Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Radiobil1 på fredag 16. oktober 2020, klokken 11:34

Tittel: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Radiobil1fredag 16. oktober 2020, klokken 11:34
Er det planlagt flere hurtigladere som benytter Kempower sitt utstyr?

Etter å ha sett på hvordan de har tenkt, og laget praktiske løsninger for hurtiglading, både for utbygger og ladekunder så ville det overraske meg om ikke flere vil bruke disse.

Tenker særlig på S-serien deres: https://kempower.com/charging-solutions/products/s-series-charging-system/ (https://kempower.com/charging-solutions/products/s-series-charging-system/)
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Kamuflarslørdag 17. oktober 2020, klokken 19:44
Jeg har veldig sansen for disse laderne, men en ulempe er at de (enn så lenge) ikke kan levere mer enn 120kW per stolpe.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Magnus Hansenlørdag 17. oktober 2020, klokken 19:49
Det er flere hensyn som må tas. Innkjøpspris. Hvor dyrt og komplisert de er å drifte. Serviceapparat til leverandør. Og sikkert mange andre ting.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: goggolørdag 17. oktober 2020, klokken 21:08
ST1 (Shell bensinstasjoner) sier i forbindelse med NAF sin FB stream for et par dager siden at de jobber med prosjektering av flere slike installasjoner.
Jeg vil anta at den nye Shell stasjonen ved Tvedestrand blir den første, den skal vel åpnes i løpet av noen uker nå tror jeg.

Mvh
Hugo
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Kamuflarssøndag 18. oktober 2020, klokken 12:33
Sitat fra: goggo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 21:08
ST1 (Shell bensinstasjoner) sier i forbindelse med NAF sin FB stream for et par dager siden at de jobber med prosjektering av flere slike installasjoner.
Jeg vil anta at den nye Shell stasjonen ved Tvedestrand blir den første, den skal vel åpnes i løpet av noen uker nå tror jeg.

Mvh
Hugo

Vet du om de bygger ut selv, eller i samarbeid med Recharge, E.On eller lignende?
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: goggosøndag 18. oktober 2020, klokken 15:03
Vet ikke, men den ved Bolleland driftes av Recharge som også har ladere ved en god del andre Shell stasjoner.
Det var en fyr ved navn Bård Granerud fra ST1 som sa dette i en kommentar på NAF streamen, du får sende ham en melding og spørre om ST1 sine planer for hurtiglading. Det er flere enn deg som r nysgjerrig på dette, Kamuflars :)

Søk på "NAF Elbil" på FB så finner du dette, en av de siste postene der.
Det var jeg som spurte om dette, og han svarte på min kommentar. Jeg sitter på mobil nå og det er jo håpløst å søke på FB og paste linken inn her. Jeg er en gammel gubbe som er avhengig av PCen min for å være produktiv :)

Mvh
Hugo
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: knutelørdag 21. november 2020, klokken 12:20
Sitat fra: Kamuflars på lørdag 17. oktober 2020, klokken 19:44
Jeg har veldig sansen for disse laderne, men en ulempe er at de (enn så lenge) ikke kan levere mer enn 120kW per stolpe.
Jeg har besøkt den nye stasjonen på Shell Tvedestrand / Grenstøl, og 4 av CCS-laderne er merket med 150kW både på selve laderne og i app, så de har tydeligvis fått opp effekten litt.

Nå har ikke jeg bil som tar mer enn 75kW'ish maks, så jeg fikk ikke testet dette i praksis.

Edit: Jeg ser jo at det står 120kW maks i de tekniske spesifikasjonene til Kempower (https://kempower.com/wp-content/uploads/2020/04/kempower-s-series-general-brochure-A4-eng.pdf), så enten er infoen der utdatert, eller så det noen ugler i mosen mtp. merkinga.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Kamuflarslørdag 21. november 2020, klokken 12:44
Min uttalelse var basert på spesifikasjonene oppgitt av Kempower. Ser at laderne i Tvedestrand ligger inne med 120kW i PlugShare også. Jeg mistenker kanskje at merkingen på stolpene egentlig er der for å vise priskategori, ikke maks output.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: ThomasELmandag 21. desember 2020, klokken 17:51
Youtuber Kris Rifa (som driver med noe a la Bjørn Nyland, bare i mindre skala), har å ved to anledninger hatt kjempeproblemer med Fortums Kempower ladere ved Shell Tvedestrand (E18).

Bilen han kjører, en Audi e-tron S, har koblet seg greit opp, og det grønne ladelyset blinker som normalt. Men bilen tar ikke til seg noe strøm. Viser 0kW, og batteriprosenten stiger heller ikke.

Noen som vet om det har vært et generelt problem med e-tron og Kempower? Eller er den denne spesifikke bilen som er vrang, mon tro..?

Han forsøkte vel fire ulike ladestolper, og han kom tilbake flere dager senere og opplevde det samme igjen...
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Elbileier fra Sandnessøndag 28. februar 2021, klokken 16:33
Ladet på Shell Tvedestrand i går. Tok mange forsøk før jeg fikk ladingen til å starte. Usikker på om det var kontakt med bilen som var veldig følsom, eller om det var ladebrikka fra Elbilforeninga som ikke fungerte som den skulle. Prøvde til slutt med Fortum appen og trykket ladepistolen godt inn i kontakten på bilen. Da startet ladings til slutt. Jeg likte QR-koden som gjorde at man kunne følge ladestatus på mobilen.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Kamuflarssøndag 28. februar 2021, klokken 16:59
Jeg hadde samme problem på Espa/Bolleland, men det er visstnok verken brikke eller laderen som er problemet, men derimot kommunikasjonen mellom laderen og systemet som går tregt.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Elbileier fra Sandnessøndag 28. februar 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Kamuflars på søndag 28. februar 2021, klokken 16:59
Jeg hadde samme problem på Espa/Bolleland, men det er visstnok verken brikke eller laseren som er problemet, men derimot kommunikasjonen mellom laderen og systemet som går tregt.
Ja, da jeg starting fra Fortum appen, stod det og kvernet kanskje et minutt før ladingen startet. Jeg holdt på å gi opp og kjøre videre. Så her er det forbedringsmuligheter. Ellers var Shell Tvedestrand et virkelig flott ladestopp med rastebenker, lekeplass, hundeluftegård, m.m., og godt med antall ladere.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Radiobil1fredag 02. april 2021, klokken 01:24
For et flott Kempower anlegg de har fått opp langs E18 ved avkjørimg til Tvedestrand.
Tror det var 16 stk 50kw og 4 stk 150 kw ladere. Sjekket ikke spisetilbudet, men grei størrelse Shell bensinstasjon gjør vel at tilbidet er ok.


Prøvde for gøy skyld noen minutter på en 150kw lader på Golfen. Det funka kjapt, og hadde et veldig bra grensesnitt på displayet på pumpa. Kommer til å lade der flere ganger.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Lars_Fmandag 12. april 2021, klokken 12:02
Hva tenker dere om lastbalansering slik som Kempower har? Vi i BKK har diskutert dette mye, men har foreløpig holdt oss til at laderen skal kunne levere full effekt uansett om du er alene på stasjonen eller om det er biler på alle ladere. Nå bruker vi ladere som deler effekten og kan lade to biler samtidig, men vi lastbalanserer ikke på noen av våre stasjoner.

Lastbalansering betyr at dersom det f.eks. er 400 kW tilgjengelig fra trafo til hele ladestasjonen, så vil effekten du får tildelt variere utfra hvor mange andre som er på stasjonen og lader samtidig. Dvs. ene dagen kan du få 200 kW og andre dagen 25 kW.

Tenker dere at dette er greit?
Tittel: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: automatmandag 12. april 2021, klokken 12:25
Jeg tenker at å få koblet bilen til lader, slik at man slipper å stå i ladekø er viktig. Men jeg tror jeg vill blitt skuffet over å få kun 25kW. Her tror jeg man trenger en minste garanterte effekt, på f.eks 50kW.

Jo mer smart og dynamisk en ladestasjon klarer å fordele effekt, jo mindre ulempe for meg som kunde. Når en 150kW delt lader reserverer 75kW til en egolf, så er det litt kjipt å stå på det andre uttaket å få kun 75kW istedet for 100 pluss. Særlig hvis egolfen topplader, og kun trekker 10-20kW. Hvis ladestasjon aktivt og dynamisk fordeler tilgjengelig effekt over mange ladeuttak, vil jeg som kunde merke mindre til lastdelingen.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Marius Kotsbakmandag 12. april 2021, klokken 13:01
Denne delingen blir litt problematisk i kombinasjon med minuttprising. Kanskje denne burde vært justert etter hvor stor andel av totalen man har tilgjengelig.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Øyvind.hmandag 12. april 2021, klokken 13:11
Tommel opp til lastbalansering, så lenge den er helt dynamisk og godt programmert.
Bilene må få den effekten de klarer å dra. Dersom tilgjengelig effekt er lavere enn ønsket effekt fordeles det likt.
Så enkelt kan det gjøres.
400kW burde holde fint til 6 stolper med bilparkens sammensetning. Eller - dvs ladeoperatørene har helt sikkert oversikt over snitteffekt på ladesesjoner. Så lenge total effekt delt på antall stolper er noe høyere enn sesjonenenes snitteffekt tenker jeg det blir bra.

Det vil oppstå situasjoner hvor 6 biler med lynlader-kapasitet ankommer med lav SOC, varmt batteri og skal lade samtidig. De vil kanskje bli skuffet. Men - det å få plugget i er veldig mye bedre enn å stå i kø.
For effektiv utnyttelse av stasjonen og raskest mulig avvikling av lading er lastbalansering klart å foretrekke etter mitt syn.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Ellemellemandag 12. april 2021, klokken 15:11
Det er så klart skuffende for de som allerede står og lader med 200kW å plutselig bli redusert til 25 kW bare fordi det kommer inn mange flere biler.

Hvis jeg vet at det å lade på BKK betyr ren bingo om du får 25 eller 200kW, ville jeg alltid valgt en annen leverandør. Eneste unntaket måtte være hvis det var kø på alle ladere i nærheten.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Øyvind.hmandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Ellemellemandag 12. april 2021, klokken 17:09
Det var Lars fra BKK som nevnte at det kunne variere fra 25 til 200 i sitt eksempel.
Hadde det vært en første-mann-til-mølla faktor, kunne det vært fair. Kommer jeg sist aksepterer jeg å måtte lade saktere enn de som kom før meg. Samtidig vil jeg etter hvert rykke fremover og få høyere hastighet.

Men hvis dette er en ren sosialdemokratisk modell, hvor alt deles likt enten du har vært der en time eller et sekund, ville jeg heller peilet meg inn på en konkurrende leverandør som har en ledig plass med garantert hastighet for hele ladeperioden. Alt annet blir for uforutsigbart.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: sjokomelkmandag 12. april 2021, klokken 17:19
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
Til sammenligning deler Tesla 350kW på 4 stolper på Supercharger V3.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Porsgrunnmandag 12. april 2021, klokken 18:08
Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Hva tenker dere om lastbalansering slik som Kempower har?

Tenker at det er det som blir standard i fremtiden.

Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Vi i BKK har diskutert dette mye, men har foreløpig holdt oss til at laderen skal kunne levere full effekt uansett om du er alene på stasjonen eller om det er biler på alle ladere. Nå bruker vi ladere som deler effekten og kan lade to biler samtidig, men vi lastbalanserer ikke på noen av våre stasjoner.

Dersom du snur på det så betyr det at når jeg lader med min gamle Leaf så er det fort 75 kW+ som ingen får tilgang til. Hvorfor skal jeg få tildelt 100 kW når jeg på en god dag har 25 kW i snitt på en ladeøkt?

Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Lastbalansering betyr at dersom det f.eks. er 400 kW tilgjengelig fra trafo til hele ladestasjonen, så vil effekten du får tildelt variere utfra hvor mange andre som er på stasjonen og lader samtidig. Dvs. ene dagen kan du få 200 kW og andre dagen 25 kW.

Tenker dere at dette er greit?

Tenker at full utnyttelse av effekt først og fremst betyr mindre kø, og stort sett mer fornøyde kunder. De bilene som lader sakte blir det ingen forskjell for og de som lader fort kan bruke all den effekten som er ledig.

På et ladeanlegg er min erfaring at det er en konstant utskifting av biler slik at noen kom nylig og kan ta høy effekt mens andre nærmer seg slutten og lader saktere. Et scenario hvor alle plassene brukes av biler som trekker høy effekt samtidig tror jeg blir veldig sjeldent og om det skjer får de dele likt på det som er
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 12. april 2021, klokken 19:08
Ladekø er en større problem enn evnt irritasjon med lavere ladehastighet. Og så er det jo alltid noen leafer og egolfer som skal lade helt til 100% som trekker helt minimalt med strøm de siste 20minuttene. Og så har du de som ikke gidder å plugge ut bilen selv om den er fulladet. Jeg tror det ville blitt en mye bedre opplevelse å fordele de 400Kw på 8 uttak enn 2. og så er det jo sånn at jo større ladestasjon, jo mer egnet er dette. Da jevner det seg ut og det er statistisk mindre sannsynlig at alt for mange rask-ladende biler lader samtidig og er på samme sted i ladekurve
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: diaxmandag 12. april 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 12. april 2021, klokken 13:01
Denne delingen blir litt problematisk i kombinasjon med minuttprising. Kanskje denne burde vært justert etter hvor stor andel av totalen man har tilgjengelig.

Alle HPC hos Recharge har energiprising på drop-in betalingsmetoder. Bruker man andre tjenesteleverandører på denne infrastrukturen som Fortum Charge & Drive, Plugsurfing, Elton fra VG, EasyPark, Newmotion, Digital Charging Services, Has-to-be, - så må man sjekke prisene de opererer med. Recharger stiller sin infrastruktur til disposisjon, og så bruker man den tjenesteleverandøren som gir mening for en selv. Eller drop-in metodene om man foretrekker det.

Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: diaxmandag 12. april 2021, klokken 20:09
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. april 2021, klokken 15:11
Det er så klart skuffende for de som allerede står og lader med 200kW å plutselig bli redusert til 25 kW bare fordi det kommer inn mange flere biler.

Hvis jeg vet at det å lade på BKK betyr ren bingo om du får 25 eller 200kW, ville jeg alltid valgt en annen leverandør. Eneste unntaket måtte være hvis det var kø på alle ladere i nærheten.

Det skjer ikke. På Recharge sine Kempower-anlegg er det førstemann til mølla. First come first serve.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: diaxmandag 12. april 2021, klokken 20:10
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. april 2021, klokken 17:09
Det var Lars fra BKK som nevnte at det kunne variere fra 25 til 200 i sitt eksempel.
Hadde det vært en første-mann-til-mølla faktor, kunne det vært fair. Kommer jeg sist aksepterer jeg å måtte lade saktere enn de som kom før meg. Samtidig vil jeg etter hvert rykke fremover og få høyere hastighet.

Men hvis dette er en ren sosialdemokratisk modell, hvor alt deles likt enten du har vært der en time eller et sekund, ville jeg heller peilet meg inn på en konkurrende leverandør som har en ledig plass med garantert hastighet for hele ladeperioden. Alt annet blir for uforutsigbart.

Det stemmer ikke. Kommer du og får 200 kW når du kobler til så vil du hele tiden få det bilen din ønsker. Det er ikke sosialdemokratisk deling. Det er First Come First Serve.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: diaxmandag 12. april 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.

Det kommer an på use case etter min mening. Den beste måten å lade på er så sakte som overhodet mulig uten at man behøver å vente på bilen. Det er også det beste for strømnettet og vår felles utnyttelse av dette.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: diaxmandag 12. april 2021, klokken 20:15
Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. april 2021, klokken 17:19
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
Til sammenligning deler Tesla 350kW på 4 stolper på Supercharger V3.

Man må ikke ha 8 satellitter på 600 kW. Man kan også velge å ha 2 eller 3. Poenget er å få plassert så mange ladeuttak som overhodet mulig uten at det går utover brukeropplevelsen. Ettersom bilene fremover vil lade med høyere effekter er det naturlig å tilpasse dette.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: turfsurfmandag 12. april 2021, klokken 21:35
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 13:11
Bilene må få den effekten de klarer å dra. Dersom tilgjengelig effekt er lavere enn ønsket effekt fordeles det likt.
Så enkelt kan det gjøres.
Akkurat slik ja. Eneste fornuftige måten å gjøre det på. Og slik Tesla etter hvert gjorde det på SuCv2 (innenfor ett stolpepar dog).
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: power59tirsdag 13. april 2021, klokken 12:39
Det absolutt beste for oss alle er det systemet som mest effektivt utnytter ladestasjons installerte makseffekt. Det gir størst samlet kapasitet, kortest ladetid og minst kø.

I dag har vi ladestasjoner med få "pumper" (med unntak av Tesla sine superchargers) og biler som lader med varierende effekt. Det gir lite effektiv utnyttelse av det totale potensialet og mye "død" kapasitet.

I tilsvarende "utility"-systemer - det være seg generell strømforsyning eller f.eks. vann- og avløpssystemer med mange forbrukere - dimensjoneres det alltid med samtidighet. Med få brukere - f.eks. i en ladestasjon med to "pumper" - har man ingen samtidighetseffekt og installert effekt må være summen av makseffektene pr. "pumpe".

Den ideelle ladestasjonen er derfor en stasjon med MANGE "pumper" der hver bil får den ladeeffekten den til enhver tid kan motta - inntil ladestasjonens makseffekt er nådd. Når ladestasjonens makseffekt er nådd kan nye biler som kobles til vente på tur, ev. så kan alle få redusert fordelt effekt - alt avhengig av hva som er teknisk mulig.

Så - JA - fremtiden er ladestasjoner med flere pumper og lastbalansering.

Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Lars_Fonsdag 14. april 2021, klokken 13:58
Sitat fra: diax på mandag 12. april 2021, klokken 20:10
Det stemmer ikke. Kommer du og får 200 kW når du kobler til så vil du hele tiden få det bilen din ønsker. Det er ikke sosialdemokratisk deling. Det er First Come First Serve.

Det er riktig. Kempower har to ulike måter å fordele effekten på og dette er nok en konfigurasjons sak som settes opp under installasjon. Enten deles effekten via en ''sosialdemokratisk'' modell der alle får lik effekt, eller en FIFO-modell som gjør at første bil tilkoblet har prioritet og alle andre andre må stille seg bak i køen. Ladesyklus eller ladekurve på første tilkoblet bil bestemmer hvor mye som frigjøres fortløpende til de andre.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Comoonsdag 14. april 2021, klokken 15:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 21:35
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 13:11
Bilene må få den effekten de klarer å dra. Dersom tilgjengelig effekt er lavere enn ønsket effekt fordeles det likt.
Så enkelt kan det gjøres.
Akkurat slik ja. Eneste fornuftige måten å gjøre det på. Og slik Tesla etter hvert gjorde det på SuCv2 (innenfor ett stolpepar dog).
"Dersom tilgjengelig effekt er lavere enn ønsket effekt fordeles det likt. "
Mener dere likt i kW eller likt % "fratrekk" i ladehastighet?
Dette er kanskje et litt usannsynlig senario, men fullt mulig. En 400kW stasjon med 6 "pumper". Inn ruller 3 stykk e-Tron og 3 stykk e-Niro på samme tid. Alle med tomt batteri. Nå er tilgjengelig effekt lavere enn ønsket effekt. Skal alle 6 bilene få 66kW eller bør alle få samme % fratrekk i forhold til hva bilene forteller til ladestasjonen at de kan ta imot?
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: turfsurfonsdag 14. april 2021, klokken 15:03
Sitat fra: Como på onsdag 14. april 2021, klokken 15:00
. Skal alle 6 bilene få 66kW eller bør alle få samme % fratrekk i forhold til hva bilene forteller til ladestasjonen at de kan ta imot?
I kWt. De med lite batteri / lav ladefart vil uansett fort droppe under tilgjengelig.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Comoonsdag 14. april 2021, klokken 15:19
Sitat fra: Lars_F på onsdag 14. april 2021, klokken 13:58
Sitat fra: diax på mandag 12. april 2021, klokken 20:10
Det stemmer ikke. Kommer du og får 200 kW når du kobler til så vil du hele tiden få det bilen din ønsker. Det er ikke sosialdemokratisk deling. Det er First Come First Serve.

Det er riktig. Kempower har to ulike måter å fordele effekten på og dette er nok en konfigurasjons sak som settes opp under installasjon. Enten deles effekten via en ''sosialdemokratisk'' modell der alle får lik effekt, eller en FIFO-modell som gjør at første bil tilkoblet har prioritet og alle andre andre må stille seg bak i køen. Ladesyklus eller ladekurve på første tilkoblet bil bestemmer hvor mye som frigjøres fortløpende til de andre.
Da har jeg mer tro på FIFO-modellen. Kommer man sent/sist kan man selv velge om man vil koble til å vente på høyere ladehastighet eller vurdere å kjøre til neste ladested hvis man har strøm nok til det.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: turfsurfonsdag 14. april 2021, klokken 17:02
Sitat fra: Como på onsdag 14. april 2021, klokken 15:19

Da har jeg mer tro på FIFO-modellen. Kommer man sent/sist kan man selv velge om man vil koble til å vente på høyere ladehastighet eller vurdere å kjøre til neste ladested hvis man har strøm nok til det.
Tesla hadde FIFO modellen først, og gikk over til sosialdemokratisk etter hvert. Den store fordelen med sistnevnte er hvis man bare skal fylle litt, sp slipper man å bli blokkert / blokkere mange andre.

Dette på kost av de som skal lade mye.

Og så er det jo ikke alltid slik at man bare kan kjøre videre hvis stasjonen er busy. Da er det greit å ihvertfall få nok til å komme seg videre.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: automatonsdag 14. april 2021, klokken 17:41
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 17:02
Sitat fra: Como på onsdag 14. april 2021, klokken 15:19

Da har jeg mer tro på FIFO-modellen. Kommer man sent/sist kan man selv velge om man vil koble til å vente på høyere ladehastighet eller vurdere å kjøre til neste ladested hvis man har strøm nok til det.
Tesla hadde FIFO modellen først, og gikk over til sosialdemokratisk etter hvert. Den store fordelen med sistnevnte er hvis man bare skal fylle litt, sp slipper man å bli blokkert / blokkere mange andre.

Dette på kost av de som skal lade mye.

Og så er det jo ikke alltid slik at man bare kan kjøre videre hvis stasjonen er busy. Da er det greit å ihvertfall få nok til å komme seg videre.
Den største ulempen med Tesla SuC v2 er at den lastbalanserer bare mellom to uttak. Da blir det fort veldig merkbart, uansett hvordan man prioriterer. Jo flere uttak man kan lastbalansere mellom, og jo mer detaljert man kan regulere effekten, jo mindre vil brukeren merke av ulemper.(Alternativt, jo mindre effekt må ladeoperatøren ha tilgjengelig.)
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: turfsurftorsdag 15. april 2021, klokken 07:59
Sitat fra: automat på onsdag 14. april 2021, klokken 17:41
Den største ulempen med Tesla SuC v2 er at den lastbalanserer bare mellom to uttak. Da blir det fort veldig merkbart, uansett hvordan man prioriterer. Jo flere uttak man kan lastbalansere mellom, og jo mer detaljert man kan regulere effekten, jo mindre vil brukeren merke av ulemper.(Alternativt, jo mindre effekt må ladeoperatøren ha tilgjengelig.)
Ja, det er jo ganske irriterende hvis man står og lader og det er mange stolpepar ledig, og så kommer en og kobler seg til samme stolpepar som deg.

Det er vel en av grunnene til at Tesla utviklet SuC v3 som lastbalanserer mellom flere.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: moderator 2torsdag 15. april 2021, klokken 08:45
Kempower sitt system for deling av effekt er veldig spennende. Men husk at dette ikke fungerer på samme måte som lastbalansering av AC ladeanlegg. Hver bil trenger forskjellig spenning inn på batteriet, avhengig av bil/batteritype og hvor i ladesyklusen man er. To elbiler kan derfor ikke dele samme powermodul. Kempower har powermoduler på 40Kw med to kanaler, dvs. at bilene får tildelt 20kW etter behov slik jeg forstår det. Dette krever avansert styring, og selv om hardware nå er på plass, har vel enda ikke Kempower full kontroll på softwaren til dette, og foreløpig er det statisk tildeling av effekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

De fleste ladeprodusenter jobber med tilsvarende systemer som Kempower, men der hver lader får dedikerte powermoduler, men det er hvor mye strøm hver lader får lov til å trekke som begrenses av den totale effekten tilgjengelig. Det blir i prinsippet dyrere enn Kempower sitt system, da man trenger flere powermoduler. Fordelen er at man styrer dette på AC siden, og dermed blir det lettere å styre. 
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Kirestorsdag 15. april 2021, klokken 08:54
Er veldig for slike anlegg. Vil heller komme til 12 ladere og få litt lavere effekt enn 6 ladere og oppleve kø.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: diaxtorsdag 15. april 2021, klokken 13:41
Sitat fra: moderator 2 på torsdag 15. april 2021, klokken 08:45
Kempower sitt system for deling av effekt er veldig spennende. Men husk at dette ikke fungerer på samme måte som lastbalansering av AC ladeanlegg. Hver bil trenger forskjellig spenning inn på batteriet, avhengig av bil/batteritype og hvor i ladesyklusen man er. To elbiler kan derfor ikke dele samme powermodul. Kempower har powermoduler på 40Kw med to kanaler, dvs. at bilene får tildelt 20kW etter behov slik jeg forstår det. Dette krever avansert styring, og selv om hardware nå er på plass, har vel enda ikke Kempower full kontroll på softwaren til dette, og foreløpig er det statisk tildeling av effekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

De fleste ladeprodusenter jobber med tilsvarende systemer som Kempower, men der hver lader får dedikerte powermoduler, men det er hvor mye strøm hver lader får lov til å trekke som begrenses av den totale effekten tilgjengelig. Det blir i prinsippet dyrere enn Kempower sitt system, da man trenger flere powermoduler. Fordelen er at man styrer dette på AC siden, og dermed blir det lettere å styre.

Nesten riktig :) Kempower har powermoduler med peakeffekt på 50 kW og hver kanal er på 25 kW. 25 kW er altså trinnene/oppløsningen/kvantifiseringstegene til lastbalanseringen. Hos Recharge er det aktivert dynamisk lastbalansering på Espa. Tvedestrand og Leira blir gjort om til lastbalansering innen kort tid.

Hos Kempower er topologien slik at både AC/DC og DC/DC konverteringene sitter i samme modul. Andre systemer har AC/DC sentralt og DC/DC i stolpene. Ulempen her er at det ikke er noen systemer enda med mange stolper. Derfor er Kempower foreløpig en veldig bra løsning for å få ut så mange stolper og ladeplasser som mulig. Men lastbalansering kan gjøres enda bedre enn dette med en bedre topologi. Det går imidlertid ut over kostnaden på utstyret.

Er ikke helt med på det du mener å lastbalansere på AC-siden. Det man ønsker er å ha så høy oppløsning DC/DC konverteringen som mulig for å unngå at mer kapasitet enn nødvendig blir låst til en pågående ladeøkt. Det er likerettet effekt som lastbalanseres opp mot tilgjengelig effekt. AC input er låst.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: daktarifredag 16. april 2021, klokken 13:27
Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Hva tenker dere om lastbalansering slik som Kempower har? Vi i BKK har diskutert dette mye, men har foreløpig holdt oss til at laderen skal kunne levere full effekt uansett om du er alene på stasjonen eller om det er biler på alle ladere. Nå bruker vi ladere som deler effekten og kan lade to biler samtidig, men vi lastbalanserer ikke på noen av våre stasjoner.

Lastbalansering betyr at dersom det f.eks. er 400 kW tilgjengelig fra trafo til hele ladestasjonen, så vil effekten du får tildelt variere utfra hvor mange andre som er på stasjonen og lader samtidig. Dvs. ene dagen kan du få 200 kW og andre dagen 25 kW.

Tenker dere at dette er greit?
JEg tenker det må være ganske frustrende å være alene inn på en plass og få ca 200 kW (med EQSen). Budsjetterer en rask burger og dotur. Så plutselig står det 3 andre der, og ladetiden er gått opp fra estimert 30 min til 3-4 timer...
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: daktarifredag 16. april 2021, klokken 13:34
En annen sak som vil redusere køene, eventuelt gi økt inntjening, er store gebyrer for 90% og oppover-lading. Doble prisen fra 80%, 4-doble prisen fra 90% og opp. Stimulere til høy turnover og heller kjøre til neste lader. På lengre sikt vil dette bli mindre behov, fordi alle i3ene, eGolfene og Leafene som lader tregt og må lade veldig ofte skal vekk fra langturene.
Variabel prising knyttet til kø ville også vært en fordel.
Akkurat nå tjener man vel godt allerede på minuttprisingen for egolf 80% og opp uansett, men kunne altså tjent mer og gjort andre kunder mer fornøyd.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Magnus Hansenfredag 16. april 2021, klokken 14:14
Sitat fra: daktari på fredag 16. april 2021, klokken 13:27
Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Hva tenker dere om lastbalansering slik som Kempower har? Vi i BKK har diskutert dette mye, men har foreløpig holdt oss til at laderen skal kunne levere full effekt uansett om du er alene på stasjonen eller om det er biler på alle ladere. Nå bruker vi ladere som deler effekten og kan lade to biler samtidig, men vi lastbalanserer ikke på noen av våre stasjoner.

Lastbalansering betyr at dersom det f.eks. er 400 kW tilgjengelig fra trafo til hele ladestasjonen, så vil effekten du får tildelt variere utfra hvor mange andre som er på stasjonen og lader samtidig. Dvs. ene dagen kan du få 200 kW og andre dagen 25 kW.

Tenker dere at dette er greit?
JEg tenker det må være ganske frustrende å være alene inn på en plass og få ca 200 kW (med EQSen). Budsjetterer en rask burger og dotur. Så plutselig står det 3 andre der, og ladetiden er gått opp fra estimert 30 min til 3-4 timer...

Dette blir litt søkt. Hvis du antar denne ladestasjonen har 4 uttak på tilsammen 200kW så ville du få minimum en fjerdedel av effekten. Og da øker ladetiden 1.5 timer. Ikke 3-4 timer. Men din hypotetiske stasjon har tydeligvis bare ett uttak på 200kw. Og da er det stor fare for at når du kommer dit må du stå et par timer og vente på en egolf eller leaf foran deg i køen.

Mer realistisk: si du har 500kW  til sammen. Så under fordeles:

1. som i dag. Feks to 200kw og to 50kW
2. smart. 8 uttak med gjennomsnitteffekt på 62.5kw

Jeg kan garantere at du oftere vil få 200kw på scenario 2 enn 1 fordi som det er i dag vil saktelade biler stå på «feil» lader. Og folk vil ikke flytte bilen sin når den er ferdig. Evnt lade til så høy soc at de ikke er i nærheten av å utnytte full effekt
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: power59fredag 18. juni 2021, klokken 12:36
Har akkurat fått testet Kempower sitt system på Espa. Det fungerte utmerket med et av markedets beste og mest informative brukergrensesnitt.

En god og klar skjerm med tydelig skrift som var godt lesbar fra bilen. I tillegg til batteristatus, energimengde og (hold dere fast) effekt, så ble det i terminalen vist en QR-kode som lenket til en app-uavhengig nettside med status på laderen. Enkelt og elegant. Sånn kan det gjøres.

Ingen tvil om at Kempower er i fremste front og at lastbalanserte systemer som dette er fremtiden.

Teslabjørn har laget denne meget interessante videon som viser teknologien bak systemet.
https://www.youtube.com/watch?v=uzDLQ4gIFF4 (https://www.youtube.com/watch?v=uzDLQ4gIFF4)

Anbefales! (både video og Kempower)
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: ThomasELfredag 18. juni 2021, klokken 14:19
Kempower har (driftet av Recharge) mange ladestolper ved Shell Tvedestrand.

I følge Elbilappen og Chargefinder, så er kun 4 av disse 150kW ladere.
Men i følge Fortums egen app er hele 12 av punktene 150kW.

Er det noen som VET hva som er korrekt?
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: ThomasELfredag 18. juni 2021, klokken 14:31
Fikk svar fra Recharge:
Det er 12 stk stolper med 150kW

Begriper ikke at ikke operatørene er mer på hugget og passer på at det er rette data i Nobildatabasen...
- Fikk i alle fall takk fra Recharge for at jeg ga beskjed, så får vi håpe de gidder å gjøre noe med det 🤪
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: knutesøndag 20. juni 2021, klokken 09:47
Ser ut som det kommer en ny Kempower-stasjon med 8 "satelitter" ved Shell Fokserød i Sandefjord etterhvert.

Nødvendig dispensasjon fra plan-og bygningsloven ble gitt 19.04.21.

Halvdårlig bilde fra byggesaken (http://innsyn.sandefjord.kommune.no/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2021008594&) ligger vedlagt.

Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Glanonsdag 30. juni 2021, klokken 01:42
Finnes det noen oversikt over kempower ladestasjoner i Norge?
Og er det bare Fortum som benytter de.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: turfsurfonsdag 30. juni 2021, klokken 06:36
Sitat fra: Glan på onsdag 30. juni 2021, klokken 01:42
Finnes det noen oversikt over kempower ladestasjoner i Norge?
Og er det bare Fortum som benytter de.
BKK har ihvertfall en. Og mener det er nevnt at de skulle bygge en til for å teste.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Panducksøndag 04. juli 2021, klokken 00:02
Sitat fra: Glan på onsdag 30. juni 2021, klokken 01:42
Finnes det noen oversikt over kempower ladestasjoner i Norge?
Og er det bare Fortum som benytter de.

Ser ut som om MER setter opp en slik stasjon ved Coop på Lillestrøm.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: GOLF-raidersøndag 04. juli 2021, klokken 03:31
Sitat fra: knute på søndag 20. juni 2021, klokken 09:47
Ser ut som det kommer en ny Kempower-stasjon med 8 "satelitter" ved Shell Fokserød i Sandefjord etterhvert.
Kan det være denne «MER ladestasjonen» du har sett:
« Fokserødveien 23, 3241 Sandefjord »
https://no.mer.eco/ladekart/?id=191
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: knutesøndag 04. juli 2021, klokken 09:23
Sitat fra: GOLF-raider på søndag 04. juli 2021, klokken 03:31
Kan det være denne «MER ladestasjonen» du har sett:
« Fokserødveien 23, 3241 Sandefjord »
https://no.mer.eco/ladekart/?id=191

Både Mer, Recharge/Fortum og Tesla (supercharger åpnet denne uken) har allerede ladere på Fokserød, men dette er nye ladere fra Recharge plassert på tomta til Shell på Fokserød som per nå ikke har noen ladere.

Helt konkret er det snakk om:
Shell Fokserød
Fokserødveien 19
3241 Sandefjord
Gnr/Bnr: 17/56

Byggesaken jeg har lenket til har flere detaljer hvis du vil se selv. Bildene er dessverre ikke bedre i byggesaken enn det jeg la ved.

Hvis du er kjent i området og husker tilbake, så ligger 4 av de planlagte laderne/satelittene der det for en stund siden var en fyllestasjon for LPG, mens de 4 andre er rett på andre siden av utkjørselen fra Shell.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: ThomasELtirsdag 06. juli 2021, klokken 22:36
Da fikk jeg omsider anledning til å teste Kempowerladere. Det passet seg med et stopp på Shell Tvedestrand på vei hjem i dag.

Det må jeg bare si:
En helt utrolig bra brukeropplevelse. Greie kabler å håndtere, supert display, grei autentisering med RFID-brikken min, genialt med scanning av QR-koden for å følge ladesesjonen live. Fikk også maks ladehastighet bilen min kan ta gjennom hele sesjonen (119-120kW fra 33% til 66%, startet m 24 graders batteri).
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Comotorsdag 02. september 2021, klokken 16:00
Da endte jeg også opp på Kempowerladerne på Shell Tvedestrand. Enig med ThomasEL over, utrolig bra brukeropplevelse.
Alle ladepassene har ifølge Fortum C&D appen enten 125 eller 150 kW (60kW på CHAdeMO) .
Laderne er i appen delt i 2 grupper. 4529 og 4530, med henholdsvis 10 «pumper» på hver.
Er disse da delt i 2 grupper for lastbalansering?
Vil det i så tilfelle, på en dag med høy trafikk, være lurt å sjekke appen før man velger «pumpe»?
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: espenritorsdag 02. september 2021, klokken 21:36
På Shell Tvedestrand er det vel to forskjellige fysiske plasseringer av laderne. Det er X antall som står i rekke langs grøfta, også er det 4-6 ladere som står midt på plassen bak stasjonen. Kanskje det er derfor de er delt inn i to grupper?
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: diaxtorsdag 02. september 2021, klokken 22:01
Alle CCS2-pluggene på Tvedestrand leverer inntil 150 kW, og CHAdeMO leverer inntil 62,5 kW. Det er feil i Fortums app.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Javamandag 06. september 2021, klokken 19:54
Recharge har nettopp åpnet 16 nye Kempower -ladere på Shell Klett! 150 kW CCS  :+1:

Her er en lenke for informasjon om nøyaktig beliggenhet.
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-leinstrand-shell-klett/jqgnmx
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: ThomasELlørdag 11. september 2021, klokken 23:02
Bjørn Nyland har en ny video om Shell Nebbenes sine nye Kempowerladere. Må si jeg har fått virkelig sansen for denne type hardware. Svært brukervennlige. Og nå ser det heldigvis ut som de gradvis dukker opp flere steder.

Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Tornado78søndag 12. september 2021, klokken 12:47
Disse høres veldig spennende ut. Er det noen som vet om dem kun leverer ladere til andre ladeoperatører eller er dem også selv en ladeoperatør med app, bakgrunnssystemer osv?

Helt konkret er jeg ute etter en ladeoperatør på en ny beliggenhet, det viser seg å være vanskelig å komme i kontakt med de store kjente operatørene, dem har stor pågang på nye prosjekter...
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: RJKmandag 13. september 2021, klokken 02:25
Står på Kempower sine hjemmesider at de opereres av ReCharge.

https://kempower.com/news/ (https://kempower.com/news/)

Oppdaget disse for ca en uke siden, og har nevnt de i ettpar andre tråder.

EDIT:

Er vel Fortum som i realiteten er Recharge Norge, virker det som:

https://www.fortum.no/privat/lade-elbil/om-fortum-charge-drive (https://www.fortum.no/privat/lade-elbil/om-fortum-charge-drive)
https://rechargeinfra.com/no/ (https://rechargeinfra.com/no/)

Prisene er derimot ikke så veldig hyggelig, bortsett fra AC-lading til 3 kr/kWh. Hurtiglading er 3,50 per minutt som blir 50 kWh til ca 263,- for meg med Kona, siden det tar 75 minutter. Lynlading koster derimot saftige 5,75/kWh.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Daniel_0007mandag 13. september 2021, klokken 10:03
Sitat fra: RJK på mandag 13. september 2021, klokken 02:25
Står på Kempower sine hjemmesider at de opereres av ReCharge.

https://kempower.com/news/ (https://kempower.com/news/)

Oppdaget disse for ca en uke siden, og har nevnt de i ettpar andre tråder.

EDIT:

Er vel Fortum som i realiteten er Recharge Norge, virker det som:

https://www.fortum.no/privat/lade-elbil/om-fortum-charge-drive (https://www.fortum.no/privat/lade-elbil/om-fortum-charge-drive)
https://rechargeinfra.com/no/ (https://rechargeinfra.com/no/)

Prisene er derimot ikke så veldig hyggelig, bortsett fra AC-lading til 3 kr/kWh. Hurtiglading er 3,50 per minutt som blir 50 kWh til ca 263,- for meg med Kona, siden det tar 75 minutter. Lynlading koster derimot saftige 5,75/kWh.

Er det ikke shell sjøl som operer disse? Sjekket nå med shell recharge appen og de er der til 4.98 per kwh. Er ikke rart at folk blir forvirret når man har recharge også har man shell recharge i tillegg som eies av shell tror jeg men er no samarbeid med recharge.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Orbitmandag 13. september 2021, klokken 11:07
Recharge er operatør, men de har mange ladetilbydere som kan tilby lading med hver sin prismodell. Fortum har ikke lenger egne ladere, men tilbyr lading på Recharge sine stasjoner. Plugsurfing, Shell Recharge, EasyPark osv tilbyr på samme måte å stå for betaling hos Recharge - og med hver sine priser.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Orbitmandag 13. september 2021, klokken 11:19
Sitat fra: RJK på mandag 13. september 2021, klokken 02:25
Prisene er derimot ikke så veldig hyggelig, bortsett fra AC-lading til 3 kr/kWh. Hurtiglading er 3,50 per minutt som blir 50 kWh til ca 263,- for meg med Kona, siden det tar 75 minutter. Lynlading koster derimot saftige 5,75/kWh.
Den prisen er ved drop-in betaling med SMS/QR-kode på lader som betales direkte til Recharge. Bruker du f.eks. Fortum, er lading på Kempower-stolpene 5 kr/kWh. (Det er ikke 50 kW- eller AC-ladere på Nebbenes sørgående der Kempower står.)
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: ThomasELmandag 13. september 2021, klokken 16:39
Kempower er vel i første omgang leverandør av hardware og software.

Så i prinsippet kan vel en hvilken som helst ladeoperatør kjøpe inn disse laderne. (Noe jeg personlig håper flere operatører gjør).
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: RJKmandag 13. september 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Orbit på mandag 13. september 2021, klokken 11:19
Sitat fra: RJK på mandag 13. september 2021, klokken 02:25
Prisene er derimot ikke så veldig hyggelig, bortsett fra AC-lading til 3 kr/kWh. Hurtiglading er 3,50 per minutt som blir 50 kWh til ca 263,- for meg med Kona, siden det tar 75 minutter. Lynlading koster derimot saftige 5,75/kWh.
Den prisen er ved drop-in betaling med SMS/QR-kode på lader som betales direkte til Recharge. Bruker du f.eks. Fortum, er lading på Kempower-stolpene 5 kr/kWh. (Det er ikke 50 kW- eller AC-ladere på Nebbenes sørgående der Kempower står.)
Så mye for at man skulle forenkle. Bruker man feil app/brikke. så blir det altså dyrere. Forøvrig intet som sa at dette var pris ved kort/sms/QR-kode, etter det jeg så.

Men jeg så Fortum sine priser, og jo, jeg vurderte å skrive på at man fikk det billigere om man brukte Fortum-brikke.

Men da er vi i ferd med å bevege oss ut i det totale kaoset. Samme stasjon, men helt forskjellig pris etter hvem du lar styre faktureringen.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: Amatørenmandag 13. september 2021, klokken 21:08
Jupp, den nye roaming løsningen noen har begynt med kan brått medføre mye dyrere lading enn man tror den er. Mer kaos til høyere pris.

Når (hvis? 🤔 ) kortterminaler kommer så frykter jeg at prisen blir satt til (enda høyere) "drop in" betaling.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: knutesøndag 05. desember 2021, klokken 12:17
Nye Kempower-stasjoner er åpnet ved McDonalds Rugtvedt og Burger King Langrønningen.

Har lagt ut noen bilder og mer info i tråden for nye ladestasjoner: https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.msg1020844#msg1020844
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: goggosøndag 05. desember 2021, klokken 12:26
Jeg ser også at nye Kempower ladere blir installert ved den nye MAX burger-restauranten ved innkjøringen til IKEA ved Sørlandsparken. 
Jeg vet ikke hvilken operatør det er, det er fremdeles en byggeplass og jeg kunne ikke se noen merking.

Ser ut som både MAX og ladestasjonene skal åpne om ikke så lenge. Det er også satt opp noen bensinpumper der, og de er allerede i drift.

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: hakotorgsøndag 05. desember 2021, klokken 21:20
Det er Certas (Esso?) som har ladestasjonen der. Ser ut som de samarbeider med recharge. Certas skal for øvrig sette opp en Haug ladestasjoner ved nye Mandalskrysset.
Tittel: Sv: Kempower Hurtigladere
Skrevet av: knutelørdag 19. februar 2022, klokken 22:46
Sitat fra: goggo på søndag 05. desember 2021, klokken 12:26
Jeg ser også at nye Kempower ladere blir installert ved den nye MAX burger-restauranten ved innkjøringen til IKEA ved Sørlandsparken. 
Jeg vet ikke hvilken operatør det er, det er fremdeles en byggeplass og jeg kunne ikke se noen merking.

Ser ut som både MAX og ladestasjonene skal åpne om ikke så lenge. Det er også satt opp noen bensinpumper der, og de er allerede i drift.

mvh
Hugo

Fasit er Recharge. Se bilde i denne tråden (https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.msg1036845#msg1036845)