Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er softwareproblemer på ID3 løst nå?

Startet av elbilen_think, torsdag 08. juni 2023, klokken 11:03

« forrige - neste »

elbilen_think

Hei,

JEg vurderer ID3 som brukt elbil, da den passer meg bra ift plass og rekkevidde og laddehastighet etc. MEn er litt redd for å havne i et evig oppdateringsmareritt pga softwarefeil og oppdateringer som man har lest om. Vil dere si at det er "trygt" å kjøpe en 2021 modell som har siste software installert, eller plages folk enda med mye softwarefeil på disse bilene?

daktari

Sitat fra: elbilen_think på torsdag 08. juni 2023, klokken 11:03Hei,

JEg vurderer ID3 som brukt elbil, da den passer meg bra ift plass og rekkevidde og laddehastighet etc. MEn er litt redd for å havne i et evig oppdateringsmareritt pga softwarefeil og oppdateringer som man har lest om. Vil dere si at det er "trygt" å kjøpe en 2021 modell som har siste software installert, eller plages folk enda med mye softwarefeil på disse bilene?
Hvis du tenker på problemer med klima/dogg så har det vært løst siden v. 2.1. Nyeste versjon nå er 3.2.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 22:42
Sitat fra: elbilen_think på torsdag 08. juni 2023, klokken 11:03Hei,

JEg vurderer ID3 som brukt elbil, da den passer meg bra ift plass og rekkevidde og laddehastighet etc. MEn er litt redd for å havne i et evig oppdateringsmareritt pga softwarefeil og oppdateringer som man har lest om. Vil dere si at det er "trygt" å kjøpe en 2021 modell som har siste software installert, eller plages folk enda med mye softwarefeil på disse bilene?
Hvis du tenker på problemer med klima/dogg så har det vært løst siden v. 2.1. Nyeste versjon nå er 3.2.
Nå spurte han spesifikt om software-problemer (flertall), og da var dette et lite opplysende svar.

Går man inn på tråder om f.eks ID.4 som stort sett er samme SW-pakka, så er det noen som opplever tildels store problemer, mange med mindre problemer og endel som ikke merker problemer av større slag.

Så svaret er at det fremdeles er endel utfordringer, men man trenger ikke være blant de uheldige. Og visse problemer ser ut som kommer at at den trenger noe tid på seg før den er "synket" opp mot kontoen hos VW AG sine servere.

Hadde jeg skulle kjøpt selv, hadde jeg prøvd å finne et eksemplar som allerede har fått 3.2 og som da er ferdig med det verste av problemer. Også fordi det kan ta endel tid før de har fått oppdatert de fleste bilene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

VoltWay

Jeg lurer også på en ID.3. Hvordan var de første modellene (1ST) utstyrt og er det noe en bør passe på å ikke gå glipp av? Til 250-300k så ble det et interessant alternativ til Leaf, Ioniq, E-Niro osv.

Basert på omtalene så har jeg et positivt inntrykk. Ja, den har hatt store software-utfordringer, men mye er løst og pakken ellers virker å få mye ros. Den var bla. en av få elektriske biler som var med i veihjelpsstatistikken til ADAC og gjorde det veldig bra.

daktari

#4
Jeg ville hatt 360 kamera, matrix og travel assist.

På budsjett kun travel assist, kanskje Matrix hvis du kjører mye på mørke veier.

Ifølge https://www.motor.no/bilnytt-elbil-id3/na-er-vw-id3-1st-i-salg/163839
er det følgende utstyr på 1st:

Grunnmodellen har følgende utstyr inkludert:

18-tommers lettmetallfelger
Full-LED frontlykter
Standardseter
Parkeringssensorer foran og bak
Kjøreassistentpakke
2 USB type C uttak
Oppvarmet multifunksjonsratt
Velkomstlys
Varmepumpe
Stemningsbelysning
Nøkkelfri start
Navigasjonssystem
Delt baksete 60/40 (ikke skiluke)
 
Volkswagen ID.3 1st Plus, som man venter at de fleste vil velge, bygger på den velutstyrte lanseringsmodellen med tilleggsutstyr som LED Matrix lys, ryggekamera og designseter. Inkludert utstyr, utover standardmodellen, er:

19-tommers lettmetallfelger
Dynamiske LED Matrix frontlykter
Designseter
Ryggekamera skjult i logo
4 USB type C uttak
Premium (mer avansert) stemningsbelysning
Nøkkelfri adgang og start
Midtkonsoll med belysning
Midtarmlene bak med skiluke

Så fantes det en 1st Max også, med massasje, HUD osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

#5
Takker! 360-kamera er fint, men så vidt jeg kan se kom det ikke før 22-modellen og da i Førerassistentpakke+, som ikke så mange valgte. Prisen er da et godt stykke over 250k før det dukker opp biler med Area View.

Plus er nok det mest aktuelle. Travel Assist er ikke så viktig.

Legger ved en grei oversikt over de første modellene. Ser det ligger en del Pro ute på Finn, som vel kom ikke så lenge etter lansering.

daktari

De første kunne bestilles for ca 3 år siden jmfr Motor. jeg vet ikke når leveransene startet, sensommeren? Det går an å mistenke at mange 3 år gamle leasingbiler skal på bruktmarkedet til høsten, og da skal kanskje bruktprisene ned.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Mener det var i september 2020 leveransene startet, ja.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Rabergen

Har på 5te måneden Volkswagen ID.3 1st Plus.
To turer på service for ladeluke som ikke åpnet seg og oppdatering. Garanti. Ellers ingen problem. Litt treg software, men stort sett greit. Litt irriterende å måtte velge bruker ved hver start. Noen vil nok syns «touch tasten» for klima, volum og cruise er litt irriterende, men man venner seg til det. Ellers ingen problem

daktari

Sitat fra: Rabergen på torsdag 03. august 2023, klokken 00:31Har på 5te måneden Volkswagen ID.3 1st Plus.
To turer på service for ladeluke som ikke åpnet seg og oppdatering. Garanti. Ellers ingen problem. Litt treg software, men stort sett greit. Litt irriterende å måtte velge bruker ved hver start. Noen vil nok syns «touch tasten» for klima, volum og cruise er litt irriterende, men man venner seg til det. Ellers ingen problem

Tips til klima-justering er å trykke på den opplyste knappen "klima", deretter justere det man trenger på skjermen. Menyen lukker seg av seg selv.

Kan også trykke på bildet av varmesetene og komme til samme meny.

Snarvei til å endre setevarmen er forøvrig en finger på pluss og en minus samtidig altså 2 finger touch på varme-slider. Litt krevende å få akkurat 2 fingre simultant i humper mens man kjører...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA