Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

Sitat fra: geear på onsdag 30. august 2023, klokken 10:06Hvis det siste du sier der er riktig, så er det fint for oss, men tipper veldig mange av bilene kjøpt med FSD før 2019 har byttet hender, og at det er få slike krav som blir fremsatt. Hva er konsekvensen av å få igjen "endel av kjøpesummen"? Fjerning av FSD fra bilen? Hva er "endel av kjøpesummen"?
"fint for oss.." Har du en bil som er kandidat? Gjelder selvsagt biler du har kjøpt med FSD, og fremdeles eier.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

"Oss nordmenn". Jeg har kjøpt to Teslaer uten FSD (og EAP) siden den gang, går ikke på den smellen igjen. Nok veldedighet nå.

Mobileum

Ja, i slike saker er det bra å være nordmann, og å være beskyttet av det norske lovverket.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 30. august 2023, klokken 06:22
Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40Er mange som kverulerer på at den ikke finnes, som om den var non-excisting, fordi mange i enkelthet skriver fsd om betaversjonen. Og som hardnakket påstår at det er svindel fordi produktet ikke er lansert.

Jeg anser det som kverulering, og for enkelte skjer dette på et høyt plan, fordi man legger ondviljen til og ikke vil skjønne at det enn så lenge er betaen man snakker om.

Som jeg har sagt før, det er "mange veier til Rom", og den ruta Tesla har valgt er den som er defintivt vanskeligst. Frem til denne er god nok til å bli godkjent, vil den forbli i beta. Men det betyr jo ikke at man må ignorere alle resultater som det vises til.

Også Waymo og Cruise er under utvikling, selv om de er godkjent til et visst nivå, i svært begrensede områder, og med større begrensninger enn hva som en sjåfør har, som maks fartsgrense lavere enn veiens fartsgrense. Jeg vil definitivt ikke kalle det et ferdig produkt, og det gjør vel heller ikke Waymo og Cruise.

Men jeg tror at den dagen Tesla får FSD Beta så god at de sender den inn til godkjenning, da er plutselig disse systemene ferdig, om de ikke får et "ferdig" produkt som fungerer world wide uten slike kunstige begrensninger.

Selvsagt kan det komme andre inn og forbigå både Tesla, Waymo, Cruise og flere av de andre man kjenner til som er under utvikling.
Her var det flere faktafeil.

Waymo, Cruise og noen i Kina har ferdig selvkjøring i produksjon, full kommersiell drift. Forbedringer vil skje og testing nye steder. Teknologien er allikevel ferdig og fungerende.

Myten om at Waymo bare kjører i et lite område er feil. De er i full drift i Phoenix i et område større enn hele Oslo kommune (med marka) og ca 4x bebygget areal i Oslo. 225 square miles.

Alle de mange som tester selvkjøring går rett på level 4. Ingen går stegvis fra ADAS; de lager selvkjøring og tester, forbedrer etc. År etter år har de i USA rapportert stadig lengre kjøring mellom hver intervensjon frem til de kunne droppe sikkerhetsjåfør.

Tesla har ikke startet med dette enda. Hvis v12 er så fantastisk gjennombrudd som Musk hevder så bør de meget raskt komme igang med autonom testing og rapportering på denne versjonen.

Håpet er lysegrønt; at Tesla plutselig skal slippe en fullt selvkjørende system world wide - et mirakel vil jeg si. Fakta er at de siden betaen ble sluppet knapt har gjort fremskritt mot sjåførløs kjøring.
Waymo/Cruise er ikke ferdig slik det ligger i dag. Det er "ferdig" for de områdene de opererer i, men nye områder må mappes og læres opp helt spesifikt. Og de har store begrensninger for de områdene de opererer i, ved at de f.eks. ikke kan brukes på motorveier per nå.

De kan ikke bare sette biler i et nytt område sånn helt uten videre, med bare å laste inn kart for område. Det er på dette området Tesla sin FSD som nå bare er i beta, skiller seg ut.

Områdene de operer i nå, er kanskje ikke små i norsk sammenheng, men i amerikansk målestokk så er det definitivt små områder. Og som antydet over, det er ikke bare å utvide området for alt må læres inn. Og om veiene legges om, så må dette læres om igjen. Dette er altså fakta per i dag.
Jeg mener du tar feil. Waymo bruker stadig kortere tid på å gjøre klar for selvkjøring i en ny by. Ja de mapper opp før oppstart, men bilen kan kjøre selv i ny by fra dag 1. De slipper ikke til kunder før etter mappingen.

Vi får se; nå tester de i LA og Austin, hvor mange måneder de bruker før de starter kommersiell drift. Jeg regner med at tiden vil synke by etter by. De skal også bygge opp base, service, lading, call-senter osv.

Det er greit å minne om at de første Waymo startet testing i Phoenix 2017, året etter at Musk lanserte FSD. 2023 og Tesla sin status er fortsatt 0 km autonom kjøring. Noen dro ifra.

2017 var også året da Musl twitret "3 months maybe, 6 months definetly" når første fsd-funksjonalitet skulle komme.

Jeg synes forøvrig det er sabla imponerende at hele Oslo+hele marka er et areal man kan ferdes i en taxi uten sjåfør 24/7. Det er ikke lite i noen sammenhenger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: RJK på onsdag 30. august 2023, klokken 06:28
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:16en spleis man ikke tjente på selv.
Hva er synonymer til et slikt uttrykk? Evt analogier?
Gave, donasjon, tilskudd er noen jeg kommer på i farten. Svindel er definitivt ikke et synonym, om det var det du ville frem til. ;)
Ingen skjult agenda her.

Hvor mange tror du ville betalt for FSD om det hadde blitt omtalt som gave/donasjon/tilskudd?

Jeg presumerer at det fra få til veldig få som ville gjort det, så dermed blir det altså ikke riktig å selge FSD når det er en «spleis man ikke tjener på».
Elon har jo faktisk sagt det motsatte «appreciating asset", så da er vi farlig nær det de fleste kaller noe som ligner på svindel

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 30. august 2023, klokken 22:26Elon har jo faktisk sagt det motsatte «appreciating asset", så da er vi farlig nær det de fleste kaller noe som ligner på svindel

Og jeg får si som jeg har sagt før:
Hvor mange andre bilprodusenter kan slippe unna med å i mange år selge svært høyt priset utstyr som de ikke leverer?

RJK

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 30. august 2023, klokken 23:25
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 30. august 2023, klokken 22:26Elon har jo faktisk sagt det motsatte «appreciating asset", så da er vi farlig nær det de fleste kaller noe som ligner på svindel

Og jeg får si som jeg har sagt før:
Hvor mange andre bilprodusenter kan slippe unna med å i mange år selge svært høyt priset utstyr som de ikke leverer?
Det er selvsagt et annet spørsmål. Det er nok definitivt mye lengre, når det selges som "kommende funksjon som er under utvikling" sammenlignet med en vare som skulle vært klar når man leverte ut bilen. F.eks. manglende USB-punkter, for å ta noe fra Tesla sin historikk.

Som jeg mer enn har antydet, så skiller jeg selvsagt på "noe vi enda jobber med men ikke har klart innen forventet tidsaspekt" og det som soleklart er svindel, nemlig at man tar betalt for noe man aldri hadde ment å levere ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Handyman på onsdag 30. august 2023, klokken 08:41
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:19Det er etter min mening absolutt IKKE kverulering å påpeke at FSD og FSD-Beta ikke er det samme.
Hvis man mener FSD-beta så får man jammen skrive det og ikke bare FSD for å spare seg noen tastetrykk. 
Om emurof faktisk mener FSD eller FSD-beta som du tror må han nesten avklare selv. Det er nemlig i så fall ikke første gangen han skriver at FSD (ikke Beta) er levert.
Det er kverulering når man absolutt ikke vil forstå, og argumenterer som om FSD Beta ikke eksisterer, bare fordi det ikke ble presisert ettertrykkelig at det snakkes om betaen og ikke det ferdige produktet, som alle vet at ikke eksisterer.
Jeg argumenterer jo for det MOTSATTE. At FSD-Beta er det som eksisterer, men ikke FSD. Å anta at noen mener Beta når de skriver FSD gjentatte ganger, og til og med tidligere har påstått at FSD (IKKE Beta) som produkt eksisterer.
Det er vesentlig og svært stor forskjell på om det er Beta eller ikke, og da bør man også klare skrive på dette.
Kommentaren min var til emurof og ikke til deg. Det kan derfor oppfattes som at du kverulerer på vegne av en som ikke har svart på om han faktisk mener FSD eller FSD-beta.
Må bare si jeg ikke "har pekt finger" på noen bestemte. Jeg bare legger merke til at både i denne tråden og i tilsvarende på både "elbil-tråden" og "Tesla-caféen" på diskusjon.no så er dette et problem hos noen, og jeg mener det ikke gavner diskusjonen.

Da blir det fort frem og tilbake med "barnslig krangling" uten at man fokuserer på å få frem poengene for og imot.

Men nå skal jeg stoppe for min del med den delen av diskusjonen. For min del er det ferdigdiskutert nå.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

#2814
Svindel? Det er en tynn linje her. Riktig at FSD fremdeles er under utvikling, og det har den vært de siste 7-8 årene. Slik kan de teoretisk fortsette i mange år til mens de fremdeles selger "halvfabrikataet" dyrere og dyrere. Og de holder salget ved like med kontinuerlig løfter fra CEOen om snarlig levering. Ikke bare det, men også med løfter om at kjøpere ville bli ufattelig rike hvis de bare ville bruke Teslaen sin som taxi. Mens Tesla selv verdsetter FSD til kr. 0.- ved innbytte... Go figure!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på torsdag 31. august 2023, klokken 01:21Det er en tynn linje her. Riktig at FSD fremdeles er under utvikling, og det har den vært de siste 7-8 årene. Slik kan de teoretisk fortsette i mange år til mens de fremdeles selger "halvfabrikataet" dyrere og dyrere.
Rent lovmessig vil vel "kommende funksjoner" handle om hva man kan forvente er rimelig tid. Da faller det fort tilbake på hva firmaet via deres CEO uttaler.

Når det blir forespeilet 3-6 mnd og så er det langt over hva man kan forvente når det går flere år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: geear på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:29Vet ikke om denne har vært postet her, men den er et godt eksempel på hvor kamerabasert selvkjøring har så fundamentale mangler:

https://www.youtube.com/watch?v=V2u3dcH2VGM

På hvilken måte viser denne videoen at kamerabasert selvkjøring har fundamentale mangler?

emurof

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 17:20Det som er uredelig er at du hevder at de nå har bygget v12 end-to-end NN, at det var versjonen i drift og hvor kort tid det tok. Du gjenforteller det Musk sa, men det er ikke dokumentert.
Det er ikke uredelig å gjengi konkret informasjon. Det er ikke bare Musk som har sagt dette, men også andre som jobber med FSD.

Er du enig i at det er uredelig å blande FSD og gamle Autopilot?

SitatDu som aksjonær burde derimot utfordre Musk hvorfor de da ikke tester v12 som SAE level 4 med safety driver og rapporterer hendelser til myndighetene. Det hadde faktisk vært skikkelig redelig av Tesla.
Tesla trenger så mye data som mulig. Alt avhenger av mengden data. Å bare bruke "safety drivers" vil gjøre innsamlingen av data ekstremt mye tregere.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:32
Sitat fra: emurof på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:23FSD er åpenbart ikke svindel siden det faktisk eksisterer og er i bruk av kunder.
Nei, produktet FSD som mange har betalt for, eksisterer ikke, og er derfor ikke levert, eller tatt i bruk av noen kunder.
Som du selv sier så er det jo ikke ferdig. Det er ikke mulig å henvise til FSD-beta, og med det si at FSD er levert. Det tror jeg faktisk at alle skjønner.
Men faktum er at det eksisterer som beta og er i bruk av kunder, og det fungerer beviselig, med unntak av bugs. Det kjører selv det aller meste av tiden, og man må bryte inn sjeldnere og sjeldnere.

Å påstå at noe som faktisk eksisterer er svindel, er bare usaklig og uredelig.

Mobileum

#2818
Så du mener at vi som er skeptiske, og gir uttrykk for dette, er uredelige og usaklige? Mens EM derimot er redelig og saklig i all sin omgang med FSD-informasjoner?

Sjekk denne fra Electrek (Tesla FSD Beta tried to kill me last night)

https://electrek.co/2023/09/01/tesla-fsd-beta-tried-to-kill-me-last-night/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

SitatMen faktum er at det eksisterer som beta og er i bruk av kunder, og det fungerer beviselig, med unntak av bugs.

Det er ikke noe som heter "fungerer beviselig, med unntak av bugs" når det snakkes om full selvkjøring!

Om 4 måneder skal FSD Beta transformeres til V12, gå ut av Beta, selvsagt være bugfri, og godkjent av myndighetene.

Musk: Tesla FSD Might Reach Level 4 Or Level 5 Autonomy This Year

Slikt synes jeg er både usaklig og uredelig.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA