Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krasjer moderne biler oftere?

Startet av elektro, fredag 31. januar 2025, klokken 08:41

« forrige - neste »

elektro

NRK hadde en litt pussig nyhet på morgenen i dag. Nemlig at forsikringsselskapene er sikre på at folk bulker mer enn før, selv om ingen av dem har tall på det. De hevder at moderne biler med støttesystemer og skjermer har skylden. Så var det intervju med en bilmekaniker som kunne bekrefte denne oppfatningen. Om han har en dragning mot biler med forbrenningsmotor og synes alt var bedre før, sa saken ikke noe om..

Saken sier heller ikke noe om statistikken over antall mennesker som blir alvorlig skadet og drept (i personbiler), som faktisk finnes. Det er klart det er irriterende for forsikringsselskapene å utbetale penger, men;

- Er det flere saker, eller koster bare skadene mer fordi alt har blitt dyrere?
- Er det andre ting som tar oppmerksomheten, f.eks. mobiltelefoner?
- Bruker folk bilen annerledes, f.eks. mer småkjøring til aktiviteter, handlesenter ol. Er folk mer stresset?
- Er det trafikkbildet generelt blitt mer komplisert?
- Har parkeringsplassene blitt trangere?
- Har klimaet og kjøreforholdene forandret seg? Samtidig som færre kjører med piggdekk..

Eller var det faktisk bedre før, uten touchskjerm og ryggesensor- og kamera? Kjør debatt.

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

edyrli

Litt pussig det kommer med denne påstanden uten og ha noen statistikk og referere til. Men min oppfatning er:
Småskader har blitt dyrere.
Bilene har blitt større. BYD Tangen min er ikke noe særlig kul og bruke til et travelt kjøpesenter en lørdag formiddag.
360 kameraene hjelper mye men klarer ikke kompensere fult for størrelsen. SEAT Mii'en min er klart og foretrekke til dette selv om den mangler både kamera og rygge sensorer.
Touch knapper er noe dritt både på skjerm og andre haptiske knapper man ikke kjenner hvor er.

Ellers synes jeg det meste andre har blitt bedre.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Ingeniøren

Min kasko gikk opp 60% og hus og innbo rundt 30-40% og de dekker seg bak at det skal være flere skader. Klagde til IF uten at det hjalp stort og skiftet selskap. Fikk lavere forsikring enn hva jeg hadde før den gikk opp og stort sett samme betingelser..så ikke sitt å ergre deg over høyere priser - skift !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øyvind.h

1. Er det flere saker, eller koster bare skadene mer fordi alt har blitt dyrere?
Skadene koster definitivt mer. Delene er ekstremt dyre, bilprodusentene er motvillige til bruk av brukte deler, mer omfattende krav til utbedring av små ting som gjør at det baller på seg, mer byttes "for å være på den sikre siden".
Legg til tidvis ekstremt lang ventetid på enkelte deler til enkelte modeller så blir reparasjonstiden lang og mer kostbar mtp leiebil mm.

2. Er det andre ting som tar oppmerksomheten, f.eks. mobiltelefoner?
Ser du på andre sjåfører på veien er det ikke sjeldent de titter ned på infotainment eller telefon. Klart flere distraksjoner. Selv om alt ligger til rette for at det skal være tryggere enn før (head up, du tar aldri blikket bort fra veien eller må omstille dybdesyn, samt talestyring), velger folk allikevel å se bort fra veien og ned på dashbordet for å sjekke ting, justere ting osv.

3. Bruker folk bilen annerledes, f.eks. mer småkjøring til aktiviteter, handlesenter ol. Er folk mer stresset?
Mye småkjøring. Folk virker generelt sett mer stressa uten at jeg har noe statistisk grunnlag å vise til. Både mor og far er i full jobb, skal svippe barn til 4-5 aktiviteter i uka pluss tur på hytta. Jeg tror snittet kjører oftere og totalt sett lengre enn før. I hvert fall oftere.

4. Er det trafikkbildet generelt blitt mer komplisert?
Flere biler på veiene, mer trafikk, mer å følge med på.

5. Har parkeringsplassene blitt trangere?
Bilene har blitt fysisk mye større, så det er mer å holde oversikt over. En kan ofte lese om parkeringsproblemer i nybygg hvor plassene følger normen, men bilene er rett og slett for store. Jeg kjenner til et prosjekt i nabolaget hvor det måtte etableres en karusell under husene fordi det ikke var god nok plass i praksis.

6. Har klimaet og kjøreforholdene forandret seg? Samtidig som færre kjører med piggdekk..
Regelmessig skiftende temperaturer. De siste årene har jeg opplevd vesentlig mer holke på småveiene der vi bor enn jeg kan huske at det var for 10-15 år siden. Mindre stabil vintertemperatur, som ikke nødvendigvis kommer til syne i snitt-temperatur statistikk.
Men igjen - det blir litt "jeg føler at" argument. Jeg tror det er mer ustabil vintertemp og dermed mer is, men har ikke lest meg opp på statistikk.

Det som eventuelt skulle tale imot er at korrekt fremgang ved skade er ganske dyrt. Dvs. terskelen for å ordne opp seg imellom bør være lavere. Bedre å gjøre opp direkte og få småbulker utbedret med spotlakkering fremfor å betale egenandel og bonustap.

Det blir jo også interessant å se hva megacasting vil føre til av forsikringskostnader. Kanskje billigere i produksjon, men der selskapene tidligere kunne bytte ut en liten del, må de nå kanskje gjøre større og mer omfattende arbeid for å utbedre småskader. En antakelse fra min side, men her tror jeg bilens kjøpspris kan senkes litt samtidig som det senere vil føre til høyere andel kondemnering, større forsikringskost etc. Får stole på at forsikringsselskapene priser opp forsikring av biler som baserer seg på dette dersom det medfører riktighet. Eneste jeg kan se for egen del er at en bil bygget med "megacasting" koster flere tusen kroner mer å forsikre i året enn bilen jeg kjører nå, men det er på ingen måte dokumentasjon da årsaken kan være andre faktorer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Eladdin - Elbilfareren

Jeg har over tid merket meg at det er ingen artikler som sier at alle hjelpesystemene som ryggekamera, avstandsradarer osv har medført færre småskader foran og bak, og heller ikke færre påkjørsler bakfra, men muligens heller det motsatte. På E6 nordover mellom Oslo/Karihaugen og Jessheim er det nærmest daglige artikler om bak-kræsjing og kjedekollksjoner, særlig ved Arteid bru selv om veien er oversiktlig mange hundre meter hele veien.
Men det meste blir bare spekulasjoner så lenge ingen oppgir årsaker til påkjørselen bakfra som "Ja-nei, jeg var mer opptatt av å lese på mobilen enn å kjøre bil".
I går bivånet jeg en dott som rygge-parkerte inn mot en isete brøytekant på en p-plass. Avstandssensorene funket som bare det, med "bipp.....bipp.....bipp.....bipp..bipp..bipp..bipp..bipp..bipp..bippbippbippbippbiiiiiiiiipp(for faen)!!!" Likevel klarte dotten å 'pynte på' støtfangeren der bak.

Reparasjon av støtfanger bak på en gammel Kia bensinbil jeg har koster ca 40k via BOS. "Mye jobb å bytte og lakkere, og plast er dyrt", sier'em.
Original OEM-bakfanger koster kr 3800,- fra Thansen, og originalfarge/lakk, klarlakk og heftgrunn koster ca kr 1200,- hos bilextra. Hvem er det som tjener gruelig mye penger på en enkel jobb hos BOS, tenker jeg da, og forsikringsselskaper betaler villig vekk.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Radial

At det er mere småbulking kan sikkert være.

Men jeg har en (subjektiv) oppfatning av at når håndtverker-bilene rundt byene nå i stor grad er blitt bytta ut med ny en generasjon av biler som feks ID-buzz, så er det blitt mye mindre påkjørsler bakfra og køkaos på E6 der jeg kjører daglig.

Har jo selv blitt "redda" ett par ganger av Y'en, da jeg på glatt underlag bevisst ikke har klemt pedalen i bunn (for kontroll) når bilen selv hevder jeg burde det.

Klart at slike systemer har visse positive effekter, men kostnadene til forsikringsselskapet vil jo stige pga kompleksitet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Hvem vil ta ting privat, når alle delene er blitt megadyre? en liten bulk i front, kosta før 5-6 K å fikse, som vel i dagens verdi kanskje er oppe i 10-12 K.

Får du skada radaren, lyktene og kanskje noen andre sensorer der fremme, flyr 1000-lappene, og skaden kommer kanskje på 50-150 K før du vet ordet av det.

Vet du at det ikke er din skyld, så ville jeg ikke nølt et sekund med å ta det via forsikring, for når regninga foreligger, så kanskje protesterer motparten. Da blir det mer medgått tid, og du må kanskje legge ut for å få bilen ut fra verkstedet. Ikke alle har såpass liggende i bakhånd, spesielt ikke nå i denne dyrtiden, der man kanskje har brukt av sparepengene.

Og det siste poenget, er og at dertsom det er din feil og du går på et bonustap, så har man kanskje ikke råd å la være og dekke privat, mens å ta det via forsikring, så er det en egenandel og kanskje bonustap, med mindre du allerede har så høy bonus (75 på 5te året) at du slipper unna med bare egenandelen.

Da må du bare være så forsiktig du kan de neste 5, så du igjen kan få en ikke-bonusreduserende skade om uhellet skulle være ute.

Og til parkering i garasje, ja bilene er blitt større, men krav til størrelse på plassene, har til gjengjeld stått stille. Og når de som har designet bygget, ikke har tatt hensyn til svingradius og mulighet for manøvrering for å komme til plassen, så blir det fort krangling om man får en plass man vil slite med å benytte. Opplevde det hos moren min, borettslaget ville bytte hennes plass med noen andre som klaget på sin plass.

Så har vi og hatt flere saker der bredden ikke er etter kravene, for man har måt der søylene ikke tas med slik de skal, og dermed i praksis reduserer hvor stor de faktisk er. Og andre har i tillegg tegnet inn flere plasser enn det er plass til, ved å skrumpe inn under kravene.

Kjedelig og jævlig irriterende når man oppdager at garasjen man ga 250K+ for (fort det doble i visse tilfeller) bare for å oppdage at plassen er ubrukelig til ens eget kjøretøy.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

I Stavanger har de bestemt 0-vekst-mål, som i praksis betyr ingen nye veier. Motorveien skriker etter et ekstra felt. Nå går det fra 90km/t til 10 km/t flere ganger i døgnet, og folk suser inni hverandre hver dag bakfra. Antall innbyggere stiger i byene, og antall biler stiger pga håpløs kollektivtransport, og upraktisk kollektivtransport. Mer biler = mer å kræsje i.

Dersom alle i byen hadde hatt Kia e-Niro 2019-modell, så ville det vært langt færre påkjørsler bakfra. Mulig det er derfor forsikringen er så billig på denne bilen - jeg vet ikke. Når jeg sitter og ser Full House på IPad-en, mens jeg snapper på fuglene i vannet, og legger ut på Insta, så bremser bilen helt fantastisk fint, til og med med regenerering, så den lagrer strømmen. Er rett og slett sinnsykt bra antikollisjon. Aldri noe fantom-drit med cruise control, og stoppefunksjonen funker like godt uten cruise control på.

...så folk har bare feil biler  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Jalla

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 09:53Reparasjon av støtfanger bak på en gammel Kia bensinbil jeg har koster ca 40k via BOS. "Mye jobb å bytte og lakkere, og plast er dyrt", sier'em.
Original OEM-bakfanger koster kr 3800,- fra Thansen, og originalfarge/lakk, klarlakk og heftgrunn koster ca kr 1200,- hos bilextra. Hvem er det som tjener gruelig mye penger på en enkel jobb hos BOS, tenker jeg da, og forsikringsselskaper betaler villig vekk.
Du ramser opp de billige delene, men sier ikke noe om de skal skal gjøre jobben? Eller skal du gjøre den selv i garasjen?  Lokaler er dyret i Norge, og ikke minst er timeprisen for alle som jobber på et bilverksted høy.
Så egentlig ikke rart at det koster penger. Selv om noen er av den oppfatning at jeg selv bør tjene godt, mens andre kan nesten jobbe gratis.  8)

RJK

Sitat fra: Jalla på fredag 31. januar 2025, klokken 15:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 09:53Reparasjon av støtfanger bak på en gammel Kia bensinbil jeg har koster ca 40k via BOS. "Mye jobb å bytte og lakkere, og plast er dyrt", sier'em.
Du ramser opp de billige delene, men sier ikke noe om de skal skal gjøre jobben? Eller skal du gjøre den selv i garasjen?  Lokaler er dyret i Norge, og ikke minst er timeprisen for alle som jobber på et bilverksted høy.
Så egentlig ikke rart at det koster penger. Selv om noen er av den oppfatning at jeg selv bør tjene godt, mens andre kan nesten jobbe gratis.  8)
Hvor mange arbeidstimer mener du det trengs for å skifte dette, og hvilken timespris er akseptabel gitt de høye kostnadene? Det er jo ett av de store spørsmålene. En del til 3500,- bør ikke koste nærmere 35 K for å montere, selv om den må lakkeres først for å stemme med bilens farge.

Har du sammenlignet hva den samme delen koster originalt (ikke OEM-produkter) i Tyskland i forhold til hva de skal ha for den i Norge?

Har jo den fornemmelsen at i Norge så kan du fort gange med 5 eller 10 på retail-prisen i Tyskland, for å finne "innkjøpsprisen" i Norge, og så skal det selvsagt slenges på en rundhåndet avanse til deg som sluttbruker.

Det er da helt naturlig at en vanlig forbruker reagerer, også når man ser hva oem-produkter kan kjøpes for i Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på fredag 31. januar 2025, klokken 16:00
Hvor mange arbeidstimer mener du det trengs for å skifte dette, og hvilken timespris er akseptabel gitt de høye kostnadene? Det er jo ett av de store spørsmålene. En del til 3500,- bør ikke koste nærmere 35 K for å montere, selv om den må lakkeres først for å stemme med bilens farge.

Har du sammenlignet hva den samme delen koster originalt (ikke OEM-produkter) i Tyskland i forhold til hva de skal ha for den i Norge?

Har jo den fornemmelsen at i Norge så kan du fort gange med 5 eller 10 på retail-prisen i Tyskland, for å finne "innkjøpsprisen" i Norge, og så skal det selvsagt slenges på en rundhåndet avanse til deg som sluttbruker.

Det er da helt naturlig at en vanlig forbruker reagerer, også når man ser hva oem-produkter kan kjøpes for i Norge.
Du har skjønt det.  :+1:

Det er hold i den gamle vitsen om at bilen er på et luksuriøst spa-hotell over natta.  ;)
Altså, jeg betaler gladelig de 2700-3000 kr/timen et verksted skal ha for aktivt arbeid og arbeidstid.
Det tok meg 20-ish minutter å demontere bakfangeren selv, 8 skruer og 5 plastklips tror jeg det var. Remonteringen, etter å ha kommet til at det blir altfor jalla å sy sammen den 10 cm lange sprekken, så tok det ca 15 min å sette den på igjen.
Det er mao ikke "mye arbeid" å demontere og remontere ny fanger slik merkeverksted påsto.

Løsningen blir selvsagt å bestille fanger hos thansen, matte den ned selv, og Spot repair (eller hva de nå het) tar 2500,- for komplett lakkeringsjobb.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Jejl

Tror neppe undersøkelsen til NRK har tatt med alle faktorer i statistikken.
F. eks:

-Nye biler kjører statistisk lengre pr år, kanskje opptil det dobbelte hvis vi snakker om en ny i forhold til en 15 år gammel bil.

-Gamle biler har som oftest ikke full kasko, og skader blir derfor i mindre grad meldt inn til forsikringsselskapet.

-Det er ofte mindre lønnsomt å bruke forsikringen på en gammel bil i forhold en ny.

Og et tips:

I følge DeepSeek er det statistisk 50% mindre sjanse for ulykke dersom du rygger inn på en parkeringsplass når du skal parkere.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jejl på fredag 31. januar 2025, klokken 17:02Og et tips:

I følge DeepSeek er det statistisk 50% mindre sjanse for ulykke dersom du rygger inn på en parkeringsplass når du skal parkere.
Et svært godt tips :+1: alle bør rygge inn hvis mulig

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 31. januar 2025, klokken 18:59
Sitat fra: Jejl på fredag 31. januar 2025, klokken 17:02Og et tips:

Et svært godt tips :+1: alle bør rygge inn hvis mulig

Er 50% uavhengig av om bilen har ryggekamera?

Når jeg skal ut av gårdsrommet ser ig ikke en dritt av hva som kommer kjørende på veien. Når jeg rygger får jeg 180 graders syn fra tuppen av bilen.
Tesla Model Y                         2021-

Boikott My Ass

Krasjer moderne biler oftere? Selvfølgelig gjør de det. Og dette vil øke hele tiden, det blir flere og flere moderne biler på veiene. 😉
Bmw 530i G30

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA