ta kontakt med Møller bil på mandag. Har fortsatt SW ME 3.0.

Akkurat det samme hos meg. Regner med at det er en teknisk feil hos Skoda. Har sw 3.5, så det er neppe der problemet ligger. Har sendt mail til Skoda support, men det kan vel ta en stund å få svar.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

Zooom

Fikk nettopp en OTA oppdatering når jeg parkerte bilen. Ble så gira at jeg ikke leste alt før jeg trykka oppdater. Estimert tid 50 min. Noen andre som har fått det? Er det en software update? Har 3.2 fra før.

Egil S

Skoda har noe problemer, er mange innlegg å face book med samme problem, jeg har det samme problemet.

Usikker på om den 50min oppdateringen er noe store greier, mener jeg fikk den for en måned siden, har også 3.2 og skjedde ikke noe med software versjon.
Fikk også en OTA på 15 minutter for et par uker siden.

Mulig vi for 3.7 senere i sommer.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Superman

Sitat fra: Zooom på lørdag 01. juni 2024, klokken 21:01Fikk nettopp en OTA oppdatering når jeg parkerte bilen. Ble så gira at jeg ikke leste alt før jeg trykka oppdater. Estimert tid 50 min. Noen andre som har fått det? Er det en software update? Har 3.2 fra før.

I flg. Mathias Speicher på YouTube-kanalen Electrified Speicher vil alle med SW-versjoner 3.2 til 3.6 få en OTA-oppdatering på ca. 50 minutter som skal forberede bilen til en ny større OTA-oppdatering som tar bilen opp til SW-versjon 3.7 senere i vår/sommer. Jeg antar det er den forberedende OTA-oppdateringen du nå har fått. Men du kan jo sjekke hvilken SW-versjon du nå har i infotainment-systemet under "Innstillinger". Tipper det fortsatt vil vise SW-versjon 3.2.

Se mer på https://youtube.com/watch?v=up1JtzS1174&si=M44qHRYgzLa7KE_R

Vi med SW-versjon 3.0 (eller 3.1) må inn til forhandler for å få oppdatert SW-versjonen til 3.7 (direkte). Mens de som fortsatt har SW-versjon 2.x må først inn til forhandler å få oppdatert til 3.2, for så å få OTA-oppdateringer til 3.7
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Loff

Eg er sikkert litt spesiell, hadde veteranbil som bruksbil fram til eg kjøpte i-MiEV og langturbil fram til eg kjøpte Tesla. Drømmer om elkonvertert veteran som sommarbil. Kjøpte Teslaen på tross av, ikkje på grunn av alt tull og fjas den er utstyrt med og synes Buddyen er akkurat passe luksuriøs (men med litt for umoderne drivlinje)
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

oiqbal

#118
Fikk SW på min oppgradert fra ME3.0 til ME3.7. Leverte bilen inn kl. 08:00, og den var ferdig etter ca. 5 timer. Tips er å ikke sjekke bilens status mens de holder på med bilen. For da krasjer oppgradering av en eller annen merkelig grunn. Enda en easter egg fra VAG. Min ble heldigvis oppgradert uten noen form av problemer, men forhandler opplyste at oppgradering på mange biler feilet og de måtte kontakte Skoda/ VAG for hjelp.
2022 ENYAQ iV80x Sportline

Martin Eden jr

#119
Hadde min 80x med SW3.0 inne til oppdatering i dag. Da jeg hentet bilen står det at den har versjon 3.5 og ikke 3.7. Noen andre som har opplevd det? Er det slik at 3.5 til 3.7 kommer OTA??
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA