Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan starte forvarming uten app

Startet av Jeanet, fredag 05. januar 2024, klokken 12:23

« forrige - neste »

Jeanet

Hei!

Finnes det en knapp i bilen eller annen måte man kan forvarme batteriet og bilen på uten å måtte bruke appen eller forhåndsinnstilling? Skal byttelåne bil med faren min til uka, og hadde vært greit om han kunne startet den selv :)
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

Trig8

#1
Du kan forhåndsprogrammere forvarming på gitt klokkeslett i menyen ved siden av speedometeret.
Alternativt må man ut i bilen og starte den.

Edit: Gjelder kupevarme - batteriforvarming er kun automatisk i veldig lave temperaturer.

TB

Slik jeg har forstått kan ikke bruker styre batterivarmen i Leaf selv?
Den kobler inn automatisk om det er for kaldt. Hva som er "for kaldt" er jeg usikker på - har lest flere ulike temperaturer.

Kupevarme kan styres på tre måter:
- Via app
- Forhåndsprogrammering
- Ved å starte bilen manuelt - og la den være på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Bil2

Forvarming av batteriet skjer automatisk, ja. I dag tidlig var første gang bilen har rapportert at batteriet ble varmet opp. - 24 grader ute. Har hatt bilen siden 2018.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

Jeanet

Sitat fra: Bil2 på lørdag 06. januar 2024, klokken 10:49Forvarming av batteriet skjer automatisk, ja. I dag tidlig var første gang bilen har rapportert at batteriet ble varmet opp. - 24 grader ute. Har hatt bilen siden 2018.

Hvor får du beskjed om det? Aldri sett... Trodde det var automatisk når det var kaldt ute  :)
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

Jeanet

Sitat fra: TB på fredag 05. januar 2024, klokken 23:30Slik jeg har forstått kan ikke bruker styre batterivarmen i Leaf selv?
Den kobler inn automatisk om det er for kaldt. Hva som er "for kaldt" er jeg usikker på - har lest flere ulike temperaturer.

Kupevarme kan styres på tre måter:
- Via app
- Forhåndsprogrammering
- Ved å starte bilen manuelt - og la den være på.

Men om man starter bilen manuelt blir vel ikke batteriet varmet om det er så kaldt? Får lære faren min hvordan han forhåndsprogrammerer. Jeg endrer morgenvarmingen til han, men verre når han skal reise fra jobb feks.
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

TB

Sitat fra: Jeanet på torsdag 18. januar 2024, klokken 09:29Men om man starter bilen manuelt blir vel ikke batteriet varmet om det er så kaldt? Får lære faren min hvordan han forhåndsprogrammerer. Jeg endrer morgenvarmingen til han, men verre når han skal reise fra jobb feks.
Har ikke egen erfaring med Leaf. Generelt vil jeg tro batteriet i svært liten grad varmes av kupevarmen.

Nå er det flere fordeler med å unngå batteriet blir for kaldt. Batteriet bør ikke lades opp eller ut om det blir for kaldt. Leaf har også en innebygget frostsikring, som skal unngå batteriet bli for kald. Den er automatisk, så lenge som det er nok strøm på batteriet.

En årsak er å varme batteriet er for å lade raskere på på hurtiglader.
Det treng en normalt ikke mellom hjem og jobb.
(Om en trenger å hurtiglade mellom hjem - jobb - hjem har en enten lang reisevei, eller tidlig generasjon Leaf.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

FroBe

Det er fire måter å varme batteriet på en Leaf:
1. La utetemperaturen synke til -25°C, da startes automatisk varming.
2. Koble til hurtiglader, da stiger temperaturen i batteriet mens det lader.
3. Belaste batteriet hard i lang bratt motbakke.
4. Regenerere lenge i lang bratt nedoverbakke.

Batteriet på Leaf er luftkjølt, så et oppvarmet batteri kjøles fortere på vinteren enn på varme sommerdager.

Jeg får kombinasjon av både 4 og 3 når jeg pendler via verdens dypeste undersjøiske tunnel.
I tillegg får jeg litt luftoppvarming av batteriet siden temperaturen nede i tunnelen aldri synker under +10°C. All snø og is på bilen smelter også nede i tunnelen.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Trekkoppbil

Sitat fra: FroBe på torsdag 18. januar 2024, klokken 19:08Det er fire måter å varme batteriet på en Leaf:
1. La utetemperaturen synke til -25°C, da startes automatisk varming.
2. Koble til hurtiglader, da stiger temperaturen i batteriet mens det lader.
3. Belaste batteriet hard i lang bratt motbakke.
4. Regenerere lenge i lang bratt nedoverbakke.
For å forvarme batteriet, gjelder det å parkere innendørs.

Må du lade eller kjøre med et batteri som har kuldegrader, så gjelder det å ha låge strømmer, ellers vil du slite på batteriet.

  • Leaf har vanligvis varmekappe på 200 eller 300 watt etter min husk, som starter på egenhånd i sprengkulde og stopper i litt mindre kulde, eller når man har dratt ned batteriet til 30%, litt avhengig av årgang. Dvs at den kan trekke ned batteriet til 30% noen dager før du kommer til Gardermoen etter ferie, og da står du der med både kaldt og nesten tomt batteri.
  • Battery University anbefaler å ikke lade li-ion-batter under frysepunkt: https://batteryuniversity.com/article/bu-415-how-to-charge-and-when-to-charge I Iflg en annen artikkkel kan man lade med svært låg hastighet. Kjølige batterier bør man også lade sagte, hvis man lader på høy SOH.  Hurtiglading under frysepunkt, skal man sjølvsagt ikke gjøre. Høy ladefart på høy soc med kaldt batteri gjør at det vokser tråder som kan kortslutte cellene.
  • Kjører du fort oppover bakker med kaldt batteri, kan du miste flere kapasitetsbarer på en tur.
  • Du har begrensa regenereringseffekt med kaldt batteri.
Med kaldt batteri prøver jeg å kjøre uten for store effekter, og jeg triller en del i nøytral for å hindre unødig regenering og at strømmen skal gå stadig ut og inn av batteriet. Og jeg starter turen med fullada batteri, så jeg kan kjøre inn en lunk og kjører batteriet så tomt som mulig før jeg hurtiglading om vinteren, og hurtiglader ikke høyere opp enn nødvendig.

Bil2

Sitat fra: Jeanet på torsdag 18. januar 2024, klokken 09:27
Sitat fra: Bil2 på lørdag 06. januar 2024, klokken 10:49Forvarming av batteriet skjer automatisk, ja. I dag tidlig var første gang bilen har rapportert at batteriet ble varmet opp. - 24 grader ute. Har hatt bilen siden 2018.

Hvor får du beskjed om det? Aldri sett... Trodde det var automatisk når det var kaldt ute  :)
Det kom en melding i appen om at batterivarme var skrudd på.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA