Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hva heter han som synger «da er det pån igjen, pån igjen .....? ;D  #humor

https://www.pd.no/stromsjokk-nettleia-blir-rekordhoy-ved-manedsskiftet/s/5-40-754767?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3ipX2RdlO5UmYuG_hnCp76j7TBIBq2xWucTlsq3BNEX6vgWU7VgaiQc9Q_aem_PaMzXZCOtYFhSYMrIY6--Q

Kopi:
Strømsjokk: Nettleia blir rekordhøy ved månedsskiftet

SitatStrøm- og nettselskapene går med store økonomiske overskudd. Likevel øker nettleia. Nye priser fra Lede AS gjelder fra 1. august. Da har nettleia økt med 43 prosent siden starten av 2023.

turfsurf

Jepp, her ser vi resultatet av Google & Co.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gazer75

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. juli 2024, klokken 21:33Jepp, her ser vi resultatet av Google & Co.
Datasenter må betale anleggsbidrag for forsterkningar som kjem pga deira forbruk.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. juli 2024, klokken 16:35
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 30. juli 2024, klokken 15:25At ikke alle ser galskapen i all denne sløsingen er litt rart.
Hva synes du er akseptabel levetid på andre ting du har da? Skulle gjerne ønske alt jeg hadde holdt i levetide min...

Sånn er bare ikke verden. Og bedre strømmålere er tross alt en investering for å spare investering i nettutbygging og optimalisering av strømforbruk.

Jeg syntes det var rart det ikke var en HAN port, siden det har vært snakk om HAN-port en stund, og strømmåleren er ikke så gammel. En av grunnene til at jeg kjøpte Sense var for å få 35% rabatt på Zaptec Go....og Sense...siden Sense ble mer enn gratis da....i tillegg til jeg får fjernet effekttoppene. Jeg vet ikke hvor vanlig det er at HAN porten mangler rundt forbi, og om alle trenger HAN-port, men jeg koser meg med 4000 schpenn  ;)
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. juli 2024, klokken 22:52Jeg vet ikke hvor vanlig det er at HAN porten mangler rundt forbi, og om alle trenger HAN-port, men jeg koser meg med 4000 schpenn  ;)
På Kamstrup måleren her måtte jeg hente HAN porten hos nettleverandøren :) Nå har jeg byttet den med en tredjeparts modul, så noen av produsentene av strømmålere har jo tenkt modulært.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. juli 2024, klokken 16:35
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 30. juli 2024, klokken 15:25At ikke alle ser galskapen i all denne sløsingen er litt rart.
Hva synes du er akseptabel levetid på andre ting du har da? Skulle gjerne ønske alt jeg hadde holdt i levetide min...

Sånn er bare ikke verden. Og bedre strømmålere er tross alt en investering for å spare investering i nettutbygging og optimalisering av strømforbruk.
Jeg er nok ikke den mest gjennomsnittlige personen når det gjelder å ta vare på ting. Liker å fikse ting og liker ikke bruk og kast. Har en 60 år gammel bil som jeg har tenkt å ha livet ut. Hadde en mobil jeg brukte i ni år. Har fremdeles klær fra 1980 tallet og har arvestykker jeg setter stor pris på. På bilen min (ikke veteranen) så har jeg akkurat byttet dekk på bilen som er gått 100 k km med disse.

Når jeg vokste opp så hadde vi en tv som var kjøpt i 1960 som ble byttet ut i 1994.

Strømmåleren i huset var vel fra byggeåret 1958 når den ble byttet med AMS måler.

Tror vi er dypt uenige om formålet med enda nye AMS målere. Du ser positive muligheter, jeg ser økt fakturering. De står ikke i motstrid til hverandre men har veldig forskjellig utgangspunkt.

Counterpointer

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 30. juli 2024, klokken 22:31
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. juli 2024, klokken 21:33Jepp, her ser vi resultatet av Google & Co.
Datasenter må betale anleggsbidrag for forsterkningar som kjem pga deira forbruk.
Hvor mye dekker dette anleggsbidraget? Tviler sterkt på at det ikke anlegget fører til mye mer kostnader enn de betaler i bidrag. Anlegget tar jo en anselig andel av Norges strømforbruk.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 31. juli 2024, klokken 21:09
Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 30. juli 2024, klokken 22:31
Hvor mye dekker dette anleggsbidraget? Tviler sterkt på at det ikke anlegget fører til mye mer kostnader enn de betaler i bidrag. Anlegget tar jo en anselig andel av Norges strømforbruk.

Min nettleverandør skrev rett ut at de måtte utføre store investeringer pga økt strømbehov pga datasenter....men finner det ikke igjen nå, så tror de skjønte at de ikke hadde lov til å begrunne det med det.

Er jo jxvlig beleilig for dem at de har splittet nettselskapene ut fra kraftselskapene, sånn at de kan tjene på alle ledd, og at superprofitten på strøm ikke påvirker hvor mye de tar på nettleie.

Ikke nok med det - 40% av nettleien er avgifter til staten!!!
Så nå skal jeg betale 2800 kroner mer i strøm/nettleie i året enn før 1. juli!! S§!!'?!!xxx!?!

Gazer75

Eit resultat av auka forbruk som krev oppgraderingar og gamle linjer som må fornyast pga alder eller kapasitet.
Når nettselskapa ikkje kan ha ein meir realistisk inntening og spare opp midlar for framtida så blir det slik.
Hadde nettselskapa teke 1-2 øre meir siste 50 år og sett det på bok så ville vi sleppe desse kraftige hoppene i pris.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Så nå skal en altså betale alt det her for å leie nett til strømmen en kjøper. Ser forskjellen mellom kapasitetstrinnene har økt til 250 på de fleste. Da gir Zaptec Sense strømbegrenser enda litt mer mening for å holde seg under f.eks. 10kW effekt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 01. august 2024, klokken 09:43Eit resultat av auka forbruk som krev oppgraderingar og gamle linjer som må fornyast pga alder eller kapasitet.
Når nettselskapa ikkje kan ha ein meir realistisk inntening og spare opp midlar for framtida så blir det slik.
Hadde nettselskapa teke 1-2 øre meir siste 50 år og sett det på bok så ville vi sleppe desse kraftige hoppene i pris.

Ja, kapasitet... de skal jo øke kanskje opp 90%....kommer ikke til å være husholdningene som plutselig bruker 90% mer strøm i Stavanger.

Poenget mitt er først og fremst at den oppdelingen som ble tvunget frem i 1999, hvor Lnett (og to til: kraft og strøm) ble splittet ut av Lyse, er veldig kunstig. Er som å splitte maskinene i et firma ut av firmaet som lager og selger strøm...og så tar du først et sykt overskudd / utbytte av strømdelen, men så har du ingen inntekter fra strømdelen til å dekke maskinene, så da sender du regningen til kjøperne av strøm, og sier at: "hey, ledningene våre er fra 50-tallet - dere må kjøpe nye"... LNett er fremdeles eid av Lyse (er i Lyse-konsernet). Lyse-konsernet hadde samlet over 7 milliarder i resultat i 2023..... Så Stavanger Kommune fikk utbetalt nesten 500 millioner i utbytte.... ELLER EKSTRASKATT SOM JEG KALLER DET....

Beklager om jeg fremstår forbanna. Er bare på systemet.... 40% av norske foreldre hadde ikke råd til å gi barna den ferien de tenkte i år....(tilfeldigheter gjør at jeg ikke er blant dem)

Joccy

Må være slitsomt å ha så konspiratorisk tankesett.
Hadde ikke strøm og nett vært skilt hadde vi hatt monopol på strømmen vi bruker også. Er du sikker på at det er det du ønsker?

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. august 2024, klokken 10:05Beklager om jeg fremstår forbanna.
Kanskje lese deg opp på nettleige og regulering så blir det betre ;)
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/oekonomisk-regulering-av-nettselskap/

Reguleringa er det nok opp til politikarane våre å justere via lover og forskrifter.
Det eg mislikar er at vi som sluttkunde betalar for straum vi aldri får.
Reguleringa er slik at tap i nettet blir ein del av inntektsramma og kan difor overførast til nettleiga.
Dette burde vore redusert med minst 50% slik at selskapa må dekke ein del av dette før dei eventuelt kan betale utbytte.
Under gasskrisa, når prisane var skyhøge, kunne vi fått ei enorm rekning ved neste regulering om det ikkje var for at Statnett fekk bruke ein del av overskotet sitt frå flaskehalsinntekter til å sette si leige til 0 ei stund. https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2022/fire-milliarder-til-norske-strombrukere/

Det aller meste av overskotet til Lyse konsernet kjem frå kraftproduksjon. Samtidig var Lnett det nettselskapet med best resultat i forhold til snittet og dermed også mest avkastning. Ei ordning i reguleringa som gjev insentiv til effektiv drift.

Ein kan nok sikkert diskutere korleis kommunane brukar slikt overskot.
Når nettet i Lofoten skulle oppgraderast tok ikkje kommunane utbytte frå Lofotkraft i fleire år for å finansiere dette.

Det kommunane tek ut frå kraftselskapet blir jo brukt til å finansiere kommunale tenester, så det er ikkje heilt bortkasta. Nokre kommunar sel konsesjonskrafta rimeleg til innbyggjarane i staden for å ta utbytte. Men det er jo klart at det blir ulikt alt etter om kommunen har slike inntekter eller ikkje.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 01. august 2024, klokken 11:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. august 2024, klokken 10:05Beklager om jeg fremstår forbanna.
Kanskje lese deg opp på nettleige og regulering så blir det betre ;)
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/oekonomisk-regulering-av-nettselskap/

Reguleringa er det nok opp til politikarane våre å justere via lover og forskrifter.
Det eg mislikar er at vi som sluttkunde betalar for straum vi aldri får.
Reguleringa er slik at tap i nettet blir ein del av inntektsramma og kan difor overførast til nettleiga.
Dette burde vore redusert med minst 50% slik at selskapa må dekke ein del av dette før dei eventuelt kan betale utbytte.
Under gasskrisa, når prisane var skyhøge, kunne vi fått ei enorm rekning ved neste regulering om det ikkje var for at Statnett fekk bruke ein del av overskotet sitt frå flaskehalsinntekter til å sette si leige til 0 ei stund. https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2022/fire-milliarder-til-norske-strombrukere/

Det aller meste av overskotet til Lyse konsernet kjem frå kraftproduksjon. Samtidig var Lnett det nettselskapet med best resultat i forhold til snittet og dermed også mest avkastning. Ei ordning i reguleringa som gjev insentiv til effektiv drift.

Ein kan nok sikkert diskutere korleis kommunane brukar slikt overskot.
Når nettet i Lofoten skulle oppgraderast tok ikkje kommunane utbytte frå Lofotkraft i fleire år for å finansiere dette.

Det kommunane tek ut frå kraftselskapet blir jo brukt til å finansiere kommunale tenester, så det er ikkje heilt bortkasta. Nokre kommunar sel konsesjonskrafta rimeleg til innbyggjarane i staden for å ta utbytte. Men det er jo klart at det blir ulikt alt etter om kommunen har slike inntekter eller ikkje.
Der peker du på det jeg mener er det største ranet. Nemlig at kommunene/eierne kan ta utbytte på det vi har via flere omganger betalt ekstra for, nemlig alle disse oppgraderingene de syter over at må utføres.

Og når det kommer til stykket, blir reglene rundt beskatning brukt som unnskyldning for at de ikke har gjort oppgraderingene vi betalte inn ekstra for. Så går det noen få år, så kommer påslag for å dekke opp for utbedringene som skulle vært gjort med det vi betalte ekstra sist, og fortsatt betaler ekstra for, med nye krav om ekstra utbetalinger.

Men fremdeles blir de fleste vannkraftverkene ikke utbedret eller oppgradert som de lovte, fordi skattereglene ved investeringer av denne typen!

En ond sirkel av offentlig og fullt synlig ran av egne innbyggere!

Kommunene er ikke bare pliktig til å levere strøm til sine innbyggere, som de liksom skal jobbe for, eller for alle de selskapene som de ønsker skal drive i egen kommune for å levere varer og tjenester som er viktige, og endog kritiske og lovpålagte utført av kommunen selv fylke og Stat.

Nei, det er ikke rart at endel av oss stadig trekker dette frem, og gjerne i forbindelse med at de hyler om at de må øke prisene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på torsdag 01. august 2024, klokken 13:28Der peker du på det jeg mener er det største ranet. Nemlig at kommunene/eierne kan ta utbytte på det vi har via flere omganger betalt ekstra for, nemlig alle disse oppgraderingene de syter over at må utføres.
Ver snill så les deg opp på korleis nettleige er regulert. Eventuell avkastning på nettdrift vil kun skje om dei gjer det betre enn norm selskapet. Dei må altså drifte godt for å tene pengar. Dei kan heller ikkje berre la vere å bruke pengar sidan alt er regulert. Leverer dei ikkje straum får dei minus pga KILE kostnader.

Står enkelt forklart i RME Fakta 2021-1 på nettsida eg lika til i forrige post.
Sitat fra: RME Fakta 2021-1Hvor mye utbytte eierne tar ut av nettselskapene til enhvertid, har ingen betydning for nettleien. Nettleien påvirkes heller ikke av om investeringene er finansiert av lån eller egenkapital. Det som er avgjørende for nivået på nettleien fremover, er hvor mye selskapet investerer og hvor mye penger de bruker på drift og vedlikehold.

Om ein skulle over på drift som helse og skule, så vil jo det bli nok ein post på budsjettet som kan bli kutta i. Kommunane er jo pliktige til å levere helse- og omsorgstenster samt drifte skular, men kvaliteten er jo ymse alt etter økonomien til kommunen.

Sitat fra: RJK på torsdag 01. august 2024, klokken 13:28Kommunene er ikke bare pliktig til å levere strøm til sine innbyggere
Kommunen har ingen plikter ifmb nettet. Dei eig kun heile eller delar av eit kraftselskap som igjen eig nettselskapet, åleine eller saman med andre kraftselskap. Det er nettselskapet som har leveringsplikt.

Sitat fra: RJK på torsdag 01. august 2024, klokken 13:28Nei, det er ikke rart at endel av oss stadig trekker dette frem, og gjerne i forbindelse med at de hyler om at de må øke prisene!
Prisane aukar fordi nettet er gammalt og treng fornying. Samtidig så skal folk ha meir løn og material kostnader går opp.
Nettselskapa kan ikkje berre auke prisen som dei vil. Dei må vise til at det trengs og få det godkjent av RME.
Har dei tent for mykje så må dei redusere prisen året etter. Ofte skjer dette ut på våren og så ut resten av det året.
2020 e-Golf (2023-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA