Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?

Startet av Tara, tirsdag 15. august 2023, klokken 13:15

« forrige - neste »

Moas

#90
Virker dyr.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Tara

Men buzz, svær som den er, har jo heller ikke faktisk tre gode seter på andre rad. Klart man kan ha en unge på tredje rad, men det spiser mye av bagasjeplassen. Argumentet for å kjøpe en buss, eller buzz da, måtte jo være å faktisk få med oss alt til campingferien i bilen (det går ikke lenger i s max, jeg har satt foten ned (etter å strengt tatt ha kjørt hjem uten å kunne sette ned beina, der var ikke benplass på passasjerersiden, der var baggasje. Også under beina på 7 åringen og mellom beina til 12 og 15 åringen. Og takboks. Og det svære bagasjerommet i en smax når andre rad er skudd helt frem hvilket heller ikke er optimalt for unger som har baggasje mellom beina....) neste sommer må vi ha tilhenger dersom teltet og alt tilbehøret skal være med på tur.

De tre ungene er udiskutabelt med. Da en gutt på nesten 16 og jenter på 13 og 8. Den yngste helst fortsatt 7 beltestol på langtur. Jeg kan la henne gå over til pute 7 den høyt elskede id3'n vår (som heter Ida, eller Snella eller Ella), men på langtur sovner hun fortsatt og sidebeskyttelsen stolen gir vil jeg hun skal ha. Og komforten vil hun ha. Noe å hvile hodet på.

Teltet er noe uvisst da han på 15 ikke er så gira (og han som er 45 neste sommer er heller ikke så gira egentlig)

Men baggasje plass trenger vi uansett. Så å ha noen på tredje rad er ikke så aktuelt. Vi skal både i konfirmasjon (bunader) og bryllup (andre festklær) det neste året. Men trolig bytter vi ikke hovedbilen så fort. Så droget som jeg kaller den, dieseldroget, frakter oss nok. Minstemor kaller den max.

Tara

Ev9 virker både dyr, og selv ikke der der det ut som at de klarer å se til at tre personer kan sitte behagelig på tredje rad. Hva er det som gjør det så umulig ? Det har den ti år gamle bilen vår.

ToWalkOrDrive

#93
Du får vente på at Rivian SUV kommer til Norge  ;D  https://youtu.be/SJbZjJNq9NM?si=-GTQ6ltmmFvLAtfc
Sånn i mellomtiden kan du jo hive på både takboks og bagasjeboks for hengerfeste på S-max'n, om det er for mye med tilhenger. Finnes masse forskjellige utgaver i forskjellige prisklasser.

Tesla Model Y                         2021-

Tara

Tror heller jeg vil ha tilhenger de to-tre gangene i året jeg trenger det, enn en altfor svær bil.

Men jeg vil bare ha en bil som har plass til alle tre komfortablt. Eller vente til eldste flytter om 4 år eller noe sånt.

Problemet er jo at bil som faktisk egner seg for tre i baksetet er mangelvare. Særlig når den ene er 120 lang og en annen er 165. Og ei midten.

Så vi blir nok å beholde dieseldroget, for der har ungene plass.

Tara

Må lese siste del av denne tråden igjen tror jeg.

For nå venter vi på at Forden skal taues på verksted.
Hva som feiler den får vi kanskje vite i morgen. De fant ikke noe galt da den var på verksted tidligere i november, men den har hatt noen tilfeller av engine malfunction, et par før service og altså to i dag hvor den siste endte i at bilen er dyttet inn på gårdsplassen til en nabo for å ikke stå midt i veien. Så noe feiler den helt klart.

En ti år gammel bil et jo ikke så gammel. Kjørt 144k, så den er jo godt brukt da. Og det er ingen Toyota.

Mannen snakket om dieselpartikkelfilter, det kostet 60k å fikse på Toyotaen for 8 år siden, men det gikk på forsikringa, mye av det i alle fall. Vi får se hva de sier om denne her.

Men etter snakket om det filteret mumlet han om en buss. Altså buzz.

Vi får de. Men s max er ikke bare bare å erstatte elektrisk. Den skal ha plass til 3 unger, en i beltestol og to tenåringer. Den skal gjerne ha plass til en ekstra eller to en gang 7 blandt, men det er ikke en dealbreaker. Enten må den ha større bagasjerom enn s max (derav buzz?) Eller kunne trekke en henger uten at vi må lade hver halvtime. På sommeren i all hovedsak. Sånne turer er mai - september.

Men plass til fem og nok baggasje til å kle oss opp til konfirmasjon (altså noen bunader etc) på andre siden av landet er minimum. Og altså kurant sitteplass for tre i baksetet.

Jeg hadde tenkt det skulle drøye noen år, om 3,5 år flytter eldstemann hjemmefra, om 2,5 kan han ta lappen.
Men denne bilen varer kanskje ikke så lenge.

Jeg får vente til vi får dommen på hva som feiler den. Men jeg kommer til å lese meg opp på familievennlige elbiler med plass til hele flokken min

Tara

Jeg er ikke fremmed for tanken på en bil i str id 4 eller denslags, gjerne awd, men ikke er must, mulighet for en henger må den ha, og relativt grei plass til ungene.

(Men jeg håper fortsatt dieseldroget kan leve noen år til, da er det flere biler på markedet å velge i og ungene mine er større, sånn at den beltestolen kan utgå)

ToWalkOrDrive

Per i dag kommer ID Buzz med samme batteri som ID4 med 77kWh. På ID Buzz gir det ca 420 km rekkevidde WLTP pga stor bil. Men de lader ganske kjapt.

Ca samme rekkevidde har BMW iX40, som brukt kan kjøpes for litt over 600.000. De som har testet har sagt at de har veldig fint baksete til 3 stk, i tillegg til å være en veldig bra bil. Ulempen er litt lite bagasjerom (som evt. kan fikses med tilhenger / krok-bagasjeboks / takboks). Dersom en øker budsjettet 250.000 kommer en opp på BMW IX50 som har mye større batteri. Da får en ledende rekkevidde.

Er en fin oversikt over som ligger under "Kjøpe Elbil" "og Lanseringskalender", eller her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qja4RqaAAKhLQezkfyzm3v4IBCUXcPXO0tNWRkDgQB4/edit?pli=1#gid=2087874390
Tesla Model Y                         2021-

daktari

iX40 og Buzz gikk omtrent like langt i Naf-testen på sommeren. Men de kjører altså bilene ned til de stopper, og ikke til 0. Buzz har vesentlig mer plass men iX har et par knepp luksusfølekse.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

benjadin

#99
Vi har en tidlig 2021-modell Tesla Model 3 Long Range som vi er megafornøyde med, men utskiftningstrangen begynner å melde seg. Ingen annen grunn enn at forandring fryder, siden garantien gjelder en god stund til. Men er det egentlig noe på markedet som kan levere det vi er interessert i til 5-600 000 kr?

  • Størrelsen på bilen er ikke så viktig, men heller samme størrelse eller litt mindre enn vesentlig større.
  • Baksete- og bagasjeplassen er ikke så viktig (har én baby og ikke planer om flere). Model 3 er mer enn stor nok.
  • Må kunne fås i andre fargepaletter enn Obos-blokk (Polestar er f.eks. utelukket pga. kjedelige farger). Vi har Model 3 i rød og liker fargen kjempegodt.
  • Rekkevidden bør være 500+ km WLTP, siden vi bruker bilen primært til langtur. Model 3-en vår har vært i Portugal, Italia og Irland på tre somre.
  • Ladehastighet ikke så viktig, vi kjører aldri dritlangt per dag.
  • Ikke kinesisk

Jeg kommer liksom bare til ny Model 3 som alternativ... som for så vidt kanskje er greit nok, men jeg er såpass glad i å blinke ut av rundkjøringer at jeg faktisk ikke tror jeg orker blinklys på rattet.

Noen som aner råd, eller bør vi kanskje sitte på gjerdet med Model 3 et par år til og se hva som kommer?
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

jkirkebo

Sitat fra: benjadin på tirsdag 28. november 2023, klokken 16:46Vi har en tidlig 2021-modell Tesla Model 3 Long Range som vi er megafornøyde med, men utskiftningstrangen begynner å melde seg. Ingen annen grunn enn at forandring fryder, siden garantien gjelder en god stund til. Men er det egentlig noe på markedet som kan levere det vi er interessert i til 5-600 000 kr?

  • Må kunne fås i andre fargepaletter enn Obos-blokk (Polestar er f.eks. utelukket pga. kjedelige farger). Vi har Model 3 i rød og liker fargen kjempegodt.


Hvorfor bry seg om originalfargene? Det er jo bare å kjøpe billigste type lakk og levere bilen til helfoliering. Da får du den fargen du vil, samtidig som du får veldig god beskyttelse av lakken.

Jeg hentet nylig ut en ny Y LR og den ble kjørt direkte fra Tesla Drammen til Scandinano 3km unna for foliering i fargen 3M Sunflower Yellow. Hentet den en uke etterpå, perfekt utført jobb.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: benjadin på tirsdag 28. november 2023, klokken 16:46Vi har en tidlig 2021-modell Tesla Model 3 Long Range som vi er megafornøyde med, men utskiftningstrangen begynner å melde seg. Ingen annen grunn enn at forandring fryder, siden garantien gjelder en god stund til. Men er det egentlig noe på markedet som kan levere det vi er interessert i til 5-600 000 kr?

  • Størrelsen på bilen er ikke så viktig, men heller samme størrelse eller litt mindre enn vesentlig større.
  • Baksete- og bagasjeplassen er ikke så viktig (har én baby og ikke planer om flere). Model 3 er mer enn stor nok.
  • Må kunne fås i andre fargepaletter enn Obos-blokk (Polestar er f.eks. utelukket pga. kjedelige farger). Vi har Model 3 i rød og liker fargen kjempegodt.
  • Rekkevidden bør være 500+ km WLTP, siden vi bruker bilen primært til langtur. Model 3-en vår har vært i Portugal, Italia og Irland på tre somre.
  • Ladehastighet ikke så viktig, vi kjører aldri dritlangt per dag.
  • Ikke kinesisk

Jeg kommer liksom bare til ny Model 3 som alternativ... som for så vidt kanskje er greit nok, men jeg er såpass glad i å blinke ut av rundkjøringer at jeg faktisk ikke tror jeg orker blinklys på rattet.

Noen som aner råd, eller bør vi kanskje sitte på gjerdet med Model 3 et par år til og se hva som kommer?
ID.7. BMW i4. EQE.
Så har du de kommende stasjonsvognene som Opel Astra og Peugeot 308, men de har litt mindre batteri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Du kommer nok til å få en baby til, sånn er det bare, så jeg ville ha tenkt på det. Ville ha sett på bmw i4, den er jo ganske kul om du liker litt «rånestuk». Ellers hadde jeg gått for nye model 3 std range og kjøpt sexy buttons for knapper du ikke kan leve uten.
Kanskje teste en EV6 også?

Ville ikke gått for folie selv, ser helt forferdelig ut etter litt steinsprut og slitasje, og skitt i skjøter og ulik farge i dørkarmen og dørlister enn resten av bilen. Ingen glans som lakk har heller.

jkirkebo

Sitat fra: Vaduz på onsdag 29. november 2023, klokken 19:43Du kommer nok til å få en baby til, sånn er det bare, så jeg ville ha tenkt på det. Ville ha sett på bmw i4, den er jo ganske kul om du liker litt «rånestuk». Ellers hadde jeg gått for nye model 3 std range og kjøpt sexy buttons for knapper du ikke kan leve uten.
Kanskje teste en EV6 også?

Ville ikke gått for folie selv, ser helt forferdelig ut etter litt steinsprut og slitasje, og skitt i skjøter og ulik farge i dørkarmen og dørlister enn resten av bilen. Ingen glans som lakk har heller.

Skitt i skjøter? Hvilke skjøter? Vi har to biler med folie og eneste skjøt er på speilhusene. 4 år gammel TM3 med folie ser like pen ut som når den var ny. Fikk en skade på front så fanger+skjerm ble foliert på nytt, ikke mulig å se forskjell på gammel og ny folie. Dørkarmen ser man selvsagt forskjell på, men det spiller fint liten rolle for min del. Kjører ikke med døra åpen ;) Ser heller ingen forskjell på glans, er masse glans i begge foliene. Det forusetter selvsagt at man ikke velger matt folie ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HeavyDude

Sitat fra: daktari på onsdag 29. november 2023, klokken 19:16
Sitat fra: benjadin på tirsdag 28. november 2023, klokken 16:46Vi har en tidlig 2021-modell Tesla Model 3 Long Range som vi er megafornøyde med, men utskiftningstrangen begynner å melde seg. Ingen annen grunn enn at forandring fryder, siden garantien gjelder en god stund til. Men er det egentlig noe på markedet som kan levere det vi er interessert i til 5-600 000 kr?

  • Størrelsen på bilen er ikke så viktig, men heller samme størrelse eller litt mindre enn vesentlig større.
  • Baksete- og bagasjeplassen er ikke så viktig (har én baby og ikke planer om flere). Model 3 er mer enn stor nok.
  • Må kunne fås i andre fargepaletter enn Obos-blokk (Polestar er f.eks. utelukket pga. kjedelige farger). Vi har Model 3 i rød og liker fargen kjempegodt.
  • Rekkevidden bør være 500+ km WLTP, siden vi bruker bilen primært til langtur. Model 3-en vår har vært i Portugal, Italia og Irland på tre somre.
  • Ladehastighet ikke så viktig, vi kjører aldri dritlangt per dag.
  • Ikke kinesisk


Hva med 2024 Audi Q4 ? Absolutt konkurransedyktige tilbud på den for tiden, og med forbedringer ( over 500 km wltp bl.a.)
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/q4-e-tron/q4-e-tron/kampanje.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA