Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Robotaxi

Startet av OhmPaPa, tirsdag 23. april 2019, klokken 13:48

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 19:29Så regner jeg med at produksjonen øker fra måned til måned, og de har vel tenkt å lage batterier ved flere fabrikker etterhvert!
Ja det gir mening :+1:

Speeder

Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:51Det er faktisk lett. Jeg gidder ikke sånn debatt-teknikk der noen bare slenger ut "stemmer ikke for Tesla er så best" uten å dokumentere.

Sept 2020,  4 år siden: "At Tesla's Battery Day event, CEO Elon Musk made some big announcements: the company's moves toward eliminating cobalt in its batteries, a new Plaid powertrain for the Model S that could get to speeds of 200 mph, and a new cathode plant to streamline its battery production. And, with the new battery technology, Musk has said Tesla will make a $25,000 car."
https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

I en Y brukes ca 4900 celler 2170 for å sørge for ca 70 kWh.

Tesla produserer å ca 495.000 celler 4680 daglig. Så la oss si de klarer nok celler til 150 Y daglig hvis 4680en har litt mer energi og en Y trenger 30% færre 4680. (3300).

Men så skal disse inn i Semi, som sikkert skal ha 3-600 kWh batteri. Og CT, som må ha 100-150 kWh. Så de produsere nok 4680 til kanskje 40 biler i døgnet. 4 år etter lansering. Høres ut som Freyr.

Og den sinnsyke besparelsen på batteri, og $25.000,- bilen, materialiserer seg ikke.

Mon tro om vurderingen din av reduksjon i antall battericeller fra 2170 til 4680 er like god som vurdering av hva som kan løses i fremtiden og hva som er floppet.

Beregning av volum på sylinder er ikke enkelt.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Sitat fra: Speeder på lørdag 19. oktober 2024, klokken 22:31
Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:51Det er faktisk lett. Jeg gidder ikke sånn debatt-teknikk der noen bare slenger ut "stemmer ikke for Tesla er så best" uten å dokumentere.

Sept 2020,  4 år siden: "At Tesla's Battery Day event, CEO Elon Musk made some big announcements: the company's moves toward eliminating cobalt in its batteries, a new Plaid powertrain for the Model S that could get to speeds of 200 mph, and a new cathode plant to streamline its battery production. And, with the new battery technology, Musk has said Tesla will make a $25,000 car."
https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

I en Y brukes ca 4900 celler 2170 for å sørge for ca 70 kWh.

Tesla produserer å ca 495.000 celler 4680 daglig. Så la oss si de klarer nok celler til 150 Y daglig hvis 4680en har litt mer energi og en Y trenger 30% færre 4680. (3300).

Men så skal disse inn i Semi, som sikkert skal ha 3-600 kWh batteri. Og CT, som må ha 100-150 kWh. Så de produsere nok 4680 til kanskje 40 biler i døgnet. 4 år etter lansering. Høres ut som Freyr.

Og den sinnsyke besparelsen på batteri, og $25.000,- bilen, materialiserer seg ikke.

Mon tro om vurderingen din av reduksjon i antall battericeller fra 2170 til 4680 er like god som vurdering av hva som kan løses i fremtiden og hva som er floppet.

Beregning av volum på sylinder er ikke enkelt.
Hvis du har bedre beregninger så må du gjerne opplyse forumet.

PS: De trenger batterier til ca 1 mill+ biler i året, men produserer kanskje nok for ca 10- 40.000 avhengig av m man regne med Semi og CT (som forøvrig er på lager nå).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 23:05
Sitat fra: Speeder på lørdag 19. oktober 2024, klokken 22:31
Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:51Det er faktisk lett. Jeg gidder ikke sånn debatt-teknikk der noen bare slenger ut "stemmer ikke for Tesla er så best" uten å dokumentere.

Sept 2020,  4 år siden: "At Tesla's Battery Day event, CEO Elon Musk made some big announcements: the company's moves toward eliminating cobalt in its batteries, a new Plaid powertrain for the Model S that could get to speeds of 200 mph, and a new cathode plant to streamline its battery production. And, with the new battery technology, Musk has said Tesla will make a $25,000 car."
https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

I en Y brukes ca 4900 celler 2170 for å sørge for ca 70 kWh.

Tesla produserer å ca 495.000 celler 4680 daglig. Så la oss si de klarer nok celler til 150 Y daglig hvis 4680en har litt mer energi og en Y trenger 30% færre 4680. (3300).

Men så skal disse inn i Semi, som sikkert skal ha 3-600 kWh batteri. Og CT, som må ha 100-150 kWh. Så de produsere nok 4680 til kanskje 40 biler i døgnet. 4 år etter lansering. Høres ut som Freyr.

Og den sinnsyke besparelsen på batteri, og $25.000,- bilen, materialiserer seg ikke.

Mon tro om vurderingen din av reduksjon i antall battericeller fra 2170 til 4680 er like god som vurdering av hva som kan løses i fremtiden og hva som er floppet.

Beregning av volum på sylinder er ikke enkelt.
Hvis du har bedre beregninger så må du gjerne opplyse forumet.

PS: De trenger batterier til ca 1 mill+ biler i året, men produserer kanskje nok for ca 10- 40.000 avhengig av m man regne med Semi og CT (som forøvrig er på lager nå).
Han trenger ikke beregne selv, han så mitt innlegg som er #59 i tråden, og som viser at du er så langt borte i regnestykket ditt som det er mulig å komme! Bare å ta en titt selv.

Hint, 1 celle av 4680 erstatter stortsett 5 stykk 2170-celler i energikapasitet, så bare for å opprettholde batteriets kapasitet, trengs altså bare 1/5-del så mange celler!

Forøvrig vil man neppe bytte ut battericellene i TMS/TMX, og neppe i TM3og TMY heller. Og Tesla vil fortsette å kjøpe både blade-batterier og LFP fra andre, i tillegg til 4680 fra både Panasonic og LG. Dette i tillegg til det de klarer å produsere selv!

Allerede under Battery Day der de fortalte om 4680, så ble det sagt at de kommer til å fortsette å kjøpe celler og batterier fra andre, fordi behovet vil være svært for å opprettholde produksjonsøkningen og de modellene som kommer fremover.

Tipper 4680 i lang tid bare vil benyttes på Semi og CT, ihvertfall frem til de har åpnet flere fabrikker for 4680, men selv etter det. Om Berlin får 4680-produksjon som det har vært planer om, så går vel dette til EU-utgaven av Semi som er planlagt produsert der!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Speeder

Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 23:05
Sitat fra: Speeder på lørdag 19. oktober 2024, klokken 22:31
Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:51Det er faktisk lett. Jeg gidder ikke sånn debatt-teknikk der noen bare slenger ut "stemmer ikke for Tesla er så best" uten å dokumentere.

Sept 2020,  4 år siden: "At Tesla's Battery Day event, CEO Elon Musk made some big announcements: the company's moves toward eliminating cobalt in its batteries, a new Plaid powertrain for the Model S that could get to speeds of 200 mph, and a new cathode plant to streamline its battery production. And, with the new battery technology, Musk has said Tesla will make a $25,000 car."
https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

I en Y brukes ca 4900 celler 2170 for å sørge for ca 70 kWh.

Tesla produserer å ca 495.000 celler 4680 daglig. Så la oss si de klarer nok celler til 150 Y daglig hvis 4680en har litt mer energi og en Y trenger 30% færre 4680. (3300).

Men så skal disse inn i Semi, som sikkert skal ha 3-600 kWh batteri. Og CT, som må ha 100-150 kWh. Så de produsere nok 4680 til kanskje 40 biler i døgnet. 4 år etter lansering. Høres ut som Freyr.

Og den sinnsyke besparelsen på batteri, og $25.000,- bilen, materialiserer seg ikke.

Mon tro om vurderingen din av reduksjon i antall battericeller fra 2170 til 4680 er like god som vurdering av hva som kan løses i fremtiden og hva som er floppet.

Beregning av volum på sylinder er ikke enkelt.
Hvis du har bedre beregninger så må du gjerne opplyse forumet.

PS: De trenger batterier til ca 1 mill+ biler i året, men produserer kanskje nok for ca 10- 40.000 avhengig av m man regne med Semi og CT (som forøvrig er på lager nå).
Bedre beregning? Du tar bare et tall, 30%, og benytter det som om det er fakta.

Volumet i 4680 er ca 5,5 ganger større enn 2170. (R*r*3,14xL) så kommer fordelen med celle til strukturbatteripakke(slipper moduler og dobbel bæring i gulv)

Bare det at du tenker de tok skritte med å utvikle en helt ny celletype for 30% reduksjon viser at du er mer interessert i å rakke ned på noe enn å faktisk finne ut hva det kan utgjøre.

Hva DU "trenger" av celler er revnene likegyldig.

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric cars in Norway

Sitat fra: Speeder på søndag 20. oktober 2024, klokken 07:49
Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 23:05
Sitat fra: Speeder på lørdag 19. oktober 2024, klokken 22:31
Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:51Det er faktisk lett. Jeg gidder ikke sånn debatt-teknikk der noen bare slenger ut "stemmer ikke for Tesla er så best" uten å dokumentere.

Sept 2020,  4 år siden: "At Tesla's Battery Day event, CEO Elon Musk made some big announcements: the company's moves toward eliminating cobalt in its batteries, a new Plaid powertrain for the Model S that could get to speeds of 200 mph, and a new cathode plant to streamline its battery production. And, with the new battery technology, Musk has said Tesla will make a $25,000 car."
https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

I en Y brukes ca 4900 celler 2170 for å sørge for ca 70 kWh.

Tesla produserer å ca 495.000 celler 4680 daglig. Så la oss si de klarer nok celler til 150 Y daglig hvis 4680en har litt mer energi og en Y trenger 30% færre 4680. (3300).

Men så skal disse inn i Semi, som sikkert skal ha 3-600 kWh batteri. Og CT, som må ha 100-150 kWh. Så de produsere nok 4680 til kanskje 40 biler i døgnet. 4 år etter lansering. Høres ut som Freyr.

Og den sinnsyke besparelsen på batteri, og $25.000,- bilen, materialiserer seg ikke.

Mon tro om vurderingen din av reduksjon i antall battericeller fra 2170 til 4680 er like god som vurdering av hva som kan løses i fremtiden og hva som er floppet.

Beregning av volum på sylinder er ikke enkelt.
Hvis du har bedre beregninger så må du gjerne opplyse forumet.

PS: De trenger batterier til ca 1 mill+ biler i året, men produserer kanskje nok for ca 10- 40.000 avhengig av m man regne med Semi og CT (som forøvrig er på lager nå).
Bedre beregning? Du tar bare et tall, 30%, og benytter det som om det er fakta.

Volumet i 4680 er ca 5,5 ganger større enn 2170. (R*r*3,14xL) så kommer fordelen med celle til strukturbatteripakke(slipper moduler og dobbel bæring i gulv)

Bare det at du tenker de tok skritte med å utvikle en helt ny celletype for 30% reduksjon viser at du er mer interessert i å rakke ned på noe enn å faktisk finne ut hva det kan utgjøre.

Hva DU "trenger" av celler er revnene likegyldig.


Ja det regnestykket gir mening :+1:

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:51Det er faktisk lett. Jeg gidder ikke sånn debatt-teknikk der noen bare slenger ut "stemmer ikke for Tesla er så best" uten å dokumentere.

Sept 2020,  4 år siden: "At Tesla's Battery Day event, CEO Elon Musk made some big announcements: the company's moves toward eliminating cobalt in its batteries, a new Plaid powertrain for the Model S that could get to speeds of 200 mph, and a new cathode plant to streamline its battery production. And, with the new battery technology, Musk has said Tesla will make a $25,000 car."
https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

I en Y brukes ca 4900 celler 2170 for å sørge for ca 70 kWh.

Tesla produserer å ca 495.000 celler 4680 daglig. Så la oss si de klarer nok celler til 150 Y daglig hvis 4680en har litt mer energi og en Y trenger 30% færre 4680. (3300).

Men så skal disse inn i Semi, som sikkert skal ha 3-600 kWh batteri. Og CT, som må ha 100-150 kWh. Så de produsere nok 4680 til kanskje 40 biler i døgnet. 4 år etter lansering. Høres ut som Freyr.

Og den sinnsyke besparelsen på batteri, og $25.000,- bilen, materialiserer seg ikke.
Det du nevner her handler ikke om flopp, men om noe alle er enige om, nemlig at volumproduksjonen er forsinket. Du ser ikke ut til å ha fått med deg at dette; "To put it into perspective: 29 months for the first 50 million, and 3 months for the second"  Tror du virkelig at produksjonskapasiteten har nådd taket med dette?
Ingenting av det du skriver er argumenter for at 4680 har floppet. Hvis du da ikke har en egen definisjon av hva det vil si å floppe.
I tillegg er regnestykkene dine ganske på viddene, men det har jo andre også påpekt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 20. oktober 2024, klokken 11:12
Sitat fra: daktari på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:51Det er faktisk lett. Jeg gidder ikke sånn debatt-teknikk der noen bare slenger ut "stemmer ikke for Tesla er så best" uten å dokumentere.

Sept 2020,  4 år siden: "At Tesla's Battery Day event, CEO Elon Musk made some big announcements: the company's moves toward eliminating cobalt in its batteries, a new Plaid powertrain for the Model S that could get to speeds of 200 mph, and a new cathode plant to streamline its battery production. And, with the new battery technology, Musk has said Tesla will make a $25,000 car."
https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

I en Y brukes ca 4900 celler 2170 for å sørge for ca 70 kWh.

Tesla produserer å ca 495.000 celler 4680 daglig. Så la oss si de klarer nok celler til 150 Y daglig hvis 4680en har litt mer energi og en Y trenger 30% færre 4680. (3300).

Men så skal disse inn i Semi, som sikkert skal ha 3-600 kWh batteri. Og CT, som må ha 100-150 kWh. Så de produsere nok 4680 til kanskje 40 biler i døgnet. 4 år etter lansering. Høres ut som Freyr.

Og den sinnsyke besparelsen på batteri, og $25.000,- bilen, materialiserer seg ikke.
Det du nevner her handler ikke om flopp, men om noe alle er enige om, nemlig at volumproduksjonen er forsinket. Du ser ikke ut til å ha fått med deg at dette; "To put it into perspective: 29 months for the first 50 million, and 3 months for the second"  Tror du virkelig at produksjonskapasiteten har nådd taket med dette?
Ingenting av det du skriver er argumenter for at 4680 har floppet. Hvis du da ikke har en egen definisjon av hva det vil si å floppe.
I tillegg er regnestykkene dine ganske på viddene, men det har jo andre også påpekt.
Typisk å unngå å svare på det vanskelige.
Jeg ba om å bli opplyst, men ingen forsøker engang, snodig.
Spør igjen:
 Denne fantastiske produksjonen av 4680, hvor mange biler representerer den? En dobling fra ingenting til nesten ingenting er ikke så viktig.
Og hva med den enorme besparelsen i kostnader?

Det var nok bare Musk-puffery dett som de meste. Inntil videre er dette en flopp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:17Jeg ba om å bli opplyst, men ingen forsøker engang, snodig.

Dakari :+1: « I am so sorry. You have to pay for this service»

Hørt på en dårlig VoiceOver  ;D

#søndagshumor

Handyman

#69
Sitat fra: daktari på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:17Jeg ba om å bli opplyst, men ingen forsøker engang, snodig.
Oh, the irony.
Sitat fra: daktari på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:17Inntil videre er dette en flopp.
Da er det bekreftet at du har din egen definisjon av begrepet "flopp".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:24
Sitat fra: daktari på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:17Jeg ba om å bli opplyst, men ingen forsøker engang, snodig.
Oh, the irony.
Sitat fra: daktari på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:17Inntil videre er dette en flopp.
Da er det bekreftet at du har din egen definisjon av begrepet "flopp".
Går som en flopp, ser ut som en flopp, lukter som en flopp.

Men igjen, vi blir ikke opplyst, det er personangrep og udokumenterte påstander. Samme metode som Musk driver på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Flopp er det først når konseptet har feilet, blitt gitt opp, og lagt i skuffen.
Så lenge de er midt i en betydelig skalering av produksjonen så kan det ikke betegnes flopp.

Utgangspunktet for denne diskusjonen var bruken av begrepet flopp, og ikke at du ville bli opplyst. Det er din kjente taktikk med flytting av fokus når du blir avslørt. Ingen her tror vel noe på at du ønsker å bli opplyst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Speeder

Sitat fra: daktari på søndag 20. oktober 2024, klokken 13:11
Sitat fra: Handyman på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:24
Sitat fra: daktari på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:17Jeg ba om å bli opplyst, men ingen forsøker engang, snodig.
Oh, the irony.
Sitat fra: daktari på søndag 20. oktober 2024, klokken 12:17Inntil videre er dette en flopp.
Da er det bekreftet at du har din egen definisjon av begrepet "flopp".
Går som en flopp, ser ut som en flopp, lukter som en flopp.

Men igjen, vi blir ikke opplyst, det er personangrep og udokumenterte påstander. Samme metode som Musk driver på.
Haha. Personangrepkortet er jaggu godt slitt.
Sånn må det bli når det er DU som legger frem ting som fakta, men det er basert på noe du føler passer din agenda(30% reduksjon fra 2170 til 4680)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

JRF

#73
Sitat fra: Handyman på fredag 18. oktober 2024, klokken 09:15Gjennomsnittlig kjørelengde for en taxi i Norge i 2023 var 46 773km. Kile: SSB
4680 skal tåle flere ladesykluser enn 2170. Tesla sier også at biler med 4680 skal kunne kjøre 1,6 milioner km før batteriet er utslitt. Det er jo 160 000km i året over 10 år! Gjennomsnittlig kjørelengde for en taxi i Norge i 2023 var 46 000km.
Tiden vil vise hvor bra 4680 blir, men levetiden på dagens batterier har jo innfridd.
Man kan ikke regne med gjennomsnittlig kjørelengde på en taxi i dag blir det samme som en som kan gå 24/7 uten noe sjåfør, og som til enhver tid kan kjøre dit hvor det er behov for den. Og ikke minst en som koster mindre enn å ta bussen, t-banen eller toget.

Handyman

Sitat fra: JRF på fredag 25. oktober 2024, klokken 12:01
Sitat fra: Handyman på fredag 18. oktober 2024, klokken 09:15Gjennomsnittlig kjørelengde for en taxi i Norge i 2023 var 46 773km. Kile: SSB
4680 skal tåle flere ladesykluser enn 2170. Tesla sier også at biler med 4680 skal kunne kjøre 1,6 milioner km før batteriet er utslitt. Det er jo 160 000km i året over 10 år! Gjennomsnittlig kjørelengde for en taxi i Norge i 2023 var 46 000km.
Tiden vil vise hvor bra 4680 blir, men levetiden på dagens batterier har jo innfridd.
Man kan ikke regne med gjennomsnittlig kjørelengde på en taxi i dag blir det samme som en som kan gå 24/7 uten noe sjåfør, og som til enhver tid kan kjøre dit hvor det er behov for den. Og ikke minst en som koster mindre enn å ta bussen, t-banen eller toget.
Helt enig. Derfor er regnestykket på 160 kkm pr år. Det er altså ca 3,5-ganger så langt som snittet. Det er 438km og fort over 10 timer kontinuerlig blandet kjøring hver dag.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA