Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av batteri

Startet av atrus, søndag 02. februar 2025, klokken 18:56

« forrige - neste »

atrus

Har hatt 4Motion et par måneder nå. Og funksjonen forvarming av batteriet er mildt sagt en stor forbedring. Opp mot 160kw selv om gradestokken er 10 minus. Å starte forvarmingen manuelt, er enkelt. Men jeg har ikke fått til å starte automatisk via navigasjonen. Plottet inn Eonity på Bagn sist fredag via We Charge appen i bilen og fulgte med. Men forvarmingen startet ikke automatisk. (Måtte starte den manuelt). Er det noen detaljer jeg ikke har fått med meg?

RJK

Tviler på at det hjelper at du gjør det i WeCharge-appen! Selv om du kan bruke den via Carplay (Apple) eller Android Auto for å få det kartet opp i skjermen, så kommuniserer ikke den til/med bilen på måten du tenker deg.

Du må nok gjøre det i on-board-navigatøren til bilen, og sikkert ved å legge til via POI - Point of Interest, eller hva det kalles på VW-språk!

Først da vil bilen skjønne at du skal lade der du har navigert til, og den vil forvarme om andre faktorer er på plass (som SoC-grensene)!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektrowagen

Sitat fra: RJK på søndag 02. februar 2025, klokken 19:38Tviler på at det hjelper at du gjør det i WeCharge-appen! Selv om du kan bruke den via Carplay (Apple) eller Android Auto for å få det kartet opp i skjermen, så kommuniserer ikke den til/med bilen på måten du tenker deg.

Er ikke dette en VW app da? Burde jo være muligheter da...
BMW i3s - 2019

RJK

Sitat fra: Elektrowagen på mandag 03. februar 2025, klokken 00:16
Sitat fra: RJK på søndag 02. februar 2025, klokken 19:38Tviler på at det hjelper at du gjør det i WeCharge-appen! Selv om du kan bruke den via Carplay (Apple) eller Android Auto for å få det kartet opp i skjermen, så kommuniserer ikke den til/med bilen på måten du tenker deg.

Er ikke dette en VW app da? Burde jo være muligheter da...
Det er en lade-app på lik linje med ChargeMyHyundai, BMW Charge, Ladeklubben og Ionity Passport. Den har nok i likhet med en masse andre ladeapper, ikke en slik tilgang til bilen!
Bosted Oslo

Elektrowagen

My BMW appen er ikke bare en ladeapp  8) BMW Charging er et produkt, ikke en egen app.
BMW i3s - 2019

turfsurf

Sant nok, men BMW public charging var faktisk en egen app en god stund.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Elektrowagen på mandag 03. februar 2025, klokken 04:33My BMW appen er ikke bare en ladeapp  8) BMW Charging er et produkt, ikke en egen app.
Beg to differ...!

Er en app, med 2 produkter tilgjengelig, Flex og Active! Du kan kjøpe den store pakken (Flex) med redusert ladepris, eller en lite-utgave (Active) som ikke har månedskost, men har høyere kWh-pris. Begge avtalene/produktene fordrer dog at du har en kvalifiserende elbil fra BMW.

I tillegg til begge de to produktene, kan du kjøpe en tilleggspakke med lading hos Ionity til 73,- per måned som gir deg tilgang til lading hos dem for en langt lavere kWh-pris.

;)

Men poenget mitt består uansett, det ligger utenfor bilens NAV. Du kan selvsagt aktivere Plug&p(l)ay-lading hos Ionity, som gjør at du lader på ditt valgfrie produkt bare ved å koble ladekabelen til bilens CCS-port.

Mer usikker på om du kan aktivere Autocharge mot bilen, og samtidig knyttet til ditt BMW Charging-produkt, eller om det bare er mot ladeoperatørens registrering.
Bosted Oslo

MinID

Sitat fra: atrus på søndag 02. februar 2025, klokken 18:56Har hatt 4Motion et par måneder nå. Og funksjonen forvarming av batteriet er mildt sagt en stor forbedring. Opp mot 160kw selv om gradestokken er 10 minus. Å starte forvarmingen manuelt, er enkelt. Men jeg har ikke fått til å starte automatisk via navigasjonen. Plottet inn Eonity på Bagn sist fredag via We Charge appen i bilen og fulgte med. Men forvarmingen startet ikke automatisk. (Måtte starte den manuelt). Er det noen detaljer jeg ikke har fått med meg?

Du må aktivere automatisk forvarming via navigasjon. Det er veldig godt gjemt. Gå inn på innstillinger navigasjon, Rute valg - forvarming. Engelsk meny: Route options in Navigation - preconditioning.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

atrus

Sitat fra: MinID på mandag 03. februar 2025, klokken 09:13Du må aktivere automatisk forvarming via navigasjon. Det er veldig godt gjemt. Gå inn på innstillinger navigasjon, Rute valg - forvarming. Engelsk meny: Route options in Navigation - preconditioning.

Takk. Det må jeg sjekke ut.

Fant innstillingen 👍

Elektrowagen

Sitat fra: RJK på mandag 03. februar 2025, klokken 06:19
Sitat fra: Elektrowagen på mandag 03. februar 2025, klokken 04:33My BMW appen er ikke bare en ladeapp  8) BMW Charging er et produkt, ikke en egen app.
Beg to differ...!

Er en app, med 2 produkter tilgjengelig, Flex og Active! Du kan kjøpe den store pakken (Flex) med redusert ladepris, eller en lite-utgave (Active) som ikke har månedskost, men har høyere kWh-pris. Begge avtalene/produktene fordrer dog at du har en kvalifiserende elbil fra BMW.

I tillegg til begge de to produktene, kan du kjøpe en tilleggspakke med lading hos Ionity til 73,- per måned som gir deg tilgang til lading hos dem for en langt lavere kWh-pris.

;)

Men poenget mitt består uansett, det ligger utenfor bilens NAV. Du kan selvsagt aktivere Plug&p(l)ay-lading hos Ionity, som gjør at du lader på ditt valgfrie produkt bare ved å koble ladekabelen til bilens CCS-port.

Mer usikker på om du kan aktivere Autocharge mot bilen, og samtidig knyttet til ditt BMW Charging-produkt, eller om det bare er mot ladeoperatørens registrering.

Blir jo off topic i denne tråden, men My BMW app er ikke bare en ren ladeapp slik som du beskriver det som. Har full kontroll på ladetjenestene til BMW forøvrig.

Appen har selvsagt mange andre funksjoner, fjernstyring, info om bilen,kart, parkering, ladehistorikk, connected store osv...
BMW i3s - 2019

RJK

Sitat fra: Elektrowagen på mandag 03. februar 2025, klokken 20:24
Sitat fra: RJK på mandag 03. februar 2025, klokken 06:19
Beg to differ...!

;)

Blir jo off topic i denne tråden, men My BMW app er ikke bare en ren ladeapp slik som du beskriver det som. Har full kontroll på ladetjenestene til BMW forøvrig.

Appen har selvsagt mange andre funksjoner, fjernstyring, info om bilen,kart, parkering, ladehistorikk, connected store osv...
Blander du ikke nå MyBMW-appen og BMWCharging-appen, eller har BMW nå smeltet de inn i samme appen? I så tilfelle, er jo det fort noe helt annet enn det som trenger å gjelde for andre bilmerker.
Bosted Oslo

MinID

Du må nok gjøre det i on-board-navigatøren til bilen, og sikkert ved å legge til via POI - Point of Interest, eller hva det kalles på VW-språk!

Først da vil bilen skjønne at du skal lade der du har navigert til, og den vil forvarme om andre faktorer er på plass (som SoC-grensene)!

Du kan fint velge rute i vw appen, for så å overføre den valgte ruta til bilen. Den dukker opp som forslag når du setter deg inn i bilen. Om forvarming via navigasjon er aktivert, så vil dette fungere slik trådstarter ønsker.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

RJK

Sitat fra: MinID på tirsdag 04. februar 2025, klokken 09:32

Du kan fint velge rute i vw appen, for så å overføre den valgte ruta til bilen. Den dukker opp som forslag når du setter deg inn i bilen. Om forvarming via navigasjon er aktivert, så vil dette fungere slik trådstarter ønsker.
OK, men to forbehold da.

1) Du må ha aktivert forvarming via navigasjon (hvorfor må man egentlig velge dette, burde være standard, og bilen selv skjønne om den må begrense seg for å nå frem)

2) Og man må sende ruta til bilens navigasjonsapp, likt det man kan gjøre fra f.eks. Google Maps, så lenge du gjør det mot bilens navigasjon, og ikke lar Android Auto overta skjermen, eller kjører via VW Charging-appens kart i AA/Carplay!
Bosted Oslo

atrus

Sitat fra: RJK på søndag 02. februar 2025, klokken 19:38OK, men to forbehold da.

1) Du må ha aktivert forvarming via navigasjon (hvorfor må man egentlig velge dette, burde være standard, og bilen selv skjønne om den må begrense seg for å nå frem)

2) Og man må sende ruta til bilens navigasjonsapp, likt det man kan gjøre fra f.eks. Google Maps, så lenge du gjør det mot bilens navigasjon, og ikke lar Android Auto overta skjermen, eller kjører via VW Charging-appens kart i AA/Carplay!

1) Det er noe man gjør én gang. Det kan jeg leve med

2) We Charge er en app i infotainment-systemet. Det var den appen jeg siktet til i spørsmålet. Der får jeg mulighet til å søke opp ladestolper sortert på hastighet og leverandør. Enkelt å legge inn en spesifikk ladestolpe som mellom-mål. At det i tillegg fungerer med å sende ruta fra telefonen (vw-appen) er jo et ekstra bonus.

daktari

På 3.7 synes jeg det var strålende å bruke vanlig navi. Den foreslo jo ladesteder selv, og det var lett å søke opp andre ladere, legge dem til som mellommål og endre rekkefølge, slette osv. Så kan man gjøre det på telefonen dagen før også.

WeCharge i bilen hjalp mest til å vise ladeplasser på kartet. Litt halvhjertet den integrasjonen der.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA