Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Med et rentenivå på fem prosent på investeringen på en million så vil du ALDRI kunne forsvare en slik investering!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Sitat fra: arthur på torsdag 21. september 2023, klokken 17:18Med et rentenivå på fem prosent på investeringen på en million så vil du ALDRI kunne forsvare en slik investering!

Stemmer det, iallfall om man må låne penger i tillegg, noe de fleste sikkert må, ikke mange som har 1 million liggende å slenge, noen flere kunne nok klart en 2-300.000kr uten å låne.

Nå er det kanskje mulig du kan få en viss verdistigning på boligen som pynter på regnskapet, neppe mer enn 50% av kosten.
I ren energisparing vil det aldri lønne seg.

Bygger man nytt kan man jo isolere ekstra, gå for energi vinduer, solceller o.l.
men på et gammelt hus gjør man evt. slikt som del av vedlikehold. Har du et 80/90-talls hus med original kledning og vinduer må du gjerne bytte noe av dette snart.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Gjør ingen forskjell om man låner pengene, eller ikke, for har du pengene så går du glipp av fem prosent rente som i mine øyne er jevngodt med et tap av inntekt når disse bindes opp i dører, vinduer og isolasjon.

Ja, trolig en merverdi på huset, men neppe i nærheten av hva det har kostet.

https://www.aftenposten.no/brandstudio/i/MgGe5r/kjempegevinst-eller-helt-bortkastet-dette-er-loennsom-oppussing
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: Egil S på torsdag 21. september 2023, klokken 17:03@THE.

Problemet med ENØK tiltak er at de er VELDIG dyre og derfor ikke like attraktive.

Varmepumpe er enkelt, 30-40.000kr er ikke så ille.

Jeg står nå i en situasjon der jeg skal skifte nesten alle vinduene på min 13 år gamle bolig pga kvalitetsproblem og råte.
Jeg fikk ca 50% rabatt og fikk i dag levert 3-lags vinduer med aluprofiler for 122.000kr, tømmermann har gitt meg pris på 106.000kr for å bytte, men finner de noe så blir det ekstra, noe de garantert gjør. Jeg forventer derfor en kost på 250.000+kr, noe som egentlig er rimelig.
Naboen sjekket med en annen vindusprodusent og der var det nesten 300.000 bare for vinduene, pluss jobben, fort en halv million altså.
En slik utgift vil ikke være lønnsom i en bolig man ikke har tenkt å bo 15-20år i.

Samme med etterisolering, fort en halv million for å gjøre det også.

La oss si man gjør begge disse tingene, investert 1 million i vinduer og isolasjon.
for hva? å spare 50% av strømregningen? Altså 10-20.000kr i året. Da tar det altså 50år å betale ned investeringen.

Men, har man dårlige vinduer som meg, så er tillegget fra 2-lags til 3-lags lite og absolutt verdt det, og skal man bytte kledning på huset, ja da kan man jo dytte inn litt mer isolasjon i veggene når kledningen er av.
For min del var tilleggskosten 15.000kr for 3-lags vinduer, det er spart inn på 2-3år tenker jeg.

Men å bytte vinduer og etterisolere for å spare på strømmen er det ikke økonomi i.

Det var voldsomme priser. Min søster kjøpte 3 3-lags vinduer av fabrikat Dale for 26000,-. Typen hennes er snekker og jeg var med som hjelpemann og vi byttet 3 vinduer på en helg.. Det koster søstra mi mat og losji....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. september 2023, klokken 20:31
Sitat fra: Egil S på torsdag 21. september 2023, klokken 17:03@THE.

Problemet med ENØK tiltak er at de er VELDIG dyre og derfor ikke like attraktive.

Varmepumpe er enkelt, 30-40.000kr er ikke så ille.

Jeg står nå i en situasjon der jeg skal skifte nesten alle vinduene på min 13 år gamle bolig pga kvalitetsproblem og råte.
Jeg fikk ca 50% rabatt og fikk i dag levert 3-lags vinduer med aluprofiler for 122.000kr, tømmermann har gitt meg pris på 106.000kr for å bytte, men finner de noe så blir det ekstra, noe de garantert gjør. Jeg forventer derfor en kost på 250.000+kr, noe som egentlig er rimelig.
Naboen sjekket med en annen vindusprodusent og der var det nesten 300.000 bare for vinduene, pluss jobben, fort en halv million altså.
En slik utgift vil ikke være lønnsom i en bolig man ikke har tenkt å bo 15-20år i.

Samme med etterisolering, fort en halv million for å gjøre det også.

La oss si man gjør begge disse tingene, investert 1 million i vinduer og isolasjon.
for hva? å spare 50% av strømregningen? Altså 10-20.000kr i året. Da tar det altså 50år å betale ned investeringen.

Men, har man dårlige vinduer som meg, så er tillegget fra 2-lags til 3-lags lite og absolutt verdt det, og skal man bytte kledning på huset, ja da kan man jo dytte inn litt mer isolasjon i veggene når kledningen er av.
For min del var tilleggskosten 15.000kr for 3-lags vinduer, det er spart inn på 2-3år tenker jeg.

Men å bytte vinduer og etterisolere for å spare på strømmen er det ikke økonomi i.

Det var voldsomme priser. Min søster kjøpte 3 3-lags vinduer av fabrikat Dale for 26000,-. Typen hennes er snekker og jeg var med som hjelpemann og vi byttet 3 vinduer på en helg.. Det koster søstra mi mat og losji....

Det blir fort veldig dyrt dersom man må gå til et firma og be om hjelp.
Å skifte en ledning på en lysekrone samt få hengt den opp kostet oss 10.000 NOK i 2011. En helt ekstrem pris, men skyldes at elektriker måtte kjøre til et lager for å skaffe et deksel han manglet. Å få gjort jobben med å få lagt opp noen stikkontakter og LED på et nytt sommerhus under oppføring kostet nær 30.000 NOK. Også en helt ekstrem pris.
Når vi bygde huset funderte vi på å bytte ut et enkelt vindu fra 2 lags til 3 lags - 15000 NOK skulle snekkeren ha for jobben i 2010 - hva det vil koste i dag vet jeg ikke, men trolig en god del mer.
Når man ikke har flust av firmaer å velge blant lokalt blir det gjerne veldig fort dyrt....
En varmepumpe derimot koster jo nesten ingenting å få montert - dvs. på tilbud får man jo gjerne en ferdig pakke til under 25k. Dvs. da må kanskje elektriker også på besøk - og da går det vel fort en del ekstra tusenlapper for å montere utvendig stikk og en ekstra automatsikring. Håndverker prisene er dessverre helt hinsides....... 

Radial

Håndtverkere er blitt ekstremt dyrt.

Dessverre gjør folk derfor ofte mye selv, med litt blandede resultater iblandt.

Men for all del, huset jeg bor i fra 2013 har ikke ett eneste vinkelrett hjørne, ene dassen montert 20cm off-center i rommet, hadde en drøss med kuldebroer rundt alle vinduer, musebånd som var feilmontert, gjennomføringer i veggen som ikke var vindtettet, mm.
Helt nytt fra anerkjent husleverandør.
Så "fagfolk" har jeg under middels tiltro til, ble 190% bedre av at jeg fiksa dette selv.

Tørr nesten ikke tenke på tanken om "fagfolk" ala dette kommer å monterer feks solceller.
Både brann og vannlekkasjer blir ekstremt sannsynlig plutselig, knapt verdt risikoen.
Gjør det heller selv, men det er jo ikke "lov", så da får'n se hva som skjer...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

Enig. Amatør-byggere som meg selv har en fordel: Vi klarer å lese/følge en bruksanvisning og vi klarer å bruke internett som oppslagsverk.

Ser ut til å mangle mye av den kunnskapen hos endel håndtverkere.Forrige eier av huset var faglært og har sett mye rart som måtte rettes på. Alt var gjort på kjappeste vis. Har dessverre samme erfaring når det gjelder bilverksteder. Noen få er gode men alt for mange dårlige.

arthur

Har nettopp hatt elektriker i huset som monterte opp ledstripe under overskap og klarte å bruke for lange skruer slik at nederste hylle ble perforert i alle skapene! Timepris 690 kroner pluss moms.

I forrige runde var en annen elektriker fra samme firma her og jeg skjønte ikke helt hvorfor taklampe jeg monterte ikke ville fungere, ei heller et uttak for en panelovn, men reklamasjon og nytt besøk avdekket feilmontering av elektrikeren av et stikk og en dimmer. Åpenbart hadde han ikke sjekket om alt fungerte (hvilket han selvfølgelig skulle ha gjort) før han gikk.

Så nå er det en ubetalt regning som jeg ikke har planer om å  betale før vi får en avklaring mht oppgjør. Sjefen har vært på befaring så det er ingen tvil om ansvaret som er erkjent.

Å gjøre ting selv rundt i eget hus kan nok ofte, dog ikke alltid, bli vel så bra utført da en huseier normalt har et helt annet forhold til jobben som skal gjøres enn en person som er innom flere hus hver dag hele året naturlig vil ha.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#7643
Det med vinduer og strømbesparelse er veldig avhengig av tilstand fra før, særlig rundt vinduene, men og pakningene i vinduer som kan åpnes. På en hytte jeg pusser opp var det ekstremt dårlig tettet rundt vinduene. Fantes ikke dampsperretape eller vindsperretape, og bare sånn passe nesten tettet rundt vinduene. Da blir U-verdien mye dårligere enn den dårlige 2,2-2,4 som er vanlig i slike vinduer som sto i. Hvis en monterer vinduer selv er det lurt å google monteringsanvisninger, og tette godt rundt vinduene med både isolasjon og tape, som nevnt. Ettersom arbeidet var så dårlig utført før merket jeg en stor forbedring, men og tetting/isolering av vegger for øvrig er viktig. Er det gliper osv, eller slurvet med isoleringen siger varmen ut raskt.

Dersom vinduene var riktig montert, og hadde god tetting er det egentlig middels å spare i strøm på å skifte vinduer. For 10 vinduer à 1m2 kan en spare strøm for 16.469 på 10 år, eller 1649 i året. Det er ganske dårlig avkastning isolert sett for vinduer (se øverste bilde), men vinduer har uansett begrenset levetid, så gjerne like greit å skifte først som sist. En får jo og bedre komfort og mindre støy utenfra, i tillegg til at det blir mindre "turbulens"/kulderas inne, så det føles varmere. Hvis en ikke er på veldig trangt budsjett er jo 3-lags å foretrekke, men økonomisk er det lite å spare på å velge 3 lags fremfor 2 lags (se nederste bilde), om en ikke får til et kupp som nevnt tidligere i tråden. Når jeg har kjøpt vinduer har det vært veldig stor prisforskjell på 2 og 3 lags. Forskjellene i forbruk vil selvsagt bli større et annet sted enn "Rogaland", der det er kaldere og ufyselig, men strømmen er gjerne billigere et annet sted...u ;-)....Agder får vel uten pose eller sekk.

https://www.nordan.no/bedrift/klimakalkulator/

Første bilde: Forskjell mellom gamle vinduer (2,4) og 3-lags (0,8)
Andre bilde: Forskjell mellom nye 2-lags (1,4) og nye 3-lags (0,8)
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. september 2023, klokken 20:31Det var voldsomme priser. Min søster kjøpte 3 3-lags vinduer av fabrikat Dale for 26000,-. Typen hennes er snekker og jeg var med som hjelpemann og vi byttet 3 vinduer på en helg.. Det koster søstra mi mat og losji....

Her er det snakk om 11 vinduer og 3 terrassedører, da er det ennå 5 vinduer igjen på huset som jeg ikke tar nå.
Skal du bytte 1 eller 2 vindu er det jo ikke store kosten, men jeg skal altså bytte 14 av 19 "åpninger" i mitt hus.
120.000kr for 11 vinduer og 3 terrassedører i 3-lags med alu bekledning er billig, skal godt gjøres å komme under 200.000kr fra butikk. Godt jeg fikk litt på reklamasjon.
Arbeid for 106.000kr er 7500kr pr "åpning", men så inneholder det stilas og kranbil, i tillegg til nye vannbord og lister på innsiden. Snittpris på 16.000kr pr "åpning", er ikke så ille.
Så kommer det an på boligen da, har du en bolig med 20 åpninger blir det veldig dyrt å bytte, har du en leilighet me 5-6 vinduer er det litt mer overkommelig.

Så dette med kvalitet på utført arbeid, ja det kan man jo si, men har man firma som har gjort det har man en garanti på jobben og noen å reklamere til, skjer det noe så ser forsikringen at det er utført av "fagfolk" og kan ikke gi deg avkortning e.l.

Hva forventer jeg å spare? ikke mye, jeg har hatt et strømforbruk på 17-21.000kWh siste 10 årene.
Årskostnanden har variert fra 4000kr til 23.000kr i året, får jeg ved disse vinduene en reduksjon på 30% så utgjør det, med dagens strømpriser (ca 23.000kr) ca 7000kr, det vil m.a.o. ikke betale seg inn så lenge jeg lever.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Noe som kommer inn å påvirker dette er jo kravene fra EU om energiklasse forbedringer på bolig !

Da blir det muligens ett krav og ikke ett valg.

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-uenighet-om-hva-eus-nye-sjokk-direktiv-betyr-for-norske-boligeiere/s/5-95-976169

Ingeniøren

Sitat fra: Egil S på fredag 22. september 2023, klokken 14:17
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. september 2023, klokken 20:31Det var voldsomme priser. Min søster kjøpte 3 3-lags vinduer av fabrikat Dale for 26000,-. Typen hennes er snekker og jeg var med som hjelpemann og vi byttet 3 vinduer på en helg.. Det koster søstra mi mat og losji....

Her er det snakk om 11 vinduer og 3 terrassedører, da er det ennå 5 vinduer igjen på huset som jeg ikke tar nå.
Skal du bytte 1 eller 2 vindu er det jo ikke store kosten, men jeg skal altså bytte 14 av 19 "åpninger" i mitt hus.
120.000kr for 11 vinduer og 3 terrassedører i 3-lags med alu bekledning er billig, skal godt gjøres å komme under 200.000kr fra butikk. Godt jeg fikk litt på reklamasjon.
Arbeid for 106.000kr er 7500kr pr "åpning", men så inneholder det stilas og kranbil, i tillegg til nye vannbord og lister på innsiden. Snittpris på 16.000kr pr "åpning", er ikke så ille.
Så kommer det an på boligen da, har du en bolig med 20 åpninger blir det veldig dyrt å bytte, har du en leilighet me 5-6 vinduer er det litt mer overkommelig.

Så dette med kvalitet på utført arbeid, ja det kan man jo si, men har man firma som har gjort det har man en garanti på jobben og noen å reklamere til, skjer det noe så ser forsikringen at det er utført av "fagfolk" og kan ikke gi deg avkortning e.l.

Hva forventer jeg å spare? ikke mye, jeg har hatt et strømforbruk på 17-21.000kWh siste 10 årene.
Årskostnanden har variert fra 4000kr til 23.000kr i året, får jeg ved disse vinduene en reduksjon på 30% så utgjør det, med dagens strømpriser (ca 23.000kr) ca 7000kr, det vil m.a.o. ikke betale seg inn så lenge jeg lever.

Det høres bedre ut. Tror jeg leste 3-lags som 3 vinduer :) . Trist dog at vinduer må tas etter bare 13 år. Mine er 35 år og holder mange år til. Vet ikke hva slikt kan skyldes, produksjon eller design feil, men kan og skyldes feil maling på feil side. Er ikke bare å kline på det første og beste. Vinduer må og få puste og samtidig være tett innvendig etter det jeg husker. Sjekker altid slikt før jeg går i gang.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 12:33Det med vinduer og strømbesparelse er veldig avhengig av tilstand fra før, særlig rundt vinduene, men og pakningene i vinduer som kan åpnes. På en hytte jeg pusser opp var det ekstremt dårlig tettet rundt vinduene. Fantes ikke dampsperretape eller vindsperretape, og bare sånn passe nesten tettet rundt vinduene. Da blir U-verdien mye dårligere enn den dårlige 2,2-2,4 som er vanlig i slike vinduer som sto i. Hvis en monterer vinduer selv er det lurt å google monteringsanvisninger, og tette godt rundt vinduene med både isolasjon og tape, som nevnt. Ettersom arbeidet var så dårlig utført før merket jeg en stor forbedring, men og tetting/isolering av vegger for øvrig er viktig. Er det gliper osv, eller slurvet med isoleringen siger varmen ut raskt.

Jeg byttet 19 vinduer selv hjemme, kostnad på ca. 120.000,- en gang for ca. 10-15 år siden. Trelags med dobbelt energiglassbelegg og fylt med kryptongass istedenfor Argon (U-verdi på 0,5 på selve glasset). Særdeles fornøyd med de vinduene (de har også alu-kledning på utsiden), men det hadde nok kostet ganske mye mer i dag.

Ang. tetting så skummet jeg fast alle vinduene, da blir det potte tett. Det er null problem å få til bra så lenge man har en skumpistol og god tid. Med engangsboks og/eller dårlig tid er det nok bedre å bruke dyttestrimmel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. september 2023, klokken 15:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 12:33Det med vinduer og strømbesparelse er veldig avhengig av tilstand fra før, særlig rundt vinduene, men og pakningene i vinduer som kan åpnes. På en hytte jeg pusser opp var det ekstremt dårlig tettet rundt vinduene. Fantes ikke dampsperretape eller vindsperretape, og bare sånn passe nesten tettet rundt vinduene. Da blir U-verdien mye dårligere enn den dårlige 2,2-2,4 som er vanlig i slike vinduer som sto i. Hvis en monterer vinduer selv er det lurt å google monteringsanvisninger, og tette godt rundt vinduene med både isolasjon og tape, som nevnt. Ettersom arbeidet var så dårlig utført før merket jeg en stor forbedring, men og tetting/isolering av vegger for øvrig er viktig. Er det gliper osv, eller slurvet med isoleringen siger varmen ut raskt.

Jeg byttet 19 vinduer selv hjemme, kostnad på ca. 120.000,- en gang for ca. 10-15 år siden. Trelags med dobbelt energiglassbelegg og fylt med kryptongass istedenfor Argon (U-verdi på 0,5 på selve glasset). Særdeles fornøyd med de vinduene (de har også alu-kledning på utsiden), men det hadde nok kostet ganske mye mer i dag.

Ang. tetting så skummet jeg fast alle vinduene, da blir det potte tett. Det er null problem å få til bra så lenge man har en skumpistol og god tid. Med engangsboks og/eller dårlig tid er det nok bedre å bruke dyttestrimmel...
Vi brukte skum men det er viktig å forsterke ramma før man går i gang og ta hensyn til at skum ekspanderer...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 22. september 2023, klokken 15:27
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. september 2023, klokken 15:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 12:33Det med vinduer og strømbesparelse er veldig avhengig av tilstand fra før, særlig rundt vinduene, men og pakningene i vinduer som kan åpnes. På en hytte jeg pusser opp var det ekstremt dårlig tettet rundt vinduene. Fantes ikke dampsperretape eller vindsperretape, og bare sånn passe nesten tettet rundt vinduene. Da blir U-verdien mye dårligere enn den dårlige 2,2-2,4 som er vanlig i slike vinduer som sto i. Hvis en monterer vinduer selv er det lurt å google monteringsanvisninger, og tette godt rundt vinduene med både isolasjon og tape, som nevnt. Ettersom arbeidet var så dårlig utført før merket jeg en stor forbedring, men og tetting/isolering av vegger for øvrig er viktig. Er det gliper osv, eller slurvet med isoleringen siger varmen ut raskt.

Jeg byttet 19 vinduer selv hjemme, kostnad på ca. 120.000,- en gang for ca. 10-15 år siden. Trelags med dobbelt energiglassbelegg og fylt med kryptongass istedenfor Argon (U-verdi på 0,5 på selve glasset). Særdeles fornøyd med de vinduene (de har også alu-kledning på utsiden), men det hadde nok kostet ganske mye mer i dag.

Ang. tetting så skummet jeg fast alle vinduene, da blir det potte tett. Det er null problem å få til bra så lenge man har en skumpistol og god tid. Med engangsboks og/eller dårlig tid er det nok bedre å bruke dyttestrimmel...
Vi brukte skum men det er viktig å forsterke ramma før man går i gang og ta hensyn til at skum ekspanderer...

Jeg bruker skum av og til, alt etter hvor stor plass jeg har rundt vinduet osv. Men pleier å tape på innsiden og utsiden uansett (er vel noe med at det ikke tåler UV-stråling osv). En måte å være litt mer safe når en skummer (uten å måtte spjelke vinduet) er å først skumme noen punkter og la det herde. Dette vil holde vinduet fra å krympe etterpå når en skummer resten.

Hvis jeg klarer å feste vinduet skikkelig med klosser og skruer i karmen foretrekker jeg å bruke dyttestrimmel. Er mindre fare for å søle skum på innsiden av karmen, og en har full kontroll. Er veldig stor forskjell på byggskum - noen ekspanderer mye mer enn andre. Bruker en byggskum må en stå og følge med, og ha klart noen kiler til å dra vekk skum om det er faretruende nært karmen. For har det først kommet på er det noe drit å få vekk uten å gjøre karmen stygg. Ble litt off-topic dette her.... Er mange som ikke er så glad i byggskum:
https://www.dibk.no/verktoy-og-veivisere/energi/fagtreff-for-handverkere/dytt-deg-unna-helseskadelige-stoffer
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA