Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Nihon

Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 22:13Sendte en gang en mail til Stein-Helge Mundal om hvorfor ikke Norge kunne ha prikkete linjer i hele påkjøringsfeltene slik at man kunne unngå at autonome biler "stakk av" i disse feltene. Slik som de aller fleste EU-land har. Dette var svaret:

Merkingen har med «flettings-reglen» å gjøre slik at risikoen for at kjøretøy stopper i akselerasjonsfeltet reduseres.

Norge er lengst fremme i Europe på trafikksikkerhet. Kanskje har andre land noe å lære.


Men det hindrer ikke i*****r i å kjøre inn på motorveien i 110 sonen med under 60 km/t uten å se i speilet eller de andre i******e som ligger bak til å slenge seg inn i forbikjøringsfeltet i 60 km/t for å kjøre forbi også uten å se i speilet eller blinke.

Jeg har mistet tellingen hvor mange ganger jeg har måtte bråbremse på grunn av disse i******e
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

daktari

Sitat fra: Otkristo på søndag 10. desember 2023, klokken 21:15Ruter og HOLO skal i gang med pilotprosjekt med biler fra NIO og ADAS utstyr fra MobileEye.
Politiet er skeptisk til at pilot skal gjennomføres i Groruddalen

Bra funn.
Politiet er bekymret for møkk og skit på sensorene, dårlig føre og isklumper i veien fra lastebiler. Og ghost-braking.

Det skal kjøres kun med sikkerhetssjåfør. Blir spennende å se om de klarer holde sensorene rene.

De som har betalt for FSD, hvilke refleksjoner om dette får dere om når egen bil vil kjøre selv i Groruddalen på vinteren?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Husker ikke sist gang jeg kjørte i Groruddalen på vinterføre, men tipper ca. 50 år siden da jeg hadde juleferiejobb som nattevakt under arbeidet med tunnelbanen :). Så kan ikke svare. Men synes politiet har vektige motargumenter med henvisning til dagens teknologi, og synes kanskje de bør utsette et par decennier til...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Storg

Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 22:57Husker ikke sist gang jeg kjørte i Groruddalen på vinterføre, men tipper ca. 50 år siden da jeg hadde juleferiejobb som nattevakt under arbeidet med tunnelbanen :). Så kan ikke svare. Men synes politiet har vektige motargumenter med henvisning til dagens teknologi, og synes kanskje de bør utsette et par decennier til...

Jeg tenker at disse momentene heller teller for å teste det der. Da får man avgjort engang for alle om dette er et problem og hvordan bilene håndterer det. Også får sikkerhetsjåførene gjøre jobben sin.

Mobileum

#2914
Store aktører i bilprodusent-bransjen bruker milliarder på utvikling og testing. Hva skal lille Norge bidra med i et bitte lite område i Oslo? Hvis man sikter til vinterkjøring, så husk at de siste 10+ årene har det bare vært et snødekt Groruddalen noen få uker i året. Tromsø må være bedre egnet til det.

Man får vel neppe "avgjort dette engang for alle" i og med at det er "Work In Progress".
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Nihon

2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

zarko

Fra 11.12.2023:

SitatSeven years after Tesla released the automated driving feature it calls Full Self-Driving, the California Department of Motor Vehicles is pressing accusations of false advertising, with serious implications for the electric car maker.

Tesla is defending itself by saying, in effect, that the DMV let the company slide for so many years, the case no longer has legal standing. Plus, the company, run by Chief Executive Elon Musk, says the DMV is violating its free speech rights under the U.S. Constitution's 1st Amendment.

https://www.latimes.com/business/story/2023-12-11/tesla-dmv-false-advertising-charges

Mobileum

#2917
Tesla Inc. filed a recall covering more than 2 million vehicles after the top US auto-safety regulator determined its driver-assistance system Autopilot doesn't do enough to prevent misuse.

The move is the result of a years-long defect investigation by the National Highway Traffic Safety Administration that will remain open as the agency monitors the efficacy of Tesla's fixes. A NHTSA spokesperson said the probe found that Tesla's means for keeping drivers engaged were inadequate.

"Automated technology holds great promise for improving safety, but only when it is deployed responsibly," NHTSA said Wednesday. "Today's action is an example of improving automated systems by prioritizing safety."

The recall is the second this year involving Tesla's automated-driving systems, which have come under escalating scrutiny after hundreds of crashes — some of which resulted in fatalities. While Chief Executive Officer Elon Musk has for years predicted the carmaker is on the verge of offering complete autonomy, both Autopilot and the beta features Tesla markets as Full Self-Driving require a fully attentive driver to keep their hands on the wheel.

Tesla has marketed higher-level functionality it calls FSD Beta since late 2016. That suite of features was recalled in February, after NHTSA raised concerns about Teslas using the system traveling in unlawful or unpredictable ways, including exceeding speed limits and not coming to complete stops.

Late last year, Musk suggested on X, the social media platform formerly known as Twitter, that Tesla would update FSD Beta to give some drivers the option to disable alerts to put their hands on the steering wheel. NHTSA asked the company for more information days later.

NHTSA first conducted a defect investigation of Autopilot after a 2016 fatal crash, only to clear the system early the following year. Its two ongoing defect probes — initiated in August 2021 and February 2022 — were precipitated by Teslas crashing into first-responder vehicles and suddenly braking on highways.

The agency has opened more than 50 special crash investigations involving Tesla cars that are suspected to be linked to Autopilot, with the pace of probes picking up under the Biden administration.

Regulators scrutinizing Tesla's driving systems go beyond NHTSA. The company disclosed in January that it had received requests for documents from the Justice Department related to Autopilot and FSD Beta. Bloomberg also reported that month that the Securities and Exchange Commission was investigating Musk's role in shaping Tesla's self-driving claims.


Kilde: Bloomberg
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Otkristo


Tesla gjør følgende endringer i grunnleggende autopilot som svar på NHTSAs tilbakemelding:

1. Øke synligheten av visuelle varsler på brukergrensesnittet

2. forenkle inn- og utkobling av Autosteer (enkelttrekk)

3. Ytterligere kontroller ved innkobling av autostyring og ved bruk av funksjonen utenfor motorveier med kontrollert tilgang og når du nærmer deg trafikkkontroller

4. Eventuell suspensjon fra Autosteer-bruk hvis sjåføren gjentatte ganger ikke klarer å demonstrere kontinuerlig og vedvarende kjøreansvar mens funksjonen er aktivert

daktari

Sitat fra: zarko på onsdag 13. desember 2023, klokken 12:49Fra 11.12.2023:

SitatSeven years after Tesla released the automated driving feature it calls Full Self-Driving, the California Department of Motor Vehicles is pressing accusations of false advertising, with serious implications for the electric car maker.

Tesla is defending itself by saying, in effect, that the DMV let the company slide for so many years, the case no longer has legal standing. Plus, the company, run by Chief Executive Elon Musk, says the DMV is violating its free speech rights under the U.S. Constitution's 1st Amendment.

https://www.latimes.com/business/story/2023-12-11/tesla-dmv-false-advertising-charges
Free speech for å drive falsk markedsføring. Den er god.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 13. desember 2023, klokken 15:29
Sitat fra: zarko på onsdag 13. desember 2023, klokken 12:49Fra 11.12.2023:

SitatSeven years after Tesla released the automated driving feature it calls Full Self-Driving, the California Department of Motor Vehicles is pressing accusations of false advertising, with serious implications for the electric car maker.

Tesla is defending itself by saying, in effect, that the DMV let the company slide for so many years, the case no longer has legal standing. Plus, the company, run by Chief Executive Elon Musk, says the DMV is violating its free speech rights under the U.S. Constitution's 1st Amendment.

https://www.latimes.com/business/story/2023-12-11/tesla-dmv-false-advertising-charges
Free speech for å drive falsk markedsføring. Den er god.
Det er bare alternative facts 🤷🏻 🙈🤥

Mobileum

#2921
Leste tidligere i år at Tesla/EM har ansatt et kobbel med 10 rådyre og dyktige advokater.....

ps. Tesla Inc., led by CEO Elon Musk, has undertaken a series of strategic recruitments to bolster its legal team. These appointments come on the heels of the company's recent selection of a new general counsel earlier this year. The electric automaker has strategically added legal professionals to address a range of critical areas, including employment, energy, environmental, and litigation matters, all of which are integral to Tesla's ongoing operations.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Otkristo

#2922
Teslabjørn tester Nio EL6 med høyteknologiske LIDAR ombord.
Fine kjøreforhold i dagslys. Ingen nedbør, verken regn eller snø.
Likevel får han feilmelding om at LIDAR er blokkert 😂 og adaptiv cruise controll blir deaktivert.
Så politiet som er skreptisk til pilotprosjektet med NIO/MobileEye i Groruddalen får vann på møllen nå ja 😅
Videoklipp som link under

Handyman

Sitat fra: Otkristo på fredag 15. desember 2023, klokken 22:19Teslabjørn tester Nio EL6 med høyteknologiske LIDAR ombord.
Fine kjøreforhold i dagslys. Ingen nedbør, verken regn eller snø.
Likevel får han feilmelding om at LIDAR er blokkert 😂 og adaptiv cruise controll blir deaktivert.
Så politiet som er skreptisk til pilotprosjektet med NIO/MobileEye i Groruddalen får vann på møllen nå ja 😅
Videoklipp som link under
LiDAR registrerer alle slags partikler i lufta (støv, damp osv.), og det kveves derfor avanserte filtere og god prosessorkraft for å "fjerne" disse refleksjonene. I tørr ren luft er det enkelt, men fuktig luft og piggdekkstøv skape utfordringer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Nio og Xpeng sine nivå 2-systemer har vært en gedigen skuffelse, de holder rett og slett ikke mål på nivå 2 en gang. Hyundai/Kia og Nissan sine er også svake.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA