Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

filtvet

Betalte 507.000 for min i 2021 (60.000 km) og er nå verdt ca 280.000. Blir 3 år  1.12 og da er vel det ca 50% av nypris.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tirsdag 06. august 2024, klokken 10:28Betalte 507.000 for min i 2021 (60.000 km) og er nå verdt ca 280.000. Blir 3 år  1.12 og da er vel det ca 50% av nypris.

Hvordan kan din 2021-modell være verdt 280.000 når billigste på Finn koster 395.000, ref bilde på forrige side.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

....og hvis kronen fortsetter å kræsje....da må jo bare nybilpriser opp opp opp..... og dra med seg bruktbilpriser.... noen blør penger nå om dagen....om de ikke har valutasikret....som utløper...
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. august 2024, klokken 23:16Kanskje om ett år til at en kan se 40-50% verdifall til sammen?

Ikke for å ødelegge gleden din, men hvis man kjøpte en Model Y for 512.000 i 2021 så tilsvarer det 597 780,- i 2024 penger.

40% verditap tilsvarer 358 668,- i markedsverdi.

Annonsene du viser til har ligget siden februar og juni, så markedspris er nok enda lavere. 
Særlig nå når mange vil bytte til ny modell som er rett rundt hjørnet.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2024, klokken 14:17
Sitat fra: filtvet på tirsdag 06. august 2024, klokken 10:28Betalte 507.000 for min i 2021 (60.000 km) og er nå verdt ca 280.000. Blir 3 år  1.12 og da er vel det ca 50% av nypris.

Hvordan kan din 2021-modell være verdt 280.000 når billigste på Finn koster 395.000, ref bilde på forrige side.
Han har en Model 3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Stemmer, og på Finn er det mye fantasipriser. Ingen oppnår de prisene som de forlanger. De ligger ute i månedsvis. Prøvde å selge min til forhandler for ca 1 år siden og ingen ville betale noe særlig for den. De fleste ville ikke engang gi tilbud.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tirsdag 06. august 2024, klokken 17:41Stemmer, og på Finn er det mye fantasipriser. Ingen oppnår de prisene som de forlanger. De ligger ute i månedsvis. Prøvde å selge min til forhandler for ca 1 år siden og ingen ville betale noe særlig for den. De fleste ville ikke engang gi tilbud.

Ja, ok, jeg bare antok, av en eller annen grunn, at du hadde Model Y, som jeg har brukt i mitt eksempel, hvor ingen ligger under 395.000 på Finn med normal kilometerstand.

Visste ikke at noen hadde gitt 507.000 for en Model 3. Er vel gjerne med FSD, som historisk har vært litt tungt å få tilbake full betaling for.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på tirsdag 06. august 2024, klokken 15:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. august 2024, klokken 23:16Kanskje om ett år til at en kan se 40-50% verdifall til sammen?

Ikke for å ødelegge gleden din, men hvis man kjøpte en Model Y for 512.000 i 2021 så tilsvarer det 597 780,- i 2024 penger.

40% verditap tilsvarer 358 668,- i markedsverdi.

Annonsene du viser til har ligget siden februar og juni, så markedspris er nok enda lavere. 
Særlig nå når mange vil bytte til ny modell som er rett rundt hjørnet.

Tror du må være første i verden som legger på inflasjonsbeløp i verditap. På en måte rett, men likevel så feil. Har aldri hørt noen si:
Jeg kjøpte Model Y for 497.000 i 2021, og nå i 20222 solgte jeg den for 497.000, så jeg har hatt et VERDITAP på 15.000.

Du har hatt KOSTNAD til renter, om du har lånt alle pengene, som jeg gjorde, men verditap blir litt feil, selv om den er verdt mindre i kjøpekraft.
Tesla Model Y                         2021-

Moas

Sitat fra: filtvet på tirsdag 06. august 2024, klokken 17:41Stemmer, og på Finn er det mye fantasipriser. Ingen oppnår de prisene som de forlanger. De ligger ute i månedsvis. Prøvde å selge min til forhandler for ca 1 år siden og ingen ville betale noe særlig for den. De fleste ville ikke engang gi tilbud.
Ikke min erfaring med å få tilbud på brukt tm3. De jeg har spurt om å få tilbud fra har vært aggressive og masete om at jeg skal selge.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2024, klokken 23:02Tror du må være første i verden som legger på inflasjonsbeløp i verditap. På en måte rett, men likevel så feil.
Har aldri hørt noen si:
Jeg kjøpte Model Y for 497.000 i 2021, og nå i 20222 solgte jeg den for 497.000, så jeg har hatt et VERDITAP på 15.000.

Du har hatt KOSTNAD til renter, om du har lånt alle pengene, som jeg gjorde, men verditap blir litt feil, selv om den er verdt mindre i kjøpekraft.

Denne videoen dukket tilfeldigvis opp i youtube feeden min i kveld,
https://www.youtube.com/watch?v=PUpTpckXljU&t=351s 

Du er ikke alene om å leve i en verden hvor inflasjonen er under 2% årlig.

Penger måles vanligvis i kjøpekraft, med mindre man skal ta ut mynter og bruke dem som anker.
Da er ikke inflasjon så viktig.

Utgifter har ingenting med verditap å gjøre.


filtvet


Uansett - min tesla 3 kostet 507.000 med hengerfeste og ekstra lakk.

Fsd er var jeg ikke dum nok til å betale for.


Vaduz

Sitat fra: Marzo på tirsdag 06. august 2024, klokken 15:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. august 2024, klokken 23:16Kanskje om ett år til at en kan se 40-50% verdifall til sammen?

Ikke for å ødelegge gleden din, men hvis man kjøpte en Model Y for 512.000 i 2021 så tilsvarer det 597 780,- i 2024 penger.

40% verditap tilsvarer 358 668,- i markedsverdi.

Annonsene du viser til har ligget siden februar og juni, så markedspris er nok enda lavere. 
Særlig nå når mange vil bytte til ny modell som er rett rundt hjørnet.

Det blir feil. Inflasjon er jo rabatt på kapitalkostnaden din ved kjøp av bil. Om du hadde 5% lånerente/alternativkostnad, og 2% inflasjon, blir effektiv kapitalkostnad 3%, så det er en rabatt.

Marzo

Sitat fra: Vaduz på onsdag 07. august 2024, klokken 17:20Det blir feil. Inflasjon er jo rabatt på kapitalkostnaden din ved kjøp av bil. Om du hadde 5% lånerente/alternativkostnad, og 2% inflasjon, blir effektiv kapitalkostnad 3%, så det er en rabatt.

Personen som kjøper bilen av deg vil jo ha samme rabatt?

Om man kjøper bilen kontant, fullfinansiert eller med gullbarer er irrelevant da det er samme prinsippet.
(selv om gull historisk sett har blitt ansett som inflasjon immun :police:  )

Vi snakker om salg av bil og ikke kjøp.
Verditapet vet man ikke før man har solgt bilen, og man vet ikke verdien av tapet før man har kpi justert kjøpesummen mot salgsummen.
Er inflasjonen 1% så er det ubetydelig, er den 20% så er det vesentlig.

Selger man en vare i dag må man sammenligne epler mot epler (2024 penger mot 2024 penger) for å vite svaret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA