Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil i sommer til ca 500 k

Startet av joeberg1, søndag 07. juli 2024, klokken 11:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

5 min på å skrive en Mail hvor du beskriver bilen du er på jakt etter (evt kode fra online konfigurerer om merket har det), 5 min søk på nettet etter e-postadressen til selgere hos aktuelle forhandlere og deretter sender du mail til hver selger du vil ha tilbud fra.

Da får du sammenlignbare tilbud, potensielt tilbud om bedre kjøp på lagerbiler, kampanjer osv.

Relativt enkelt og kjapt.
Er du misfornøyd med prisen kan du evt svare at du det blir kjøp om de kan selge bilen for xxx kr. En halvtimes jobb med slik korrespondanse kan spare deg for en god del penger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. juli 2024, klokken 15:30.... En halvtimes jobb med slik korrespondanse kan spare deg for en god del penger.
Enig. En smart måte å gjøre det på.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 08. juli 2024, klokken 15:26
Sitat fra: joeberg1 på mandag 08. juli 2024, klokken 14:43Takk for mange svar! Hvordan er det å prute når man skal kjøpe? Markedet for bil om dagen er jo ganske dårlig sammenlignet med tidligere år. Noen som har erfaringer?

Kommer nok helt ann på forhandler, har hørt at bos og møller er umulig å prute på med mindre det er en lagerbil så kanskje.

Det er ikke riktig. Har kjøpt to elbiler fra Møller, og ikke noe problem å prute ned 10k selv i 2021.BOS er desperate etter salg for tiden så jeg vil tro det er mulig der også.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på onsdag 17. juli 2024, klokken 23:13
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 08. juli 2024, klokken 15:26
Sitat fra: joeberg1 på mandag 08. juli 2024, klokken 14:43Takk for mange svar! Hvordan er det å prute når man skal kjøpe? Markedet for bil om dagen er jo ganske dårlig sammenlignet med tidligere år. Noen som har erfaringer?

Kommer nok helt ann på forhandler, har hørt at bos og møller er umulig å prute på med mindre det er en lagerbil så kanskje.

Det er ikke riktig. Har kjøpt to elbiler fra Møller, og ikke noe problem å prute ned 10k selv i 2021.BOS er desperate etter salg for tiden så jeg vil tro det er mulig der også.
Ja alle nybil forhandlere er ganske så desperate nå. Det er nybilsalg tørke over hele fjøla

Vaduz

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. juli 2024, klokken 15:305 min på å skrive en Mail hvor du beskriver bilen du er på jakt etter (evt kode fra online konfigurerer om merket har det), 5 min søk på nettet etter e-postadressen til selgere hos aktuelle forhandlere og deretter sender du mail til hver selger du vil ha tilbud fra.

Da får du sammenlignbare tilbud, potensielt tilbud om bedre kjøp på lagerbiler, kampanjer osv.

Relativt enkelt og kjapt.
Er du misfornøyd med prisen kan du evt svare at du det blir kjøp om de kan selge bilen for xxx kr. En halvtimes jobb med slik korrespondanse kan spare deg for en god del penger.

Problemet oppstår om du skal ha innbytte også, da blir det tregere prosess, og mye kreativ prising. Eyes on the spread for å ikke bli flådd.

daktari

Bare ikke kjøp noe fra Musk.
M.m du synes det er ok å heie frem en video som later som Trump dreper Biden.
https://x.com/elonmusk/status/1814676935588344300
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elektro12

Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.

Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.

daktari

Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.

Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elektro12

#23
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:44
Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.

Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.

Ikke hele, men en veldig stor del. Vurderer en ID.4 AWD/Enyaq 85x som skal lade på 175 kw, men Tesla gir vel over 200?

God plass i TMY, fint med glasstak, bra anlegg. Synes adaptiv cruise uten autopilot var overraskende svak.

daktari

Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 19:18
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:44
Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.

Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.

Ikke hele, men en veldig stor del. Vurderer en ID.4 AWD/Enyaq 85x som skal lade på 175 kw, men Tesla gir vel over 200?

God plass i TMY, fint med glasstak, bra anlegg. Synes adaptiv cruise uten autopilot var overraskende svak.
På papiret, ja litt mer toppeffekt, men i praksis skiller det ca 2-3  minutter på en 10-80 ladeøkt. Alle lander rundt 30 minutter, litt avhengig av når man starter ladingen.

(Gjelder ikke v3.x ID.4/Enyaq som ikke har proaktiv forvarming før lading på vinteren, men 2024-modellene inkl. ID.7)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6

Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.

Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).

Daniel_0007

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 21. juli 2024, klokken 22:17Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6

Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.

Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).

Allikevel er model y den mest solgte elbilen i 2024 🤭 Nå har de en ganske grei rente kampanje så i disse høy rente tider så er det bra.
Model 3 2019 LR Rwd

Elektro12

#27
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 21. juli 2024, klokken 22:17Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6

Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.

Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).

Skjønner.

Rentekampanje har ikke all verden å bety. Jeg opplevde plassen i TMY som god og med glasstak osv... så var utsikt fra baksetet bra. ID.4/Enyaq kan bli litt mer innelukket fra baksetet. Kollisjonssikkerhet skal være et sterkt kort, men det er også VAG-trillingene gode.

App og infotainment/muligheter og originalt anlegg er klart bedre på Tesla. `24 systemet til VAG er en forbedring, men likevel en variasjon over samme tema som SW3.x.

Rekkevidden/forbruk på TMY skal også være god, men nyeste gen fra VAG er vel på høyden nå. Valgets kvaler.

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 14:32Bare ikke kjøp noe fra Musk.
M.m du synes det er ok å heie frem en video som later som Trump dreper Biden.
https://x.com/elonmusk/status/1814676935588344300
Tja, synes det er værre med firma som med vitende og vilje jukser med dieselrensing og forårsaker lidelse og død i tusenvis...

Samme gjengen driver fortsatt med lobbyvirksomhet for å forlenge salg av fossilbiler. Der snakker vi om kynisk kapitalisme.

Jepp, EM er totalt fri for empati og har kanskje ett forkastelig menneskesyn, men at Tesla sine handlinger som firma er mye værre enn "the incumbents" sine er jeg totalt uenig i.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 07:54
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 14:32Bare ikke kjøp noe fra Musk.
M.m du synes det er ok å heie frem en video som later som Trump dreper Biden.
https://x.com/elonmusk/status/1814676935588344300
Tja, synes det er værre med firma som med vitende og vilje jukser med dieselrensing og forårsaker lidelse og død i tusenvis...

Samme gjengen driver fortsatt med lobbyvirksomhet for å forlenge salg av fossilbiler. Der snakker vi om kynisk kapitalisme.

Jepp, EM er totalt fri for empati og har kanskje ett forkastelig menneskesyn, men at Tesla sine handlinger som firma er mye værre enn "the incumbents" sine er jeg totalt uenig i.
Snakker ikke om Tesla som firma, men om at overskuddet fra ditt bilkjøp går til å sponse en høyreradikal fyr, uten empati, med et pre-FN menneskesyn, som kontrollerer et sosialt medium og som ljuger så det renner. Og støtter en løgnhals som president som potensielt vil endre verdensorden.

Når det gjelder dieselgate så fikk mange sparken i ledelsen, de fikk skikkelig straff i USA, og burde fått det i EU også. Den saken er lukket, nå snakker vi det som skjer her og nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA