Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lansering Skoda Elroq- blir det en ny storselger i Norge ?

Startet av Kjell Salvigsen, tirsdag 01. oktober 2024, klokken 09:56

« forrige - neste »

Håkon77

Man kan altså ikke få det store batteriet uten awd og man kan ikke få de mindre batteriene med awd? Bygget den lille og med vinterdekk og varmepumpe ble det 350K.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Kjell Salvigsen

Det blir mulig å se bilen for dem som bor i Oslo området:

"Bor du i Oslo-området og ønsker å bli bedre kjent med vår nye elektriske kompakt-SUV? Nå har du muligheten til å se den på nært hold.

Lørdag 12. oktober, fra kl. 10:00 til 19:00 vil helt nye Elroq stå utstilt på Alna Senter på Alnabru i Oslo. Representanter fra Škoda vil være tilstede for å vise frem bilen og svare på spørsmål. Du finner oss rett innenfor hovedinngangen."

Jeg er spent på å se størrelsen "live". Håper man får prøvesitte også. Kan bli spennende og storselgende bil, men er litt usikker på prisingen. Blir spennende å se hva awd havner på og hva billigste utgave awd vil koste+hva som blir standard på den. 50 utgaven er i overkant enkelt utstyrt, jeg mener en god ACC bør være standard på alle nye biler. Jeg er enig i at awd burde vært mulig på 60 utgaven også(med mellomste batteripakke)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Håkon77

Forøvrig er jeg skeptisk til hvor effektiv denne blir. Grunnmodellen veier 1900kg, med 50kwt batteri. Da kan man ikke bare skylde på stort og tungt batteri
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moas

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 26. oktober 2024, klokken 09:57Forøvrig er jeg skeptisk til hvor effektiv denne blir. Grunnmodellen veier 1900kg, med 50kwt batteri. Da kan man ikke bare skylde på stort og tungt batteri
Hm, nye Ford Capri sr veier 2100 kg med 51 kWH batteri og uten vp.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på lørdag 26. oktober 2024, klokken 17:57
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 26. oktober 2024, klokken 09:57Forøvrig er jeg skeptisk til hvor effektiv denne blir. Grunnmodellen veier 1900kg, med 50kwt batteri. Da kan man ikke bare skylde på stort og tungt batteri
Hm, nye Ford Capri sr veier 2100 kg med 51 kWH batteri og uten vp.
Det er alt for tungt etter min mening

Kjell Salvigsen

Her er så langt jeg kan se første mer grundige test av Elroq. Det store bil magasinet What car har klart å få låne seg en Elroq, overraskende og positivt!

Meget jevnt løp sammenlignet med EV3, Skodaen ender til slutt opp med rekkevidde nærmest den lovede Wltp rekkevidden. Elroq klarte 398 km, 5 km mindre enn Ev3 som har 1kwh større batteri-så dette er meget jevnt. Ev3 lover dog en del lengre wltp rekkevidde, så Elroq har i denne testen minst Wltp avvik av de to bilene jeg mener er mest naturlig å sammenligne her.

Bilene i testen er omtrent like dyre, men er litt ulikt utstyrt. Elroq er mest romslig og har klart best svingradius. Elroq kåres til det beste kjøpet, mest for pengene og mest praktisk /mest romslig. Lover godt, Kia EV3 er en sterk motstander som også høster mye ros.

https://youtu.be/Wp7oS9wFfME?si=Yi-o9KGKF2SXj4AG
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Electric cars in Norway

Kjell :+1: vet du noe om vektfordeling på begge akselene gitt bakhjulstrekk. 

Har kjørt endel id.3 på vinterstid og ikke alltid veldig fornøyd over veigrep på hva glatt/snø/is. Den er ikke «tung nok i sessen». 

E-Trond

#22
Er nok mye av samme erfaring jeg har fra Model 3 rwd.
Bilen er for lett over drivhjul.
Skal en tohjulsdrevet elbil være god på vinterføre så bør den ha mellom 200 og 300 kg mer over drivhjul.
100 kg med sandsekker i bagasjerommet hjelper veldig på en bakhjulsdrevet bil.
Og da har du i tillegg strøsand til hjelp når det virkelig er ille.
Edit skrivefeil.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Kjell Salvigsen

#23
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. desember 2024, klokken 21:09Kjell :+1: vet du noe om vektfordeling på begge akselene gitt bakhjulstrekk.

Har kjørt endel id.3 på vinterstid og ikke alltid veldig fornøyd over veigrep på hva glatt/snø/is. Den er ikke «tung nok i sessen».

Godt poeng, det vet jeg dessverre ikke. Skal ikke påstå at rwd bilene id3 og id4 er de beste i klassen på skikkelig vinterføre, men samtidig har jeg svært sjeldent hatt problem de årene/vintrene vi kjørte disse bilene omlag 100,000 km med id3 og id4. De 2-3 gangene jeg måtte ha hjelp med å "dytte" bilen i gang, var med nysnø oppå ujevn is /isholke. Ellers kom både jeg og kona oss frem, ble vant til å være litt varsom på gassen på de verste dagene. Blir spennede å se hvordan elroq mestrer dette!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Kjell Salvigsen

Sitat fra: E-Trond på fredag 13. desember 2024, klokken 23:51Er nok mye av samme erfaring jeg har fra Model 3 rwd.
Bilen er for lett over drivhjul.
Skal en tohjulsdrevet elbil være god på vinterføre så bør den ha mellom 200 og 300 kg mer over drivhjul.
100 kg med sandsekker i bagasjerommet hjelper veldig på en bakhjulsdrevet bil.
Og da har du i tillegg strøsand til hjelp når det virkelig er ikke.

Takk for tips, skal teste det dersom det blir rwd id4 eller elroq når Nissan'en byttes ut i 2025. Jeg har også hørt at riktig driving mode skal ha en del å si for å få korrekt moment/kraft når man skal i gang på glatta. Kia har feks Snow mode, har ikke hørt at vw/Skoda har tilsvarende.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

esan

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. desember 2024, klokken 21:09Kjell :+1: vet du noe om vektfordeling på begge akselene gitt bakhjulstrekk.

Har kjørt endel id.3 på vinterstid og ikke alltid veldig fornøyd over veigrep på hva glatt/snø/is. Den er ikke «tung nok i sessen».

Nå regnes vel bakhjulsdrift til å være bedre på vinterføre enn forhjulsdrift. Dette da på elbil siden batteriet gir lik vektfordeling . Dette i motsetning til fossilbiler som har motoren over forhjulene.

Electric cars in Norway

#26
Sitat fra: esan på fredag 20. desember 2024, klokken 15:22
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. desember 2024, klokken 21:09Kjell :+1: vet du noe om vektfordeling på begge akselene gitt bakhjulstrekk.

Har kjørt endel id.3 på vinterstid og ikke alltid veldig fornøyd over veigrep på hva glatt/snø/is. Den er ikke «tung nok i sessen».

Nå regnes vel bakhjulsdrift til å være bedre på vinterføre enn forhjulsdrift. Dette da på elbil siden batteriet gir lik vektfordeling . Dette i motsetning til fossilbiler som har motoren over forhjulene.
Ja skulle tru det. Man dette med vektfordeling er jo ikke bare bare...og gode dekk er også viktig.

Husker jeg sto stille å spant på isen med 1 gen IONIQ 5 en gang og da ble jeg litt skremt. Fikk ikke grep. Men der var det også piggfrie i tillegg. Roet ned på gassen og så krøp den seg frem så mye handler også om kjørestil. Ikke bare bilens feil bestandig selv om mange tror det ;D

Så det kan gjelde flere bilmerker dette her - både med bakhjuls og forhjulstrekk. Det er jo en grunn til at i Norge så er det kjøpt mest AWD av SUV typen.

ToWalkOrDrive

Jeg tror dette også har mye med den enkeltes bilmerkes antispinnsystem, pedalfølsomhet/gasspådrag i motorene, antisladdsystem osv. Hørte om en som hadde ID4 2WD som valgte å gå over til piggdekk. Kan selvfølgelig være sjåføren og vanskelige veiforhold, men kan jo være ID4 ikke var perfekt utviklet.

Nå bruker jo VW veldig mye utvikling på elbil, så kan jo være en 2WD Elroq er veldig bra på glatt føre.

Jeg hadde en Tesla Model S 85, fra 2014 som var 2WD og bakhjulstrukket. Det var den beste vinterbilen jeg hadde hatt noen gang. Før det hadde jeg bare hatt 2WD med fremhjulstrekk. Så det var allerede da mulig å lage meget bra bakhjulstrekk med vinterbil. Var ca 50/50 vektfordeling.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 21. desember 2024, klokken 08:58Jeg tror dette også har mye med den enkeltes bilmerkes antispinnsystem, pedalfølsomhet/gasspådrag i motorene, antisladdsystem osv.
Helt enig og noe SW oppdateringer / OTA kan jo også rette opp i slikt. Det ser vi jo med alle bilmerker

Men er det "gubben bak rattet" som ikke kan kjøre da hjelper det lite ;D for mange er det en ny opplevelse dette med elbil og da trenger man tid for å knekke alle kodene..for å si det litt pent ...på den måten..

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. desember 2024, klokken 08:28
Sitat fra: esan på fredag 20. desember 2024, klokken 15:22
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. desember 2024, klokken 21:09Kjell :+1: vet du noe om vektfordeling på begge akselene gitt bakhjulstrekk.

Har kjørt endel id.3 på vinterstid og ikke alltid veldig fornøyd over veigrep på hva glatt/snø/is. Den er ikke «tung nok i sessen».

Nå regnes vel bakhjulsdrift til å være bedre på vinterføre enn forhjulsdrift. Dette da på elbil siden batteriet gir lik vektfordeling . Dette i motsetning til fossilbiler som har motoren over forhjulene.
Ja skulle tru det. Man dette med vektfordeling er jo ikke bare bare...og gode dekk er også viktig.

Husker jeg sto stille å spant på isen med 1 gen IONIQ 5 en gang og da ble jeg litt skremt. Fikk ikke grep. Men der var det også piggfrie i tillegg. Roet ned på gassen og så krøp den seg frem så mye handler også om kjørestil. Ikke bare bilens feil bestandig selv om mange tror det ;D

Så det kan gjelde flere bilmerker dette her - både med bakhjuls og forhjulstrekk. Det er jo en grunn til at i Norge så er det kjøpt mest AWD av SUV typen.

Dette som du skrev, og som jeg satte i fet tekst, er herlig forfriskende å lese! Dønn ærlig, og helt og fullstendig sant!

Så ofte er det sjåføren som gjør feil, men det krever sin mann og innrømme feil, som du gjør her.

Men ikke nok med det, du oppfattet hva du gjorde feil, omstilte deg, og så gjorde du det riktige og kom deg ut av knipa! Og har lært til ettertiden.

Ja, når det er glatt, så er det bare å ta det helt kuli, og "lirke seg frem", fremfor bare å "gønne på" som dessverre alt for mange gjør, og tror hjelper.

Dessverre er faren stor for at man gjør vondt værre, og det kan gå fryktelig galt når man "gønner på". Hva om du plutselig hadde fått grep, da hadde bilen skutt fremover, og så kanskje hadde du truffet noe på vei fremover i stedet...!?! Eller kjørt rett i grøfta på andre siden!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA