Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpsvurdering februar 24

Startet av Siggy, fredag 09. februar 2024, klokken 20:00

« forrige - neste »

Siggy

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:43Alt om Juniper er rykter, men logikken er at forbedringer på ny Model 3 sannsynligvis vil bli tatt med til Model Y sin nye utgave, pluss noen ekstra, som så igjen blir tatt med til neste Model 3 osv.

Er vel fjøring og støy flest synes er de største forbedringene på Model 3. Men hvordan gammel Model 3 vs dagens Model Y vet jeg ikke. Y sine fjører er visst bedre enn 2021-utgaven, men visstnok ikke på høyde med ny Model 3.

Litt uflaks at Tesla skrudde opp prisene på Model Y i dag med ca 25.000. Men kampanjeprisen er jo fort verdt 60.000 i sparte renter på 3 år.

Ville prøvd en Model Y på de veiene du tenker å bruke bilen, og gjerne låne / leie en i en del timer, så vil du nok finne ut om det er noe for deg. Er i hvert fall en bil med lite feil og tull.

Hva prisen blir på Juniper / rentekampanjer er og umulig å vite. Det kommer nok helt an på konkurransen / salget på den tiden. Har aldri sett en så lav rente på Tesla som nå, relativt til markedsrenten. Er jo fort 5-6%-poeng i forskjell nå, ved overtakelse innen utgangen av mars.

Jeg prøvekjørte faktisk TM3 med highland og TMY hos Tesla. Jeg vil si at TM3 var bedre, men ikke signifikant ift. TMY.

ToWalkOrDrive

Ja, dilemma det der. Tror ikke du gjør så mye feil uansett om du kjøper dagens Model Y eller venter på Juniper. Men litt kjipt hvis du plutselig står uten bil, og rentekampanjen går ut.

Ser at Tesla sier at det ikke kommer noen Model Y Juniper til nord-amerika i 2024. Men Highlander kom og senere i USA enn andre land, så vet ikke hvor mye dette sier om noen ting:
https://electrek.co/2024/02/12/tesla-confirms-no-model-y-refresh-coming-this-year/
Tesla Model Y                         2021-

Siggy

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:04Ja, dilemma det der. Tror ikke du gjør så mye feil uansett om du kjøper dagens Model Y eller venter på Juniper. Men litt kjipt hvis du plutselig står uten bil, og rentekampanjen går ut.

Ser at Tesla sier at det ikke kommer noen Model Y Juniper til nord-amerika i 2024. Men Highlander kom og senere i USA enn andre land, så vet ikke hvor mye dette sier om noen ting:
https://electrek.co/2024/02/12/tesla-confirms-no-model-y-refresh-coming-this-year/

Akkurat det som er noe av bekymringen. Har jo en bil som potensielt stopper når som helst. Økonomisk sett er det jo fornuftig å sitte på den til den konker, men da kan det fort bli veldig kjipt.

Mange avveiinger og vanskelige valg. Brukt Y til noe rimeligere pris, ny Y uten juniper eller satse på gamle bilen holder :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Siggy på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:04Ja, dilemma det der. Tror ikke du gjør så mye feil uansett om du kjøper dagens Model Y eller venter på Juniper. Men litt kjipt hvis du plutselig står uten bil, og rentekampanjen går ut.

Ser at Tesla sier at det ikke kommer noen Model Y Juniper til nord-amerika i 2024. Men Highlander kom og senere i USA enn andre land, så vet ikke hvor mye dette sier om noen ting:
https://electrek.co/2024/02/12/tesla-confirms-no-model-y-refresh-coming-this-year/

Akkurat det som er noe av bekymringen. Har jo en bil som potensielt stopper når som helst. Økonomisk sett er det jo fornuftig å sitte på den til den konker, men da kan det fort bli veldig kjipt.

Mange avveiinger og vanskelige valg. Brukt Y til noe rimeligere pris, ny Y uten juniper eller satse på gamle bilen holder :)

Med de bruktprisene som er på Model Y så ser jeg ikke så mye grunn til å kjøpe brukt. 0,99% tilsvarer jo nærmere 60.000 i redusert billån-rente på de 3 årene (etter skattefradrag).
Tesla Model Y                         2021-

Siggy

Og der røyk gamlebilen. Så valget må bli tatt, og kanskje helst før enn siden om kampanjerenta skal rekkes. Kan dere bistå litt her...

Ser at jeg komemr ut på 551 000,- for å bestille en helt ny TMY. Ser en brukt 23 med 31 000km ligger ute til 435 000,- 116 000,-, men dårligere rente.

En "frykt" jeg har hatt er at juniper er nærmere enn man tror, og brukt TMY uten juniper vil falle drastisk... Kan dere gi gode råd? Vurderer å slenge en bestilling på TMY i kveld for å rekke renta og kjøpe tid til vurdering

Otkristo

Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Og der røyk gamlebilen. Så valget må bli tatt, og kanskje helst før enn siden om kampanjerenta skal rekkes. Kan dere bistå litt her...

Ser at jeg komemr ut på 551 000,- for å bestille en helt ny TMY. Ser en brukt 23 med 31 000km ligger ute til 435 000,- 116 000,-, men dårligere rente.

En "frykt" jeg har hatt er at juniper er nærmere enn man tror, og brukt TMY uten juniper vil falle drastisk... Kan dere gi gode råd? Vurderer å slenge en bestilling på TMY i kveld for å rekke renta og kjøpe tid til vurdering
P.t ingen spionbilder av Juniper ennå.
Tipper fortsatt samme produksjonsplan som for nye Model 3. dvs første kundeleveringer Q1-2024

daktari

Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Og der røyk gamlebilen. Så valget må bli tatt, og kanskje helst før enn siden om kampanjerenta skal rekkes. Kan dere bistå litt her...

Ser at jeg komemr ut på 551 000,- for å bestille en helt ny TMY. Ser en brukt 23 med 31 000km ligger ute til 435 000,- 116 000,-, men dårligere rente.

En "frykt" jeg har hatt er at juniper er nærmere enn man tror, og brukt TMY uten juniper vil falle drastisk... Kan dere gi gode råd? Vurderer å slenge en bestilling på TMY i kveld for å rekke renta og kjøpe tid til vurdering
Hvis den nye til 550 faller 15% etter jul så er det 82.000 eller ca 8000,- pr måned. Da er den til salgs for 470. Men den du peker på er jo ytterligere 40.000 billigere!

Hvis den brukte til 430 faller 10% så er det 43.000 eller 4300/mnd, og selges for 390. Det er da fortsatt mye bil for pengene, for en bare 2 år gammel bil.

Og du har sparte minst 50%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mr Oizo

Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Ser at jeg komemr ut på 551 000,- for å bestille en helt ny TMY. Ser en brukt 23 med 31 000km ligger ute til 435 000,- 116 000,-, men dårligere rente
Du sammenligner to ulike modeller der den brukte har mindre batteri og rwd. Typisk har man kunnet finne inventory-deals mot slutten av hvert kvartal med rabatt. Ellers er det omtrent "alltid" såkalt rentekampanje hos tesla. Det er ikke sånn at de blir utsolgt for biler eller at banken slutter å produsere valuta.

Siggy

Oppgitt 507 vs. 533 lengde, så det er ikke akkurat krise. Begge er AWD

ToWalkOrDrive

#24
Sitat fra: Siggy på tirsdag 27. februar 2024, klokken 07:31Oppgitt 507 vs. 533 lengde, så det er ikke akkurat krise. Begge er AWD

Dersom det er denne bilen så står det "bakhjulsdrift" (annonsøren kan ha endret til dette)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=339497101

Men virker generelt som at bruktprisene er mer konkurransedyktige / bedre kjøp enn tidligere, også pga økt pris på nybil. Et fint eksempel / eksemplar: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=341230099 (men ser ut til å bare komme med ett sett hjul)
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Kjøp nytt, så vet du alt fra a-til-å om bilholdet.

2023 er mye bedre enn 2021 på støy og komfort, vil tro 2024 ikke er noe værre.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på mandag 26. februar 2024, klokken 21:07
Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Og der røyk gamlebilen. Så valget m.......
Hvis den nye til 550 faller 15% etter jul så er det 82.000 eller ca 8000,- pr måned. Da er den til salgs for 470. Men den du peker på er jo ytterligere 40.000 billigere!

Hvis den brukte til 430 faller 10% så er det 43.000 eller 4300/mnd, og selges for 390. Det er da fortsatt mye bil for pengene, for en bare 2 år gammel bil.

Og du har sparte minst 50%.

Det var et godt presentert oppsett :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. februar 2024, klokken 03:03
Sitat fra: daktari på mandag 26. februar 2024, klokken 21:07
Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Og der røyk gamlebilen. Så valget m.......
Hvis den nye til 550 faller 15% etter jul så er det 82.000 eller ca 8000,- pr måned. Da er den til salgs for 470. Men den du peker på er jo ytterligere 40.000 billigere!

Hvis den brukte til 430 faller 10% så er det 43.000 eller 4300/mnd, og selges for 390. Det er da fortsatt mye bil for pengene, for en bare 2 år gammel bil.

Og du har sparte minst 50%.

Det var et godt presentert oppsett :+1:

Eneste problemet var at det var en "Standard Range" med lite batteri og bakhjulsdrift som tallene var basert på. Annonsøren korrigerte senere dette på Finn-annonsen til "bakhjulstrekk".
Tesla Model Y                         2021-

Siggy

Vel... Nytt regnestykke. 580K vs. 450K.

15% = 87K
10% = 45K

Står seg like godt selv om det ble noen endringer. Nå har jeg to helt sammenlignbare modeller

Torpedo Ted

Det er vel helt urealistisk at det kommer noe Model Y refresh det neste året.

1) Det eksisterer ingen foto eller konkrete detaljer om refreshen til Model Y. På Model 3 begynte vel observasjonene av denne i langt over 1 år i forveien.
2) Model 3 var ca 7 år gammel når den fikk facelift. Model Y er bare 4 år nå. På Giga Berlin har den bare vært produsert i 1,5 år. Virker ganske urealistisk at de skal fullstendig endre produksjonen så raskt etter oppstart.
3) Siden Model 3 nettopp har fått facelift ønsker de nok en boost i salget der en god stund først.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA