Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 4

Startet av eSaab, tirsdag 28. september 2021, klokken 14:19

« forrige - neste »

hELgenen

Synes bilen ved første øyekast ser pen ut. Men det er noen detaljer her jeg ikke liker sett opp mot f.eks polestar 2 som gjør Polestar 4 en del mindre praktisk å eie i hverdagen. Det første jeg savner er denne robuste SUV plastikken rundt hjulbuer og ikke minst, langs sidene og fronten nede . Som Polestar 2 eier har jeg satt pris på at jeg kan fjerne møkk (da særlig snø og is) og skitt nede langs kanten av bilen uten å skade lakk - alt virker så gjennomtenkt med tanke på hverdagsbruk når det kommer til det utvendige på Polestar 2 - med Polestar 4 har man gått i fellen og forsøkt å pynte/sminke den med mer upraktiske utvendige detaljer med piano lakk skjermer i front/bak og lakk detaljer hjulbuer og andre steder det ikke burde vært slike detaljer. På innsiden så er den derimot mye bedre enn Polestar 2. I Polestar 4 har man skikkelige koppholdere som faktisk kan brukes - og det er naturligvis bedre plass fordi det er en større bil og denne fossil tunnellen er selvfølgelig borte. Så jeg har litt blandende følelser her - jeg liker bedre når bilene faktisk er gjennomtenkt med tanke på praktisk familiebruk. Vår Polestar 2 ser som ny ut den i dag etter noen års bruk.
Det er det ikke alle biler som klarer - og det er noen detaljer her på Polestar 4 som kanskje vil gjøre at man raskt vil se spor etter bruk slik at bilen eldes raskere.  Men designspråket er pent på Polestar 4 - bare synd de har kledd den så jålete for å si det på den måten.

Stikkkontakt

Mye bra med PS4. God plass i kupeen, pent interiør,kraftige motorer og god rekkevidde. Samt skikkelig hengervekt.
Minuset er altfor liten frunk. Det hele koker ned til hva den koster. En fullutstyrt AWD bør ikke koste mye over 700.000 med vinterdekk. Selv ventet jeg på Macan, men jeg fikk helt avsmak når jeg fikk prisene på utstyr. At nordmenn må betale 30-50% mer for samme utstyret som en engelskmann er direkte frekt. Jeg sammenligner ikke MAcan og PS4 direkte, men de treffer mitt bruksområde og ønsker for en ny bil ganske likt. Spørsmålet er om man vil betale en halv million mer for en Porsche som er vesentlig tregere og som garantert har en elendig infotainmentløsning.

hELgenen

Dersom PS4 koster ca 700.000 med alt, og en Porsche med alt koster nesten 500k mer, og man er i markedet for en litt høyreist sportslig sedan/SUV og man ikke er opphengt i at bilen produseres i Kina - så burde PS4 være et enkelt valg å ta. 

Prisen kommer vel i morgen - så da får vi se hva den koster.

daktari

Noen som sjekket prisen på utstyrt Macan i Sverige? Så ut som basisversjonen var likt priset på tross av norsk lavere mva.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 30. januar 2024, klokken 10:35Spørsmålet er om man vil betale en halv million mer for en Porsche som er vesentlig tregere og som garantert har en elendig infotainmentløsning.
Trodde Macan også brukte Google Automotive (noe modifisert).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. januar 2024, klokken 19:38
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 30. januar 2024, klokken 10:35Spørsmålet er om man vil betale en halv million mer for en Porsche som er vesentlig tregere og som garantert har en elendig infotainmentløsning.
Trodde Macan også brukte Google Automotive (noe modifisert).

Ja, de skal gjøre det litt på sin egen måte. Og erfaringene mine med Taycan er at de ikke har peiling. Integrasjon av telefon, Spotify og appstabilitet er en katastrofe.

obay

Konfiguratoren er åpnet og prisene er klare.
Blir fort i overkant av 800k for long range med _nødvendig_ ekstrautstyr.
Prisen er nok i overkant til at blir trykket på bestill-knappen her.

mikaelf

#22
Enig med forfatteren til forrige innlegg  ::) 
Startprisen virker ikke så voldsomt høyt, men at de følger de "tradisjonelle" modellen ved overpriset nødvendige utstyr som vinterdekk og tilhengerfeste er en stor skuffelse :(
Tror jeg dropper å bestille også, blir sittende med min MY for en stund til, frem til en mer konkurransedyktig elbil dykker opp i ft. pris vs. verdi fra mitt perspektiv.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

hELgenen

Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..

Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..

Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner.  Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......

Stikkkontakt

Hengerfeste, plusspakke, sota bakrute og vinterdekk holder for meg. Kanskje 21" hjul. Pilotpakken gir meg null på veiene på Vestlandet.

noia

Sitat fra: hELgenen på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:13Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..

Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..

Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner.  Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......


Polestar 4 er som du sier en skikkelig premium bil. Kan ikke sammenlignes med Polestar 2 når det kommer til premiumsfølelse. Polestar 4 er i en helt annen liga, helt fantastisk! Bare å glede seg til prøvekjøring  ;D Den er også 10x så kul i virkeligheten som på bildene.
Polestar 2 Launch Edition

hELgenen

Sitat fra: noia på torsdag 01. februar 2024, klokken 12:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:13Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..

Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..

Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner.  Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......


Polestar 4 er som du sier en skikkelig premium bil. Kan ikke sammenlignes med Polestar 2 når det kommer til premiumsfølelse. Polestar 4 er i en helt annen liga, helt fantastisk! Bare å glede seg til prøvekjøring  ;D Den er også 10x så kul i virkeligheten som på bildene.

Dette med Premium følelse er alltid litt ullent for meg - og sikkert mange andre også.
Bare ting er dyrt og folk ser du har brukt mye penger kan jo bety at man ser på det man har kjøpt som premium.
Slik jeg ser interiøret i P4 så er det mye likheter her med P2, men den er mye større og har en del flere detaljer som er bedre. Om det er verdt 300k ekstra kan jo diskuteres, men for noen er det sikkert det.
Porsche kunder synes jo den bilen er premium, noe den sikkert er også, men ennå flere hundre tusen mer premimum enn f.eks P4 er vel tvilsomt - i alle fall sett fra mitt ståsted. Men så har du jo f.eks Xpeng G9 som av mange er omtalt som premium - og den blir billigere igjen enn P4. Så jeg vet ikke helt - P4 er sett opp mot Xpeng ikke fullt så premium for kronene...

Dette med kamera bak er noe som fruen ikke vil ha her - hun sier nei til den bilen basert på kamera løsningen.
Jeg tenker som så at når det snør og føyker så blir vel kameraet her også tildekket. Mange biler har vindushvisker bak som lett kan løse opp i dette med null sikt bak - men har P4 noe som stopper snøføyk og annet å sperre for kamera bak?

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. februar 2024, klokken 14:34
Sitat fra: noia på torsdag 01. februar 2024, klokken 12:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:13Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..

Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..

Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner.  Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......


Polestar 4 er som du sier en skikkelig premium bil. Kan ikke sammenlignes med Polestar 2 når det kommer til premiumsfølelse. Polestar 4 er i en helt annen liga, helt fantastisk! Bare å glede seg til prøvekjøring  ;D Den er også 10x så kul i virkeligheten som på bildene.

Dette med Premium følelse er alltid litt ullent for meg - og sikkert mange andre også.
Bare ting er dyrt og folk ser du har brukt mye penger kan jo bety at man ser på det man har kjøpt som premium.
Slik jeg ser interiøret i P4 så er det mye likheter her med P2, men den er mye større og har en del flere detaljer som er bedre. Om det er verdt 300k ekstra kan jo diskuteres, men for noen er det sikkert det.
Porsche kunder synes jo den bilen er premium, noe den sikkert er også, men ennå flere hundre tusen mer premimum enn f.eks P4 er vel tvilsomt - i alle fall sett fra mitt ståsted. Men så har du jo f.eks Xpeng G9 som av mange er omtalt som premium - og den blir billigere igjen enn P4. Så jeg vet ikke helt - P4 er sett opp mot Xpeng ikke fullt så premium for kronene...

Dette med kamera bak er noe som fruen ikke vil ha her - hun sier nei til den bilen basert på kamera løsningen.
Jeg tenker som så at når det snør og føyker så blir vel kameraet her også tildekket. Mange biler har vindushvisker bak som lett kan løse opp i dette med null sikt bak - men har P4 noe som stopper snøføyk og annet å sperre for kamera bak?
sitter ikke det kamera så høyt oppe og langt inne på bakruta at snøføyk ol ikke er aktuelt

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 01. februar 2024, klokken 17:03
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. februar 2024, klokken 14:34
Sitat fra: noia på torsdag 01. februar 2024, klokken 12:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:13Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..

Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..

Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner.  Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......


Polestar 4 er som du sier en skikkelig premium bil. Kan ikke sammenlignes med Polestar 2 når det kommer til premiumsfølelse. Polestar 4 er i en helt annen liga, helt fantastisk! Bare å glede seg til prøvekjøring  ;D Den er også 10x så kul i virkeligheten som på bildene.

Dette med Premium følelse er alltid litt ullent for meg - og sikkert mange andre også.
Bare ting er dyrt og folk ser du har brukt mye penger kan jo bety at man ser på det man har kjøpt som premium.
Slik jeg ser interiøret i P4 så er det mye likheter her med P2, men den er mye større og har en del flere detaljer som er bedre. Om det er verdt 300k ekstra kan jo diskuteres, men for noen er det sikkert det.
Porsche kunder synes jo den bilen er premium, noe den sikkert er også, men ennå flere hundre tusen mer premimum enn f.eks P4 er vel tvilsomt - i alle fall sett fra mitt ståsted. Men så har du jo f.eks Xpeng G9 som av mange er omtalt som premium - og den blir billigere igjen enn P4. Så jeg vet ikke helt - P4 er sett opp mot Xpeng ikke fullt så premium for kronene...

Dette med kamera bak er noe som fruen ikke vil ha her - hun sier nei til den bilen basert på kamera løsningen.
Jeg tenker som så at når det snør og føyker så blir vel kameraet her også tildekket. Mange biler har vindushvisker bak som lett kan løse opp i dette med null sikt bak - men har P4 noe som stopper snøføyk og annet å sperre for kamera bak?
sitter ikke det kamera så høyt oppe og langt inne på bakruta at snøføyk ol ikke er aktuelt
Nei,det tror jeg faktisk ikke da vinden snur pga turbulens der bak og vil samle snø inn over kamera. Men eneste måten å finne ut av dette er jo å prøve. Men det er ikke noe varme der da?

obay

Det kommer garantert til å bli dekt til med støv/snø/etc før eller siden. Men når det er sagt, så kan jeg telle på en hånd når jeg faktisk har snudd meg bakover for å se (etter at en fikk bil med ryggekamera).

Størrelsesmessig i baksetene så er det jo stor forskjell på P2 og P4. Dyrt med unger som vokser 😆

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA