Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 12. juli 2024, klokken 15:55Synes 24 timer i døgnet 7 dager i uken med kontinuerlig drift av kjøleboks er verdt Sentry Mode hos Tesla i seg selv.
Det er iallefall vår erfaring etter 4000 km på veien i år med Model Y og kjøleboks i brønnen i bagasjerommet. Kontinuerlig 4 grader i boksen.

En stor frunk som ingen andre produsenter kan levere. Dette medførte at 4 personer kunne være på veien i 12 dager med alt man trengte av klea, sko, kjøkkenutstyr, bord med 4 stoler, uten at bagasjen gikk over bakseteryggen en gang.

Bare disse 2 tingene veier svært tungt for at også neste bil kommer fra Tesla om 2-3 år.
Vår Model Y er nå straks 2 år gammel og runder nok da 40 000 km.
Spot on

RJK

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 12. juli 2024, klokken 15:55Synes 24 timer i døgnet 7 dager i uken med kontinuerlig drift av kjøleboks er verdt Sentry Mode hos Tesla i seg selv.
Det er iallefall vår erfaring etter 4000 km på veien i år med Model Y og kjøleboks i brønnen i bagasjerommet. Kontinuerlig 4 grader i boksen.

En stor frunk som ingen andre produsenter kan levere. Dette medførte at 4 personer kunne være på veien i 12 dager med alt man trengte av klea, sko, kjøkkenutstyr, bord med 4 stoler, uten at bagasjen gikk over bakseteryggen en gang.

Bare disse 2 tingene veier svært tungt for at også neste bil kommer fra Tesla om 2-3 år.
Vår Model Y er nå straks 2 år gammel og runder nok da 40 000 km.
Til den bruken ville jeg gjerne hat V2L, som er kanskje den ene store grunnen til at jeg er usikker på om TMY er neste bil jeg kjøper. Det andre er HUD.

Jeg fristes veldig av tanken på KIa EV5, men ser ikke ut som den kommer hit med det første. EV9 er for stor og for dyr, EV3 blir akkurat litt knapp, tipper jeg. Refresh EV6 er sånn sett et bedre kompromiss.

Ionig 5 synes jeg er særs kul, men er kanskje litt knapp plass i den pga at "rullegardinen" er festet for lavt, og at de ikke la basskassen innerst i bagasjerommet. Er og litt høyt forbruk langs motorvei, og derved knapp rekkevidde etter hva man vil oppnå i praksis, men på den annen side lader den så raskt at det veier godt opp. Blir spennende og se med refresh-utgaven! Og, ja jeg ser at EV5 vil antageligvis få litt av samme problemet som denne langs motorveien...

Men jeg liker det med fartsressurser i Teslaen, det lave forbruket i høyere hastigheter og og ikke minst det å slippe og betale ekstra for SuC-tilgang til de laveste satsene. Og mye annet å like med TMY også.

Legg til at jeg trivdes svært godt i Highland da jeg prøvde den, og har store forhåpninger til TMY Juniper. Vil den kanskje få 800V og V2L? Og beholdt stalks? Det ville vært sterke kort for den, om den ellers får samme oppgraderingene som "lillebror".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig-Arne

Sitat fra: RJK på fredag 12. juli 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 12. juli 2024, klokken 15:55Synes 24 timer i døgnet 7 dager i uken med kontinuerlig drift av kjøleboks er verdt Sentry Mode hos Tesla i seg selv.
Det er iallefall vår erfaring etter 4000 km på veien i år med Model Y og kjøleboks i brønnen i bagasjerommet. Kontinuerlig 4 grader i boksen.

En stor frunk som ingen andre produsenter kan levere. Dette medførte at 4 personer kunne være på veien i 12 dager med alt man trengte av klea, sko, kjøkkenutstyr, bord med 4 stoler, uten at bagasjen gikk over bakseteryggen en gang.

Bare disse 2 tingene veier svært tungt for at også neste bil kommer fra Tesla om 2-3 år.
Vår Model Y er nå straks 2 år gammel og runder nok da 40 000 km.
Til den bruken ville jeg gjerne hat V2L, som er kanskje den ene store grunnen til at jeg er usikker på om TMY er neste bil jeg kjøper. Det andre er HUD.

Jeg fristes veldig av tanken på KIa EV5, men ser ikke ut som den kommer hit med det første. EV9 er for stor og for dyr, EV3 blir akkurat litt knapp, tipper jeg. Refresh EV6 er sånn sett et bedre kompromiss.

Ionig 5 synes jeg er særs kul, men er kanskje litt knapp plass i den pga at "rullegardinen" er festet for lavt, og at de ikke la basskassen innerst i bagasjerommet. Er og litt høyt forbruk langs motorvei, og derved knapp rekkevidde etter hva man vil oppnå i praksis, men på den annen side lader den så raskt at det veier godt opp. Blir spennende og se med refresh-utgaven! Og, ja jeg ser at EV5 vil antageligvis få litt av samme problemet som denne langs motorveien...

Men jeg liker det med fartsressurser i Teslaen, det lave forbruket i høyere hastigheter og og ikke minst det å slippe og betale ekstra for SuC-tilgang til de laveste satsene. Og mye annet å like med TMY også.

Legg til at jeg trivdes svært godt i Highland da jeg prøvde den, og har store forhåpninger til TMY Juniper. Vil den kanskje få 800V og V2L? Og beholdt stalks? Det ville vært sterke kort for den, om den ellers får samme oppgraderingene som "lillebror".

Ja, når Y`en skal byttes ut vil jeg gjerne ha V2L, men kun fordi det er fremtidsrettet.
Det vil ikke løse kjøleboks saken noe som helst bedre. Men vil kunne gi meg muligheter med tanke på campingvogna. Men den har igjen idag solcellepanel på taket. Så det er ett ikke stort problem idag.

HUD ser jeg virkelig ikke poenget i. Savner heller på ingen måte noe instrumentpanel rett fremfor rattet.

RJK

HUD er smak og behag. Jeg elsker det, selv med "billigvarianten" jeg har på min nå halvgamle Kona!

V2L hadde gitt deg mulighet til å dra kjøleboksen inn i teltet og gitt strøm til den der, fremfor å ha den stående i bilen med Camper Mode/Dog Mode på.

Jeg vil tro det hadde gitt deg lavere strømforbruk totalt sett, og derved lengre tid "off grid". Men det funker jo fett når man uansett sover i bilen, eller er fornøyd med å ha den stående i bilen.

Altså ville det løst det noe bedre, men ikke radikalt. Begge deler fungerer.

Men V2L gir jo enda flere muligheter, spesielt om man kobler inn en strømfordeler med flere uttak som kan være koblet til samtidig.

Mye mer lettvint å koke vann på vannkoker, enn å fyre i gang en grill. Det tror jeg kan være gull verdt for mange.  8)

Også det å kunne fyre igang steikepanna på en induksonstopp og fikse opp egg, bacon, pannekaker etc. Eller Airfryer om man liker å drasse rundt på gadgets fremfor gassgrill og gassflaske. Kanskje fungerer det greit å steike dette i airfryer og, og slipper å dra med seg egen steikepanne og induksjonsplate! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 12. juli 2024, klokken 21:03HUD er smak og behag. Jeg elsker det, selv med "billigvarianten" jeg har på min nå halvgamle Kona!

V2L hadde gitt deg mulighet til å dra kjøleboksen inn i teltet og gitt strøm til den der, fremfor å ha den stående i bilen med Camper Mode/Dog Mode på.

Jeg vil tro det hadde gitt deg lavere strømforbruk totalt sett, og derved lengre tid "off grid". Men det funker jo fett når man uansett sover i bilen, eller er fornøyd med å ha den stående i bilen.

Altså ville det løst det noe bedre, men ikke radikalt. Begge deler fungerer.

Men V2L gir jo enda flere muligheter, spesielt om man kobler inn en strømfordeler med flere uttak som kan være koblet til samtidig.

Mye mer lettvint å koke vann på vannkoker, enn å fyre i gang en grill. Det tror jeg kan være gull verdt for mange.  8)

Også det å kunne fyre igang steikepanna på en induksonstopp og fikse opp egg, bacon, pannekaker etc. Eller Airfryer om man liker å drasse rundt på gadgets fremfor gassgrill og gassflaske. Kanskje fungerer det greit å steike dette i airfryer og, og slipper å dra med seg egen steikepanne og induksjonsplate! ;)

Ifølge Mobileum holdes Model Y våken når en bruker 12v / 16v kontaktene. Så kan en bare ha en ledning ut gjennom vinduet. Men uansett kan en ha Camper Mode.

Det fine med å bruke 12V er at en kan lade bilen samtidig, siden den kontakten da er ledig.

https://elbilforum.no/index.php?topic=64664.0

Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 14. juli 2024, klokken 00:09
Sitat fra: RJK på fredag 12. juli 2024, klokken 21:03HUD er smak og behag. Jeg elsker det, selv med "billigvarianten" jeg har på min nå halvgamle Kona!

V2L hadde gitt deg mulighet til å dra kjøleboksen inn i teltet og gitt strøm til den der, fremfor å ha den stående i bilen med Camper Mode/Dog Mode på.

Jeg vil tro det hadde gitt deg lavere strømforbruk totalt sett, og derved lengre tid "off grid". Men det funker jo fett når man uansett sover i bilen, eller er fornøyd med å ha den stående i bilen.

Altså ville det løst det noe bedre, men ikke radikalt. Begge deler fungerer.

Men V2L gir jo enda flere muligheter, spesielt om man kobler inn en strømfordeler med flere uttak som kan være koblet til samtidig.

Mye mer lettvint å koke vann på vannkoker, enn å fyre i gang en grill. Det tror jeg kan være gull verdt for mange.  8)

Også det å kunne fyre igang steikepanna på en induksonstopp og fikse opp egg, bacon, pannekaker etc. Eller Airfryer om man liker å drasse rundt på gadgets fremfor gassgrill og gassflaske. Kanskje fungerer det greit å steike dette i airfryer og, og slipper å dra med seg egen steikepanne og induksjonsplate! ;)

Ifølge Mobileum holdes Model Y våken når en bruker 12v / 16v kontaktene. Så kan en bare ha en ledning ut gjennom vinduet. Men uansett kan en ha Camper Mode.

Det fine med å bruke 12V er at en kan lade bilen samtidig, siden den kontakten da er ledig.

https://elbilforum.no/index.php?topic=64664.0


Andre biler med V2L har schuko-støpsel/kontakt inni bilen og, så man kan ha utstyr koblet til der eller på 12V om man lader. Er mindre aktuelt å legge ledning i klem gjennom dør eller vindu, slik at småkryp kan komme seg inn åpningene samtidig!

Men de fleste biler kan jo holde 12V når bilen lader uansett, så da er det jo bare at strømtrekket går fra grid og ikke belaster bilens batteri. Bare sløver ned ladingen/må lade mer pga forbruket som skjer samtidig.

Ingen løsning for å ha både ladekabel i, og V2L-støpsel fra utvendig stikk, men nå var det vel off-grid som potensielt var problemet. Får man tilført strøm samtidig, betyr det mindre at strømforbruket er noe høyere! Ikke at man tapper batteriet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Finnes og en haug Camper batteribanker i alle størrelser og prisklasser. Dette har f.eks. en halv kWh kapasitet (500wh), som gjerne er en grei investering om en en synes V2L er viktig av kjølebag-grunner. Ville dog hatt batteriet på utsiden av teltet, så du ikke plutselig brenner opp pga en dårlig "lodding". Denne har og Schuko:

https://www.sparelys.no/baerbar-kraftstasjon-600watt

Kan og lades av 12V kontakten i Model Y, som automatisk henter strøm fra hovedbatteriet. Eller bruke 60W solceller. Evighetsmachin....en evighetsmachin...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 14. juli 2024, klokken 00:21Finnes og en haug Camper batteribanker i alle størrelser og prisklasser. Dette har f.eks. en halv kWh kapasitet (500wh), som gjerne er en grei investering om en en synes V2L er viktig av kjølebag-grunner. Ville dog hatt batteriet på utsiden av teltet, så du ikke plutselig brenner opp pga en dårlig "lodding". Denne har og Schuko:

https://www.sparelys.no/baerbar-kraftstasjon-600watt

Kan og lades av 12V kontakten i Model Y, som automatisk henter strøm fra hovedbatteriet. Eller bruke 60W solceller. Evighetsmachin....en evighetsmachin...
Sorry, men for meg er det uaktuelt å måtte drasse på en flere kg tung klump med batteri, som også koster en pen slump penger. Spesielt når bilen som sagt har et gedigent batteri innebygget!

Det spiser av bagasjeplassen, det spiser av nyttelasten, og ikke minst så er det nok en ting som kan gå i stykker. For ikke snakke om ekstra innhold som kan bli en dødelig kompanjong om den feiler eller beveger seg under kjøring, spesielt om man skulle være uheldig å krasje.

Og et batteri som dette, som fort kan bli stående ubrukt i 9-11 måneder i verste tilfellet, gitt at man faktisk camper hvert år og ikke tar seg et år med utenlandsferie der man reiser med fly.

Ja, det er nok svært nyttig for endel, men jeg vil som sagt ikke ha noe slikt når jeg burde slippe.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Hvis en først skal sove i telt så foretrekker jeg å ha en 20 km lang ledning fra bilen til teltet  ;)

Den veide bare 6kg. Omtrent som et elsykkelbatteri.

Det du skulle hatt var en Rivian. Den har jo både kompressor, masse strømkontakter, og ikke minst, et kjøkken...som du kan bruke en gang i året, med mindre du er i Syden  ;)

Tesla Model Y                         2021-

RJK

R1T er helt klart en bil som ticker av de fleste bokser! Med kjøkken i geartunnelen og en markise gjerne av batwing-typen, kan man stå tørt mens man lager maten. Ja, man kan jo faktisk ha hele "stua" rundt bilen også med markisevegger satt opp.

Og med taktelt, helst av hard shell type som jeg foretrekker mest, så kan man dra ledning opp i teltet til varmeteppe, vifte og mobilen. Samtidig er det nok kontakter til og å ha en på planet til annet utstyr om man ønsker.

Da er det plutselig langt lettere å bare rive med seg en bag med klær, eksa/eskene med utstyr og mat til å putte i kjølebopksen, om man ikke handler dette på veien til dit man plutselig fikk lyst til å dra.

Er bare 2 problemer! Den koster endel for mye, og er bortimot umulig å få tak i i Norge! Vet det er et firma som grå-importerer og bygger oom til Europeisk CCS, men de tar godt betalt for det.

Men en Kia EV9 hadde gjort mye av samme jobben, selv om den ok er noe for dyr i utgangspunktet. Jeg hadde dog veldig håp til Kia EV5, da jeg tenker EV3 er litt for liten igjen! Men begge ville vært i langt riktigere prisklasse!

Men hvor ble EV5 av hen? Den burde jo vært mulig å få kjøpt her nå. Og den har jo "Utility Mode", som alle andre Kia og Hyundai elbiler.

Og som nevnt over, en ID. Buzz i lang utgave og med 4WD, så har du jo og en kongecamper for en og to slik den står i dag, om den og hadde fått en form for Camper Mode.

Og med de modifikasjonene jeg etterspør (snurreseter fremme, hevbart tak med ekstra soveplasser), ville det gjort den perfekt for inntil 4 voksne eller 2 voksne og inntil 3 barn, uten at det er noe mere synlige spor enn at årvåkne folk kan se hevetaket og ev. markisen om man setter det på!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK :+1:  ja du sa det selv


SitatEr bare 2 problemer! Den koster endel for mye, og er bortimot umulig å få tak i i Norge!

ToWalkOrDrive

Rivian har og nevnt at de vil lansere Rivian R2 som visstnok skal koste $45.000, som har mye likt dagens Rivian-biler, og ikke minst, skal lanseres i Europa. Greit med litt mindre bil på norske parkeringsplasser og smale veier. Men alt Rivian sier skal en ta med en bøtte salt. De pleier ikke holde sine egne planer.

Taktelt virker jo og som en god idè. Ser det har blitt populært i det siste.

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/rivian/r2/

https://www.motortrend.com/reviews/2026-rivian-r2-electric-suv-interior-review/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Rivian lanserte både R3 og R3X samtidig som R2, som jeg kommenterte ved lanseringen (se link). Og de er alle interessante på hvert sitt vis, i tillegg til R1T og R1S, selvsagt.

R2 er vel fort en luksuriøs KIA EV5-konkurrent, mens R3/R3X mer vil konkurrere mot Kia EV2/Niro EV, som jeg skrev på den tiden!

Er bare å krysse fingrene! ;)

https://elbilforum.no/index.php?topic=66400.0

Interessant lesning fremdeles, selv om artikkelen nå begynner å bli gammel!

https://www.motortrend.com/reviews/2026-rivian-r2-electric-suv-interior-review/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektro12

Sitat fra: THE på torsdag 11. juli 2024, klokken 09:46Grunnen til at jeg ville valgt Tesla er pga. Tesla sitt sømløse ladenettverk, og at det er så fordømt enkelt med lading. I tillegg gir TMY en respektabel tilhengervekt, selv om jeg skulle ønske den hadde 1800 kg. VW har jo latterlig lav tilhengervekt. ID.4 og ID.7 med 1000/1200 kg er ubrukelig, og alene nok til at de ikke blir vurdert for min del. Jeg hadde lyst til å like ID.7 da jeg egentlig vil ha stv., men slapp å kjøpe et VAG produkt denne gangen også. Jeg venter på et alternativ til Tesla, men foreløpig er det dessverre kineserne som er nærmest å oppfylle kriteriene mine, så da blir det enten å beholde den gamle TMXen for å se hvor lenge jeg kan holde den på veien, eller så blir det en TMY hvis det kommer ei god kampanje, gjerne med rentekampanje som kan kombineres med overflytting av gratis lading og kjøp av inventory bil med rabatt.

Er enig i mye der. Mine valg i dag er enten:

- Enyaq 85X med standard utstyr+vinterpakke og krok + serviceavtale
- TMY LR

De kommer nokså likt ut økonomisk i innkjøp.

Fordeler med Enyaq er stillere bil, god adaptiv cruise, enda bedre lykter(?), parksensor/regnsensor. 1200 kg krok er latterlig, men likevel nok for min del. Carplay fungerer ganske så bra. CEO har heller ikke åpenlyst støttet Trump. :)

Tesla har mye for seg, men jeg ser for meg at den vil vise slitasje mye lettere med panser i alufolie, håndtak som er nødt til å skrape lakk etterhvert, vindusheiser som kjøres opp og ned hele tiden+++. Dårligere lakk? Fordeler er mange.

Jeg tror ikke et nybilkjøp nå av noen av de overnevnte kan bli veldig dårlig butikk over 3-5 år.

Virker som bilselgerne vil ha ut biler nå med f.eks. 3 års leasing av Bz4x fra Toyota for ca 220 lapper.

ToWalkOrDrive

Synes ID7 og var en flott bil på alle måter, inkl setemassasje for fører og passasjer, hvis en liker den type biler. Den er bare 8 cm lavere enn ID4, og en del lenger.

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-stasjonsvogn.html
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA