Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.

Startet av daktari, mandag 19. februar 2024, klokken 21:21

« forrige - neste »

daktari

Så da er stasjonsvogna, elegant kalt Tourer, lansert.

Ser flott ut dette, med 105 cm dypt bagasjerom og masse benplass i baksetet. 67 cm høyde i bagasjen med gulvet i høyeste posisjon, det er vel 10 cm ekstra med fulvet lavest.

Har rails også.

Prisen starter €55.000, så får vi se hva Møller kommer med.

https://youtu.be/GnCrUs51Lt8
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kires

Ser veldig bra ut. Han nevner ca 1000 euro opp fra sedan.

Kunne veldig gjerne tenkt meg en hvis den kommer i "allroad" versjon
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

turfsurf

Ser bedre ut en kombien, som forventet. Så litt dårligere rekkevidde og og visker på bakruten mot litt større bagasjerom.

Kommer nok til å selge bra, mange fine praktiske detaljer innvendig. Da kan man fort tilgi den ikke så veldig pene fronten. Liker og at de har fått pianolakk nivået ned mot akseptabelt.

Ellers stusset jeg litt på at den mente at maks ladefart ved 50% var 92kW. Det er dårligere enn en e-tron 50 fra 2019. Dårligere enn Teslaer de siste 7 årene også, som har en notorisk bratt fallende ladekurve. Kan det stemme da?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

#3
Andre journalister melder antatt 10-20 km kortere wltp, ned fra 700 med største batteri, så nærmest neglisjerbart med 2-3%.

Den ladefarten er ved start ved 50%, dvs en prediksjon hvis du starter slik batteriet er akkurat nå (soc og temp). VW har tidligere hatt dette snodige med at hvis du starter på høy SOC så følger den en annen kurve enn om man starter lavt. Men FastNed har nå nye kurver på alle ID.4,5 og Buzz som viser et ganske bratt fall og ca 100kW på 50%. Ingen ID.7 dessverre.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360013336618-Volkswagen

Jeg vil tro at forvamingen vil gi vesentlig bedre ladefart enn etron på vinteren uansett, men at ID.7 peaken på 10-30% soc vil balansere deler av etrons fordel fra 50-80%. Tipper etron er 5 min kjappere i tid pr lading.

Kurven fra fastned til 3LR (og Y antagelig) viser mye høyere peak på 300 kW lader, men lavere på 175 kW. Høyere fart uansett på 50% men lavere på 80% så fallet er brattere.  Tipper de er like i tid pr lading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Veldig fristende som neste bil dette må jeg si! Så å si alt er på plass når den får 4WD.
Eneste jeg ble litt usikker på er at det ser ut til at de har fjernet gardinen til glasstaket med introduksjon av elektrokromatisk glass?
Må si jeg setter pris på å kunne åpne og lukke gardinen. En ting er direkte sol, som dimming av glasset sikkert tar bra. Men gardinen isolerer mot kulde, og kan for så vidt dempe kupestøy også. Elektrokromatisk er tøft og moderne, men kunne nok tenkt meg den elektriske gardinen også.
Men det blir flisespikkeri når alt annet er på plass.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

#5
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:12Ellers stusset jeg litt på at den mente at maks ladefart ved 50% var 92kW. Det er dårligere enn en e-tron 50 fra 2019. Dårligere enn Teslaer de siste 7 årene også, som har en notorisk bratt fallende ladekurve. Kan det stemme da?

Jeg har testet lading på id.7 flere ganger og fikk omtrent 150 kw effekt ved 50% Soc de gangene jeg testet, så dette stemmer nok ikke. Ladekurve omtrent på nivå med Tesla. (lavere maks effekt, men snittet er bra)

SoC:        effekt KW:    tid/minutter:    Antall kwh ladet (NB! noe ladetap vil det være)

   
4-10 %          186              2
20%             190                   
30%             189       
40%             180           10                    31
50%             149           14                    40,5
60%             97            18                    48
70%              94             29                    65
90%             55            37                    73,5
100%                          48                  81,6
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

I helgen kjørte Bjørn Nyland 1000 km test med ID.7, så da får vi se. Kurven til Kjell over her er helt topp. 10 min 4-40% er veldig bra, 18 min til 60% også bra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Jepp, ser bra ut ladekurven, men hva er dippen ved 70% ?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Jeg hadde 93 kW effekt ved 71 %.(ca 24 minutter ladetid fra 3% - 71%) Så dette er på høyde med Tesla og flere andre mener jeg. Jeg mener mange av dagens biler leverer bra ladekurve nå, både Tesla og Vw er godt innenfor mine behov og krav. Alt innenfor 20-30 minutter for en 80 prosent ladeøkt året rundt er bra mener jeg.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 26. februar 2024, klokken 19:26Jeg hadde 93 kW effekt ved 71 %.(ca 24 minutter ladetid fra 3% - 71%) Så dette er på høyde med Tesla og flere andre mener jeg. Jeg mener mange av dagens biler leverer bra ladekurve nå, både Tesla og Vw er godt innenfor mine behov og krav. Alt innenfor 20-30 minutter for en 80 prosent ladeøkt året rundt er bra mener jeg.
Ja, det virker bra. Ser du har endret innlegget ditt, det stod 29kW på 70% da jeg kommenterte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. februar 2024, klokken 06:19
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 26. februar 2024, klokken 19:26Jeg hadde 93 kW effekt ved 71 %.(ca 24 minutter ladetid fra 3% - 71%) Så dette er på høyde med Tesla og flere andre mener jeg. Jeg mener mange av dagens biler leverer bra ladekurve nå, både Tesla og Vw er godt innenfor mine behov og krav. Alt innenfor 20-30 minutter for en 80 prosent ladeøkt året rundt er bra mener jeg.
Ja, det virker bra. Ser du har endret innlegget ditt, det stod 29kW på 70% da jeg kommenterte.

ja, beklager at "tabellen/oversikten" ble rotete oppsatt og først manglet dette tallet :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

syklisten

Irriterende at den fremdeles kommer med haptiske knapper på rattet.
I følge denne artikkelen skulle jo VW fjerne disse.. men ID7 kom kanskje for tidlig til at dette har blitt gjennomført på den modellen? https://elbil.no/volkswagen-teller-ikke-lenger-pa-knappene/

Satser på at det fjernet når 4WD-utgaven kommer.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Kjell Salvigsen

#12
Sitat fra: syklisten på tirsdag 27. februar 2024, klokken 11:09Irriterende at den fremdeles kommer med haptiske knapper på rattet.
I følge denne artikkelen skulle jo VW fjerne disse.. men ID7 kom kanskje for tidlig til at dette har blitt gjennomført på den modellen? https://elbil.no/volkswagen-teller-ikke-lenger-pa-knappene/

Satser på at det fjernet når 4WD-utgaven kommer.

Ja, blir spennende å se! Men mulig at man må leve med dette noe lenger enn til awd utgaven snart kommer. Når id-2 kommer skal det være tilbake til gamle knapper, men usikker når de evt skifter dette ut på id3/4/5 og 7.

Helt ok for meg at dagens knapper fjernes, men kan ærlig talt ikke forstå at disse knappene skaper så mye oppstyr. Vi er en familie på 3 som har kjørt id biler ca 100.000 km (jeg, kona og tenåringssønn). Det var uvant og litt irriterende i starten, men tok ikke mange dagene før dette "satt i fingrene" og ikke var utfordring å bruke. Så min påstand er at dette er litt storm i vannglass, mye basert på brukere som har lite erfaring utover kort(e) kjøretur(er), tror de fleste som eier bilen og har kjørt den en periode blir komfortable med knappene. Jeg kan i tillegg nevne at jeg var på bilferie med 2 kamerater nedover Europa i en id-4, vi rullerte på å kjøre. De har erfaring fra Tesla og Kia. Vi diskuterte mye bilen frem og tilbake (pluss og minus), men knappene ble aldri nevnt som et problem. Totalt sett likte de bilen godt og han ene endte opp med å kjøpe en Enyaq fra samme VAG MEB plattform basert på opplevelsen/nesten 5000 km roadtrip.

Men muligens klokt av VW å gå tilbake til mer tradisjonelle knapper for å slippe misnøyen som fort blir blåst opp av media og i sosiale mediers kommentarfelt. Ja, tradisjonelle knapper fungerer jo tross alt meget bra det også (det enkle er ofte det beste og enkleste å forholde seg til)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Sitat fra: syklisten på tirsdag 27. februar 2024, klokken 11:09Irriterende at den fremdeles kommer med haptiske knapper på rattet.
I følge denne artikkelen skulle jo VW fjerne disse.. men ID7 kom kanskje for tidlig til at dette har blitt gjennomført på den modellen? https://elbil.no/volkswagen-teller-ikke-lenger-pa-knappene/

Satser på at det fjernet når 4WD-utgaven kommer.
Synes de funker helt supert. Null problem. Sveip, touch og trykk, fint å få alt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dag_Erik

Ja, dette er en bil som bør treffe godt.

Merker selv at jeg er interesesert. Men én ting som faktisk vil være litt avgjørende for min del, er hva nyttelasten blir på denne. Håper 450-500 kg. De skarve 300 kg på min Model 3, er rett og slett ikke nok når barna blir større. Fullastet med skiboks for telttur i fjor sommer var vi bare noen kg unna grensa.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA