Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

Vaduz

Det er bra vi har early adopters som deg til å teste ut og erfare for resten!

BubbaJoFet

Sitat fra: Vaduz på fredag 01. desember 2023, klokken 18:29Det er bra vi har early adopters som deg til å teste ut og erfare for resten!
Haha, takk for det, glad jeg kunne bistå.

Skulle nok tatt en Hyundai Santa Fe PHEV, var gode leasing tilbud på samme tiden.

SolEL

Men nå er det ting på gang. Nio jobber med å få med seg flere eller de fleste kinesiske elbil produsenter med på Nios batteribytte stasjoner. En samlet front mot BYD som ligger soleklart foran alle de andre i Kina. Noen husker kansje BYD CEO tale der han snakket om samlet front for å slå ut vestlige bilprodusenter. Nå skjer dette med Nio i front.

SolEL

De har til nå fått med seg Changan som har en joint venture et felles selskap med Huawei.
Og enda bedre en bombe etter min mening selveste Geely The company produces and sells vehicles under its own brands such as Geely Auto, Geometry, Livan, and Zeekr, and under foreign-located subsidiaries, such as Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton, and Lotus. Dette blir stort dere.

Geely slutter seg til Nios store plan:
https://www.youtube.com/watch?v=FjN8DQQOsKw

Electric cars in Norway

Sitat fra: SolEL på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:24De har til nå fått med seg Changan som har en joint venture et felles selskap med Huawei.
Og enda bedre en bombe etter min mening selveste Geely The company produces and sells vehicles under its own brands such as Geely Auto, Geometry, Livan, and Zeekr, and under foreign-located subsidiaries, such as Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton, and Lotus. Dette blir stort dere.

Enig. Dette lover godt :+1:

Rosstopher

Kult at de får med flere! Det bidrar kanskje til utbygging av flere swap-stasjoner. De andre problemene med swap, blant annet at det kan føre til mye dyrere bilhold på bruktbiler og dertil kortere levetid, vil jo ikke påvirkes av at flere merker har det samme.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:36
Sitat fra: SolEL på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:24De har til nå fått med seg Changan som har en joint venture et felles selskap med Huawei.

Det kommer jo an på hvordan man definerer "godt" her.  8)

F.eks. så vil dette definitivt styrke kinesernes kamp om å vinne bilsalget både nasjonalt og internasjonalt. Jeg kan ikke akkurat si at jeg ser på det som noe godt eller positivt.

Men at det vil kunne bety mye for bilprisene vi må betale fremover, er utvilsomt. Og også det som har med service og reparasjon vil jo og bli billigere om man får opp masseproduksjonen, og flere som konkurrerer om å lage likelydende deler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:00
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:36

Det kommer jo an på hvordan man definerer "godt" her.  8)

F.eks. så vil dette definitivt styrke kinesernes kamp om å vinne bilsalget både nasjonalt og internasjonalt. Jeg kan ikke akkurat si at jeg ser på det som noe godt eller positivt.

Men at det vil kunne bety mye for bilprisene vi må betale fremover, er utvilsomt. Og også det som har med service og reparasjon vil jo og bli billigere om man får opp masseproduksjonen, og flere som konkurrerer om å lage likelydende deler.
For å svare meg selv, dersom jeg ikke hadde hatt skepsisen om hva Kina vil med denne makten, foruten å klare seg veldig godt økonomisk, så ville jeg kanskje vært enig i at det er positivt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Angående PSS, så bygges de europeiske i Ungarn, driftes av europeere og koster NIO mye penger 😁. Så de bidrar i riktig retning?

Dog ikke like mye som NIO House og ansatte som ikke jobber med salg og service. Hva gjør head of power f.eks? Og de har mange sånne roller...

Personlig synes jeg det er kanskje litt tidlig for NIO å lisensiere sin IP, men mulig deres posisjon i Kina har latt de forhandle frem en god avtale. NIO kan fort ende opp som en infrastruktur leverandør fremfor å bli kjøpt opp i neste konsolideringsrunde blant EV produsentene i Kina når penger blir billig igjen.

Men for å standardisere batteribytte er det meget positivt, og for utviklingen av en mindre pakke som gir kortere akselavstand, noe NIO antagelig ikke har ressurser til alene. 

Electric cars in Norway

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 05. desember 2023, klokken 21:24Angående PSS, så bygges de europeiske i Ungarn, driftes av europeere og koster NIO mye penger 😁. Så de bidrar i riktig retning?

Dog ikke like mye som NIO House og ansatte som ikke jobber med salg og service. Hva gjør head of power f.eks? Og de har mange sånne roller...

Personlig synes jeg det er kanskje litt tidlig for NIO å lisensiere sin IP, men mulig deres posisjon i Kina har latt de forhandle frem en god avtale. NIO kan fort ende opp som en infrastruktur leverandør fremfor å bli kjøpt opp i neste konsolideringsrunde blant EV produsentene i Kina når penger blir billig igjen.

Men for å standardisere batteribytte er det meget positivt, og for utviklingen av en mindre pakke som gir kortere akselavstand, noe NIO antagelig ikke har ressurser til alene.
Ja, NIO sliter skikkelig leste jeg et sted. De må nebemanne sterkt i veldig mange land.

SolEL

Det blir en standarisert batteri pakke som Nio vil produsere som deres sub brand Alps også vil bruke. Denne pakken skal de andre merkene som vil være med produsere deres biler på. Trolig 800 v pakke. Det blir 2 batteri swap nettverk et bare for Nio og ett for alle andre der Nil også vil kunne swappe.  :+1:  :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: SolEL på onsdag 06. desember 2023, klokken 11:55Det blir en standarisert batteri pakke som Nio vil produsere som deres sub brand Alps også vil bruke. Denne pakken skal de andre merkene som vil være med produsere deres biler på. Trolig 800 v pakke. Det blir 2 batteri swap nettverk et bare for Nio og ett for alle andre der Nil også vil kunne swappe.  :+1:  :+1:
Sol... :+1: takker for info og det der høres jo helt rått ut da....
I mellomtiden..

Last oopp med popcorn og snurr film ;D

What Ever Happened To Nio?

Wall Street Millennial
249K subscribers

https://www.youtube.com/watch?v=6npzfFdpRxs

66,863 views Dec 4, 2023 #nio #Wallstreetmillennial #china
In this video we go over the meteoric rise and fall of the Chinese electric vehicle company Nio.

Otkristo

Nå ser vi en av svakhetene med batteribytte, ikke skalerbart.Køøø

BubbaJoFet

Sitat fra: Otkristo på søndag 11. februar 2024, klokken 10:37Nå ser vi en av svakhetene med batteribytte, ikke skalerbart.Køøø
Så kø ved ladestolper er skalerbart uten at en bygger ekstra kapasitet?

Om dette er fra utfarten i disse dager så må en huske at kinesisk nyttår er den største migrasjonen en ser i verden.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-68224750

At det på utfartsdager blir kø for å lade er ett problem med EV ikke PSS.
Disse NIOene kan like gjerne lade på en stolpe, men er vel enda verre der vil jeg tro.

Problemet med PSS i Norge er at stasjonene viser seg å ikke tåle bruk eller vinter eller kanskje bruk om vinteren. De som er rundt Oslo er har mye nedetid.

Otkristo

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 11. februar 2024, klokken 11:13
Sitat fra: Otkristo på søndag 11. februar 2024, klokken 10:37Nå ser vi en av svakhetene med batteribytte, ikke skalerbart.Køøø
Så kø ved ladestolper er skalerbart uten at en bygger ekstra kapasitet?

F.eks Tesla supercharger Nebbenes med 42 ladestolper kan lade 42 biler samtidig. 
Hvor mange byttestasjoner må du ha for å ta unna tilsvarende antall biler? Og hva er kostnadsforskjellen mellom f.eks Tesla og NIO for en slik lokasjon ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA