Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 11. desember 2024, klokken 09:27Lignende sak med en 2022-modell:
https://www.motor.no/aktuelt/ekspoliti-i-ny-volvo-xc40-krasj-med-plutselig-akselerasjon/298457

Denne bilen har ikke blitt tilbakekalt tidligere.

Håper noen uavhengig gransker det tekniske. Man blir jo fristet til å montere kamera på gasspedalen.

Idiot

Ser fellesnevneren følger trofast.
Alder
Ifm parkering
Ifm bremsepedal.

hELgenen

Sitat fra: Joccy på onsdag 11. desember 2024, klokken 10:54Ser fellesnevneren følger trofast.
Alder
Ifm parkering
Ifm bremsepedal.

Eller bilmerke og modell..
Synes den faktoren er mer fremtredende.
Hvorfor kommer det ikke flere lignende saker om MEB bilene?

Det er tross alt flere MEB biler enn Volvo på veiene der ute

Idiot

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 10:59
Sitat fra: Joccy på onsdag 11. desember 2024, klokken 10:54Ser fellesnevneren følger trofast.
Alder
Ifm parkering
Ifm bremsepedal.

Fordi de ikke kan skylde på bilen å tar det på egen idiot konto? Dette skjer jo hele tiden, overalt.

hELgenen

Sitat fra: Joccy på onsdag 11. desember 2024, klokken 11:02
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 10:59
Alder
Ifm parkering
Ifm bremsepedal.

Fordi de ikke kan skylde på bilen å tar det på egen idiot konto? Dette skjer jo hele tiden, overalt.

Så Volvo eiere er andre mennesker enn VW,Skoda og Audi eiere og flyr til media og skylder på bilen?

Idiot

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 11:06Så Volvo eiere er andre mennesker enn VW,Skoda og Audi eiere og flyr til media og skylder på bilen?

Når det allerede er i media så er det en naturlig reaksjon. Det er i menneskets natur å søke oppklarende forklaringer.

Pussig at dette skjedde samtidig som hun vrir seg bakover i baksetet etter håndveska gitt. Sorry ass dette har jeg null tiltro til.

Hva skjedde?
– Jeg skulle åpne garasjeporten, men fjernkontrollen var tom for batteri, så jeg måtte finne fram nøkkelen. Omtrent fem meter foran porten satte jeg på parkeringsbremsen og tok av meg sikkerhetsbeltet, forklarer Berit.

Hun har tenkt gjennom hendelsen mange ganger og faktisk gjort en liten rekonstruksjon for å forsikre seg om at hun husker riktig.

– Jeg bruker alltid parkeringsbremsen når jeg stopper bilen, så dette er blitt en slags rutine for meg, sier Berit.

Hun forteller at hun strakk ut høyre arm mot baksetet for å hente veska hvor nøklene lå.  Da vrir hun seg samtidig litt mot høyre, men ikke helt rundt. Veska lå midt i baksetet.

Idet hun strekker seg mot veska, skyter bilen fart og farer gjennom porten. Den fortsetter i stor fart 10 meter etter porten før den treffer en parkert Audi som presses inn i veggen bak. Audien, som tilhører en av naboene, ble skadet foran og bak, men kunne repareres. Berits Volvo ble kondemnert etter hendelsen.

– Det var helt forferdelig. Jeg rakk ikke å tenke eller reagere før bilen krasjet inn i garasjen. Akselerasjonen var voldsom, forklarer Berit.

Vi har fått Berit til å gjenta denne bevegelsen slik at vi kan se hva som skjer med føttene. Når hun strekker ut armen og vrir seg mot høyre, trekkes faktisk høyrefoten litt bakover. Ikke fram mot gasspedalen.

https://www.motor.no/aktuelt/ekspoliti-i-ny-volvo-xc40-krasj-med-plutselig-akselerasjon/298457

Dette begynner å grense mot dumt.

hELgenen

Sitat fra: Joccy på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 11:06Så Volvo eiere er andre mennesker enn VW,Skoda og Audi eiere og flyr til media og skylder på bilen?

Når det allerede er i media så er det en naturlig reaksjon. Det er i menneskets natur å søke oppklarende forklaringer.

Pussig at dette skjedde samtidig som hun vrir seg bakover i baksetet etter håndveska gitt. Sorry ass dette har jeg null tiltro til.

Hva skjedde?
– Jeg skulle åpne garasjeporten, men fjernkontrollen var tom for batteri, så jeg måtte finne fram nøkkelen. Omtrent fem meter foran porten satte jeg på parkeringsbremsen og tok av meg sikkerhetsbeltet, forklarer Berit.

Hun har tenkt gjennom hendelsen mange ganger og faktisk gjort en liten rekonstruksjon for å forsikre seg om at hun husker riktig.

– Jeg bruker alltid parkeringsbremsen når jeg stopper bilen, så dette er blitt en slags rutine for meg, sier Berit.

Hun forteller at hun strakk ut høyre arm mot baksetet for å hente veska hvor nøklene lå.  Da vrir hun seg samtidig litt mot høyre, men ikke helt rundt. Veska lå midt i baksetet.

Idet hun strekker seg mot veska, skyter bilen fart og farer gjennom porten. Den fortsetter i stor fart 10 meter etter porten før den treffer en parkert Audi som presses inn i veggen bak. Audien, som tilhører en av naboene, ble skadet foran og bak, men kunne repareres. Berits Volvo ble kondemnert etter hendelsen.

– Det var helt forferdelig. Jeg rakk ikke å tenke eller reagere før bilen krasjet inn i garasjen. Akselerasjonen var voldsom, forklarer Berit.

Vi har fått Berit til å gjenta denne bevegelsen slik at vi kan se hva som skjer med føttene. Når hun strekker ut armen og vrir seg mot høyre, trekkes faktisk høyrefoten litt bakover. Ikke fram mot gasspedalen.

Ja,det er vel for dumt å stole på mennesker...
Saken hennes er henlagt av politiet.
Forsikring er ikke ett tema.
Så hvor ligger motivet for å lyve her?

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:27
Sitat fra: Joccy på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:21

Hva skjedde?

Ja,det er vel for dumt å stole på mennesker...

Ikke nødvendigvis motiv for å lyve, men motiv for ikke å påta seg/innrømme skyld.

Som tidligere politi, kan det være ekstra tungt å akseptere at man nå har forårsaket en nestenulykke. Og spesielt siden det uansett førte til materielle skader, som må forklares på en måte. Det er jo synlig for andre, og kan ikke holde tett og la andre ikke vite at det har skjedd.

Vi mennesker er av og til virkelig enkle, men samtidig kompliserte. Feil kan være vanskelig å ta innover seg og akseptere, og spesielt når det ligger et visst skadepotensiale der.

Ikke tiltro til at hun lyver med vilje, men det høres da veldig ut som om hun har glemt seg av denne gangen, eller gjort noe annet hun ikke ser eller vil se, og da er det fort gjort å skylde på bilen "for jeg gjør da aldri feil"...

Men det blir jo spekulasjoner på samme måte som dine om at "her må det være bilens skyld.

Ja, jeg utelukker det jo ikke helt, men bilen og merket har jo den eldste gruppen kjøpere, og dette virker som det kun gjelder sjåfører som er nært pensjonsalderen eller endog over.

Personen i denne saken, er riktignok en av de yngre i akkurat disse sakene, og ikke veldig mye eldre enn meg. Men fremdeles så er det jo slik at noen får nedsatte motoriske svakheter fortere enn andre, uten at de vil innrømme dette. Spesielt ikke om man føler man er avhengig av bilen for å komme seg rundt.

F.eks. vil tap av førerrett være veldig vanskelig og akseptere når alderstegnene så smått kommer krypende.

Og bare for å ha presisert, jeg har ingen holdepunkter for å si at dette har skjedd med vedkommende. Dette er mer som generelle betraktninger å anse!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Spørs hvor mange flere slike saker Volvo tåler. Nå bør det "helst" komme noen andre bilmerker for å utjevne statistikken.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Idiot

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:27Ja,det er vel for dumt å stole på mennesker...

Du kan ta stråmmenene dine annensteds, jeg har ikke sagt at hun nødvendigvis lyver bevisst. Hjernen lurer oss hele tiden og det er jeg vil frem til. Når en sånn hendelse er kjent i media er det den vi instinktivt tenker på.

"Når det allerede er i media så er det en naturlig reaksjon. Det er i menneskets natur å søke oppklarende forklaringer."

Tilgjengelighetsheuristikken f.eks:

Tilgjengelighetsheuristikken brukes i situasjoner hvor sannsynligheten for noe vurderes ut ifra hvor lett man kan komme på bestemte tilfeller eller hendelser. Denne tommelfingerregelen kan være nyttig siden vi raskere og enklere husker tilfeller av høy frekvens, enn vi gjør med tilfeller av lav frekvens. Problemet er at hvor tilgjengelig noe er i hukommelsen vår også påvirkes av andre faktorer enn frekvens, og derfor fører tilgjengelighetsheuristikken til enkelte systematiske skjevvurderinger. Disse skjevvurderingene er spesielt knyttet til faktorer som påvirker hvor tilgjengelig informasjon er i hukommelsen og forestillingsevnen.

osv

Idiot

Sitat fra: Moas på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:59Spørs hvor mange flere slike saker Volvo tåler. Nå bør det "helst" komme noen andre bilmerker for å utjevne statistikken.

Det er et renn med andre bilmerker eller andre tilfeller uten å klandre alle de forskjellige bilene.

motor.no gjør en begredelig journalistisk jobb her sånn de har kastet seg på trenden.

Lynet

For de som vil teste litt med egen bil:
Finn et trygt sted uten trafikk.
Stå stille, gi full gass, etter ett sekund gi full brems med venstre fot mens du fortsatt holder full gass med høyre fot. Da finner du ut hvordan din bil oppfører seg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eSaab

edit pga old news

www.motor.no

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA