Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NIO Norge blør penger

Startet av edyrli, lørdag 11. januar 2025, klokken 15:50

« forrige - neste »

edyrli

NIO har fått en del fine biler men økonomien står det ikke så bra til med. Hvor lenge kan de fortsette tape så mye penger? Men det høres allikevel ut som NIO er innstilt på å tape penger en stund til.

Men over en halv milliard på 3 år er mye. 2021-2023. Det ser ikke så mye bedre ut for 2024 heller.

https://www.tv2.no/broom/tapte-377000-pa-hver-bil-i-norge/17345751/
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Daniel_0007

Spør du meg så bør de legge ned NIO house på Karl johan, hjelper jo tydeligvis ikke å selge biler ihvertfall og er svindyrt lokale å leie. Gm skulle jo åpne et showrom lenger ned men fant ut at de ikke ville lønne seg.
Model 3 2019 LR Rwd

SolEL

Ja enig med Karl Johan nedleggelse hvis de klarer å komme seg ut av leiekontrakten. Etter min hukommelse så er vist ikke det så lett.
Internasjonalt les Kina så ser det bedre ut. Selger bra der. Skal går i pluss 2026. Nio har to rike onkler som holder dem i live. Kina eier en del av Nio husker ikke hvor mye og ikke minst Emiratene (ja der Dubai ligger) de eier 20.1 prosent. Så har vi Nio MENA nytt Nio selskap eid av Nio og emiratenes olje fond

Electric cars in Norway

Sitat fra: SolEL på tirsdag 14. januar 2025, klokken 20:48Nio har to rike onkler som holder dem i live. Kina eier en del av Nio husker ikke hvor mye og ikke minst Emiratene (ja der Dubai ligger) de eier 20.1 prosent.
Ja det er 2 onkler du ikke skal kødde med  ;D

Electric cars in Norway

Ja NIO sliter big time :o

Kopi fra Forbes 3 mars i år:

With negative earnings per share (-13.74 EPS for FY 2023), Nio remains deeply unprofitable, though analysts estimate improvement in 2024 (-7.45 EPS). The company also carries a high debt load, with total debt to total equity at 197.21% and long-term debt to total capital at 30.47%, suggesting a reliance on borrowing to fund operations.

https://www.forbes.com/sites/investor-hub/article/nio-stock-price-prediction-2025/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. mars 2025, klokken 21:18Ja NIO sliter big time :o

Kopi fra Forbes 3 mars i år:

With negative earnings per share (-13.74 EPS for FY 2023), Nio remains deeply unprofitable, though analysts estimate improvement in 2024 (-7.45 EPS). The company also carries a high debt load, with total debt to total equity at 197.21% and long-term debt to total capital at 30.47%, suggesting a reliance on borrowing to fund operations.

https://www.forbes.com/sites/investor-hub/article/nio-stock-price-prediction-2025/

Nå som Kina har fått så mange bestselger-bilprodusenter så skulle en tro at de kinesiske myndighetene hadde mindre incentiver til å holde Nio kunstig flytende.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. mars 2025, klokken 22:28Nå som Kina har fått så mange bestselger-bilprodusenter så skulle en tro at de kinesiske myndighetene hadde mindre incentiver til å holde Nio kunstig flytende.
Nope det trur ikkje eg. Dette med å subsidiere elbilene det er politisk for XI&co og det gir makt. XI vil vise verden at Kina er best på EV.

Vaduz

Skvatt litt da jeg så en enorm grå batteribyttestasjon på Seljord(!) her forleden. Hadde vært gøy å se hvor ofte noen faktisk byttet batteri der. Ekstremt ambisiøst i alle fall.

Men når 5min lading nå kommer for fullt om noen år så blir det vel som en slags kuriositet å regne.

edyrli

Nå har tv2 også fått med seg dette.
https://www.tv2.no/broom/skrekktall-tapte-35-milliarder/17582865/

Ikke godt å si hvordan kineserene tenker rundt slike tap. Men ser ut som de har en plan.

Det å introdusere enda flere ukjente kinesiske merkenavn er nok ikke den beste løsningen for Norge da...
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på mandag 24. mars 2025, klokken 17:55Nå har tv2 også fått med seg dette.
https://www.tv2.no/broom/skrekktall-tapte-35-milliarder/17582865/

Ikke godt å si hvordan kineserene tenker rundt slike tap. Men ser ut som de har en plan.

Det å introdusere enda flere ukjente kinesiske merkenavn er nok ikke den beste løsningen for Norge da...

Tror mye skal skje om de ikke trekker seg ut av Norge. Tror nordmenn liker å eie hele bilen, inkl batteriet. I tillegg; hvor er forhandlerne? Tipper de må inngå avtaler med etablerte forhandlere samt hive med batteriet. Nå er de nesten usynlige.

Nio er jo Kinas 6. største bilprodusent, og ikke regnet som statseid. Er vel grenser på tålmodighet i Norge.

Egentlig synd det ikke går bedre. Mener jeg har lest langt nedi en fotnote at de lager bra biler.

Hideyowife

Jeg er fristet av Nio ET5 Touring og batterileie. Etter 10 år som elbileier og sjåfør merker jeg at jeg har lite tillitt til kvaliteten på batteripakkene. Det er færre og færre eldre elbiler på veiene og man ser jo at det ofte vrakes biler nettopp pga batterier som takker for seg. Jeg må si at jeg er litt lei av å måtte bytte bil for å ha garanti på batteri så varianten til Nio med leie frister mer og mer. Ser for meg at man kan kjøpe seg en ny bil, og kanskje ha bilen i 15 år. Med min Model Y fra 2023 så tørr jeg ikke eie den når garantien på batteriet utløper. Vel, den tørr jeg ikke eie ut over 5 år i heller da understell på disse er dårlig. Byttet nettopp alt av bærearmer og diverse på vår Model 3 som ikke engang var 4 år nå i vinter. Helt latterlig dårlig...

Jeg håper Nio satser mer i Norge. Akkurat nå blir det ikke aktuelt da det er helt uinteressant å eie en bil jeg må kjøre til Oslo for å følge opp. Så de må få seg ett forhandler nettverk i det minste.
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hideyowife på onsdag 26. mars 2025, klokken 13:14Jeg er fristet av Nio ET5 Touring og batterileie. Etter 10 år som elbileier og sjåfør merker jeg at jeg har lite tillitt til kvaliteten på batteripakkene. Det er færre og færre eldre elbiler på veiene og man ser jo at det ofte vrakes biler nettopp pga batterier som takker for seg. Jeg må si at jeg er litt lei av å måtte bytte bil for å ha garanti på batteri så varianten til Nio med leie frister mer og mer. Ser for meg at man kan kjøpe seg en ny bil, og kanskje ha bilen i 15 år. Med min Model Y fra 2023 så tørr jeg ikke eie den når garantien på batteriet utløper. Vel, den tørr jeg ikke eie ut over 5 år i heller da understell på disse er dårlig. Byttet nettopp alt av bærearmer og diverse på vår Model 3 som ikke engang var 4 år nå i vinter. Helt latterlig dårlig...

Jeg håper Nio satser mer i Norge. Akkurat nå blir det ikke aktuelt da det er helt uinteressant å eie en bil jeg må kjøre til Oslo for å følge opp. Så de må få seg ett forhandler nettverk i det minste.

Dersom du er litt risikoavers ville jeg ikke kjøpt NIO. Nå taper de vel noe sånt som 330.000 kroner per bil de selger i Norge. Hva om de trekker seg ut av landet, og ikke selger flere biler. Da kan det bli litt skralt med reparatører som kan skru på bilen. Og deletilgangen kan og være litt ille, særlig om hele selskapet går konkurs.

På Nio er du og bundet opp til en ekstern aktør du må betale masse leie til, og hva med prisjustering på det? (har ikke sett kontrakten selv). Sånn utenom det så koster batteriet kun 160.000 å kjøpe, som tilsvarer 80 måneders leie (6,67 år eks finans). Synes forresten bilen ser helt strålende ut. Ville nok heller kjøpt batteriet om jeg gikk for NIO. Bare se for deg når du eventuelt selger bilen om 7 år, så må du gjerne hive med en månedlig batterileie på 3200 kroner, dersom de prisjusterer ihht konsumprisindeksen.

Føler at Tesla-delene er ganske billige. Hvis du søker opp pris på hjuloppheng og sånt så koster det ikke så mye. Veldig mye av bilen er beskyttet av batteriet. Hvis du er skikkelig redd for batteri kan du jo bare kjøpe ett ekstra, så du har i reserve om det gamle ryker etter 8 år / 192.000 km. Og så kan du bruke det som husbatteri i mellomtiden  :D  Sånn ellers virker det som at batteriprisene skal fortsette ned, og tilgangen på brukte batterier bør være ok ettersom mange kjører som tullinger med Tesla, og kræsjer bilene, mens batteriet er utrolig godt beskyttet, og klarer seg. Du kan jo og kjøpe en Toyota og få 10 års garanti om du vil sikre deg ekstra. Forsikringer er og mulig.

På min Model Y fra 2021 så har jeg ikke skiftet noen deler. Vasker den for øvrig relativt ofte, med underspyling om vinteren.

https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=140501&dk=0230

Ulvis

Ein av våre elektroingeniørar kom nyleg frå NIO batteribyttestasjonsbyggegjengen. Hørtes ut som det var oppbruddsstemning i den leiren....
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA