Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?

Startet av harruz, torsdag 09. mai 2024, klokken 10:43

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mai 2024, klokken 13:21Kunne ikke vært mer uenig. Kjører innimellom Model Y og jeg er ikke et sekund i tvil om hvilken jeg foretrekker.
Det er jo det som er så morsomt. Må få tatt meg en tur og sett på ID.7, kanskje VW har funnet tilbake formen. Så langt har jeg blitt veldig skuffet over interiøret på ID bilene, som VW har vært så gode på tradisjonelt.

Men synes og de såkalte "premium" merkene har funnet nye lavmål, mye hardplast og pianolakk både i BMW, Audi og Mercedes. Lite unntak for Audi e-tron (Q8).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. mai 2024, klokken 20:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mai 2024, klokken 13:21Kunne ikke vært mer uenig. Kjører innimellom Model Y og jeg er ikke et sekund i tvil om hvilken jeg foretrekker.
Det er jo det som er så morsomt. Må få tatt meg en tur og sett på ID.7, kanskje VW har funnet tilbake formen. Så langt har jeg blitt veldig skuffet over interiøret på ID bilene, som VW har vært så gode på tradisjonelt.

Men synes og de såkalte "premium" merkene har funnet nye lavmål, mye hardplast og pianolakk både i BMW, Audi og Mercedes. Lite unntak for Audi e-tron (Q8).
Jeg liker også bedre interiøret i TMY enn i ID.4, ellers så synes jeg Skoda Enyaq er flere hakk over ID.4 interiørmessig. ID.7 gidder jeg ikke engang prøve når VW har bestemt at jeg ikke kan trekke tilhenger med den (og nei 1000kg/1200 kg er ikke nok for meg). Foreløpig er det bare TMY som er aktuell i prisklasse opp til 500k for min del som nr 1 bil pga. totalpakka den tilbyr. Uansett så begynner det jo å dukke opp mange gode alternativer for de som ikke trenger tilhengervekt eller stor plass. Mange interessante småbiler er på vei til en rimelig pris, så man kan få en velig bra bil til ca. 300 - 350k også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: THE på tirsdag 28. mai 2024, klokken 09:03Uansett så begynner det jo å dukke opp mange gode alternativer for de som ikke trenger tilhengervekt eller stor plass. Mange interessante småbiler er på vei til en rimelig pris, så man kan få en velig bra bil til ca. 300 - 350k også.
Akkurat i den prisklassen er nye Model 3 RWD ett veldig bra kjøp IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mai 2024, klokken 10:21
Sitat fra: THE på tirsdag 28. mai 2024, klokken 09:03Uansett så begynner det jo å dukke opp mange gode alternativer for de som ikke trenger tilhengervekt eller stor plass. Mange interessante småbiler er på vei til en rimelig pris, så man kan få en velig bra bil til ca. 300 - 350k også.
Akkurat i den prisklassen er nye Model 3 RWD ett veldig bra kjøp IMO.

Helt klart det beste kjøpet.

Her er Rune sin test av bilen.
https://www.youtube.com/watch?v=Sl2_vB_PzGs
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Elektro12

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mai 2024, klokken 10:21
Sitat fra: THE på tirsdag 28. mai 2024, klokken 09:03Uansett så begynner det jo å dukke opp mange gode alternativer for de som ikke trenger tilhengervekt eller stor plass. Mange interessante småbiler er på vei til en rimelig pris, så man kan få en velig bra bil til ca. 300 - 350k også.
Akkurat i den prisklassen er nye Model 3 RWD ett veldig bra kjøp IMO.

Den faller ut for min del pga. takhøyden. Jeg gidder ikke å ha en bil man ikke kan sitte oppreist i uten at håret tar i taket. Ikke trafikksikkert heller.

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 28. mai 2024, klokken 13:28Den faller ut for min del pga. takhøyden. Jeg gidder ikke å ha en bil man ikke kan sitte oppreist i uten at håret tar i taket. Ikke trafikksikkert heller.
Er den spesielt lav i så måte? Selv er jeg ikke noe særlig utfordret på det området, og med 180cm over havet så er jeg ikke i nærheten av å stange i taket.

Men klart det er en showstopper hvis man stanger i taket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moggen

Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?

BubbaJoFet

#22
Sitat fra: Moggen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 16:02
Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?
Hva gjør egentlig Kina i Ukraina?

Og hva gjør Musk i Ukraina? Slår av internett sånn at ukrainske droner ikke fungerer over russisk okkuperte områder... Tar til orde for at Russland skal beholde okkuperte landområder. Lar russiske styrker bruke starlink mm...

Så hvis en skal bruke det kortet kan det være lurt å lese litt først, og lære seg forskjellen på Nord Korea og Kina.

https://www.wsj.com/business/telecom/starlink-musk-ukraine-russia-sudan-satellite-communications-technology-f4fc79d9

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2024-02-14/elon-musk-has-a-lot-to-say-about-ukraine-and-a-lot-to-learn

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68495708.amp


TJV

Sitat fra: Moggen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 16:02
Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?

Noen ganger så vil folk ha noe annet enn resten av gaten har. Kanskje man ikke liker design og løsninger på biler som det er solgt mye av. Eller at forhandler er nærmere.
Kan faktisk være dealbreaker sånne ting, og i mine øyne er det positivt å se noe annet på veien enn topp 5 på registreringsstatistikken.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Moggen

Sitat fra: TJV på tirsdag 28. mai 2024, klokken 18:28
Sitat fra: Moggen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 16:02
Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?

Noen ganger så vil folk ha noe annet enn resten av gaten har. Kanskje man ikke liker design og løsninger på biler som det er solgt mye av. Eller at forhandler er nærmere.
Kan faktisk være dealbreaker sånne ting, og i mine øyne er det positivt å se noe annet på veien enn topp 5 på registreringsstatistikken.

Ser den. Var ikke meningen å fornærma noen, var oppriktig nyskjerrig på tankerekken.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mai 2024, klokken 14:29
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 28. mai 2024, klokken 13:28Den faller ut for min del pga. takhøyden. Jeg gidder ikke å ha en bil man ikke kan sitte oppreist i uten at håret tar i taket. Ikke trafikksikkert heller.
Er den spesielt lav i så måte? Selv er jeg ikke noe særlig utfordret på det området, og med 180cm over havet så er jeg ikke i nærheten av å stange i taket.

Men klart det er en showstopper hvis man stanger i taket.

Jeg er nesten 2 meter, og hadde mer enn god nok takhøyde i Model 3. Var bedre høyde i den enn i Model X. Da jeg skjøv setet helt bak i Model X stanget jeg hodet i vingebjelken. I Model 3 er det glass over hodet, så ingen problem.
Tror setet må ha vært stilt helt på topp om en vanlig fyr skal få problemer med høyden, med mindre de har gjort store endringer siden 2019, da jeg eide Model 3P. Ser at en fyr på 2,13m har samme oppfatning som meg. Det er en av de aller beste bilene for lange folk. For fører alene (når en ikke har en fyr på 1,80 bak seg) vil jeg og påstå at bilen er bedre enn Model Y for fører (men Model Y har mye lenger fotplass for baksetesitter, så i praksis så slipper en kjøring frem av setet på den, som en må på 3).

https://youtu.be/kaJ2dNmj5jA?si=TvEXLWEJNU9ngZW3
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

Jeg så Autogefuhl sin test av TM3 Highland og han så jo ut til å ha greit med plass på 1,89 i høyden. Og sier jo støy og seter er veldig mye bedre i TM3 enn i Y.

Vurderer stadig en TM3 til 383000 med krok og vinterhjul.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA