Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Misfornøyd med Tesla software og OTA

Startet av Otkristo, torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07

« forrige - neste »

Otkristo

Neste gang du klager på at du ikke får oppfylt alle ønsker om ny funksjonalitet, Tesla Vision, regnsensor etc
Husk i det minste at du slipper å utføre software oppdateringer på nærmeste verksted.

peby

Jeg har fått mine oppdateringer OTA, men den siste fikk jeg sannelig beskjed om at jeg måtte innom verkstedet for å legge inn. Nå var den ikke veldig spennende så kan alltids vente og se om neste oppdatering lar seg OTA-installere.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

What-a-watt

Sitat fra: Otkristo på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07Neste gang du klager på at du ikke får oppfylt alle ønsker om ny funksjonalitet, Tesla Vision, regnsensor etc
Husk i det minste at du slipper å utføre software oppdateringer på nærmeste verksted.
Hadde gjerne tatt en tur til Tesla-verkstedet hvis de hadde greid å fikse regnsensoren. Det har de ikke greid 7-8 år.

geirci2

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2024.32.7
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Otkristo

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Otkristo på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07Neste gang du klager på at du ikke får oppfylt alle ønsker om ny funksjonalitet, Tesla Vision, regnsensor etc
Hadde gjerne tatt en tur til Tesla-verkstedet hvis de hadde greid å fikse regnsensoren. Det har de ikke greid 7-8 år.

Funger den greit nok den , men bytt bil hvis ikke...

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 18:07
De kan ikke fikse noe de ikke har ;-) Regnsensor har ikke Tesla hatt på mange år. Atuoviskere som du nok tenker på kom først i USA for 6 år siden. I Norge fikk vi det vel for maks 5 år siden.
Som sagt i en annen tråd om temaet, så er det lang fra alle som har problemer med autovisker. Dog svært kjedelig for de som har problemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Jeg har hatt tilgang til "en betaversjon av en regnsensoraktig etterlikning" fra bilen var ny i 2018, så definitivt mere enn 5 år.

Forundret over at den virker hos noen, men påstanden om at Tesla-fans på en eller annen måte alltid får de beste bilene holder seg  :)

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 08:49Jeg har hatt tilgang til "en betaversjon av en regnsensoraktig etterlikning" fra bilen var ny i 2018, så definitivt mere enn 5 år.
Jeg husket åpenbart feil. Mente bestemt at det kom en stund etter at jeg fikk min bil i mars -19, men ser nå at autovisker ble lansert i januar -18. Altså drøyt 6, men ikke 7-8 år siden. Beklager feilen.

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 08:49Forundret over at den virker hos noen, men påstanden om at Tesla-fans på en eller annen måte alltid får de beste bilene holder seg  :)
Den påstanden er useriøs og vinter om fornektelse. Det er en kjent sak at tørrvisking slettes ikke gjelder alle. At du tror at autoviskere ikke fungerer hos noen er bare merkelig. Av 6 eiere i nær familie er det kun svigerfar som plages av tørrvisking. 3 av dem hadde ikke hørt om problemet.
Jeg karakteriserer meg heller ikke som Tesla-fan, og er fullt klar over at tørrvisking er høyst reelt, og en forbannelse for de det gjelder.

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 10:41
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 08:49Jeg har hatt tilgang til "en betaversjon av en regnsensoraktig etterlikning" fra bilen var ny i 2018, så definitivt mere enn 5 år.
Jeg husket åpenbart feil. Mente bestemt at det kom en stund etter at jeg fikk min bil i mars -19, men ser nå at autovisker ble lansert i januar -18. Altså drøyt 6, men ikke 7-8 år siden. Beklager feilen.

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 08:49Forundret over at den virker hos noen, men påstanden om at Tesla-fans på en eller annen måte alltid får de beste bilene holder seg  :)
Den påstanden er useriøs og vinter om fornektelse. Det er en kjent sak at tørrvisking slettes ikke gjelder alle. At du tror at autoviskere ikke fungerer hos noen er bare merkelig. Av 6 eiere i nær familie er det kun svigerfar som plages av tørrvisking. 3 av dem hadde ikke hørt om problemet.
Jeg karakteriserer meg heller ikke som Tesla-fan, og er fullt klar over at tørrvisking er høyst reelt, og en forbannelse for de det gjelder.
Hvis det er slik at tørrvisking ikke er et fast problem for alle, så viser det hvor sårbart AI/computer vision er. AIen er den samme i bilene, men noen ganger, hos noen, oppstår en situasjon som tolkes av AIen som regn.

Teknologien er dermed uansett for upålitelig og gir en dårlig bruksopplevelse. Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.

Teknologivalget var altså feil,  uansett.
Burde byttet til en teknologi med høyere presisjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Frontruta er sikkert ikke like ren hos alle, og motlys, brytninger i glass, urenheter, insekter, ting i lufta etc kan utløse et visk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.

Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
  • Sjekk av ruta foran kamera for skader
  • Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
  • Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
  • Rengjøring av kameralinse
  • Kalibrering av kamera

Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking. 

What-a-watt

Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Hvis det er slik at tørrvisking ikke er et fast problem for alle, så viser det hvor sårbart AI/computer vision er. AIen er den samme i bilene, men noen ganger, hos noen, oppstår en situasjon som tolkes av AIen som regn.

Teknologien er dermed uansett for upålitelig og gir en dårlig bruksopplevelse. Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.

Teknologivalget var altså feil,  uansett.
Burde byttet til en teknologi med høyere presisjon.
Litt på siden, men Teslas AI har enorme evner. For eksempel hos meg hvor den på null komma null klarer å gjøre blomsterkasser om til en buss! Ikke rart at den sliter med noen regndråper...

Moas

Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02
Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.

• Kalibrering av kamera

Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Ok, ser ut som man ta på seg en hvit ingeniørfrakk og ta med seg nok utstyr på parkingsplassen. Enkel sak altså.

Hvis dette blir Industristandarden på vindusviskere så går ting feil vei..

2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02

• Kalibrering av kamera

Er du seriøs nå?  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA